Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:53

Bubblewrap schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien?
Ook ik vergelijk dieren niet met mensen. Tuurlijk moet er gekeken worden naar dierwelzijn, want het zijn levende wezens. En stalmanagement zorgt ook voor goede of slechte inkomsten. Maar soms heb ik het idee dat men dieren menselijke eigenschappen geeft. En in dit topic krijg ik ook steeds meer dat gevoel. Of zit ik daar in mis?

Inmiddels al een paar keer een reactie getypt en weggeklikt. Maar ik ben het hier mee eens.

Ook ergens voorbij zien komen dat een kip standaard rode lellen (en kam) moet hebben. Onjuist. Het kan een indicator zijn dat een dier ziek is als ze niet rood zijn, maar sommige rassen hebben geeneens rode lellen.
(Om direct nog maar een onzinnigheid de wereld uit te helpen: Nee, een wit ei is niet persee een legbatteri-ei. Het ras van een kip kan ook de kleur van het ei bepalen. Gemakkelijk te herkennen: Heeft een kip witte oorlellen? Dan zijn het witte eieren. En een meer oranje dooier komt door het voer, meer maïs). Tot zover een lesje kippenkunde.

Een dier moet een goed leven hebben, zich goed voelen en gezond zijn. Maar het is wel een gebruiksvoorwerp. Een boerderijdier is geen huisdier. De katten die vroeger bij onze boerderij rondliepen waren ook geen huiskatten. Die sliepen op zolder, tenzij het zo erg vroor, dan mochten ze naar binnen. Tegen hun eigen zin trouwens :+

Dieren zijn intelligent, daar twijfel ik niet aan, maar ze hebben wel andere behoeftes dan dat mensen hebben.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:54

nou ik kan dat disney verhaal wel volgen van hem.
het zijn vaak toch tekenfilms warin dieren extreem worden vermenselijkt. laat dit vaak genoeg zien aan jonge kinderen en de kijk op dieren verandert toch. los van wetenschappelijke onderzoeken. ik weet niet hoe het met jou zit maar ik kom in mijn dagelijkse leven niet continu wetenschappelijke studies tegen en denk dan goh laat ik die even lezen. nee die studies zoek je omdat je intresse daar ligt omdat je vanaf je jongste levensjaren al zo word beinvloed.
is ook gewoon een stukje cultuur natuurlijk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:02

bettyvn schreef:
nou ik kan dat disney verhaal wel volgen van hem.
het zijn vaak toch tekenfilms warin dieren extreem worden vermenselijkt. laat dit vaak genoeg zien aan jonge kinderen en de kijk op dieren verandert toch. los van wetenschappelijke onderzoeken. ik weet niet hoe het met jou zit maar ik kom in mijn dagelijkse leven niet continu wetenschappelijke studies tegen en denk dan goh laat ik die even lezen. nee die studies zoek je omdat je intresse daar ligt omdat je vanaf je jongste levensjaren al zo word beinvloed.
is ook gewoon een stukje cultuur natuurlijk.

Klopt en ik snap ook zeker wel waar de gedachtegang vandaan komt want die Disney dieren zijn toch ook vreselijk leuk zoals ze worden vertoond haha.

Maar de mensen in dit topic die dieren niet willen vergelijken, waar ik dan eigenlijk op reageerde, zijn wel al bezig met het onderwerp (die zien het dan van de andere kant weliswaar maar toch) en zouden dus in ieder geval wel al een beetje op de hoogte mogen zijn van dit alles > en dit is imo dan ook niet vergelijkbaar met de mensen die thuis zitten en zich er niet voor (of nog niet voor) geïnteresseerd hebben en niks opgezocht hebben qua informatie rondom dit alles. Want je hoeft niet ver te zoeken tegenwoordig om erachter te komen dat dieren intelligent zijn etc. Genoeg wat je erover tegenkomt op Facebook, etc. zonder dat je er dus intensief voor hoeft te googelen. En ook met google is het zo gevonden aangezien het zo'n veel besproken onderwerpen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:03

Winged schreef:
Ook ergens voorbij zien komen dat een kip standaard rode lellen (en kam) moet hebben. Onjuist. Het kan een indicator zijn dat een dier ziek is als ze niet rood zijn, maar sommige rassen hebben geeneens rode lellen.

Dat was ik waarschijnlijk, maar ik beweerde niet dat alle kippen standaard rode lellen hebben ;)
De legrassen als isa brown hebben dat wel. We hebben er zelf ooit een aantal overgenomen.

Dit waren onze kippen.
Het verschil in kleur, vooral rondom de ogen, is goed te zien.
Afbeelding

Er wordt wel eens beweerd dat dat door de rui komt, maar ik heb al járen kippen van allerlei rassen en nooit een kip gehad die er zo belabberd uit ziet als de legkippen die we hebben overgenomen.

Deze kippen kwamen overigens uit een 'beter leven' stal, en zagen er daardoor nog redelijk 'oké' uit, maar ik heb ze ook wel eens een stuk erger meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-05-19 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:05

Winged schreef:
Een dier moet een goed leven hebben, zich goed voelen en gezond zijn. Maar het is wel een gebruiksvoorwerp.

:r Walgelijke opmerking! Dat is een dier niet!
Alleen maar omdat wij zo nodig maar blijven doorjonken terwijl we al met veels te veel zijn, alleen maar omdat wij daarvoor de hele aarde opeisen en hele forse schade aanrichten, alleen masr omdat wij strontverwend zijn en het verdommen een stukje vlees te laten staan; maakt dat hén, onze slachtoffers, nog géén gebruiksvoorwerpen! -:(-

Het is de godvergeten arrogantie van de mens die maakt dat wij hun die titel geven, maar het zijn gewoon levende wezens die ook recht hebben op eem plek op deze planeet. Een plek waar ze niet uitgebuit worden!

En met dergelijke opmerkingen groeit mijn begrip voor actievoerders, hoe dom ze ook zijn.
Maar geen actievoerder maakt me zo aan het kotsen.

Winged

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:11

Zo Palmera haal even adem zeg. Zelf eet ik echt niet elke dag vlees, grootste gedeelte ben ik zelf flexitariër, om het zo maar te noemen. Maar ja, ik zie een dier wel als consumptiemiddel. Ja, tuurlijk ben blij met paarden, honden, katten etc. Allemaal even lief en leuk. Ik kan enorm genieten van dieren in de wei. Kan enorm blij zijn wanneer mijn zus op de schapenhouderij weer lammeren heeft. Maar ja, het zijn wel dieren voor consumptie.

Neemt heus niet weg dat het mij ook wel eens steekt als een dier naar de slacht wordt gebracht, ik ben niet gevoelloos ofzo.

8nnemiek: legbatterij ben ik ook tegen. Gelukkig is dit al jaren niet meer toegestaan in Nederland. Hoewel de soort houderij daar net boven niet heel veel beter is. (mijn ouders hadden een biologische pluimveehouderij voor de eieren)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:12

bettyvn schreef:
Bubblewrap schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien?
Ook ik vergelijk dieren niet met mensen. Tuurlijk moet er gekeken worden naar dierwelzijn, want het zijn levende wezens. En stalmanagement zorgt ook voor goede of slechte inkomsten. Maar soms heb ik het idee dat men dieren menselijke eigenschappen geeft. En in dit topic krijg ik ook steeds meer dat gevoel. Of zit ik daar in mis?

mijn broertje heeft de theorie dat dit komt door oa disney met hun sprookjes.
weigert nu dus ook mee te gaan daar disneyland voor een gezinsuitje :')

Op jonge leeftijd Watership Down laten kijken en ze hoeven nooit meer aan de Disney.

Eens met Bubblewrap, het lijkt een beetje een doorgeschoten bal.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:12

Eens Palmera. Wat verdrietig dat mensen hun verantwoordelijkheid voor alles wat leeft op deze aarde zo aan de kant kunnen schuiven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:15

Chubby schreef:
Eens Palmera. Wat verdrietig dat mensen hun verantwoordelijkheid voor alles wat leeft op deze aarde zo aan de kant kunnen schuiven.

Ja, laat alles wat ademt in vrede bestaan... Maar even serieus, het is niet zo dat elk mens verantwoordelijk is voor alles wat leeft op deze aarde.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:17

Chubby schreef:

Ik voel me nu even aangevallen, wie zegt dat ik dat doe?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:17

Winged, ik hoef geen adem te halen. Iemand die zichzelf zó boven een ander durft te plaatsen is een harteloos mens.

Ik moet eens het lef hebben hetzelfde te zeggen over bv donkere mensen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:18

Palmera schreef:
Winged, ik hoef geen adem te halen. Iemand die zichzelf zó boven een ander durft te plaatsen is een harteloos mens.

Wauw :+ Bedankt. Zie ook de reactie die ik later als verduidelijking plaatste.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:19

Ik ben niet verantwoordelijk voor de piranha in Brazilië of de olifant in Afrika. Maar daar waar ik min of meer direct invloed op heb, daar ben ik wel verantwoordelijk voor. Vind ik. En die verantwoordelijkheid probeer ik zo goed als mogelijk te dragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:19

Net even pauw teruggekeken, met het gesprek met de activisten. Maar echt ongelooflijk, wat een hoop domheid :n En ze hebben het zelf niet eens door hoe dom ze overkwamen denk ik...
Weet ook nog steeds niet waarom ze nou in die stal gingen zitten, Pauw vroeg er een aantal keer naar, maar tot een echt antwoord kwam het niet. Ze gaven aan ook eigenlijk niet bij de boeren te moeten zijn. En wanhopig te zijn omdat al hun acties tot nu toe nog niet het gewenste resultaat hadden :')
En uiteindelijk gaven ze aan dat iedereen het recht heeft om te weten wat er in de stallen gebeurt. Nja, weet niet hoe het daar zit, maar de meeste boerderijen hebben wel eens open dagen en dan kan je gewoon in de stallen kijken en met de boeren praten over het hoe en waarom van hun levenswerk. En zelfs als die er niet zijn kun je vast gewoon eens een afspraak maken om eens te mogen kijken en vragen te stellen. De meeste boeren zijn zo gepassioneerd in hun werk, die vertellen er graag over.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:22

Winged schreef:
Palmera schreef:

Wauw :+ Bedankt. Zie ook de reactie die ik later als verduidelijking plaatste.

Het gaat erom dat jij dieren zo ziet. Daar kan geen verduidelijking tegenop

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:23

Palmera schreef:
Het gaat erom dat jij dieren zo ziet. Daar kan geen verduidelijking tegenop

Wellicht verkeerde woordkeuze.

Maar ja, het grootste gedeelte van dieren is wel voor vleesproductie. Of melk, of eieren. Neemt niet weg dat ik zeg dat ze een goed leven moeten hebben zo lang ze leven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:25

robert45 schreef:
Even hypothetisch: Dus wanneer ik tegen veganisten ben mag ik met een radicale actie bijvoorbeeld een veganistischrestaurant bezetten om aandacht te vragen voor mijn standpunt? Hierbij schade makend en mijzelf hardhandig toegang verschaffen tot het pand?

Want dat is wat je feitelijk zegt, wanneer een bepaalde groep vind dat iets moet veranderen mag dit plaatsvinden d.m.v een radicale actie. Het maakt niet uit wat het doel is, immers wat voor de ene ontzettend belangrijk is vind een ander zinloos.

Het zou een gigantische chaos worden als iedereen op die manier zijn standpunt duidelijk zou gaan maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:26

verootjoo schreef:
De meeste boeren zijn zo gepassioneerd in hun werk, die vertellen er graag over.

Dat vind ik dan weer niet stroken met de opvatting dat boeren ohzo graag hun beesten anders zouden houden (qua welzijn) als dat betaalbaar was.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:28

Chubby schreef:
verootjoo schreef:
De meeste boeren zijn zo gepassioneerd in hun werk, die vertellen er graag over.

Dat vind ik dan weer niet stroken met de opvatting dat boeren ohzo graag hun beesten anders zouden houden (qua welzijn) als dat betaalbaar was.

Ben je uberhaupt ooit eens met een boer in gesprek geweest?

Ja, er kan nog veel veranderd worden, maar als je kijkt in de afgelopen 20 jaar zijn er echt al enorme stappen gezet. Er is al eerder gewezen op verschillen met oost-europa. Ik zou zeggen, ga eens het verschil opzoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:30

Chubby schreef:
verootjoo schreef:

Hoezo niet? Boer zijn doe je met je hart. Je vindt geen boer die zegt: die beesten interesseren me geen reet, maar het werk is wel leuk en verdient wel lekker :+.
En de dieren hebben het goed, en worden goed verzorgd, waarom moet het anders? Ik ken weinig boeren die anders zouden willen. En er is idd al een hoop veranderd.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:32

Chubby schreef:
verootjoo schreef:

dat zij graag meer ruimte hebben (zowel butgetair als qua regelgeving) zij aanpassingen zouden maken staat wel echt volledig los van hoe zij zich voelen als ze om half 6 sochtends in de stal staan.
zoals zij van kinds af aan meegekregen hebben, zoals zijn vader dat waarscheinlijk gedaan heeft.
zoals de omgang met beesten (of planten) heb gelukkig maakt. de voldoening die je krijgt wanneer je product gezond is en optimaal opleverd. iets waar zij hun hart en ziel voor geven, en wat zij het liefst voor eeuwig zouden doen. als met de markt de regelgeving veranderd passen zij zich zeker graag mee aan, want zoveel houden zij van dit werk.
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 16-05-19 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:33

Palmera schreef:

Maar plaats je jezelf dan ook op hetzelfde niveau als de spin die toevallig in de hoek van je woonkamer zit? Of niet omdat dat geen dier voor consumptie is?

Voor mij is een dier een dier. Dat zegt niet dat ik niets over heb voor dierwelzijn. Maar ik ben ook niet iemand die dieren met gouden handen behandelt. Wel met eerlijke, correcte en consequente handen als het moet.

Wbt donkere mensen sla je in mijn ogen de plank mis. Donkere mensen zijn homo sapiëns, en zal ik nooit onder of boven mezelf plaatsen.Ik ben namelijk ook een homo sapiëns ;) Totdat ze onredelijk zijn tegenover medemensen, maar dan zet ik blanke mensen ook terug op de plaats. Kleur of religie maakt mij geen donder uit.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:36

Palmera schreef:

donkere mensen zijn ook geen dieren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:37

Ik ben opgegroeid op het platteland tussen de varkens en de koeien en heb aan de HAS gestudeerd. Ja, ik weet wel wat over veehouderij.

Ik voel vaak een bepaalde hypocrisie bij de "we hebben geen geld voor meer dierenwelzijn" versus "kijk eens hoe fantastisch wij het hier doen". Als je echt vindt dat het beter móet, dan ben je niet gepassioneerd over hoe het nu gaat. En als je vind dat het nu zo goed als perfect is, dan hoeft er geen geld bij om het anders te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:39

Perfect bestaat niet :) maar het gaat ook echt niet slecht hier in NL op de boerderijen :)
Volgens sommigen zou je gelijk stoppen met vlees eten als je ziet hoe het er aan toe gaat op de boerderij. Nou ben ik op veel boerderijen vaak geweest, en eet nog steeds vlees. (Ok, nauwelijks varkens, man kan niet tegen varkensvlees) Ik ken geen boerderijen waar dierenwelzijn niet belangrijk is :n
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 16-05-19 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt