Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:22

Afbeelding

Echt zo zo verschrikkelijk dit :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:23

Huizen en goederen zijn vervangbaar, mensen en dieren niet. Ondanks dat het dramatisch is wanneer je alles kwijt bent maar je leeft en bent veilig, dat kunnen er veel in België en Duitsland niet meer zeggen. Natuurgeweld is niet te managen, hoe goed we het ook proberen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-07-21 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:23

bigone schreef:
Huizen en goederen zijn vervangbaar, mensen en dieren niet.

Ik heb het over de hondjes

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:25

poes schreef:
bigone schreef:

Die beelden uit Belgie zijn verschrikkelijk, afschuwelijk voor die mensen daar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:26

Natuurlijk is je huis vervangbaar, maar het is over het algemeen wel je veilige thuisbasis die je kwijt bent. Daar mag je wat mij betreft heel verdrietig om zijn als het je overkomt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 18:26

Het eerste wat ik zou oppakken is mijn hond, maar er zijn natuurlijk zoals ook op de foto huizen weggevaagd, ik hoop dat de mensen die daar woonde het ook hebben overleefd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:29

bigone schreef:
Huizen en goederen zijn vervangbaar, mensen en dieren niet. Ondanks dat het dramatisch is wanneer je alles kwijt bent maar je leeft en bent veilig, dat kunnen er veel in België en Duitsland niet meer zeggen. Natuurgeweld is niet te managen, hoe goed we het ook proberen.

Daar ben ik het niet geheel mee eens. Ik heb boeken, die worden niet meer gemaakt, als ik die kwijt raak dan is dat echt heel erg. Daar ben je net zo min zomaar overheen dan over een hond of een paard wat verdronken is.
Je kunt zeggen dat het niet leeft en dus minder erg is, maar zo voelt het niet. Ook als je woning weg is, het is voor sommigen onvervangbaar hoor. Dus ik weet niet wat erger is, je huis weg of je hond verdronken. In beide gevallen ga je door een rouwproces waar je misschien niet meer uit komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:31

Als je op tv ziet hoe ontredderd mensen zijn nu hun huis volledig in puin is, dan kun je alleen maar een potje mee janken. Verschrikkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:31

poes schreef:
bigone schreef:

Die zag ik pas na goed kijken, heel zielig ;(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:33

Echt heel bizar. Misschien heel stom maar er rijzen dan vragen bij mij op van: Hoe kan dit nou gebeuren? Is het echt een kwestie van veel regen of waren er nog andere omstandigheden? Kan iemand uitleggen hoe het water zo’n snelheid en hoeveelheid kan bereiken dat het dorpen wegvaagt? Moeten er dan dijken doorbreken of hoe werkt dat? Bij veel regenwater kunnen rivieren buiten hun oevers treden, dat snap ik. Maar hoe ontstaan dan die verwoestende kolkende stromen? Ligt Limburg zo laag?
Sorry dat ik misschien domme vragen stel maar ik probeer het te begrijpen. En ook waarom nu, wat was er nu zo speciaal dat dit gebeurde?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:33

Iedereen heeft materiële zaken waarvan men denkt dat ze niet te missen zijn, maar voor mij staat een mensenleven en dierenleven daar boven en ik geef ook aan dat ook het verlies van je huis dramatisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:34

bigone schreef:
Iedereen heeft materiële zaken waarvan men denkt dat ze niet te missen zijn, maar voor mij staat een mensenleven en dierenleven daar boven en ik geef ook aan dat ook het verlies van je huis dramatisch is.

Bigone, op de foto van poes zie je 2 hondjes die geen kant op kunnen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:35

Suzanne: denk ook dat je toch trechters krijgt. Het ligt hoog NAP gezien. Maar tegelijkertijd ook laag ivm de heuvels en dalen. En plaatsen liggen vaker in een dal dan op de heuvel...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:35

SusanneF, in onze gemeente is er op een etmaal zoveel neerslag gevallen die een keer in de 100 jaar voorkomt.
Tot 200mm extreem veel water dus van boven.
Had daar ergens kaarten van gezien, vind die nu niet meer...maar het was buitengewoon.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 16-07-21 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:36

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:39

Suzanne F. schreef:
Echt heel bizar. Misschien heel stom maar er rijzen dan vragen bij mij op van: Hoe kan dit nou gebeuren? Is het echt een kwestie van veel regen of waren er nog andere omstandigheden? Kan iemand uitleggen hoe het water zo’n snelheid en hoeveelheid kan bereiken dat het dorpen wegvaagt? Moeten er dan dijken doorbreken of hoe werkt dat? Bij veel regenwater kunnen rivieren buiten hun oevers treden, dat snap ik. Maar hoe ontstaan dan die verwoestende kolkende stromen? Ligt Limburg zo laag?
Sorry dat ik misschien domme vragen stel maar ik probeer het te begrijpen. En ook waarom nu, wat was er nu zo speciaal dat dit gebeurde?

Er zijn heel andere stromingen dan normaal momenteel en daadoor is een hevig regengebied heel lang op dezelfde plek blijven hangen. Het extreme weer zie je ook bij die immense hitte op andere plekken in de wereld. Er zijn werkelijk recordhoeveelheden aan regen gevallen, dit is in vele jaren nooit voorgekomen en hier zijn geen dijken en bruggen tegenop gewassen. Naast de recordhoeveelheden aan regen die plaatselijk al voor overlast zorgden, komt nu ook nog al het water dat elders gevallen is met de rivieren mee. Het water van de kleinere rivieren zoals de Geul in Valkenburg kon niet meer in de Maas "wegstromen" omdat die zo hoog staat en keert daarom als het ware terug
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 16-07-21 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:42

Ik had die hondjes ook nog niet eens gezien :oo

Dat filmpje van Erftstadt zijn ook onwerkelijk. Die foto’s die ik tot nu toe heb gezien zijn echt maar het begin :oo Die zandput is gewoon vijf keer zo groot geworden :oo

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:43

Bootsiebob schreef:
Suzanne F. schreef:

Er zijn heel andere stromingen dan normaal momenteel en daadoor is een hevig regengebied heel lang op dezelfde plek blijven hangen. Het extreme weer zie je ook bij die immense hitte op andere plekken in de wereld. Er zijn werkelijk recordhoeveelheden aan regen gevallen, dit is in vele jaren nooit voorgekomen en hier zijn geen dijken en bruggen tegenop gewassen. Naast de recordhoeveelheden aan regen die plaatselijk al voor overlast zorgden, komt nu ook nog al het water dat elders gevallen is met de rivieren mee. Het water van de kleinere rivieren zoals de Geul in Valkenburg kon niet meer in de Maas "wegstromen"omdat die zo hoog staat en keert daarom als het ware terug

En daar komt bij je in Duitsland en de Ardennen te maken hebt met rivierdalen, waar de dorpjes niet op de steile hellingen maar in het dal bij de rivier zijn gebouwd. Water perst zich dan door een smal dal. In Noord Limburg zie je al verschil, water staat daar ook hoog maar kan zich over een veel wijder gebied verspreiden. Dan is de kracht nog steeds enorm en risicovol, maar minder krachtig en explosief als in een smal rivierdal.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:53

En vergeet niet dat het op veel plekken ‘andersom’ was dan waar we op zijn voorbereid. We proberen water in rivieren en kanalen te houden, tussen de dijken. Maar nu kwam veel vanuit de dorpen zelf. Heftige lang aanhoudende regenval, water dat niet weg kon etc. En een beetje helling is al voldoende om water meer snelheid te geven. Moet veel water door een smalle opening, nog meer snelheid.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:58

@poes, is dit in Limburg ? Kan de brandweer deze hondjes niet in veiligheid brengen ?
Ik hoop dat het nog goedkomt met ze.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:00

Hopelijk doordat ze zijn ontdekt zijn ze ook in veiligheid gebracht, hoop het zo.
Maar tegelijkertijd denk ik bij zo'n afgescheurd huis, waar zijn de bewoners? Hoe gaat het met hen? ;(

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:01

Hetzelfde zien we hier in Spanje soms, het ligt er maar net aan waar het water een weg kan vinden. Wij kennen ook extreme regenval, huizen die veel hoger liggen dan wij hadden enorme schade. Wij niets, omdat het water links en rechts van ons perceel de laagste weg kon nemen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:11

MoniqueT schreef:
Hetzelfde zien we hier in Spanje soms, het ligt er maar net aan waar het water een weg kan vinden. Wij kennen ook extreme regenval, huizen die veel hoger liggen dan wij hadden enorme schade. Wij niets, omdat het water links en rechts van ons perceel de laagste weg kon nemen.

Vorig jaar was er toch ook veel regen in Spanje gevallen? Kan me nog filmpjes herinneren dat het water ook zo door de straten suizen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:29

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:38

Afbeelding

Volgende week in de Alpen mogelijk ook zoveel water...