Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:14

Phoe bruine dat zijn toch behoorlijk aantal overleden. Hier gaat de ziekenboeg vooruit. Wel is er weer een ooilam met lichte symptomen bij gekomen. Hier geven we ze bietenpulp als ze dat willen. Helaas lusten ze dat alleen als ze het kennen. Onze rammen krijgen nooit pulp, dus die wilden het niet eten. Verder vers gras en wilg.

mysa

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:45

De fokker van mijn geiten had 1 zieke oudere geit, we denken blauwtong maar geen officiële diagnose. In elk geval wilde ze nog wel een klein beetje hooi eten maar geen brokken. Dus ik heb bietenpulp meegegeven maar dat wilde ze ook niet. Ook hooibrok (voor paarden) meegegeven en dat wilde ze dus (geweekt uiteraard) wel graag eten.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:33

Als ze maar iets binnen krijgen denk ik dan hé...

Mijn alpaca's zijn ook niet gek van pulp, de mini-zeboe wel maar die heeft het ook moeten leren eten.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:33

Ten eerste is het een heeeeel verhaal haha. Ten tweede ben ik voorzichtig met wat ik op het internet zet omdat er zoveel verschillende meningen zijn en ik geen zin heb in gezeur. Het is wat onze schapen toen en nu weer erdoor hielp. Vandaar dat ik dat ik zeg stuur maar ff pb. Al heb je nog niks en je wil toch tips ontvangen gewoon vragen. Ik help iedereen die erom vraagt op gang en probeer te helpen met de moeilijkere klachten. Het is een enorme strijd en heeft soms een hele harde en soms een hele zachte aanpak nodig, er zijn op alle locaties door Nederland net weer andere klachten waar die specifieke koppel tegenaan loopt. Dus wil dan graag ook kunnen overleggen ipv horen: het werkt niet. Want het werkt wel maar soms moet je het net wat anders gebruiken. Is dus echt geen kwade wil. Dit zegt niet dat je alles red maar ik heb het grootste gedeelte van onze kudde erdoor kunnen trekken. Met heel veel bloed, zweet en tranen.

Hier lijkt gelukkig alles er weer zo goed als door! Afgelopen week 25 zieken, nu zie je er aan 2/3 nog wat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:29

ik las net dat de Rendac moeite heeft met ophalen van de grote hoeveelheden kadavers vanwege blauwtong :(

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:32

Dat is niet best zeker met het warme weer moet het met een dag weg zijn. Ram die maandag overleden was met de hitte was aardig rijp toen we die savonds aan de weg legde. Volgende dag eind van de middag kwam de grijpbak. Maar de lucht was toen echt niet best.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:27

Vaak gaan ze dan ook op zaterdag werken als ze het door de week niet redden. Momenteel evenveel dode schapen als op het hoogtepunt in 2023, dat wat toen in oktober.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:07

Dat lijkt me wel noodzakelijk als er vrijdag 1 sterft wil je die niet tot maandag hebben liggen met de warmte.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:18

Wel opvallend dat er wat tegen strijdige berichten in de media zijn over of het nu heftiger of juist minder heftig is als vorig jaar ondanks of juist dankzij het vacineren. Hier dus gevaccineerd en schapen die vorig jaar al een besmetting hebben door gemaakt zijn er weer een aantal van ziek geworden. Tot nu toe ervaren wij deze tweede uitbraak als zeker niet minder heftig als de eerste uitbraak.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:36

Hier ook van de 90 koeien 30% blauwtong. Van dode koe, veel minder melk, niet drachtig willen en verwerpen van vruchten. onlangs eentje die net drooggezet was......
De gevolgschade is nog groot omdat je natuurlijk niet direct alles ziet kwa schade. Er zullen straks nog heel wat koeien wegmoeten helaas.......
We hebben ook 4 schapen. De eerste heel erg ziek die is er gelukkig weer. nummer 2 mild en nummer 3 is nu ongeveer 5 dagen doodziek. Spuiten en het lekkerste voer geven en drinken.......
Vanmorgen een klein lichtpuntje ze stond! Wel wankel en nu maar hopen dat het de goede kant opgaat.

En trouwens: Wij hebben ALLES gevaccineerd dit jaar.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:43

Lees ook in nieuwe oogst dat er nu wordt geadviseerd om te gaan boosteren door de WUR. Lekker optijd met een dergelijk advies.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:50

jazzejam schreef:
Wel opvallend dat er wat tegen strijdige berichten in de media zijn over of het nu heftiger of juist minder heftig is als vorig jaar ondanks of juist dankzij het vacineren. Hier dus gevaccineerd en schapen die vorig jaar al een besmetting hebben door gemaakt zijn er weer een aantal van ziek geworden. Tot nu toe ervaren wij deze tweede uitbraak als zeker niet minder heftig als de eerste uitbraak.

Hier hetzelfde! Vorig jaar reed rendac hier 7 dagen in de week, avonden en ze zelfs 1x gezien ‘s nachts.

Wij hebben al 3 weken geleden geboosterd, werd dat vanuit jullie da praktijken niet geadviseerd?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:01

boosteren bij schapen?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:14

Bij ons in iedergeval niet, alles in april gevaccineerd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:29

Heb niets gehoord van de praktijk.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:41

boosteren is hier ook niet genoemd , de DA is hier woensdag nog geweest .

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:45

Hier ook nog niks gehoord van boosteren, vorige keer werd ik wel actief door de praktijk benaderd om te enten.

Hier alles nog gezond. Maar de vraag is hoe lang, in de omgeving zijn er veel ziek.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:30

Apart! Hier hoorde we geluiden van boosteren, da gebeld en 3 dagen later alles nog een keer gevaccineerd. Da praktijk zei dat het zeer aan te raden was

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:40

onze melkkoeien zijn 2x gevaccineerd. Tot nu toe nog geen (duidelijke) BT gevallen, wel flink in de melk gezakt en veel terugkomers voor wat betreft tochtigheid, dus vruchtbaarheid is een stuk minder. Maar dat is ook wel aan het rare weer te wijten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:36

Ik zal maandag eens bellen hoe ze bij ons denken over boosteren

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:38

Nog een positief fotootje tussendoor. Mijn 4 dagen oud veulentje met mijn ram en 1 van de ooien

Afbeelding

Afbeelding

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:44

dat veulentje <3

hier werd gezegd dat samenstelling van het middel tegen blauwtong niet sterk genoeg is .....zeg het maar .
echt vreselijk voor de dieren maar inmiddels ook voor je portemonee.

wij hebben inmiddels mineralenblokken met (flink) knoflook neer gezet , misschien houd dat de mug op afstand .

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 18:56

@loulou zalige fotos van je veulen. Gefeliciteerd met de kleine smurf

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:09

Ik durf nu niet meer te boosteren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:19

Ik denk dat ik mijn eerste schaap ziek heb. Hij schuimbekt van het slijm en verslikte zich er helemaal in tijdens het brokken eten.
Maar de ram deed dat een paar dagen geleden ook en daar zie ik nu niks meer aan.
Ze eten allemaal nog goed gelukkig. Ik heb de camera erop ivm het veulen, dus kan de schapen ook goed in de gaten houden.