Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:46

Bij het zien van die 53 pagina's haak ik af...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:57

Lynnepinny schreef:
Sommige dingen die hier worden genoemd vind ik redelijk uit context getrokken. Hun verkiezingsprogramma is vrij duidelijk, misschien is die interessant om te lezen: https://www.partijvoordedieren.nl/uploa ... n-2021.pdf

Daarnaast, vergeet niet dat het nog een erg kleine partij is. En het is niet zo dat alles wat de PvdD eist ook zou gebeuren als ze groter worden, daar moet de rest van de regering het ook mee eens zijn, wellicht met compromissen. Met (soms extreme) standpunten hopen ze voor geleidelijke verandering in de gedachten van mensen. Door altijd maar in het midden te blijven hangen krijg je geen veranderingen.

Wat een valkuil is bij deze partij, en zo ook bij andere extreme partijen is dat die extreme standpunten niet werken bij het gros van de mensen. De PvdD mist een menselijke kern. Ik denk dat veel mensen denken dat wanneer ze op deze partij stemmen ze eigenlijk op de dieren stemmen maar niet op de menselijke zaken waar ook nog enorm veel ruimte is voor verbetering. Denk aan de zorg, het onderwijs.
Ja, ook deze partij heeft dat in haar verkiezingsprogramma staan maar dat is niet de boodschap die de partij overbrengt en bij die 53 pagina's haakt inderdaad het gros al af.
Idem dito bij de PVV, als ik aan de PVV denk dan denk ik slechts alleen aan de de-islamisering en de moslimhaat. Dat krijg je als je zodanig extreme standpunten aanhoudt, of je nou van links of van rechts komt. Tevens dat zijn de redenen waarom ik denk dat zulke partijen nooit echt groot zullen worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:06

Lynnepinny schreef:
Sommige dingen die hier worden genoemd vind ik redelijk uit context getrokken. Hun verkiezingsprogramma is vrij duidelijk, misschien is die interessant om te lezen: https://www.partijvoordedieren.nl/uploa ... n-2021.pdf

Daarnaast, vergeet niet dat het nog een erg kleine partij is. En het is niet zo dat alles wat de PvdD eist ook zou gebeuren als ze groter worden, daar moet de rest van de regering het ook mee eens zijn, wellicht met compromissen. Met (soms extreme) standpunten hopen ze voor geleidelijke verandering in de gedachten van mensen. Door altijd maar in het midden te blijven hangen krijg je geen veranderingen.

Dus als een partij klein is, dan mogen ze best onrealistisch zijn? En hoe werkt dat met verkiezingen? Met hoeveel stemmen worden ze dan opeens een grote partij? En als ze een grote partij worden, wat gaan ze dan doen? Zeggen ze dan tegen de mensen die op hun stemden vanwege de onrealistische punten dat die nou niet meer gelden, omdat ze groot zijn geworden? Of nemen ze de zetels die het verschil tussen een grote en kleine partij vormen niet in, zodat ze een kleine partij blijven?

Vragen, vragen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:28

doemscenario zou voor mij zijn dat pvdd bijvoorbeeld coalitie met GL en D66 zou kunnen vormen, evt met SP... nou, dan kunnen de boeren hun koffers wel pakken om te emigreren. Dat komt niet goed ....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:34

Ach kom: in plaats van emigreren kunnen de boeren dan eindelijk een vuist maken tegen de hoge heren van de supermarktketens, omdat de 'kartelwaakhond' dan anders wordt afgeregeld.

Ik weet dat boeren kleine ondernemers zijn en dus gewend zijn om op de vvd en het cda te stemmen, partijen die 'kiezen' voor groei, grootkapitaal en de gezinsbedrijven en andere kleine ondernemers laten barsten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:44

Janneke2 schreef:
Ach kom: in plaats van emigreren kunnen de boeren dan eindelijk een vuist maken tegen de hoge heren van de supermarktketens, omdat de 'kartelwaakhond' dan anders wordt afgeregeld.

Ik weet dat boeren kleine ondernemers zijn en dus gewend zijn om op de vvd en het cda te stemmen, partijen die 'kiezen' voor groei, grootkapitaal en de gezinsbedrijven en andere kleine ondernemers laten barsten.

Dat is ook het lastige aan het hele gebeuren. Aan de ene kant hebben linkse partijen waaronder de PVDD hele goede standpunten. Aan de andere kant staan verschillende standpunten mijlenver van de dagelijkse realiteit af. Het is helemaal waar VVD en CDA zijn bar slecht voor de kleine ondernemer en het MKB. Maar je kunt ook niet de schuld bij de boeren leggen dat ze geen aansluiting vinden bij de PVDD. Dat probleem ligt toch echt bij de PVDD doordat ze zo anti boer zijn.

natuurlijk zien veel boeren ook wel dat het anders moet. maar die voelen tegelijkertijd de hete adem van de Rabobank in hun nek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:47

In de PvdD zitten een heleboel verschillende mensen die wel allemaal iets met dieren hebben,maar allemaal op heel verschillende manieren.En vaak gaat er wat fout.Ik ben er lid van geworden omdat ze het ritueel slachten hebben aangekaart en proberen te stoppen.Omdat ik veel met religie heb is dat een kernpunt voor mij.In die tijd moest je aan een heel aantal eisen voldoen om lid te mogen worden,o.a. moest je zelf vegetarier zijn.Ik weet niet hoe het beleid nu is,de oprichtster (Marianne Thieme) is weg nu.Er zijn wel geregeld vergaderingen (momenteel online) waar ik uitnodigingen voor krijg maar eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om om mee te doen dan.Ik vind het wat te stresserig.Eigenlijk jammer. Maar daarom ga ik ook geen kritiek zitten geven op in mijn ogen foute beslissingen want dan had ik maar mee moeten doen/stemmen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:51

anjali schreef:
In de PvdD zitten een heleboel verschillende mensen die wel allemaal iets met dieren hebben,maar allemaal op heel verschillende manieren.En vaak gaat er wat fout.Ik ben er lid van geworden omdat ze het ritueel slachten hebben aangekaart en proberen te stoppen.Omdat ik veel met religie heb is dat een kernpunt voor mij.In die tijd moest je aan een heel aantal eisen voldoen om lid te mogen worden,o.a. moest je zelf vegetarier zijn.Ik weet niet hoe het beleid nu is,de oprichtster (Marianne Thieme) is weg nu.Er zijn wel geregeld vergaderingen (momenteel online) waar ik uitnodigingen voor krijg maar eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om om mee te doen dan.Ik vind het wat te stresserig.Eigenlijk jammer. Maar daarom ga ik ook geen kritiek zitten geven op in mijn ogen foute beslissingen want dan had ik maar mee moeten doen/stemmen.

Binnen de gelederen van de PVDD zitten ook een aantal dierenrechten extremisten. Marianne Thieme heeft het slim aangepakt om op te stappen nadat er kritiek op haar kwam omdat ze op bijeenkomsten van dierenrechtenactivisten mensen die zich bezig hielden met criminele activiteiten zoals het plegen van inbraken helden heeft genoemd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:20

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:20

Mag ik even binnen komen vallen? :o
Wat zouden jullie kiezen? Stemmen op een politicus waar je een goed gevoel bij hebt qua gedrag/het uitvoeren van de politiek, maar inhoudelijk het minder eens bent met de standpunten van de partij of stemmen op een partij waar je het inhoudelijk meer mee eens bent, maar minder een goede vertegenwoordiger ziet in de partij?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:42

xChanelx schreef:
Wat zouden jullie kiezen? Stemmen op een politicus waar je een goed gevoel bij hebt qua gedrag/het uitvoeren van de politiek, maar inhoudelijk het minder eens bent met de standpunten van de partij of stemmen op een partij waar je het inhoudelijk meer mee eens bent, maar minder een goede vertegenwoordiger ziet in de partij?

Simpel: ik kijk naar kiesgedrag van de partij.
Gesteld dat de partij waar je op stemt meer dan 1 zetel weet te bemachtigen : iedereen is anders, dus zal het partijstandpunt ietsje anders invullen, binnen een fractie worden taken verdeeld en wellicht wordt degene die jouw voorkeurstem kreeg woordvoerder op een voor jou minder belangrijk issue.

'Goed gevoel bij een persoon' als enkel argument vind ik te mager.
En politiek gaat wat mij betreft over standpunten (en gelukkig maar : in Nederland ook over "koehandel").

(De VS van A zijn een betreurenswaardig voorbeeld van 'elkaar de tent uitvechten', geen compromis meer mogelijk. Biden gaat proberen dit tij te keren, dat gelukkig weer wel.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:49

xChanelx schreef:

Als ik echt een klik meen te hebben met een persoon,dan stem ik daarop.Als zo'n in mijn ogen charismatische leider ontbreekt,dan gaat het me toch meer om de standpunten van de partij. Als het goed is gaat dit samen.Maar ja,politici zijn ook maar mensen en wisselen nogal eens.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:05

Ik stem op de persoon die er voor mij het meest heeft uitgesprongen. Renske Leijten.
Zij heeft samen met Pieter omtzicht ervoor gezorgd dat de toeslagenaffaire aan het licht kwam.
Zij heeft het verdiend om nog 4 jaar politiek actief te zijn. Haar geef ik mijn vertrouwen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:20

xChanelx schreef:

Ik doe een combinatie, eerst vul ik meerdere stemwijzers in, waar steevast al jaren hetzelfde antwoord uit komt rollen bij mij. Dan kies ik van die partij een politicus waar ik een goed gevoel bij heb.

Voor het eerst overweeg ik dit jaar om een uitstap te maken naar een andere partij omdat daar een politicus zit die van mij wel hoog mag eindigen.

Doen jullie nog veel met stemwijzers? De eerste komen er al weer aan, ik heb gisteren die van de AD ingevuld. Die is nog redelijk summier maar wederom mijn vaste partij bovenaan dus imo wel correct.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:54

Janneke2 schreef:

Eens.
Er zou wat mij betreft ingezet moeten worden op een grootschalige, geleidelijke, maar wel grondige transitie naar duurzaam, ecologisch en ethisch verantwoord agrarisch ondernemen.
Bio-industrie hoort daar voor mij in ieder geval niet bij, dat mag afgebouwd worden.

Zo'n transitie gaat wel wat kosten want je kunt natuurlijk niet alleen toe met het aanscherpen van regels zoals voor stikstofuitstoot, gebruik bestrijdingsmiddelen, quota, dierenwelzijn etc. Dat zet je de boeren alleen maar verder klem. Je zult flink moeten subsidiëren en compenseren om boeren over de streep te trekken en vervolgens te helpen bij het aanpassen van hun bedrijfsvoering. Ook zul je de consument over de streep moeten trekken door duurzaam geproduceerde voedingsmiddelen te subsidiëren. Zodanig dat het minder aantrekkelijk wordt om voor de kiloknallers te gaan in plaats van voor biologisch vlees, om een voorbeeld te noemen. Wat mij betreft mag er op vlees (en evt eieren) uit de bio-industrie ook wel een vleestax komen, maar liever zie ik dat dit soort bedrijven gedwongen wordt hun bedrijfsvoering aan te passen.

E.e.a. kan waarschijnlijk ook niet zonder de macht van de supermarktketens en de banken in deze sector aan te pakken.

Een deel van de boeren, bijvoorbeeld boeren die toch al opvolgingsproblemen hebben of al overwegen te stoppen, zal uitgekocht moeten worden. Meer dan nu gebeurt. Er zal hoe dan ook meer ruimte vrij moeten komen in dit land voor woningbouw in combinatie met natuur en recreatie om de leefbaarheid te behouden en de huidige woningnood te bestrijden. Dat is echt een urgent punt dat in de discussie over landbouw in NL wel wat meer naar voren mag komen wat mij betreft. We hoeven als dichtbevolkt miniland niet perse een van de grootste producenten van agrarische producten (tweede exporteur wereldwijd) ter wereld te blijven. Dat zijn we geworden door een inmiddels totaal achterhaalde visie op landbouw en veeteelt (dankzij het CDA).

Uiteraard kan zo'n transitie niet binnen een paar jaar voltooid worden, daar is echt een lsngetermijnplan en -visie voor nodig. Mede omdat het ook om een mentaliteitsverandering vraagt. Momenteel gaan de veranderingen richting duurzaam agrarisch ondernemen echter zo traag als dikke stront, er gebeurt nauwelijks iets, voornamelijk omdat de regeringspartijen (wellicht minus D66) er geen belang bij hebben.

Wat betreft de PvdD, die is, ook naar mijn smaak, te radicaal, te weinig gericht op samenwerking. Ik geloof niet zo in dat breekijzer-idee, je zult de grote problemen op gebied van milieu, dierenwelzijn, leefbaarheid etc. toch in beginsel gezamenlijk op moeten lossen. Dat vraagt om een constructieve houding en een reëel programma.
Wat ik in dat opzicht een erg zwak punt vind van de PvdD, is dat ze stelselmatig weigeren hun programma door te laten rekenen.

Eerder in dit topic heb ik een hele lijst punten geformuleerd (ook handig voor mezelf om even terug te kijken ;) ) die ik belangrijk vind bij het maken van mijn keuze.
Het zal hoe dan ook een partij worden die sociaal-economisch links van het midden zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:41

Persoonlijk zie ik niet zo in dat er giga veel gebouwd moet worden...

De woningmarkt zit op slot.

Neoliberaal beleid : de gewone woningcorporaties, oude sociale verenigingen die bouwden voor (en door) 'Jan met de pet' zijn afgeschaft.
Veel woningen voor starters en mensen met een smalle beurs zijn er niet, want Het Grote Geld is te verdienen met andere projecten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:37

Er moet meer aandacht komen voor flexibele oplossingen zoals tiny houses, prefab huizen en tijdelijke woningen. Dus inderdaad niet alleen meer bouwen. Wel meer realiseren.
Er zullen hoe dan ook veel woningen bij moeten komen, met name voor starters en alleenstaanden. Het gaat erom dat daarbij een goed evenwicht wordt gevonden tussen wonen, natuur, bedrijvigheid en recreatie.
Wil je dat goed aanpakken, dan kost dat ruimte. Die kan vrijkomen door het opkopen van landbouwgronden of het wijzigen van bestemmingsplannen. Er liggen bijv. genoeg bedrijventerreinen deels braak omdat de betreffende percelen niet verkocht raken.

Wat valt Baudet overigens weer enorm door de mand zeg ...
https://www.nos.nl/l/m/2367965

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:43

Zo'n enorm nare vent. Ik snap werkelijk niet dat er nog mensen op hem gaan stemmen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:15

Ik had ook niet veel anders verwacht van Baudet, inclusief zijn reactie nu het bekend is geworden.

Het heeft geen zin om als een gek huizen te bouwen als we niet eerst goed gaan nadenken over wat we in de toekomst nodig hebben. Door alleen standaard gezinswoningen te bouwen, bouwen we vooral voor het verleden en niet voor de toekomst. Voor een deel hebben we veel meer woningen nodig voor mensen die alleen of maximaal met z'n tweeën leven. En aan de andere kant heb je ook woningen nodig voor hem, haar, kinderen uit zijn eerdere huwelijk, kinderen uit haar eerdere huwelijk en de gezamelijke kinderen, waar je meer ruimte moet hebben, maar dan wel anders ingedeeld.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:36

Ik vind hem (Baudet) met de dag enger worden...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:42

Ik volg hem al een tijdje en ik vond hem meteen al een beetje eng. In eerste instantie was dat intuïtief. Toen ik me ging inlezen werd dat bevestigd. Niet alleen vanwege de onverkwikkelijke zaken die af en toe naar buiten komen maar ook vanwege zijn voorkeur voor bepaalde figuren en boeken. Een van zijn 'leermeesters', Roger Scruton, toch een behoorlijk conservatief filosoof, heeft voor zijn dood zelfs afstand genomen van Baudet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:45

Naar ik heb horen zeggen : Arjan Lubach heeft een broertje voor Thierry geschapen, Gerrie.

Met een eigen GvD journaal.

... waarin hij uitlegt dat zijn broer niets van cijfers snapt.

Prachtig!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:28

Ja, die is hilarisch inderdaad :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:38

Ik volg Baudet ook al jaren en ik ben niet verbaasd over alle schandalen en zijn reactie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:22

Friesfanaat schreef:
Ik vind hem (Baudet) met de dag enger worden...

Ik vind hem niet enger worden, steeds slapper. Hij valt steeds harder door de mand.