Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:18

Ik denk dat er vooral heel veel voorlichting nodig is op het gebied van het houden van kleine huisdieren ipv gelijk het woord ,mishandelen, tegen eigenaren te gebruiken

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:50

Heel graag ja Loretta!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:54

Popstra schreef:
Ik denk dat er vooral heel veel voorlichting nodig is op het gebied van het houden van kleine huisdieren ipv gelijk het woord ,mishandelen, tegen eigenaren te gebruiken

Dat ook. Het is de toon die de muziek maakt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:17

Woordkeuze is belangrijk.
Je kunt het beestje bij de naam willen noemen, maar dan moet je wel de passende naam gebruiken.
Tussen een dier enigszins beperken in zijn natuurlijke gedrag en behoeftes, en een dier ronduit mishandelen zitten heel wat gradaties. Als je direct bij elk misstand of elke minder gewenste situatie smijt met de term mishandelen, schiet je je doel voorbij.
Voor de vergelijking van bio-industrie met nazikampen geldt hetzelfde. Gewoon niet doen, het gaat veel te ver en levert alleen maar verdere polarisatie op.

Ik vind wel dat pmarena een punt heeft als ze zegt dat er soms ook wel wordt gedaan alsof je door kritiek te hebben op bepaalde aspecten van bijv. veehouderij, je direct de gehele sector als dieronvriendelijk wegzet en per definitie iedere veeboer afschrijft als dierenbeul. Daar sla je even goed de discussie mee dood.

Er zijn binnen de agrarische sector (en nee, zeker niet alleen daar, maar ik laat de malafide hondenfokkers, maneges met stands, vogeltentoonstellingen met rijen vogels in minikooitjes, en eenzaam opgehokt konijntjes hier even buiten beschouwing) nu eenmaal misstanden die echt vragen om ingrijpen (denk aan de meermaals stieken op beeld vastgelegde horrortoestanden in bepaalde slachthuizen), en er zijn nog steeds bedrijven en boeren die het niet zo nauw nemen met het dierenwelzijn en hun dieren behandelen alsof het voorwerpen zijn, net zo goed als er bedrijven zijn (en hopelijk zijn die in de meerderheid) waar dieren een prima leven hebben en waar de boeren respectvol omgaan met hun dieren.

Ik denk dat verreweg de meeste mensen die begaan zijn met dierenwelzijn en zich daarover uitspreken, o.a. in dit topic, dit onderscheid wel maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 16:30

Ik denk iedereen wel :j
Dat soort praktijken moeten heel hard opgedoekt worden, boetes zo hoog dat geen bedrijf, zoals bijvoorbeeld een slachterij het ooit nog in de kop haalt zo met een dier om te gaan.

Ken dus ook boeren doe van die beelden misselijk werden. Die zeiden ook, wij zijn er hier respectvol mee omgegaan.
Netjes de vrachtwagen op gegaan en dan dit |(
Maar uiteindelijk word wel die boer er op af gerekend, want die fokt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:02

Ik moest bij jouw bericht (mee eens overigens) aan Grooming art denken Askja, kwam ik laatst tegen en vind het echt helemaal niks maar mishandeling nee, maar dat hoor je sommige mensen wel zeggen.

Gaat er mij om dat ik ze mooier vind in hun geboortekostuum.

Wat vinden jullie?

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:09

De toon is zeker belangrijk.

En men moet niet vergeten dat niet iedereen hetzelfde niveau heeft. Dan maakt het heel veel uit hoe een artikel geschreven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:22

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:38

Maranta schreef:
https://www.facebook.com/12473763757418 ... 119165198/

Hier word ik dus ontzettend verdrietig van. Gelukkig niet in ons land.

schaalvergroting gaat in de USA ook ten koste van kleine gezinsbedrijven. -O-
het is vast heel efficiënt en wellicht ook milieuvriendelijker... maar nee, dit is niet de manier. Over megastallen en bioindustrie gesproken... daar is Nederland echt heilig bij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 17:42

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:47

Ja maarja, toch vind ik "anders doen ze het elders (erger)" een slechte reden.

Als er bij jouw buren 50 paarden op een 1 hectare pensionstal zouden staan, dan zeg jij toch ook niet: zet er maar 10 bij mij, dan hebben ze het allemaal wat beter.

Omdat je het zelf niet op die manier wilt aanpakken (vermoed ik zo) :)
Nederland als land kan dat ook bepalen vind ik, dat ze het zo niet aan willen pakken en dingen willen weren.

Er moet toch iemand beginnen met "een revolutie" want als niemand begint dan komt het helemaal nooit tot stand :(:)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:03

DuoPenotti schreef:
Mega Stallen en China eens googlen. Dat zijn echt flats

https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-v ... ~ba7d01eb/

Wat we hier weg willen komt er daar dubbel bij.
Wereldwijd voor dier en milieu geen verschil.

Dat soort varkensflats zijn hier ook ooit geopperd als oplossing voor de toekomst. China heeft het uiteindelijk toegepast. Dit zou wel het einde van het familiebedrijf in Nederland betekend hebben. Daarnaast vraag ik mij toch wel af hoe de veiligheid van dit soort complexen echt is. De kans dar het fout gaat mag dan wel gigantisch klein zijn. Wanneer het daadwerkelijk fout gaat dan gaat het ook gruwelijk fout. Ik zou daar ook weleens een groepje virologen over willen zien discuseren. Marion Koopmans heeft ons al meer dan eens gewezen op de risico's van grote hoeveelheden dieren op een hoop. Maar goed, zoals ik al zei ik zou het onderwerp varkensflats best wel eens besproken willen zie worden door virologen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 19:07

Ik geloof best dat je in Nederland een kleine revolutie kunt hebben.
Maar kijk eens hoe traag dat bij onze paarden al gaat. Onze oogappeltjes.
Een land als China waar gehandicapten kinderen bij het grof vuil worden gezet als het ware.
Denk jij echt dat die denken, aah varkentje in stro dat rillen wij ook?

Heel mooi streven maar onze culturen zijn te verschillend.

Zou ik hier alle varkentjes op stro willen. Ja natuurlijk.
Kipjes buiten, zeker.
En dat is er ook al steeds meer.

En word ook meer als de consument betaald. Daar zit het probleem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:09

Overigens ik zie meerdere keren in het topic genoemd worden dat Nederland minder boeren zou willen.

Is dat zo, is die uitspraak op concrete uitspraken gebaseerd of is dat meer een soort onderbuikgevoel...?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 19:12

Geen idee. Maar minder boeren is al jaren zo. En zet ook door. Vele hebben geen opvolger meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:14

Wanneer je met varkensflats zou gaan beginnen krijg je vanzelf minder boeren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:53

Lynnepinny schreef:
ruitje schreef:
Mensen zijn geen dieren. Dat betekent dat dieren andere rechten hebben. Zullen we gewoon even vanuit daar blijven discussiëren i.p.v. de gedachte dat het mensen zijn, word echt een onmogelijke discussie anders.

Mensen zijn wel dieren. Alleen onderscheiden wij ons omdat we onszelf beter vinden dan de rest. Puur omdat we rationeel kunnen nadenken :o
Hoe zouden mensen geen dieren zijn, terwijl we qua lichaam, hormonen en embryologisch gezien allemaal bijna exact hetzelfde zijn?

Je hebt gelijk, had ik anders moeten verwoorden. Wij denken niet dat we beter zijn dan de rest, wij zijn nou eenmaal anders geëvalueerd dan andere dieren.

En dat heeft ook voordelen, want daarom kunnen wij beslissingen nemen die goed zijn voor andere diersoorten.

Maargoed, volgens Superpony mag ik nu geen dieren houden omdat ik geloof in evolutie :+ .

Wij hebben als 'soort' gewoon andere plichten ook vind ik. Ik vind het niet de plicht van een konijn/leeuw iets te doen aan het welzijn van andere diersoorten. Wel die van ons :) . Dat is toch juist een mooi iets?

Betreft dat er wat moet veranderen in het welzijn: eens. Dat mensen het benoemen van nazi's nog goed gaan zitten praten onder het mom van ' Ja maar je moet dan toch ergens mee vergelijken' en ' Het is net alsof je niet mag benoemen dat het mis is' slaat echt nergens op.

Ik zal even uitleggen waarom ik het een ' doodslaande opmerking' vind:

Een Nazi kan namelijk niks goed doen, niks verbeteren. Je kan niet zeggen: Als iemand het iets meer zo of zo doet: dan ben ik tevreden over hoe een nazi handeld.

Dus kom je precies uit op de angst waar wij volgens enkelen niet bang voor hoeven te zijn:

Het maakt niet uit wat we verbeteren, uiteindelijk is het nooit goed genoeg totdat we gewoon geen dieren meer houden.

Je kan niet eerst 10 pagina's zeggen: Maak je niet zo'n zorgen om die wet, waarom zou je nu niet willen veranderen? Omdat je bang bent dat er ooit geen dieren meer gehouden mogen worden? Dat is onzin.

En dan 2 pagina's later zeggen: Ik praat de vergelijking met zo'n groep mensen goed.

Dan verlies je mijn vertrouwen :)

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:41

DuoPenotti schreef:
Mega Stallen en China eens googlen. Dat zijn echt flats

https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-v ... ~ba7d01eb/

Wat we hier weg willen komt er daar dubbel bij.
Wereldwijd voor dier en milieu geen verschil.

Wauw heftig.
Wat betreft die technologie om te registeren of de dieren gelukkig zijn.. dat kan ik ook ze ook wel vertellen. NIET

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:51

Nounou, ik heb nogal wat losgemaakt, zie ik! :)
Verwoord ik het zo slecht of wordt er zo slecht gelezen? Ik heb het nog wel geprobeerd uit te leggen?

Ik heb boeren níet vergeleken met Nazi's en het houden van dieren niet met concentratiekampen.

Mijn reactie kwam na een post van een boerin die vertelde hoe ze aankeek tegen haar dieren. (daar heb ik haar zelfs voor bedankt. ;) Want ik denk dat ze eerlijk is en prima verwoordde hoe de meeste boeren tegen hun vee aankijken.)
Ze reageerde op iets waar het daarvóór over ging; nl. de verschillen tussen hoe mensen tegen beesten aankijken in de vee-industrie en huisdieren of een dier als je paard.
Ik ga het nog één keer proberen en dan geef ik t op;

Ik probeerde uit te leggen dat dat kwam omdat er (met opzet) een ander beeld is geschapen en er daarom een ander gevoel is voor de 'industrie-dieren' (om ze zo maar even te noemen) dan huisdieren.
Datzelfde deden de Nazi's in de vorige eeuw met de Joden; ze maakten ze onmenselijker. De bewakers vergeleken ze dus niet/minder met medemensen en dat maakte het minder moeilijk om ze als medemensen te behandelen. Precies wat de bokker /-ster voor mij verwoordde dus.

Mijn excuus want het was niet mijn bedoeling om jullie emoties zo op te laten lopen.
Pmarena snapte me volgens mij trouwens wel. ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:00

Asciugamano schreef:
Nounou, ik heb nogal wat losgemaakt, zie ik! :)
Verwoord ik het zo slecht of wordt er zo slecht gelezen? Ik heb het nog wel geprobeerd uit te leggen?

Ik heb boeren níet vergeleken met Nazi's en het houden van dieren niet met concentratiekampen.

Mijn reactie kwam na een post van een boerin die vertelde hoe ze aankeek tegen haar dieren. (daar heb ik haar zelfs voor bedankt. ;) Want ik denk dat ze eerlijk is en prima verwoordde hoe de meeste boeren tegen hun vee aankijken.)
Ze reageerde op iets waar het daarvóór over ging; nl. de verschillen tussen hoe mensen tegen beesten aankijken in de vee-industrie en huisdieren of een dier als je paard.
Ik ga het nog één keer proberen en dan geef ik t op;

Ik probeerde uit te leggen dat dat kwam omdat er (met opzet) een ander beeld is geschapen en er daarom een ander gevoel is voor de 'industrie-dieren' (om ze zo maar even te noemen) dan huisdieren.
Datzelfde deden de Nazi's in de vorige eeuw met de Joden; ze maakten ze onmenselijker. De bewakers vergeleken ze dus niet/minder met medemensen en dat maakte het minder moeilijk om ze als medemensen te behandelen. Precies wat de bokker /-ster voor mij verwoordde dus.

Mijn excuus want het was niet mijn bedoeling om jullie emoties zo op te laten lopen.
Pmarena snapte me volgens mij trouwens wel. ;)

Nee, je begrijpt echt het punt niet volgens mij. Hoe je het ook verwoordt, de vergelijking is gewoon totaal ongepast en schiet daardoor compleet zijn doel voorbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:02

Eigenlijk maakt het volgens mij niet uit hoe je het zegt, gewoon puur het woord "nazi", ook al heb je het slechts over de kleur van een uniform dat je als vergelijking aanhaalt, schiet in het verkeerde keelgat ben ik bang.....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:28

Waarom? Het is maar een voorbeeld? En ik denk het bekendste dus waarom is dat zo'n probleem?
Ik heb nergens gezegd dat een boer net als een nazi is of iets dergelijks. Dat maken anderen er van.
als ik dat had gezegd, snapte ik dat dat zo ervaren zou worden. Maar dat heb ik volgens mij niet. (zoek maar terug. ;) )

Anyway; laat maar.
Vertel mij dan maar hoe je denkt dat het komt dat je niks voelt wanneer je je realiseert dat een koe, varken of kip dood gemaakt wordt of wanneer je ziet hoe ze gehouden worden enz. maar wanneer je je voorstelt dat dat met je hond, kat of paard gebeurt, je tranen tekort komt?
Hoe komt dat? ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:58

Asciugamano schreef:
Vertel mij dan maar hoe je denkt dat het komt dat je niks voelt wanneer je je realiseert dat een koe, varken of kip dood gemaakt wordt of wanneer je ziet hoe ze gehouden worden enz. maar wanneer je je voorstelt dat dat met je hond, kat of paard gebeurt, je tranen tekort komt?
Hoe komt dat? ;)

Eigen dieren is toch wat anders.
Ik vind een eigen kip slachten ook wat moeilijker (manlief kan dat wel) dan bv een kip van de buren.

Hond/kat laten wij inslapen en paardlief ligt aan de omstandigheid de laatste 2 zijn thuis ingeslapen en met Rendac mee gegaan, maar ik heb wel paarden van mij laten slachten.
Hier in Nederland eten wij geen hond/kat en zijn het echte huisdieren die blijven totdat ze oud/ziek zijn en aan het eind laten wij ze inslapen.
Wij hadden een tamme huiskip en die is door ouderdom overleden.

Ik denk ook dat hoe je opgevoed bent invloed hebt of je daar (makkelijker) tegen kan.
Wij hebben wel eens zelf een pink in de wei uit gezocht en deze laten slachten.
Vroeger had ik wel eens een konijn gehad die met kerst op tafel kwam (wist ik van te voren hoor!).

Wij hebben nu geen kippen meer, maar die gaan er waarschijnlijk wel weer komen en de haantjes zullen dan wel geslacht gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:03

Mijn inmiddels overleden paard is na de slacht gegaan. Schieten met een pin, gaat sneller dan euthanasie. In mijn ogen diervriendelijker omdat het zo snel gaat.

Hond en kat is niet gangbaar in NL om op te eten.

Maar heb vroeger ook kippen en konijnen gehad als huisdier. Eet ik ook rustig.

Mits ik weet dat het een goed leven heeft gehad.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:11

Het is ook ergens cultuurgebonden. In India houden ze nog net niet een begrafenis als er een koe sterft.
En in China hebben ze er geen problemen mee om honden of katten te eten (of eender wat dat tot de categorie eetbaar hoort).

En buiten dat inderdaad ook opvoeding zoals Brainless zegt. Als je er een beetje mee bent opgegroeid dat de kip uiteindelijk de pot in gaat en de kat je maatje voor het leven is dan kijk je daar ook gewoon anders tegen aan.
Niet dat het een ding is maar als je bij voorbaat al weet wat z'n lot zal zijn ga je er gewoon niet dezelfde binding mee aan als met een gezelschapsdier, tenzij je een emotioneel wrak wil worden bij elk dier dat de vrachtwagen op gaat.
En soms is er een favoriete koe of kip bvb die dan gewoon oud wordt op het erf.