Anouska schreef:IMANDRA schreef:Vergeet ook niet dat iedereen zijn eigen bubbel heeft inderdaad. Jij zit ook in jouw bubbel, je omringt je waarschijnlijk met mensen die eenzelfde gedachtegoed hebben (of er in ieder geval niet ver vanaf staan). Op internet gebeurt hetzelfde, mocht je daarin geinteresseert zijn kan ik Pariser's Filter Bubble wel aanraden, die theorie legt het uit. Wel specifiek op internetgebied, maar je kan het doortrekken.
Wat een rare aanname. Ik heb juist heel veel mensen om mij heen die het helemaal niet met mij eens zijn, waaronder mijn eigen familie. Je mag me best wegzetten als domme volger of gehersenspoelde hoor, maar daarmee vog je verder niets toe en ik slaap er geen uur minder om.
Ik zeg niet alle wijsheid in pacht te hebben, dat is onmogelijk. Maar als je ook maar iets anders denkt dan de goegemeente dan krijg je al snel dit soort aannames en wordt je een beetje opzij geschoven. Je goed recht hoor, maar ik kan daar weinig mee.
Het is geen aanname, maar feit uit wetenschappelijk onderzoek. En daar heb ik jarenlang onderzoek aan besteed

Zo zie je ook vaak mensen roepen dat ze het gek vinden dat bijv. de VVD de meeste stemmen heeft gekregen, omdat ze niemand kennen die erop heeft gestemd. Dat is de filter bubbel: er hebben genoeg mensen op de VVD gestemd, maar omdat die mensen omringd worden door anderen die (grotendeels) dezelfde mening hebben, zien ze die mensen niet. Dan is het zaak om naar 'the bigger picture' te kijken.