Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 07:26

Klimaat wordt absoluut niet door de mens beinvloed, wij hebben in het Pleioceen in Nederland walvishaaien en koraalriffen gehad. Dus toen hadden we een tropisch klimaat hier. Daarna volgende wat ijstijden en nu warmt het misschien ietsjes op. Hoge temperaturen en hittegolven waren er ook 40 jaar geleden al. Ik zie geregeld krantenkoppen van eerder voorbij komen om aan te geven dat een keer 35 graden helemaal niet nieuw is.

We hebben wel een plasticprobleem. Dus een milieuprobleem. Dat is niet direct levensbedreigend, maar wel iets waar naar gekeken zou moeten worden. Zonder plastic kan de wereld niet, maar kijk eens hoeveel plastic er alleen al voor mondkapjes die niet werken en nutteloze coronatesten geproduceerd is. Dan zeurt men om een plastic rietje, maar 1 zelftest bevat wel voor 5 rietjes plastic.
En omdat kartonnen rietjes niet werken en kapot zijn voordat je milkshake op is, heb ik net 600 plastic rietjes uit China laten komen. Niet dat het transport an sich vervuilend is, want of je nu hier een container rietjes laat komen of slechts 600, men vult zo'n vliegtuig toch wel. Maar nu waren de rietjes in bubbeltjesplastic verpakt zodat ze goed bij mij aankwamen, terwijl dat bij een kuub rietjes in karton gekund had bijvoorbeeld.

Elektrische auto's moeten nog flink ontwikkeld worden wil het echt wat zijn. Laden moet net zo snel gaan als tanken en de actieradius moet ook gewoon naar 1000km net als bij een dieselauto. Maar je ziet ook dat landen helemaal niet zitten te wachten op schonere auto's, want de graaicultuur blijft wel bestaan. Natuurlijk is een stekkerauto niet schoner dan een moderne diesel, maar de zgn. belastingvoordeeltjes worden gewoon weer ingeperkt en uiteindelijk gaat zelfs elektrisch rijden meer geld kosten, terwijl je dan zgn. niets uitstoot. Dus het heeft helemaal niets met uitstoot te maken, maar met dat men er geld aan wil verdienen middels belasting en weet ik veel wat. Zgn. 'schoon' moet nog steeds geld opleveren.
Een ander punt is dat een kilometer wandelen meer CO2 uitstoot betekent dan een kilometer met de auto rijden. Dus feitelijk is de enige oplossing gewoon de hoeveelheid mensen meer dan halveren. Maar ja, dat wil men niet zeggen.

Dus wil je het milieu verbeteren, dan begint dat bij minder vermenigvuldigen. De mensen die kindervrij zijn zouden juist voordeeltjes moeten krijgen, want beter voor het milieu kan een mens niet zijn.

Maar zolang men nog mondkapjes en covidtesten verkoopt en promoot kan ik zonder schaamte de auto of het vliegtuig pakken. Ik heb nooit een coronatest gekocht of een mondkapje, dus geef mezelf daarvoor een schouderklopje omdat ik niet bijgedragen heb aan dat soort vervuiling.

Maar de eerste verbeteringen qua wegwerpplastic zie ik inmiddels gebeuren. Niet vanuit de overheid, maar in all you can eat restaurants. De toetjes zitten niet meer in wegwerpbekertjes, maar in glas. Dat scheelt ook al een hoop.

Kortom, er is geen klimaatprobleem, maar een plastic probleem.

8nnemiek

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 07:32

Nee germie. Jij gelooft er niet in, maar dat klimaatprobleem is er wel degelijk.

Ik vind het echt bizar dat er nog steeds mensen zijn die dat nog niet willen zien, ondanks al die overduidelijke signalen van over de hele wereld..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:01

Ik vind dat ook bizar 8nnemiek en ook een beetje verdrietig.

Het argument ''vroeger hadden we ook klimaatveranderingen'' jazeker, alleen dan heb je het over periodes van miljoenen jaren. Dat ging zo geleidelijk dat de natuur zich kon aanpassen.

Met alle industrie, auto's, vliegtuigen, etc etc stoten we zoveel CO2 uit dat de aarde dat niet meer op kan nemen. Tegelijk zijn we bezig met hele regenwouden en ander groen te kappen/vernielen. En juist die namen CO2 op... Al die megatonnen moeten érgens blijven, je kunt niet beweren dat dat allemaal geen enkele invloed heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:13

Sinds 1900 zijn er vijf zeer warme jaren geweest en die vielen in de afgelopen acht jaar.

Dan moet je toch zelfs als niet geloven van je stoel vallen? Dit is niet normaal en als dit doorgaat in dit tempo zie ik het zeer somber in.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:27

Ik zag juist laatst een staatje voorbij komen waarin 1975 en 1976 ook uitzonderlijk lang tropisch waren.
Overigens beter dat we hier een zachter klimaat krijgen en hopelijk een uitzonderlijk zachte winter met de huidige energieprijzen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:30

@ germie, wel eens van herbruikbare rietjes gehoord? Ze zijn er in allerlei materialen, ik heb er zelf een van RVS en die is erg fijn!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:41

8nnemiek schreef:
Nee germie. Jij gelooft er niet in, maar dat klimaatprobleem is er wel degelijk.

Ik vind het echt bizar dat er nog steeds mensen zijn die dat nog niet willen zien, ondanks al die overduidelijke signalen van over de hele wereld..

Dit. Ik vind het overigens best bijzonder Germie dat je zo ontzettend stellig bent. Want goed en betrouwbaar bewijs voor jouw statement is er niet, integendeel zelfs. En Germie, voor jouw persoonlijke situatie moeten EV’s verder ontwikkeld. Voor het gros van Nederland zijn ze echt al prima, als je kijkt wat de meeste Nederlanders aan kilometers rijden. En EV’s zijn wel dégelijk schoner, genoeg onderzoeken die het laten zien (even geen tijd om bron erbij te zoeken, maar heb die links vaker gepost).

En wbt rietjes… waar heb je die eigenlijk voor nodig? en waarom plastic gekocht, en niet mooie herbruikbare?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:45

Biks2 schreef:
@ germie, wel eens van herbruikbare rietjes gehoord? Ze zijn er in allerlei materialen, ik heb er zelf een van RVS en die is erg fijn!

Ja, maar hoe krijg je die weer schoon?
Krijg je daar geen aanslag in?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:47

elnienjo schreef:
Ik zag juist laatst een staatje voorbij komen waarin 1975 en 1976 ook uitzonderlijk lang tropisch waren.
Overigens beter dat we hier een zachter klimaat krijgen en hopelijk een uitzonderlijk zachte winter met de huidige energieprijzen.

Klopt, die zomers waren ook heel warm. En 3 jaar terug was het ook droog en warm. Vorig jaar was weer koud en nat.
Van mij mag het hier tropisch worden hoor. 12 maanden per jaar lekker weer boven de 20 graden met af en toe een bui. Ik hou wel van sneeuw maar niet waar ik woon, gewoon op vakantie. Haha.
Zachte winters heb ik altijd al fijn gevonden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:48

germie schreef:
Biks2 schreef:

Je hebt daar schoonmaaksetjes voor :j. Zo’n borsteltje aan een ijzeren draadje.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:48

germie schreef:
Biks2 schreef:

Dit soort borsteltjes kun je daarvoor gebruiken: https://www.dille-kamille.nl/tuitenrage ... UTEALw_wcB
Al moet ik bekennen dat ik hem alleen doorspoel met heet water

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:50

Citaat:
Een ander punt is dat een kilometer wandelen meer CO2 uitstoot betekent dan een kilometer met de auto rijden.

... meestal zeg ik dat ik jaloers ben op klimaatontkenners.
'Wat heerlijk, er lekker op los leven en na mij de zondvloed, ik heb er niets mee te maken...'

Maar op dit soort rariteiten ben ik dan weer niet jaloers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:24

Op zo'n dommigheid reageer ik nog niet meer :')

Germie en elnienjo, is het echt zo moeilijk om verder te kijken dan je eigen behoeftes en leven? Als de temperaturen in Nederland zo hard zouden stijgen, en we geen winters meer zouden hebben, dan zouden we flink in de problemen komen. Mislukte oogsten door de droogte, insectenplagen, en dan zouden grote delen van oa Afrika en Zuid-Europa onleefbaar worden, dus dan zouden er geen paarhonderd duizend vluchtelingen naar Europa komen, waar jullie nu al zo over klagen, maar miljóenen..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:31

Om maar niet te zwijgen van de diersoorten die uitsterven of hun leefgebied kwijtraken door smelten van het ijs… dat mensen dat allemaal niet zien of niet willen zien…. Ik snap daar niks van.

Warmer klimaat betekend ook warmere zeeen, van iemand die zo graag duikt had ik wel verwacht dat die de gevolgen daarvan zou overzien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:38

Als oma gesproken:
dat we geen winters meer hebben is een feit.

De Hollandse winter kondigt zich aan met een koele maand oktober en een gure maand november, en daarna blijft het koud en normaliter zijn er twee, drie weken met sneeuw en /of ijs. In de maand maart wordt het langzaam wat vriendelijker weer.

Tegenwoordig: ik ben jarig op 28/9. Tegenwoordig zijn de bomen nog vol in blad en is het normaal om heerlijk in T-shirt buiten mijn feestjes te vieren.
Op 3 oktober naar Leiden: ook in T-shirt.
Sterker nog: de maand oktober duurt drie maanden.
Dan een paar dagen rond het vriespunt (eens in de tien jaar echt een weekje kou) en de lente komt er al weer aan.
"Dat is geen winter."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:45

October is natuurlijk ook nog geen winter, dan begint pas met de herfst.
De winter begint pas eind December.

Neemt niet weg dat de extremen duidelijk toenemen.
Wij hadden afgelopen week een storm die welliswaar voor Nederland normaal zou zijn maar wat voor mijn 70 jarige buurman echt een rariteit was, voor de bomen ook trouwens, die gingen massaal om.
Ook heeft het dit jaar al meermaals pingpongballen gehageld, niet 1x maar gewoon meermaals.

25% van de berghutten is met sluiten bedreigt vanwege het water (sneeuw) tekort in de bergen en de gletschers verdwijnen met een moordtempo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:52

Als ik door onze fotoboeken van vroeger blader dan kom ik haast bij elk jaar wel sneeuwpop-foto's tegen. En wanneer kunnen we tegenwoordig nog sneeuwpoppen maken? Heel plaatselijk valt wel eens een dag genoeg sneeuw, maar de laatste keer in ons dorp was die koude winter in 2010 (?).
Ik ga er ook niet vanuit dat we ooit nog een elfstedentocht zullen krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:55

Gek genoeg zijn de enige keren dat mijn auto echt onbruikbaar ingesneeuwd was in Nederland _O-
Sindsdien kom ik niet meer graag rond de jaarwisseling naar NL :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:56

Ik ben eigenlijk wel geschrokken van het feit dat er op de noordpool zelfs plastic zwerft.
Ook zag ik ooit eens iemand met een plastic tasje van de C1000 lopen, terwijl die keten al toen 6 jaar weg was en het tasje nog steeds intact was

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:00

Ik zit midden in de natuur en zie toch echt wel verschil. Met name de extreme weersomstandigheden laten echt wel hun sporen na. Ik woon hier mijn hele leven midden in de bossen en herinner me van vroeger een enkele boom die sneuvelde in een storm. Nu is het elke storm raak. Sowieso in Nederland, valwind, wervelwind, etc. Ook de droogte is goed zichtbaar. En door de zachte winters zijn er zo veel meer insecten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:03

Maar wel ontzettend veel hongerige wespen, die schijnen sneller te ontwikkelen door hitte.

Zelf plant ik ook alleen nog maar planten die goed droogte en hitte kunnen hebben zodat ik amper hoef te sproeien.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:09

purny schreef:
Ik ben eigenlijk wel geschrokken van het feit dat er op de noordpool zelfs plastic zwerft.
Ook zag ik ooit eens iemand met een plastic tasje van de C1000 lopen, terwijl die keten al toen 6 jaar weg was en het tasje nog steeds intact was

Maar dat is positief —relatief aan de situatie— toch? Dat betekent dat ze het tasje hergebruiken.

En inderdaad: toen ik jong was (ik ben nu 29) hadden we elke winter sneeuw. Dat was als klein kind leuk, want dan bouwden we sneeuwpoppen en iglo’s die gerust een paar dagen bleven staan. Als puber wat minder, want daar moest je doorheen fietsen. En nu? Het is toch flink geleden dat we écht sneeuw hebben gehad. Volgens mij idd 2010/2011? Kan me herinneren dat ik toen met de fiets moest ploeteren door de sneeuw, om bij de Hogeschool te komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:11

8nnemiek schreef:
Op zo'n dommigheid reageer ik nog niet meer :')

Germie en elnienjo, is het echt zo moeilijk om verder te kijken dan je eigen behoeftes en leven? Als de temperaturen in Nederland zo hard zouden stijgen, en we geen winters meer zouden hebben, dan zouden we flink in de problemen komen. Mislukte oogsten door de droogte, insectenplagen, en dan zouden grote delen van oa Afrika en Zuid-Europa onleefbaar worden, dus dan zouden er geen paarhonderd duizend vluchtelingen naar Europa komen, waar jullie nu al zo over klagen, maar miljóenen..

Dan zouden Groenland, Alaska, Canada en grote delen van Noord Rusland bewoond kunnen worden als het klimaat zodanig zou veranderen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:13

IMANDRA schreef:
purny schreef:

Maar dat is positief —relatief aan de situatie— toch? Dat betekent dat ze het tasje hergebruiken.

En inderdaad: toen ik jong was (ik ben nu 29) hadden we elke winter sneeuw. Dat was als klein kind leuk, want dan bouwden we sneeuwpoppen en iglo’s die gerust een paar dagen bleven staan. Als puber wat minder, want daar moest je doorheen fietsen. En nu? Het is toch flink geleden dat we écht sneeuw hebben gehad. Volgens mij idd 2010/2011? Kan me herinneren dat ik toen met de fiets moest ploeteren door de sneeuw, om bij de Hogeschool te komen.

Ben je de barre februarimaand van 2021 nu alweer vergeten? Toen lag er een vies pak sneeuw en een enorme laag ijs.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:17

Ik ben onder Rotterdam opgegroeid, daar lag ook 40 jaar geleden amper sneeuw. Maar we hadden wel vaak de ijsbaan open (tot mijn verdriet want ik vond schaatsen met school stom _O- ).
Die ijsbaan wordt inmiddels amper nog ondergelopen omdat enkel de eenden er wat aan hebben (met uitzondering vorig jaar dan).

Elnienjo, dat is dan te hopen dat Groenland bewoonbaar wordt, want tegen die tijd staat jouw huis mogenlijk onder water :')
De vraag is maar of Groenland vluchtelingen toe laat.