Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:56

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:10

Janneke2 schreef:
chanicha schreef:
https://www.telegraaf.nl/financieel/223 ... navolgbaar
Hoppaaa even 220 miljoen belastinggeld over de balk :n

Ik heb het op nu. nl gelezen - het was oud nieuws (mei '22).

Van mij mag de hele KLM worden opgeheven, lijkt mij een uitstekende milieu maatregel.

Voor wie dat niet wil, maar de KLM ziet als een bijdrage aan 'de' economie (wie verdient er aan? Ten koste van wat? Etc.) vindt het waarschijnlijk een zinnige poging het bedrijf overeind te houden.

Ik ben net niet principieel tegen vliegen, maar hoezo moet ieder land een eigen maatschappij hebben??
Zodat er tien halflege vliegruigen dezelfde route vliegen?
... wie wordt nou echt beter van die toestand??

Er is berekend dat Schiphol uitstekend die functie kan vervullen met 250k vluchten per jaar.
En duurdere tickets zouden ook eindelijk ruimte maken voor fatsoenlijke salarissen van het nodige personeel ipv die afknijpen omdat alles altijd maar goedkoper moet.
Komt nog eens via preventie door de lagere uitstoot e.d. een stuk besparing op gezondheidszorg bij.
https://nos.nl/artikel/2443735-omwonend ... r-vluchten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:05

Brainless schreef:
@Loretta
En dan denk je dat Rusland niet de gaskraan gaat dichtdraaien als "wij" minder voor hun gas gaan betalen?

Neo liberalen maken ons graag bang. Maar als we kijken wat het doorgeslagen vrije markt denken heeft opgeleverd dan is het wel duidelijk dat het nu de hoogste tijd is voor een heel andere koers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:42

Loretta schreef:
Brainless schreef:
@Loretta
En dan denk je dat Rusland niet de gaskraan gaat dichtdraaien als "wij" minder voor hun gas gaan betalen?

Neo liberalen maken ons graag bang. Maar als we kijken wat het doorgeslagen vrije markt denken heeft opgeleverd dan is het wel duidelijk dat het nu de hoogste tijd is voor een heel andere koers.

Het prijsplafond geldt niet voor onze prijs, maar wat Nederland (of EU) maximaal aan Rusland wilt betalen.
Ze verwachten als ze een max bedrag gaan betalen er voor ons (als afnemers) ook een maximaal bedrag gaat worden.
Denk je echt dat Poetin denkt.. och Nederland wilt max X betalen en daar ga ik dan maar mee akkoord?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:49

Brainless schreef:

Het prijsplafond geldt niet voor onze prijs, maar wat Nederland (of EU) maximaal aan Rusland wilt betalen.
Ze verwachten als ze een max bedrag gaan betalen er voor ons (als afnemers) ook een maximaal bedrag gaat worden.
Denk je echt dat Poetin denkt.. och Nederland wilt max X betalen en daar ga ik dan maar mee akkoord?[/quote]

Er zijn meer maatregelen aangekondigd dan enkel het prijsplafond. Het hele pakket van maatregelen tezamen moet de uitiendelijke prijs uiteindelijk doen dalen.

Nu is dat al het geval. Enkel door de angst dat er weleens maatregelen genomen kunnen gaan worden heeft de gasprijs al naar beneden gedrukt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:51

Brainless schreef:
Denk je echt dat Poetin denkt.. och Nederland wilt max X betalen en daar ga ik dan maar mee akkoord?

Nederland alleen niet. Denk dat EU-breed zoiets mogelijkerwijs wel kans van slagen heeft, afhankelijk van hoeveel alternatieven Putin heeft. Denk dat de EU toch een best grote afzetmarkt is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:57

Ik quote even mezelf nog een keer van gisteren

secricible schreef:
Nos zegt daarover het volgende:

Citaat:
Neem de olie- en gasexport. Rusland levert via een nieuwe pijpleiding gas aan China, dat gaat straks om 38 miljard kubieke meter per jaar. Er zijn afspraken over nog eens 10 miljard kubieke meter per jaar, maar via welke route is nog onduidelijk. Dat zijn vrij beperkte volumes als je het vergelijkt met de gasleveringen aan Europa, dat was jaarlijks zo'n 175 miljard kubieke meter. Als die stilvallen kan Rusland daarmee niet zomaar ergens anders heen.

Het meest opmerkelijk was Poetins dreigement om de levering van gas, olie en steenkool aan de EU volledig stil te leggen als Europa met een prijsplafond voor Russisch gas komt. Dat is in zijn eigen nadeel, want de EU kan makkelijker zonder die leveringen dan Rusland zonder de opbrengst ervan. De boodschap is ook bedoeld om kiezers in de EU bezorgd te maken over de energieprijzen. Op die manier wil hij de publieke opinie bespelen."

https://nos.nl/artikel/2443822-poetin-z ... ladivostok

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:24

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:50

Even een stukje uit dat artikel:

Citaat:
Met deze korting wil het kabinet de stijgende zorgkosten dempen. Die lopen sterker op dan vorig jaar op Prinsjesdag door het kabinet-Rutte werd verwacht. De zorguitgaven komen in 2027 niet uit op 97,2 miljard, maar 108 miljard euro. Hierdoor nemen de zorgpremies en de inkomensafhankelijke bijdragen die werknemers betalen sterk toe.

Oftewel het is geen bezuiniging maar het beperken van de groei van de zorgkosten en dat is toch echt heel wat anders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:02

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
... wie wordt nou echt beter van die toestand??

De 81 duizend medewerkers die er werken. Heel begrijpelijk dus dat Kaag die aandelen heeft gekocht.

Werken er 81.000 mensen bij KLM...?
Vorig jaar 71.000 las ik.
(Maar ja, werkgelegenheid kan een argument zijn.)

(In de 'stad' Schiphol zitten ook allerlei andere bedrijven, tot microsoft aan toe.
Maar Schiphol zelf gaat niet failliet als we de KLM opheffen.)

En de 'toestand' waar ik op doelde is nog weer iets anders:
omdat ieder land een eigen luchtvaartbedrijf meent te moeten hebben
wordt er zeer inefficiënt gevlogen.
'Wie wordt er nu beter van die inefficiëntie..?' was mijn vraag.

Door efficiënter te vliegen verliezen wellicht een aantal mensen hun baan -
maar we besparen er ook heel erg veel mee.
Het kan dus zinvol zijn.

elnienjo

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 22:33

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 22:54

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:22

Kunnen we gewoon met fatsoenlijke bewoordingen blijven praten? Engerd, kartel... is dit een serieus topic of wat?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 23:25

secricible schreef:
Kunnen we gewoon met fatsoenlijke bewoordingen blijven praten? Engerd, kartel... is dit een serieus topic of wat?

Wat is er nu weer mis met kartel? Ze opereren nu eenmaal als kartel. En als het topic je niet aanstaat dan kun je er gewoon uit wegblijven. Dit topic is niet om te sugarcoaten of van de fluwelen handschoentjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:31

Goed dan.

Bron: 'nieuw rechts'.
Tekst:
"Hij (Omtzigt, J2) vraagt zich af hoe het in vredesnaam kan dat het gas in België zoveel goedkoper is. “Wij hebben de hoogste gasprijzen in Europa en aan de andere kant zijn wij het land dat in de Europese Unie het meeste gas wint. Sterker nog, we hebben langdurige contracten om gas een België en Duitsland te leveren", stelt de politicus in een interview met Elsevier.

“We zijn in een nieuwe wereld terechtgekomen”, vervolgt Omtzigt even later. “We worden voor de eerste keer geconfronteerd met driehonderdduizend kinderen en meer dan twee miljoen volwassenen die onder de armoedegrens zakken. Zij kijken naar Den Haag voor oplossingen. We praten allemaal over bestaanszekerheid, over de vraag of het minimumloon niet te laag is. Maar de goederen die iedereen nodig heeft, wonen zorg en energie, moeten ook betaalbaar zijn. Dit is een grondwettelijke taak van de overheid, dus daarover moet het debat gaan komende dinsdag. Niet over de vraag of de ministers het onderling eens zijn met elkaar. Daarvoor is de nood van gezinnen veel te hoog.”

Inmiddels heeft Omtzigt enkele antwoorden mogen ontvangen op zijn ingediende Kamervragen. Echter moet Omtzigt concluderen dat deze antwoorden nauwelijks meer helderheid scheppen. Er is namelijk nog steeds niet helder in kaart gebracht wat de leveringszekerheidsstrategie van het kabinet is."
(Einde citaat.)

Het woord kartel suggereert iets economisch, terwijl Elnienjo er het kabinet mee bedoelt.

Dat is laten we zeggen minder netjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 00:16

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Wat is er nu weer mis met kartel? Ze opereren nu eenmaal als kartel. En als het topic je niet aanstaat dan kun je er gewoon uit wegblijven. Dit topic is niet om te sugarcoaten of van de fluwelen handschoentjes.

Kartel impliceerd opzet en doelbewust gedrag. Die indruk heb ik niet, eerder een : "wij weten het eigenlijk niet en we houden dus vast aan onze uitgangspunten van vrije markt lost alles op". Ik schommel meer tussen stomweg incompetent en een referentiekader dat ernstig uit de pas loopt met 80+% van de bevolking.
Al krijg ik lichtelijk jeuk van alles is zo complex excuus wat overal op geplakt wordt. Zal best deel van kloppen, maar qua communicatie komt het over al : "snappen jullie simpele mensen toch niks van, dus vertrouw maar dat ik het goed doe voor jullie". Dat vertrouwen is al heel lang in volle galop vertrokken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 07:37

Eens tamara. Het mag best complex zijn, maar daarvoor krijg je als kabinet een hoop centen om die complexe zaken fatsoenlijk op te lossen. Dat gebeurt nu niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:55

Karl66 schreef:
Even een stukje uit dat artikel:

Citaat:
Met deze korting wil het kabinet de stijgende zorgkosten dempen. Die lopen sterker op dan vorig jaar op Prinsjesdag door het kabinet-Rutte werd verwacht. De zorguitgaven komen in 2027 niet uit op 97,2 miljard, maar 108 miljard euro. Hierdoor nemen de zorgpremies en de inkomensafhankelijke bijdragen die werknemers betalen sterk toe.

Oftewel het is geen bezuiniging maar het beperken van de groei van de zorgkosten en dat is toch echt heel wat anders.

Het is natuurlijk maar net hoe je het wilt noemen ;-)

https://www.sp.nl/nieuws/2022/01/hoe-zi ... en-op-zorg

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:02

Ik ben in ieder geval blij dat Omzigt deze vragen stelt, het blijft natuurlijk bizar dat Belgen e1,60 betalen voor een kuub gas uit Nederland en wij e3,-

"Een ander punt waardoor de energietarieven in Nederland hoger zijn dan in andere Europese landen is de belastingheffing. Zo hebben we de energiebelasting, de opslag duurzame energie en de btw. Bij de huidige gasprijzen zijn die heffingen samen goed voor zo'n 30 procent van de totaalprijs."

https://www.vastelastenbond.nl/blog/kam ... nstmarges/

En waarom hebben wij die belastingsheffing en andere landen niet?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 10:05

Er komt nu in elk geval wel goed bloot te liggen hoe we hier in Nederland genaaid worden door onze overheid.

En Jetten mekkert over het prijsplafond omdat ie denkt dat mensen daardoor minder gaan besparen: alles voor z'n groene agenda, al zitten miljoenen mensen in de kou. Walgelijke man!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:10

Ja dat is echt belachelijk, de meeste mensen kunnen helemaal niet besparen...bij het verduurzamen ligt er een grote rol bij woningcooperaties..voordat die alles in gang hebben gezet ben je zo 10 jaar verder. Wat zij willen wbt klimaat en besparing is helemaal niet haalbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:15

Elnienjo, ik heb geen idee wat er in de telegraaf gestaan heeft mbt gemekker van Jetten.
(En de telegraaf die kritiek heeft op een rechts kabinet : prima.)

RTL meldt het volgende:
"Nederland was de afgelopen maanden huiverig over vergaande ingrepen op de energiemarkt, maar is inmiddels bereid te praten over maximumprijzen. Wel moet een maatregel tijdelijk zijn en effectief. Verder hamert klimaatminister Jetten vooral op besparingen en mogen investeringen in duurzame energie niet in gevaar komen. En Nederland is ook voorstander van een prijsplafond op Russisch gas. Overigens is Jetten niet bij het overleg in Brussel: staatssecretaris Vijlbrief gaat naar Brussel. Jetten blijft in Den Haag, vanwege de ministerraad."

Als je een hekel hebt aan de heer Jetten, zijn kapsel niet mooi vindt etc en dat graag wil ventileren : dat mag allemaal heus - maar op bokt ghebben we daarvoor de huiskamer, niet 'nieuws en maatschappij'.

Ik lees dat de maatregel effect moet sorteren, en dat we de lange termijn niet uit het oog moeten verliezen.
(Graag deze winter goed doorkomen en verder zo snel mogelijk van het gas af.)

Is nog al een verschil met wat jij beweert.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 10:19

Dan moeten ze dit topic maar naar huiskamer verplaatsen, das mij om 't even. Ik wist niet dat je op nieuws en maatschappij alleen maar politiek correcte meningen mocht ventileren.
En als ik het over eng heb dan gaat het over gedrag en karakter, niet over uiterlijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:23

Nare is dat jij overal jouw mening ventileert zonder daarbij na te denken of je mensen kwetst.
Het is op bokt niet de elnienjo show, waar het helaas wel op begint te lijken.
Je kunt ook gewoon een keer niets schrijven, dat zou je sieren.

En wees blij dat je die meningen mag schrijven in een vrij land als Nederland.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:25

Nou zulke erge dingen zegt ze nu ook weer niet hoor...wie kwetst ze er nu mee door Jetten een walgelijke man te noemen? Er zit gewoon emotie bij het bericht. Hij zelf leest dit echt niet...