Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:34

Beter uitgelegd:
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:39

Dus een overheid die dat mogenlijk maakt is een goede overheid op dat gebied, geslacht van de poppetjes daarachter zou niet uit mogen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:51

irmaz schreef:
Beter uitgelegd:
[ Afbeelding ]

Discussies voeren op de basis van memes is meestal geen heel goed idee.

Zijn vrouwen in NL na 24 weken zwangerschap dan ook geen volwaardige volwassenen meer trouwens?

Mungbean

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:19

Het "probleem" is alleen dat die 19% niet netjes over het land is verspreid dus er zullen enkele staten zijn die hun wetgeving zullen aanpassen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:40

enzino schreef:
Het "probleem" is alleen dat die 19% niet netjes over het land is verspreid dus er zullen enkele staten zijn die hun wetgeving zullen aanpassen.

Op TV was de kaart te zien van de staten die hun wetgeving rondom abortus zullen gaan terug draaien en "enkele" , vond ik toch wel " veel" en echt veel meer dan ik verwacht had. Ik schrok er zelfs van en vind het "huge" probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:42

enzino schreef:

Joh echt?
Sizzle schreef:
Dat zal eerder sterk samenhangen met je opvoeding, geloof en woonplaats in de wereld.

Maar puntje bij het paaltje: je hebt net zo goed niets aan vrouwen als ze bij de 19% horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:53

Sizzle schreef:
Joh echt?

Ja.
Waarschijnlijk 26 van de 50 staten. Uitzonderingen vooral de NY regio en de westkust.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:05

Geschreven woord en sarcasme gaan duidelijk niet samen

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 22:49

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 08:43

Hier een interessant draadje over dat vrouwen in de wetenschap te weinig doorstromen naar hoge posities ondanks dat ze in de meerderheid zijn. Volgens een vandaag ligt dat aan allerlei steriotiepen en vooroordelen en zijn we in Nederland veel conservatiever als we denken.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/voo ... ak-denken/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:50

Ik ben er zelf 1 van Pien.
Wetenschap in de fundamentele richtingen is gewoon altijd werken en nooit zekerheid. Je hele leven overal geld moeten sprokkelen en met wat pech ook steeds van land wisselen omdat bepaalde beursen niet toestaan dat je op dezelfde plek blijft.
Werkgevers die van je verwachten dat je er op zondag ook bent. Burn outs bestaan niet, dan ben he gewoon ongeschikt.
Uitzonderingen daargelaten is dat slecht te combineren met een leuk gezinsleven. Voor ons beide was de keus helder: we blijven in de wetenschap en nemen geen kind, of we zoeken een andere baan.

Het is wellicht conservatief te noemen dat er nog relatief weinig mannen zijn die thuisblijven of part-time werken voor hun kind terwijl de vrouw een keiharde carriere heeft en de vrouw is die zondag het vlees snijdt (naar de reclame van Sire).
Vraag is of het überhaupt goed is dat er 1 partner is die bekend staat als de ouder die zondag het vlees snijdt. Terecht dat veel vrouwen daar helemaal geen behoefte aan hebben.

Ik vind juist dat er uitgerekend in NL flinke stappen gezet zijn. Inmiddels zijn er best veel relatief stabiele functies die wél compatibel zijn met een leven ernaast. Dat is in veel landen nog ver van je bed show.

Ik ken ook wel „echte“ biologen (ipv lab biologen) en archeologen die gewoon continue overal in de wereld gezeten hebben met hun ellebogen in de modder. Die zoeken doorgaans ook een andere baan als er een kinderwens komt. Dat kunnen we dat wel conservatief noemen maar het is gewoon een soort werk dat een levensstijl is ipv een inkomen. Dat komt met keuzes. Ik ken ook een archeoloog die welliswaar geen kinderwens heeft maar een paard. Die werkt nu dus ook op een sportafdeling van een warenhuis.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:31

Maar Sizzle Nederland bungelt in Europa onderaan en dat is niet verklaarbaar aan de hand van jouw levenstijl-relaas. Heb je het artikel gelezen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:12

Het verbaasd me niet omdat NL vrouwen en mannen vaker gewend zijn om part-time te werken en naar mijn idee juist heel bewust ook voor de kinderen er willen zijn. Dat is een enorm voorrecht wat echt in veel landen ondenkbaar is. Het nadeel is dat je eigenlijk nooit internationaal top niveau haalt met 36 uurtjes.
Kijk maar eens naar de vernietigende posts op bokt als iemand zegt beide full-tijd te werken en de kinderen voltijd uit te besteden. Dan komen er 5 paginas over hoe egoistisch, bindingsproblematiek, kinderen voor de opvang nemen etc. Voor mensen uit aziatische landen, Rusland, Polen en USA vaak gewoon heel normaal. Veel vrouwelijke hoogleren in Europa zijn dan ook Amerikaans, die deinsen niet terug voor een werkweek van 7 dagen en een nanny thuis. Wel zijn die iedere keer weer verbaasd hoe moeilijk dat te regelen is maar die bijten door want carriere staat hoog in het vaandel.

Ik vind dat onderaan „bungelen“ niet perse negatief. De vraag is wat je maatschappelijk belangrijker vond: stabiele gezinnen of carriere.
Voor beide valt wat te zeggen.
Een gemiddelde NL (West-Europeaan) wil naar mijn idee graag een goede werk-prive verhouding en 5 weken vakantie per jaar. Een gemiddelde amerikaan wil directeur worden en vind 1 week vakantie per jaar in orde.

Ik zit nu wel in een rete conservatief land overigens, daar staat opvang echt nog in de kinderschoenen en vallen dus nog altijd heel veel vrouwen volledig uit ipv een balans te kunnen creeeren met part-time.
Oekrainse vrouwen klagen daar nu over. Ze mogen wel werken, er is ook werk, maar het kind kan nergens heen of het kost een vermogen.

Zelf heb ik ook een sterke rem op mijn carriere. Dat heeft niets te maken met onderdrukking van mijn vrouw zijn maar uit eigen wens om ook mijn kind te kunnen zien opgroeien.
Ik heb ook zelf mogen meemaken hoe de media daar op een negatieve manier mee omgaat. We hebben een keer een interview team over te vloer gehad en die hebben bewust alles zo geknipt dat het leek of alle vrouwen het zwaar hadden. Iedereen die het woord eigen keus in de mond nam is eruit geknipt. Mijn hoogleraar is ronduit woest geworden toen ze er zelf even bijgeschreven hadden dat zij door haar carriere geen gezinsleven kon hebben. Dat heeft ze namelijk nooit gezegt, maar de interviewer moest die boodschap wel zo overbrengen. Een man bij ons die zelf zijn carriere sterk op de rem had om volledig zijn vrouw te ondersteunen in haar weg omhoog kreeg sowieso geen spreekrecht: niet boeiend.

Als we een eerlijkere verdeling kunnen nastreven zonder discriminatie ben ik helemaal voor. Acceptatie MOET beter (ook hier op bokt als een vrouw en moeder dag en nacht werkt). Maar we moeten het eveneens kunnen accepteren als blijkt dat er wellicht uiteindelijk toch meer vrouwen dan mannen dichter betrokken willen zijn bij het opgroeien van hun kroost.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:01

Goede flexibele kinderopvang (ook savonds) is overigens wel echt een missing-link in een maatschappij waarin je succesvolle vrouwen of koppels wilt stimuleren. Dat is echt nog steeds echt een probleem waar je continue tegenaan loopt. Even een congresje meepakken is vooral gehinderd door gebrek aan kinderopvang.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:21

Sizzle schreef:
Goede flexibele kinderopvang (ook savonds) is overigens wel echt een missing-link in een maatschappij waarin je succesvolle vrouwen of koppels wilt stimuleren. Dat is echt nog steeds echt een probleem waar je continue tegenaan loopt. Even een congresje meepakken is vooral gehinderd door gebrek aan kinderopvang.

Sizzle kennen jullie geen gastouder?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:10

Wij hebben het met elkaar goed geregeld en wisselen elkaar af, maar dat is geen oplossing voor het maatschappelijke probleem of voor serieuze carrieres. Wij zijn beide bewust wat stapjes terug gegaan.

Meestal moet je voor carrieres van serieuzere aard dan wel een au-pair nemen aangezien reguliere opvang voor reguliere banen ingericht is. Gastmoeders zijn juist heel vaak erg traditioneel heb ik gemerkt, die zijn heel vaak heel ingewikkeld.

Als men het belangrijk vind dat koppels/vrouwen iedere kans krijgen, dan moet er ook betere opvang zijn. Anders zal altijd (minimaal) 1 van de partners concessies moeten doen. Ook moet men maatschappelijk bereid zijn te accepteren dat kinderen dan 5 dagen per week opgevangen worden.

Af en toe stevenen we haast af op een soort idee dat je kind willen zien opgroeien, maatschappelijk opgedrongen is en dat vrouwen vooral weg moeten van dat absurde idee.

Ik heb net een nieuwe collega met wie ik 10 jaar geleden ook al gewerkt heb. Zij heeft zojuist haar baan bij een internationaal bedrijf in een leidinggevende positie opgezegd om 3 stappen terug te doen (nog steeds in een loonbereik die veel mensen niet zullen halen). Dat doet ze omdat ze haar dochter graag ziet. Volledig absurd niet waar? Dat moet wel zijn omdat de maatschappij vrouwen met kinderen discrimineerd toch?
De reacties die je dan moet incasseren over hoe zielig het wel niet is dat je geen carriere kunt nastreven vanwege je kind zijn soms echt gestoord kan ik je zeggen, want oprecht kiezen om er naast je werk voor je kind te zijn kan natuurlijk niet.
De ergste is waarschijnlijk: „je bent het verplicht naar andere vrouwen“. Die is nog erger dan „Dat is toch zonde van je opleiding en talent“.
Vergelijkbaar aan hoe er gepraat wordt als je een sportgefokt goed paard gebruikt voor recreatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:41

Er is een Zwitserse studie geopenbaard over het effect van de covid pandemie op geslacht (kwa financieel welzijn, niet kwa gezondheid.

Helaas enkel in het Duits, maar ik link hem toch:
https://www.ekf.admin.ch/dam/ekf/de/dok ... ericht.pdf

Kernpunten:
„Vrouwen kwamen er bij de Covid-maatregelen slechter vanaf, echter niet omdat ze vrouw zijn: Het gaat om de sectoren waarin zij werken of om hun geringe werkdruk. Moeders en vrouwen met een migratieachtergrond werden het zwaarst getroffen. „

„Een van de redenen hiervoor is dat veel vrouwen lager betaalde banen hebben. De inkomensongelijkheid in de lagelonensector is toegenomen“. "De huishoudens met lage inkomens hadden tijdens de pandemie nog lagere inkomens. En daar zijn meer dan gemiddeld veel vrouwen, moeders, alleenstaande ouders en laaggeschoolde vrouwen."

„Eén groep is volledig vergeten in de compensatieregeling, zegt Bettina Fredrich: werknemers in particuliere huishoudens: "Zij hebben helemaal niet van de steun geprofiteerd. En de meerderheid van de mensen die in particuliere huishoudens werken, zijn vrouwen. Er zijn 50.000 werknemers in particuliere huishoudens in Zwitserland. Ongeveer 90 procent van hen zijn vrouwen.„

Er is een lijst met aanbevelingen een leringen voor een eventuele volgende pandemie.

Er is in het ongeschoolde/laaggeschoolde gebied echt nog gigantische winst te behalen. Daar gaat het echt tussen kansen en armoede. Daar maak ik me meer zorgen dan de top eerlijk gezegd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:11

Interessant Sizzle, bedankt voor het plaatsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:16

pien_2010 schreef:
Interessant Sizzle, bedankt voor het plaatsen.

Misschien dat je hem via de homepage ook in het Frans krijgt trouwens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:30

Duits kan ik net zo goed verstaan en lezen als frans. Ik kan het alleen niet meer spreken.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 22:01

Discussie met mn vriend ‘over conclusies dat vrouwen ematischer zijn uit onderzoek blabla, mannen beter kunnensporten en meer spieren hebben en eigenlijk alles’

Probeerde hem duidelijk te maken om dat met een korreltje zout te nemen omdat mannen ook empatisch kunnen zijn en we niet meer in 1738 leven. Dat die onderzoeken kunnen kloppen, maar dat we ook als mens breder moeten kijken dan alleen de onderzoeken. En door dat iedereen die onderzoeken gelooft er ook ongelijkheid komt in de maatschappij wat lang niet meer nodig is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:18

naranja1 schreef:
Discussie met mn vriend ‘over conclusies dat vrouwen ematischer zijn uit onderzoek blabla, mannen beter kunnensporten en meer spieren hebben en eigenlijk alles’

Probeerde hem duidelijk te maken om dat met een korreltje zout te nemen omdat mannen ook empatisch kunnen zijn en we niet meer in 1738 leven. Dat die onderzoeken kunnen kloppen, maar dat we ook als mens breder moeten kijken dan alleen de onderzoeken. En door dat iedereen die onderzoeken gelooft er ook ongelijkheid komt in de maatschappij wat lang niet meer nodig is.

Eens! En vergeet niet dat ook mannen vaak te lijden hebben onder dergelijke ideeën en genderrollen, zoals "mannen zijn mentaal sterker/huilen niet". Ook dat is geen prettig keurslijf om in op te groeien :) Wat dat betreft is het beter om wat minder in die vastgeroeste gender ideeën te denken.

Voor degene die de hele anti-abortus hetze een beetje volgt in Amerika, Madeleijn van Nieuwenhuizen (aka @Zeikschrift op instagram), heeft een boek geschreven over het abortusrecht en zelfbeschikking. Ze is rechtshistoricus en mediacriticus, woont al een aantal jaren in New York en schijft op Instagram vlijmscherpe essays en gedachten over feministische (media) zaken. Ik ben echt fan van haar, veel van haar geleerd ook. Dus heb haar boek gepre-ordered :j

Insta: https://instagram.com/zeikschrift?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Boek: https://www.boekenwereld.com/madeleijn- ... 9045045078

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:25

enzino schreef:
irmaz schreef:
Beter uitgelegd:
[ Afbeelding ]

Discussies voeren op de basis van memes is meestal geen heel goed idee.

Zijn vrouwen in NL na 24 weken zwangerschap dan ook geen volwaardige volwassenen meer trouwens?

Ik lees al een tijdje mee maar dit is niet echt de juiste vraag om te stellen. De reden dat abortus niet meer kan na 24 weken is omdat het medisch niet meer mogelijk is naar mijn weten.

Waarom zou het overigens geen goed idee zijn een discussie te voeren op basis van een meme. Zitten er kaders aan de onderwerpen en quotes die gebruikt mogen worden in een discussie? De aard van memes verschillen en dit is louter een quote die ze gebruikt om haar uitleg nader te verklaren.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 22:33

Silenna schreef:
naranja1 schreef:

Eens! En vergeet niet dat ook mannen vaak te lijden hebben onder dergelijke ideeën en genderrollen, zoals "mannen zijn mentaal sterker/huilen niet". Ook dat is geen prettig keurslijf om in op te groeien :) Wat dat betreft is het beter om wat minder in die vastgeroeste gender ideeën te denken.

Voor degene die de hele anti-abortus hetze een beetje volgt in Amerika, Madeleijn van Nieuwenhuizen (aka @Zeikschrift op instagram), heeft een boek geschreven over het abortusrecht en zelfbeschikking. Ze is rechtshistoricus en mediacriticus, woont al een aantal jaren in New York en schijft op Instagram vlijmscherpe essays en gedachten over feministische (media) zaken. Ik ben echt fan van haar, veel van haar geleerd ook. Dus heb haar boek gepre-ordered :j

Insta: https://instagram.com/zeikschrift?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Boek: https://www.boekenwereld.com/madeleijn- ... 9045045078

Dát is precies wat ik tegen hem zij dat mannen lijden.
Oeh ik ga haar volgen! Laat maar weten of het boek een aanrader is!