Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ineke2 schreef:Ik kom nog even terug op het voorbeeld wat in de openingspost staat.
Waarom is het nou zo erg dat de mevrouw met uitkering niet of nauwelijks boodschappen deed van haar bijstandsuitkering?
Waarom word geholpen worden door familie die haar boodschappen betaald ( en dat ook aan kan tonen) gezien als fraude?
Je krijgt als uitkeringsgerechtigde een geldbedrag en moet het daarmee zien te rooien.
Eisen dat je perse ook je boodschappen ervan moet betalen gaat echt ver qua privacy inbreuk naar mijn mening.
De scheidslijn tussen een foutje en fraude is héél erg dun als je een bijstandsuitkering ontvangt. Dat doet qua stress niveau nogal wat met mensen.
Devic schreef:Men stelt dat de bijstandsuitkering bedoeld is voor levensonderhoud. Als mevrouw dus haar levensonderhoud op aan andere manier kan betalen, dan zou ze dus met minder of geen bijstand ook kunnen leven. Bijstand is het vangnet, maar als kosten op een andere manier betaald kunnen worden, gaat dit voor. Dus zo komen ze op de stelling dat ze teveel bijstand heeft ontvangen.
Als je bijvoorbeeld bijzondere bijstand krijgt voor een wasmachine, moet je hier een wasmachine voor kopen en geen droger. Beetje een rare vergelijking maar je snapt m’n idee.
De tijd dat het geduurd heeft Purny: vind ik persoonlijk een enorme fout van de verantwoordelijke die de uitkering verstrekt heeft.
Als je er na jaren pas achterkomt dat zoiets speelt en er heeft nooit een haan naar gekraaid tja hoe goed doe jij je werk dan? Waarom moet iemand die ( in dit geval is dat vrij aannemelijk met de info die wij weten) niet bewust aan het frauderen is er zo enorm voor boeten?
De vraag blijft of dat hier in dit geval ook telt, zoals je door het topic heen kan lezen wordt over giften bij veel gemeentes niet te moeilijk gedaan. Maar we kennen hier het hele verhaal niet. We weten niet wat de hoge vaste lasten zijn.
Dat de scheiding tussen fraude en een foutje dun is, is zeker waar en een foutje zit in een klein hoekje.
purny schreef:Het gaat hier ook om de tijd. Zou mevrouw dit een maandje vergeten zijn dan was het voor mij niet zo'n probleem. Dit heeft echter jaren geduurd dus gewoon fraude
Ineke2 schreef:purny schreef:Het gaat hier ook om de tijd. Zou mevrouw dit een maandje vergeten zijn dan was het voor mij niet zo'n probleem. Dit heeft echter jaren geduurd dus gewoon fraude
Juist omdat dit al jaren speelt, heeft naar mijn mening de uitkeringsvertrekker zijn of haar werk niet goed gedaan.
Als je er pas na jaren achter komt dat zoiets speelt, waarom moet iemand die (in dit geval met de info die wij hier hebben, niet bewust fraudeert) daar dan zo enorm voor boeten?
purny schreef:Gini schreef:Dus eigenlijk ben je voor het nog dichter op de huid zitten door de sociale dienst?
Nee. Ik ben voor het opvolgen van regels. Iedereen moet zich aan de regels houden
Gini schreef:Dus eigenlijk ben je voor het nog dichter op de huid zitten door de sociale dienst?