Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:38

Shadow0 schreef:
Rennie89 schreef:
Vergeet niet dat niet iedereen in een rijtjeshuis woont :Y) ik woon in een drukke flattenwijk waar het al een kunst is om een parkeerplek te vinden. En daarbij duurt het ook vaak erg lang voor je een laadpaal er bij krijgt, en misschien dat er tegen die tijd nog meer elektrische auto’s zijn wat een nog groter probleem gaat geven.

Dit is iets ook iets waar de gemeente veel in kan veranderen, en aankomende week zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Een ander beleid kan een groot verschil maken.

Klopt maar ze kunnen niet meer parkeerplaatsen maken dan die er al zijn en extra oplaadpalen gaat weer ten koste van juist die parkeerplaatsen.
In ons oude wijk stonden een paar oplaadpalen maar stonden altijd vol.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:42

chanicha schreef:

WÁT??!!! Gingen die mensen niet eens hun auto verzetten als die opgeladen was halverwege de nacht?? -:(-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:43

chanicha schreef:
Klopt maar ze kunnen niet meer parkeerplaatsen maken dan die er al zijn en extra oplaadpalen gaat weer ten koste van juist die parkeerplaatsen.

Soms vraag ik me wel af waarom mensen liever geloven dat dingen niet te veranderen zijn dan dat ze wel te veranderen zijn...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:46

Huertecilla schreef:
chanicha schreef:

WÁT??!!! Gingen die mensen niet eens hun auto verzetten als die opgeladen was halverwege de nacht?? -:(-

Niet eens :+
Ze lieten de auto gewoon het hele weekend staan zgn aan de stekker en niet weten van wie die auto was.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:54

chanicha schreef:
Niet eens :+
Ze lieten de auto gewoon het hele weekend staan zgn aan de stekker en niet weten van wie die auto was.

Verbaast míj dat het laadsnoer niet ontvreemd werd in een wereld waarin zelfs de katalysator onder de auto vandaan gestolen wordt omdat het een paar euros opbrengt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:57

Voordeel juist van een EV is dat wij altijd plek hebben op drukke parkeerplaatsen bij winkelcentra en vooraan staan bij de dierentuin of pretpark.
Het rijdt fantastisch en van de bijtelling als je een leaseauto van de zaak hebt, wordt je helemaal blij :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:00

Shadow0 schreef:
Soms vraag ik me wel af waarom mensen liever geloven dat dingen niet te veranderen zijn dan dat ze wel te veranderen zijn...

Dingen die grootindustrie en de staat geld opleveren veranderen sneller dan die niet. Dit gaat dus echt wel komen. Alleen wel langzamer dan de vraag uiteraard want het moet wel flink rendabel zijn.
Vandaar geïntegreerd betaald parkeren/opladen. Wordt de parkeerwachter gelijk overbodig = kostenpost minder. Die paar oude ICE autos zijn de verliespost niet en betalen toch al via de belasting op brandstof.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:05

Bij het verpleeghuis waar ik werk, zijn vorig jaar 2 parkeerplekken met met een oplaadpaal gekomen.
Maar bleek dat mensen uit de woonwijk waar het verpleeghuis staat, daar ook met hun auto gingen staan.
Zo'n auto stond er dan soms zo een hele dag.
Terwijl er natuurlijk wel duidelijk een bord staat dat het eigen terrein is en de parkeerplekken alleen voor medewerkers is bedoeld.
Daar is wel wat aan gedaan, tegenwoordig gaat het wel goed geloof ik.
Maar ja, mensen zijn hardleers, zo wordt het terrein en tuin van het verpleeghuis ook wel gebruikt als een soort honden uitlaatplek door buurtbewoners.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:13

Barbet schreef:
Terwijl er natuurlijk wel duidelijk een bord staat dat het eigen terrein is en de parkeerplekken alleen voor medewerkers is bedoeld.

Dat is ook via software zó op te lossen.
Werkt bij gereserveerde parkeerplaatsen van hotels in een ´publieke´ garage soms ook zo: Zonder het kamerpasje gaat dan de beugel niet omlaag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 07:41

Electra63 schreef:
Voordeel juist van een EV is dat wij altijd plek hebben op drukke parkeerplaatsen bij winkelcentra en vooraan staan bij de dierentuin of pretpark.
Het rijdt fantastisch en van de bijtelling als je een leaseauto van de zaak hebt, wordt je helemaal blij :D

:j
Wij konden vorig weekend heerlijk voorbij de rij bij de Mcdonalds rijden, voorbij de mensen die een plek aan het zoeken waren, direct parkeren bij de laadpaal want daar stond helemaal niemand :D
Laadkabels kun je niet stelen HC, die zitten zowel in de paal als in de auto vergrendeld.

Als mensen vanuit de wijk bij het verpleegtehuis gaan laden dan zijn er meerdere problemen; ten eerste zullen de laadplekken dan in de laad-app staan vermeld als publieke oplaadpunten. Dat moet het verpleeghuis dan zelf aanpassen. Ten tweede zullen er dan niet genoeg laadplaatsen in de wijk zijn, dan moeten de bewoners bij de gemeente aankloppen.
Bij ons verpleegtehuis was het probleem dat mensen er parkeerden als ze in het centrum gingen winkelen. Dat was jaren geleden een groot probleem. De oplossing was inderdaad een slagboom.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:13

Weet iemand waarom de benzine prijzen weer dalen in Nederland? Is dat vanwege toezegging verlaging accijns per 1 april? Of omdat pomphouders merken dat er veel minder getanked wordt?
Ik heb zelf jerrycans besteld. Mocht het prijsverschil 50 cent worden met België dan loont het wel om daar te tanken (zit 20 minuten van grens en rijd 1000 km per week).

Mizora

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:26

Omdat de olieprijs weer wat daalt.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:38

Paardenfan25 schreef:
Weet iemand waarom de benzine prijzen weer dalen in Nederland?

De prijs is hoog alleen maar door speculatie.
Een paar dagen terug was de markt al wat stabieler, zelfs gedaald.

Vriendin zit vast in Istambul wegens hevige sneeuwval. Ruk voor haar, ík heb daardoor een stuk lemon merengue taart van lief kunnen proeven. Is de 40 liter biodiesel waard.

Wel humor vind ik: Door de hogere prijzen kan ik nu 40 liter per week biodiesel voor een taart ruilen die ik niet eens zelf bak O:)
Dat kunnen we alleen opstoken in een andere auto. Een oudere generatie.
Schoner, CO neutraal, goedkoper in een 8-) klassieke stationwagen door hogere prijzen _O-
Kost circa 800 Euro om op historisch kenteken te zetten en mag dan LEZ/ZEZ in!! Goedkoper dan een laadpaal :D
Als dat lukt ga, koop ik ook een oude ´derde wereld´ mechanische brandstofpomp.
Heb zelfs nog een goede 1.000 liter tank in houder staan. Een voor water irrigatie hergebruikt chemicaliën ding. Deze week eens kijken of ik daar wat mee zou kunnen voor de gerecycelde biodiesel.

Fijne zondag allemaal +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:28

Omdat in Versailles geen gezamelijke aanpak mogelijk was, zijn verschillende regeringen die wél willen nu met eigen initiatieven aan het komen.
De Franse regering wil per 1 april 20 ct/l korting aan de pomp voor 4 maanden om te beginnen.
15 ct. uit de meeropbrengst voor de staat, 5 ct uit die van de distributieketen. Die laatste stribbelt tegen, uiteraard :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:53

Antonio heeft zich vergist. Het is geen 40 liter maar.... 50. Oh jee, dezelfde deal, alleen 25% beter *D

Smerig gedoe. Best juk. Is i.t.t. petrochemie echter onschadelijk en wel pakweg 100 Euro.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:10

Huertecilla schreef:
Dingen die grootindustrie en de staat geld opleveren veranderen sneller dan die niet.

Je kunt natuurlijk de grootindustrie en de staat erbij halen, maar weet je wie veel invloed heeft op het lokale laadpalen-/parkeerbeleid? De gemeente. En we hebben toevallig aankomende week gemeenteraadsverkiezingen. In plaats van hopen dat er te zijner tijd vanzelf iets verandert kunnen inwoners van Nederlandse gemeenten de komende dagen een stem uitbrengen waarmee we iets te kiezen hebben over de richting van dit soort zaken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:12

HC woont niet in Nederland. Wel weet hij heel veel dingen altijd beter. :j
Hij zou zo de politiek in kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:19

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Dingen die grootindustrie en de staat geld opleveren veranderen sneller dan die niet.

Je kunt natuurlijk de grootindustrie en de staat erbij halen, maar weet je wie veel invloed heeft op het lokale laadpalen-/parkeerbeleid? De gemeente.

Die noem ik ook; ´de staat´ :)*

Ja Ineke2 alles werkt anders in NL. Staat helemaal los van de globalisering van economie en politiek. Ik weet het.

Helemaal +:)+ dat jullie het gemeentebestuur kunnen bepalen en zorgen dat er genoeg laadpalen bij flatgebouwen et al komen en zijn als er meer mensen EV gaan. Goed nieuws ook al helpt het nú niet. Misschien tegen de tijd dat een bestelde nieuwe EV geleverd wordt +:)+

Verder heeft de rest, de meerderheid daar niet veel aan. Daar is het en niet haalbaar voor én zoveel EVs zijn helemaal niet leverbaar....

Wat minder éxtra inkomen voor de staat en de distributieketen is wel ploép mogelijk. Kwestie van papier daaromtrent ondertekenen door de betreffende ministers. Zowel hier als in België als in Frankrijk als in .... Nederland *\%/*

Ik wed daar niet op. Nog niet op EV techniek en niet op politiek. Heb ik nú niets aan. Dus minder/slimmer/zuiniger rijden en biodiesel. Dát kan iedereen nú :)*

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:34

Bedoel je dat iedereen nu op bijv frituurvet kan gaan rijden? Of de “bio” bij de pomp?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:56

IMANDRA schreef:
Bedoel je dat iedereen nu op bijv frituurvet kan gaan rijden? Of de “bio” bij de pomp?

Ik schreef a DRIE KEER!! dat dit net als ploep een EV voor deur zetten GEEN praktische oplossing is voor de meerderheid :)*
Er zijn er hier een paar die al EV rijden. Top voor hen.
Er zijn er vast ook een paar die wat anders kunnen doen. Gerecyclede plantaardige olie bv. Top voor hen.

Bio bij de pomp en ook de synthetische brandstofen die in het verschiet liggen, worden níet goedkoper dan de rest. Wel schoner maar dat is het onderwerp van de draad niet.

Ondertussen is de Belgische regering aan het proberen de belastingverlaging of brandstop nog verder naar voren te trekken dan 1 april.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:00

Kortom je schrijft een heleboel HC, maar intussen weet ook jij net als iedereen geen oplossing. Dus met zijn allen doen we maar wat en moet vooral iedereen gewoon doen waar die zich goed bij voelt +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:52

Voor óns heb ik een +:)+ besparing en ik schrijf ook voor iedereen haalbare besparingen Ineke2 welke ook net zo goed op EV van toepassing zijn ;)
Herhaal ik graag hoor.

Al met al, eerst Covid nu energiekosten; behoorlijke paradigm shift.

Het ironische daarbij is dat met meer budget je makkelijker/flexibeler aan kan passen maar minder hoeft te veranderen.
Niet iedereen hééft veel keuzes; moet/kan iedereen doen wat binnen de mogelijkheden valt. Zoals je hier kan lezen is er voor velen weinig ruimte voor het ´gevoel´ erbij.
Maar héh wat weet ik van NL. Ik lees hier ook dat het niet minder druk is op de snelwegen in de Randstad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:56

Huertecilla schreef:
Die noem ik ook; ´de staat´ :)*

Dat moet jij weten, het slaat alleen nergens op.
Maar goed, de andere kant is natuurlijk dat het ook weinig relevant is als je hier toch niet woont. Het interesseert me bijvoorbeeld ook werkelijk geen fluit wat de precieze invulling is van het lokale bestuur in Spanje. (Alleen vraag ik me vooral af waarom je er dan iets over te zeggen hebt. Want ik denk dan: ik heb geen flauw idee hoe dat geregeld is, het interesseert me echt geen bal, dus ik heb ook niks toe te voegen aan dat onderwerp.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:01

Je schrijft alleen over je eigen besparing met een brandstof die ik hier niet in mijn hybride auto ga gooien.

Keuzes zijn er altijd, of dat haalbare keuzes zijn moet ieder voor zich uit maken. De snelwegen zijn hier niet minder druk. Dat zal ook met werkgevers te maken hebben die eisen dat je naar kantoor komt. Of met banen waar je niet thuis kunt werken.

De prijs daalt nu weer voorzichtig iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:06

Echwel schreef:
Maar aan huis gebonden en invalide, waarom moet je dan juist op zondag weg.
Meestal heb je een scoot mobiel of wat dan ook

Echt he.....het is niet voor de.komende 10 jaar hoor

DP ben het dus helemaal met je eens

En anders een autoloze zaterdag :D

Wat fijn dat je het zo simpel ziet, ik wilde dat het ook zo simpel was :D gedacht aan dat sommige mensen ook graag iets met het gezin willen doen en de rest van het gezin doordeweeks werkt? Plus die mensen gaan inderdaad mogelijk de hele week niet van huis met de auto.. dus dan mogen ze dat toch wel op zaterdag of op zondag, kom nou.

Van mij mag er zeker een beperking opgelegd worden maar 1 dag voor bijna iedereen aanwijzen vind ik niet meer van deze tijd. Heeft niets te maken met alles afschieten of problemen zoeken voor oplossingen, het is allemaal niet zo zwart wit. Oordeel eens wat minder zeg. Dat is niet alleen aan jou gericht trouwens, meer algemeen.