Bubblewrap schreef:Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien?
Ook ik vergelijk dieren niet met mensen. Tuurlijk moet er gekeken worden naar dierwelzijn, want het zijn levende wezens. En stalmanagement zorgt ook voor goede of slechte inkomsten. Maar soms heb ik het idee dat men dieren menselijke eigenschappen geeft. En in dit topic krijg ik ook steeds meer dat gevoel. Of zit ik daar in mis?
Inmiddels al een paar keer een reactie getypt en weggeklikt. Maar ik ben het hier mee eens.
Ook ergens voorbij zien komen dat een kip standaard rode lellen (en kam) moet hebben. Onjuist. Het kan een indicator zijn dat een dier ziek is als ze niet rood zijn, maar sommige rassen hebben geeneens rode lellen.
(Om direct nog maar een onzinnigheid de wereld uit te helpen: Nee, een wit ei is niet persee een legbatteri-ei. Het ras van een kip kan ook de kleur van het ei bepalen. Gemakkelijk te herkennen: Heeft een kip witte oorlellen? Dan zijn het witte eieren. En een meer oranje dooier komt door het voer, meer maïs). Tot zover een lesje kippenkunde.
Een dier moet een goed leven hebben, zich goed voelen en gezond zijn. Maar het is wel een gebruiksvoorwerp. Een boerderijdier is geen huisdier. De katten die vroeger bij onze boerderij rondliepen waren ook geen huiskatten. Die sliepen op zolder, tenzij het zo erg vroor, dan mochten ze naar binnen. Tegen hun eigen zin trouwens

Dieren zijn intelligent, daar twijfel ik niet aan, maar ze hebben wel andere behoeftes dan dat mensen hebben.