Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:52

Citaat:
Wat zie jij dan wel als ideale situatie? Blijven zeggen dat je niets kunt? Jezelf dieper de put in praten? Alternatieven al afschieten voor je ze hebt geprobeerd?

Ik denk dat deze zwart- wit patstelling niet zou hoeven.
Maar in 'uitkeringenland' kan het er op neer komen dat het wel zo ligt.

In termen van de WOA crisis in de 1990er jaren: ik vind het prima als iemand met zware reuma besluit om bonsaiboompjes te gaan kweken.
...en gesteld dat er beginkapitaal is, is er wellicht best een markt voor zeg 100 bonsaiboomkwekerijen met bijbehorende snoeiers.

Maar dit wil niet zeggen dat ik accoord ga met het cynisme van 'u heeft wel reuma, maar u kunt nog bonsaiboompjes kweken' (let op: kweken, niet eens snoeien, maar een agrarisch bedrijf uit de grond stampen) - hoepla: geen WAO maar bijstand.

Nadat de overheid zich hierin onbetrouwbaar heeft getoond, moeten we als democratisch land niet gek opkijken als er een cultuur ZOU bestaan van 'blijven zeggen dat je niets kunt'.

En svp niet zeuren: wij zijn een democratisch land.
Het is onze eigen overheid.
Kennelijk wilden wij allemaal dit op deze manier. -
Wees dan eerlijk en leg het niet eenzijdig neer bij degenen die een uitkering ontvangen.

Medisch en sociaal gezien is 'blijf dingen proberen', 'doe wat je nog wel kan' een prima invalshoek.
Maar graag wel met een betrouwbare overheid.
(En anno 2018 is dit vertrouwen bij mij niet hersteld - er is geen verzorgingsstaat, je bent met een uitkering overgeleverd aan de grillen van het zoveelste rechtse kabinet - ik snap mensen wel die roepen dat ze niets kunnen.)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:02

Janneke2 schreef:
Citaat:
Medisch en sociaal gezien is 'blijf dingen proberen', 'doe wat je nog wel kan' een prima invalshoek.
Maar graag wel met een betrouwbare overheid.
(En anno 2018 is dit vertrouwen bij mij niet hersteld - er is geen verzorgingsstaat, je bent met een uitkering overgeleverd aan de grillen van het zoveelste rechtse kabinet - ik snap mensen wel die roepen dat ze niets kunnen.)

Serieus? "Een betrouwbare overheid"? Ben je weleens in een land geweest dat oprecht geen betrouwbare overheid heeft? De overheid in bepaalde landen in Afrika kun je absoluut onbetrouwbaar noemen, maar niet dat van Nederland. Met de negatieve, hulpeloze attitude die ik hier té vaak voorbij zie komen kom je inderdaad niet ver.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:15

Ja, Eapy,
ik ben serieus.
Erg serieus, zoals je had kunnen lezen.

Nee, we hebben het niet over over Afrika.
Spaar me de dankbaarheid dat we het hier beter hebben.

Ik praat over eenzijdig afspraken wijzigen. Als voorbeeld noemde ik het cynisme van de WAO crisis.
...met een welgemeend excuus 'sorry er is te weinig geld in kas' had ik kunnen leven - maar dit niet.

Iets recenter is de AOW leeftijd opgetrokken. Daar waren argumenten voor, maar de argumenten ontbraken als het ging om mensen die al boven de 60 waren en opeens te horen kregen dat ze langer door moesten.

Hoe wil jij als mens je zaken regelen als je te maken hebt met een partij (in dit geval de overheid) die eenzijdig wijziging invoert...?

In het bedrijfsleven heb je dan nog het recht om je polis op te zeggen... Kun je idd proberen om zelf iets te regelen wat jouw bedoeling was.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:23

Kahawa schreef:
chevax schreef:
Het valt me op dat er hier zo makkelijk naar een beperking wordt gegrepen als iemand terecht opmerkt dat als je hier kunt typen, het ook ergens anders kunt. Meteen wordt er dan geroepen "ja, maar dat is anders". Maar waarom uitgaan van het negatieve? Benader het eens positief. Ik zie hier mensen met een Wajong-uitkering die zo sterk zijn in geschreven woorden, dat het haast niet anders kan dan dat ze dat ook in kunnen zetten voor betaalde arbeid. Ik zie hier mensen die zo op de hoogte zijn van alle wet- en regelgeving dat ik denk "herscholing of cursussen gaan voor jou geen enkel probleem vormen". Ik zie hier mensen die ik hoog heb zitten, ondanks dat we van mening verschillen, die toch zich focussen op hun beperkingen. Schud dat af! Stop met in stand te houden dat je niks kan omdat je ziek bent of een beperking hebt. Kijk naar de mogelijkheden die je wel hebt.

Ik hoop dat dit compliment ter harte wordt genomen, want hij is terecht. En ja, je kan dan echt een toegevoegde waarde leveren. Als je daar zelf ook van overtuigd raakt kun je het ook verkopen. En ervaring kan heel goed helpen bij leren waar jouw vaardigheden ingezet kunnen worden.

Ik denk daarom dat het vangnet voor sommigen heeft uitgepakt als een 'gevangennet'.

Volledig met Kahawa en chevax eens hierover. Het is soms ook best verstandig om eens naar de eigen aannames te kijken, je hoeft niet gezond te zijn om hard te werken en succesvol te worden. Als je kijkt naar alle mensen die werken en een weg voor zichzelf gevonden hebben en soms zelfs de top hebben bereikt, dan kan je toch ook wel begrijpen dat ze niet allemaal 100% gezond zijn. Bij hard werkende mensen zitten net zo goed personen die met een chronische ziekte, of andere aandoening bij zichzelf of een naaste te kampen hebben. Ze hebben allemaal wel iets overwonnen en zijn daarnaast ook de uitdaging van een maatschappelijke carriere niet uit de weg gegaan. Als je ergens goed in bent, betekent nog niet dat je het automatisch makkelijk hebt.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:54

Willen werken en dat vervolgens ook kunnen wil niet zeggen dat iedereen dat ook kan. Als je wilt en ook kunt werken ben je gewoon nog niet ernstig genoeg ziek of beperkt en zou je ook geen recht mogen hebben op een ziekte uitkering. Je bent dan in ieder geval nog gezond genoeg om wel te werken en daar mag je best blij mee zijn. Iedereen hoopt natuurlijk nog zo gezond( mentaal en fysiek) te kunnen zijn. Dit heeft niks te maken met willen. Tenzij het om luiheid gaat maar daarvoor beland je niet in een ziekte uitkering.
Geloven dat als je maar je best doet je ook wel kunt werken is een zegen en helaas telt dit niet voor iedereen. Zo zal mijn neefje die geestelijk beperkt is en niet eens kan praten nooit kunnen werken, hoe graag hij ook had gewilt.
We leven nu eenmaal in een werkelijkheid waarin mensen ook echt ziek kunnen zijn, zo erg dat, en ja dat is moeilijk te geloven voor wie nog wel gezond genoeg is, ze dermate ziek zijn dat werken er gewoon niet inzit. Prijs jezelf gelukkig dat je wel kunt werken, want ook jij kunt op een dag zo ziek worden dat je alleen nog maar kunt dromen van de tijd dat je nog kon werken.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 19-02-18 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:56

Sabri schreef:
Willen werken en dat vervolgens ook kunnen wil niet zeggen dat iedereen dat ook kan. Als je wilt en ook kunt werken ben je gewoon nog niet ernstig genoeg ziek of beperkt en zou je ook geen recht mogen hebben op een ziekte uitkering. Je bent dan in ieder geval nog gezond genoeg om wel te werken en daar mag je best blij mee zijn. Iedereen hoopt natuurlijk nog zo gezond( mentaal en fysiek) te kunnen zijn. Dit heeft niks te maken met willen. Tenzij het om luiheid gaat maar daarvoor beland je niet in een ziekte uitkering.

Geloof me, ik ben ernstig ziek genoeg hoor. Omgekeerde wereld: ik zou niet ernstig genoeg ziek zijn voor een uitkering maar mensen die hier overduidelijke vaardigheden tentoonspreiden zijn wel ziek genoeg?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:03

Misschien dat er ook anders gedacht moet worden dan vanuit de werkgever/werknemers relaties, dat lijkt een beetje ouderwets te worden. Zie ook hoe men tegenwoordig geld kan verdienen door blogs/vlogs/youtube kanalen. Ik denk dat WG/WN steeds een minder groot aandeel gaat krijgen in de maatschappij. Zo lang je nog een goed verhaal kunt tikken en blijkbaar nog actief kunt zijn op sociale media, is er wellicht ook een goede mogelijkheid om op die manier iets te gaan vinden. Het lijkt erop dat de overheid en ook de werkgever alles maar moet gaan regelen, maar volgens mij komt dat van meer kanten dan alleen van die kant. Het verplicht van 9 tot 5 aanwezig zijn, wordt steeds meer een dynamische relatie. Zie ook de vele ZZP'ers die hun zaken regelen vanuit een land als Thailand bijvoorbeeld.

Goed verhaal van Chevax en vele anderen. Ook ik ken topmensen die met chronische ziekte te kampen hebben en onder de pijnstillers zaten. Dat laatste hadden ze ook nodig als ze niets deden. Ergens vinden mensen dan blijkbaar wel een modus om aan de slag te kunnen. Dat kan ook vanuit een ziekenhuis of tijdens het krijgen van een chemo (twee dagen daarna was het drama, maar daarna werd alles weer opgepakt). Ook zijn er genoeg beroemdheden die aan chronische ziektes lijden en die veel verdienen (maar het niet per definitie makkelijk hebben).

Zelf heb ik in mijn studententijd aan bed gekluisterd gezeten, omdat ik toen nog kon mailen en bokken ben ik iets op gaan zoeken waarmee ik vanuit bed geld kon verdienen, dat heb ik vervolgens gedaan met het schrijven van artikelen kon ik toch nog een zakcentje verdienen.

Het uit de standaard patronen denken en in kansen in plaats van onmogelijkheden is een hele moeilijke stap. Ik weet ook niet of je daar vanuit een overheidsinstantie goed geholpen kunt worden, want dat zijn bij uitstek de ondernemingen die op vrij traditionele manieren denken en handelen.

chevax

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:06

@Sakura789, ik denk dat je zeker een goed punt hebt dat de veranderende maatschappij ook meer/andere kansen biedt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:49

Sabri: en wat nou als je inderdaad wel kunt werken, op je goeie dagen, waarvan je overigens niet weet wanneer die zijn...
maar geen baan kunt houden omdat je toch wel keer op keer uitvalt op je slechte dagen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:28

Sabri ik ben ernstig genoeg ziek om niet te kunnen werken.
Maar zulke gestoorde doorzetter het wel te doen. Lijf en geest schreeuwen nee en dat blijkt ook uit het fijt dat ik steeds minder kan omdat ik roofbouw pleeg op mijn lijf.
Me ook beter voel als ik thuis zit na bijvoorbeeld een operatie waarmee ik niet hoefde te werken.
Geen sociale dingen meer kan. Dat is een leven...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:46

djinnie schreef:
Ik vind het toch altijd bijzonder dat "jezelf de vernieling in werken" zo opgehemeld wordt. En ja, ik heb wel makkelijk praten. Een gezond lijf, een leuke baan. Dus ik heb niets te mekkeren.

Het is fijn dat Chevax het gevoel heeft dat dit de juiste route was. Zolang je dat gevoel hebt, dan is dat ook zo. Maar om dan te prediken dat je lijf negeren (of je psyche) en maar door te buffelen zo slim is, staat wat mij betreft niet als een paal boven water.

Wel ben ik het met chevax eens dat kijken naar mogelijkheden ipv onmogelijkheden en kijken naar wat kan ik (nog) wel ipv wat kan ik niet (meer), een veel constructievere houding is, waardoor je automatisch het gevoel hebt dat je ook meer kunt.

Het is jammer dat A)werkplekken voor Wajongers zo beperkt zijn, B)er gewoon ziektes zijn die niet worden erkend en deze mensen dus tussen wal en schip vallen _-:( en C)wajongers die wel werken, daar niets van terug zien in hun financiën. Ja, ik weet dat velen hier dat normaal vinden, want je krijgt tenslotte "al" 70% van het minimumloon (waarom heet het minimum als je er gewoon onder kunt gaan zitten eigenlijk?) Maar dan doe je je best om "bij te dragen" aan de maatschappij (dat moet blijkbaar een streven zijn) en dan zie je er niets van terug. Terwijl 100% afgekeurden (die daar ook niets aan kunnen doen uiteraard) op 75% blijven... zorg dan dat je eerst met werk aan kunt vullen tot die 75%, voordat je "kort"...

Mooie post djinnie! Helemaal mee eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:05

chevax schreef:
Waarom heb ik mezelf de vernieling in gewerkt? Ik was net zo ziek geweest als ik niet had gewerkt. Waar komt die vreemde gedachte vandaan dat werken met een beperking gelijk is aan jezelf de vernieling in helpen? Zoals ik het lees, worden veel mensen juist een stuk beroerder van het thuiszitten en telkenmale bevestiging zoeken en vinden dat werken onmogelijk is.

Dat is dan één persoon. En wat dan met de personen die keer op keer "bewezen hebben" dat ze zieker worden van werken/door buffelen?
:) Want die zijn er ook genoeg. :) Thuis kunnen typen IS nu eenmaal heel anders dan in "werkvorm". Thuis doe je dat wanneer je wil, stop je wanneer je wil.

Wat bruintje123 moet doen omdat zij blijkbaar niet in aanmerking komt voor het sociale vangnet is IMO gewoon mensonwaardig.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:24

Ayasha schreef:
chevax schreef:
Waarom heb ik mezelf de vernieling in gewerkt? Ik was net zo ziek geweest als ik niet had gewerkt. Waar komt die vreemde gedachte vandaan dat werken met een beperking gelijk is aan jezelf de vernieling in helpen? Zoals ik het lees, worden veel mensen juist een stuk beroerder van het thuiszitten en telkenmale bevestiging zoeken en vinden dat werken onmogelijk is.

Dat is dan één persoon. En wat dan met de personen die keer op keer "bewezen hebben" dat ze zieker worden van werken/door buffelen?
:) Want die zijn er ook genoeg. :) Thuis kunnen typen IS nu eenmaal heel anders dan in "werkvorm". Thuis doe je dat wanneer je wil, stop je wanneer je wil.

Wat bruintje123 moet doen omdat zij blijkbaar niet in aanmerking komt voor het sociale vangnet is IMO gewoon mensonwaardig.

Ik kan moeilijk spreken voor andere mensen. Maar kort gezegd komt het er dus op neer dat je dus vooral tegen jezelf moet zeggen wat je niet kunt in plaats van te doen wat je wel kunt. Ik vind dat de wereld op zijn kop en ben blij dat ik er anders in sta. Niet beter, niet slechter, maar op mijn manier waar ik me goed bij voel.

*edit* ik quote de verkeerde, was reactie op djinnie. Zo, nu gaan we hier in het ziekenhuis even verder met onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:34

Waar ik het meest tegenaan loop is het feit dat werken in sommige gevallen niet loont. Met allerhande toeslagen en regeltjes kan je een redelijk inkomen binnenhalen. Maar zit je met je inkomen 10 euro boven de bovengrens waarop al die regeltjes worden toegepast val je tussen de 800 en 1800 euro op jaarbasis naar beneden. De zg armoedeval. Krijg nog steeds het gevoel dat werken op de grens van het minimumloon gewoon wordt afgestraft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:52

Dank je ayasha.

Chevax
Ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat ik het wel kon. En op momenten dat het niet kon het wel tijdelijk zou zijn en later vast weer beter.
Als ik dan geen keuze meer had en minder uren ging werken had ik de valse overtuiging dat dit ook tijdelijk was en door de "rust" daarna weer meer uren zou kunnen maar ook wel weer zou kunnen paardrijden.
En zo ging dat door en door.
Al die jaren hield ik mezelf voor de gek. En ja met dikke oogkleppen op noemde ik andere ook geen doorzetters.
Nu zie ik dat ze gewoon verstandiger waren.
Wat ik misschien met een vangnet ook was geweest maar misschien ook niet want het woord uitkering is bij ons thuis altijd een vies woord geweest.
Net als het woord ziek dat ben je namelijk pas als je er aan dood gaat.
Na de burn out een paar jaar terug weet ik pas dat die gedachte nooit hebben geklopt.
Het zijn destructieve ongezonde gedachte.
En ja ik denk nog steeds dat er mensen zijn die een schop onder het hol nodig hebben. Maar net zoveel die eens wat liever voor zichzelf moeten zijn. Onze roverheid lacht zich kapot met de instelling van ga maar door hoe maakt niet uit.

Ik word niet meer beter. Mijn positiviteit die ik ooit had compleet verdwenen. Dat is ook wel te zien aan mijn berichtjes in dit topic.
Maar ik hoop dat 1 kapot werker erover na gaat denken. En misschien beseft dat die mentaliteit ook niet perse de juiste is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:09

Morganlefay schreef:
Waar ik het meest tegenaan loop is het feit dat werken in sommige gevallen niet loont. Met allerhande toeslagen en regeltjes kan je een redelijk inkomen binnenhalen. Maar zit je met je inkomen 10 euro boven de bovengrens waarop al die regeltjes worden toegepast val je tussen de 800 en 1800 euro op jaarbasis naar beneden. De zg armoedeval. Krijg nog steeds het gevoel dat werken op de grens van het minimumloon gewoon wordt afgestraft.

Snap dat dat frustrerend is, maar besef wel dat werkervaring de kans groter maakt om de kloof te kunnen overbruggen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:10

bruintje, met alle respect voor je verhaal, waarom is het nu zo moeilijk dat het voor een ander wel werkt? Iedereen mag hier zijn verhaal doen, ik heb een tegengestelde mening en ervaring, dat mag en jan toch? Waarom moet ik nu ook met alle geweld zeggen dat hoe ik het doe niet goed is? Voor mij werkt het en dan is het goed. Voor jou werkt een andere manier, een ander pad en dat is dan toch ook goed?

Ik word ook niet meer beter. Wat voegt dat toe?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:13

Ik zeg dat helemaal niet. En naar mijn idee heb je niet eens een tegengestelde mening en ervaring.
Ik had precies hetzelfde. Had.
Maar ik krijg juist bij jou bericht het gevoel dat wie niet doorzet maar een slapjanus is omdat het jou wel lukt.

Ik ben alleen bang dat zulk pad uiteindelijk voor weinig mensen vol te houden is.
Ja ik riep 10 jaar terug dat ook hoor, zou echt exact!! hetzelfde hebben gezegd.
Nu hoop ik 1 iemand te kunnen behoeden. Misschien jij niet, maar wel een ander die eens denkt. sh,t dat kan ik wel eens zijn.

En wat ik word nooit meer beter toevoegt?
Dat ik niet zo naar de kl.te was geweest als ik wel naar mijn lichaam had (kunnen) luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:28

Kahawa schreef:
Morganlefay schreef:

Snap dat dat frustrerend is, maar besef wel dat werkervaring de kans groter maakt om de kloof te kunnen overbruggen.

Haahha heb er 36 dienstjaren op zitten }>
Dus die dooddoener kan je gevoegelijk wel vergeten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:38

bruintje123 schreef:
Ik zeg dat helemaal niet. En naar mijn idee heb je niet eens een tegengestelde mening en ervaring.
Ik had precies hetzelfde. Had.
Maar ik krijg juist bij jou bericht het gevoel dat wie niet doorzet maar een slapjanus is omdat het jou wel lukt.

Ik ben alleen bang dat zulk pad uiteindelijk voor weinig mensen vol te houden is.
Ja ik riep 10 jaar terug dat ook hoor, zou echt exact!! hetzelfde hebben gezegd.
Nu hoop ik 1 iemand te kunnen behoeden. Misschien jij niet, maar wel een ander die eens denkt. sh,t dat kan ik wel eens zijn.

En wat ik word nooit meer beter toevoegt?
Dat ik niet zo naar de kl.te was geweest als ik wel naar mijn lichaam had (kunnen) luisteren.

Ik hoef nergens voor behoed te worden hoor. Ik vind niemand een slapjanus, ik heb slechts mijn verhaal gedeeld. En zo heeft iedereen zijn eigen verhaal. Erg dat je je lichaam naar de kloten hebt geholpen. Ik ben al erg jong ziek geworden en mijn werken heeft geen invloed gehad op zieker of beter zijn. Ik denk juist dat ik me erg ongelukkig zou hebben gevoeld in een situatie waarin ik mijn werk niet had. Maar ook daarvoor geldt dat dat persoonlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:54

Ik ben sinds een jaar of 2 afhankelijk van een instantie voor mijn inkomen en zit ze ernstig dwars met legaal tegengas.(zie onderschrift)
Heb geconstateerd dat welk naampje er aan gegeven wordt of het nu WIA,WAO,WAJONG,IVA IOAW, IOW of Bijstand is.
Er wordt vanuit de overheid geen poging gedaan om eigen initiatief in de vorm van werken, werk zoeken dagbesteding, whatever te belonen. Er wordt alleen maar straf uitgedeeld in de vorm van korten van de uitkering. Nergens wordt inzet en willen werken beloond. Alleen degenen die de moed, kennis, geduld en mogelijkheden hebben geven tegengas en krijgen 8 van de 10 keer ook gelijk. Soms via de juridische weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:44

Citaat:
Willen werken en dat vervolgens ook kunnen wil niet zeggen dat iedereen dat ook kan.

Klopt.
Niet iedereen is geschikt voor het ondernemerschap.
Ook wie gezond is: zzp'er zijn is ingewikkelder dan het lijkt.
En werkgevers staan ECHT niet voor jou in de rij.
WSW bedrijven zijn afgeschaft. (Of: bezig afgebouwd te worden.)
Citaat:
Als je wilt en ook kunt werken ben je gewoon nog niet ernstig genoeg ziek of beperkt en zou je ook geen recht mogen hebben op een ziekte uitkering.

....en gezien het bovenstaande vind ik dit ten dele onwaar.
Als de werkgevers niet staan te dringen - dan ben je niet erg genoeg ziek...?
Ga toch gauw.
Als het niet zo triest was zou ik er om lachen.
..en verder ben ik het er totaal maar dan ook totaal niet mee eens.
Als het zzp/ ondernemerschap mislukt en die werkgevers nog steeds niet in die rij staan iemand geen uitkering geven...?
Wij zijn geen Amerikanen: making it - of je zoekt het maar uit.
Citaat:
Je bent dan in ieder geval nog gezond genoeg om wel te werken en daar mag je best blij mee zijn.

...tja: in Nederland anno 2018 koop je daar niet zo veel voor, het is helaas nogal zwart-wit aan het worden.
Doe mij maar de goede oude sociale werkplaatsen in een nieuw jasje, dan KAN iemand die 'nog wel iets kan' ook daadwerkelijk aan de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:31

Chevax ik denk dat Bruintje valt over de manier waarop je het verwoord. Ik weet niet of dat de medicatie is, maar het komt heel erg over (op mij in ieder geval) als een: "als ik het kan , dan kan een ander het hélemaal" en een "als mensen kunnen bokken dan kunnen ze ook werken".

Terwijl je tegelijkertijd niet weet hóe de ander eruit ziet en erbij zit aan de andere kant van het schermpje. Voor hetzelfde geld ligt diegene de halve dag in bed nadat ze met pijn en moeite d'r huis even heeft kunnen stofzuigen. Foto's op social media kunnen ook oudere foto's zijn van een goede dag, puur om wat te plaatsen en te laten zien (misschien juist ook aan zichzelf) dat er gelukkig ook betere dagen tussen zitten.

En vooral omdat je ook zegt:
"an nog wel even ingaand op het werkgeversgedeelte: ik ben werkgever. En iemand als mezelf zou ik onder de huidige wetgeving nooit aannemen."

Dát maakt het dus zo lastig. "Iemand als jij", maar even heel botweg gezegd; jij bent jij, ik ben ik, bruintje is bruintje, koningin maxima is koningin maxima en de buurvrouw is de buurvrouw.
Iedereen heeft zijn eigen grenzen, zijn eigen kunnen en zijn eigen grenzen.

Ja, ik kán bokken en ik kan bloggen. Wat je alleen niet ziet is dat ik die blogs in een middag tijd schrijf en voor de hele week 'klaarzet'. Dat ik dit soms ook liggend van de bank doe omdat ik niet meer overeind kan zitten. En nu er zo godsgruwelijk veel schrijvers, bloggers, vloggers etc zijn moet je het wel heel slim aanpakken om daar een belegde boterham mee te verdienen. Daarvoor moet je weer netwerken, naar pers-evenementen en ja, dat wordt dan weer lastig als je lijf zegt 'dikke snikkel' (al gok ik dat ik jou dat niet uit hoef te leggen). En weet je wat het meest belachelijke is?

Dat ik me de afgelopen 10 jaar helemaal uit de naad heb gewerkt, van krantenwijk tot benzinepompmedewerker, bouwmarktmedewerker en in de bijou winkel gestaan, callcenterwerk en wat zegt het UWV? Succes, je had niet moeten stoppen met werken tijdens een revalidatietraject, maar omdat dat traject opgehouden is verklaren wij u 'beter'.
Maar zoals je zelf al zegt; jij zou niemand zoals jou aannemen. En zo denken dus tig werkgevers. Ik geef geen referenties meer op; ze bellen m'n oude werkgever en deze zegt vervolgens dat ik chronisch ziek ben. Daaag part-time baan! En ik probeer het écht, ben inmiddels op eigen kracht van de pijnstilling (tramadol) af en probeer weer op te krabbelen.

Goed, dat dwaalde een beetje af, maar waarom moeten we allemaal maar proberen door onze ziekte door de drammen en te pushen? Omdat een ander ook doorwerkt vanuit het ziekenhuis? Ik vínd dat op dat moment aansterken een prioriteit moet hebben. Beter wordt je niet, dat snap ik; ik word ook niet 'beter' of 'genezen'. Ik ga van m'n leven niet fulltime kunnen werken, iets wat óók de revalidatie-artsen hebben geconstateerd. Dat betekent niet dat ik niet wíl werken, want ik knok er héél hard voor. En dan komt het heel cru over zoals je het plat en zwart-wit stelt, dat jij ook doorgeknokt hebt.

Echt; alle respect voor jou dat jij je eigen bestaan hebt kunnen opbouwen ondanks je ziekte en dat je om je ziekte heen kunt werken!

Maar ook alle respect voor een ieder die dat niet kan, tussen wal en schip valt en dan dus met recht klaagt over het feit dat er een héle hoop dingen scheef lopen bij het UWV.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 01:13

Anoniem schreef:
Chevax ik denk dat Bruintje valt over de manier waarop je het verwoord. Ik weet niet of dat de medicatie is, maar het komt heel erg over (op mij in ieder geval) als een: "als ik het kan , dan kan een ander het hélemaal" en een "als mensen kunnen bokken dan kunnen ze ook werken".

Terwijl je tegelijkertijd niet weet hóe de ander eruit ziet en erbij zit aan de andere kant van het schermpje. Voor hetzelfde geld ligt diegene de halve dag in bed nadat ze met pijn en moeite d'r huis even heeft kunnen stofzuigen. Foto's op social media kunnen ook oudere foto's zijn van een goede dag, puur om wat te plaatsen en te laten zien (misschien juist ook aan zichzelf) dat er gelukkig ook betere dagen tussen zitten.

En vooral omdat je ook zegt:
"an nog wel even ingaand op het werkgeversgedeelte: ik ben werkgever. En iemand als mezelf zou ik onder de huidige wetgeving nooit aannemen."

Dát maakt het dus zo lastig. "Iemand als jij", maar even heel botweg gezegd; jij bent jij, ik ben ik, bruintje is bruintje, koningin maxima is koningin maxima en de buurvrouw is de buurvrouw.
Iedereen heeft zijn eigen grenzen, zijn eigen kunnen en zijn eigen grenzen.

Ja, ik kán bokken en ik kan bloggen. Wat je alleen niet ziet is dat ik die blogs in een middag tijd schrijf en voor de hele week 'klaarzet'. Dat ik dit soms ook liggend van de bank doe omdat ik niet meer overeind kan zitten. En nu er zo godsgruwelijk veel schrijvers, bloggers, vloggers etc zijn moet je het wel heel slim aanpakken om daar een belegde boterham mee te verdienen. Daarvoor moet je weer netwerken, naar pers-evenementen en ja, dat wordt dan weer lastig als je lijf zegt 'dikke snikkel' (al gok ik dat ik jou dat niet uit hoef te leggen). En weet je wat het meest belachelijke is?

Dat ik me de afgelopen 10 jaar helemaal uit de naad heb gewerkt, van krantenwijk tot benzinepompmedewerker, bouwmarktmedewerker en in de bijou winkel gestaan, callcenterwerk en wat zegt het UWV? Succes, je had niet moeten stoppen met werken tijdens een revalidatietraject, maar omdat dat traject opgehouden is verklaren wij u 'beter'.
Maar zoals je zelf al zegt; jij zou niemand zoals jou aannemen. En zo denken dus tig werkgevers. Ik geef geen referenties meer op; ze bellen m'n oude werkgever en deze zegt vervolgens dat ik chronisch ziek ben. Daaag part-time baan! En ik probeer het écht, ben inmiddels op eigen kracht van de pijnstilling (tramadol) af en probeer weer op te krabbelen.

Goed, dat dwaalde een beetje af, maar waarom moeten we allemaal maar proberen door onze ziekte door de drammen en te pushen? Omdat een ander ook doorwerkt vanuit het ziekenhuis? Ik vínd dat op dat moment aansterken een prioriteit moet hebben. Beter wordt je niet, dat snap ik; ik word ook niet 'beter' of 'genezen'. Ik ga van m'n leven niet fulltime kunnen werken, iets wat óók de revalidatie-artsen hebben geconstateerd. Dat betekent niet dat ik niet wíl werken, want ik knok er héél hard voor. En dan komt het heel cru over zoals je het plat en zwart-wit stelt, dat jij ook doorgeknokt hebt.

Echt; alle respect voor jou dat jij je eigen bestaan hebt kunnen opbouwen ondanks je ziekte en dat je om je ziekte heen kunt werken!

Maar ook alle respect voor een ieder die dat niet kan, tussen wal en schip valt en dan dus met recht klaagt over het feit dat er een héle hoop dingen scheef lopen bij het UWV.

Ik denk dat je mijn posts niet goed hebt gelezen want ik herhaal telkenmale dat dit mijn verhaal is en dat iedereen zijn eigen verhaal heeft en manier van met dingen omgaan. Je hebt het punt in ieder geval gemist.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:48

Morganlefay schreef:
Kahawa schreef:

Haahha heb er 36 dienstjaren op zitten }>
Dus die dooddoener kan je gevoegelijk wel vergeten.

Wat snap je niet aan 'kans'?

En was gewoon een algemene opmerking, niet op jouw specifieke situatie gericht of zo.