Echt zo zo verschrikkelijk dit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:Huizen en goederen zijn vervangbaar, mensen en dieren niet. Ondanks dat het dramatisch is wanneer je alles kwijt bent maar je leeft en bent veilig, dat kunnen er veel in België en Duitsland niet meer zeggen. Natuurgeweld is niet te managen, hoe goed we het ook proberen.
Suzanne F. schreef:Echt heel bizar. Misschien heel stom maar er rijzen dan vragen bij mij op van: Hoe kan dit nou gebeuren? Is het echt een kwestie van veel regen of waren er nog andere omstandigheden? Kan iemand uitleggen hoe het water zo’n snelheid en hoeveelheid kan bereiken dat het dorpen wegvaagt? Moeten er dan dijken doorbreken of hoe werkt dat? Bij veel regenwater kunnen rivieren buiten hun oevers treden, dat snap ik. Maar hoe ontstaan dan die verwoestende kolkende stromen? Ligt Limburg zo laag?
Sorry dat ik misschien domme vragen stel maar ik probeer het te begrijpen. En ook waarom nu, wat was er nu zo speciaal dat dit gebeurde?
Bootsiebob schreef:Suzanne F. schreef:Echt heel bizar. Misschien heel stom maar er rijzen dan vragen bij mij op van: Hoe kan dit nou gebeuren? Is het echt een kwestie van veel regen of waren er nog andere omstandigheden? Kan iemand uitleggen hoe het water zo’n snelheid en hoeveelheid kan bereiken dat het dorpen wegvaagt? Moeten er dan dijken doorbreken of hoe werkt dat? Bij veel regenwater kunnen rivieren buiten hun oevers treden, dat snap ik. Maar hoe ontstaan dan die verwoestende kolkende stromen? Ligt Limburg zo laag?
Sorry dat ik misschien domme vragen stel maar ik probeer het te begrijpen. En ook waarom nu, wat was er nu zo speciaal dat dit gebeurde?
Er zijn heel andere stromingen dan normaal momenteel en daadoor is een hevig regengebied heel lang op dezelfde plek blijven hangen. Het extreme weer zie je ook bij die immense hitte op andere plekken in de wereld. Er zijn werkelijk recordhoeveelheden aan regen gevallen, dit is in vele jaren nooit voorgekomen en hier zijn geen dijken en bruggen tegenop gewassen. Naast de recordhoeveelheden aan regen die plaatselijk al voor overlast zorgden, komt nu ook nog al het water dat elders gevallen is met de rivieren mee. Het water van de kleinere rivieren zoals de Geul in Valkenburg kon niet meer in de Maas "wegstromen"omdat die zo hoog staat en keert daarom als het ware terug
MoniqueT schreef:Hetzelfde zien we hier in Spanje soms, het ligt er maar net aan waar het water een weg kan vinden. Wij kennen ook extreme regenval, huizen die veel hoger liggen dan wij hadden enorme schade. Wij niets, omdat het water links en rechts van ons perceel de laagste weg kon nemen.