Orkaan Irma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:12

Inwoners van Florida zijn geen Hollanders.

"..en overal wordt de stem van het water/met zijn eeuwige rampen/ gevreesd en gehoord" dichtte Marsman.
(Men lette op de volgorde: gevreesd en gehoord. En het gedicht is van 1934, dus voor de Ramp van 1953.)

Het ene idiote bericht na het andere filmpje van iemand die met zijn leven speelt, terwijl Florida niet eens is voorbereid.

sureido

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:59

Florida heeft vorig jaar 90 miljard binnengeharkt aan toerisme dus geloof mij, ze zullen zo snel mogelijk zorgen dat de toeristen weer komen :=

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:15

sureido schreef:
Florida heeft vorig jaar 90 miljard binnengeharkt aan toerisme dus geloof mij, ze zullen zo snel mogelijk zorgen dat de toeristen weer komen :=

Ach, ik zie het allemaal wel.. maak me er ook niet druk om. Laat eerst daar alles maar landen, t is al erg genoeg voor die mensen daar. Zie net beelden van Tortola Island, wat een verwoesting zeg! :oo

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:24

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:34

Foto van vlakbij het huis van m'n vriendin in Florida... :oo

Wat een puinzooi daar zeg.
Afbeelding

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:37

Ann_Pam schreef:
sureido schreef:

Ach, ik zie het allemaal wel.. maak me er ook niet druk om. Laat eerst daar alles maar landen, t is al erg genoeg voor die mensen daar. Zie net beelden van Tortola Island, wat een verwoesting zeg! :oo

Vind jouw reactie top. Ik ga niet weer een hele frustratie over de mensen die onder de tui updates klagen ophangen maar mensen wat denken die aan zichzelf.... 'ik wil gewoon ergens anders heen!!!!! Tui waarom helpen jullie mij niet'

Denk dat tui blij is als iedereen weer veilig op Nederlandse bodem is en dat is prio 1 :7

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:38

-O- Holy sh*t !

Hopelijk is je vriendin ongedeerd !

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:49

@sureido; Ja wees blij dat je met je reet op vaste grond staat zonder al die ellende denk ik dan. Kan ik ook niet tegen hoor! En vind dat de reisorganisatie wel top hun best doet voor iedereen, netjes alles updaten en zo snel mogelijk hulp inschakelen waar mogelijk. Hoop trouwens ook dat die bokker uit het st Maarten topic gauw voet mag zetten in Nederland!

Ojee die foto, is je vriendin oke Aleeneh??

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:20

Ja, dit is in Bonita Springs, daar is het oog zo goed als overheen getrokken vannacht (ligt net boven Naples), dus die mensen zijn allemaal verplicht geëvacueerd. Zij zelf is veilig, maar of haar appartement dat ook is is nog maar de vraag.

Poeh wat zijn er toch veel mensen geraakt door zo'n orkaan...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:37

Ook hoeveel duizendenkilometes zon orkaan schade aan kan richten..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:55

Gewoon een hele staat verwoest en daarvoor nog een aantal eilanden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:55

Ik vraag mij nu af zit er in Florida niet een paar grote stallen waar grote wedstrijden worden georganiseerd? Hebben die alles op tijd kunnen evacueren?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:11

petraaken schreef:
Ik vraag mij nu af zit er in Florida niet een paar grote stallen waar grote wedstrijden worden georganiseerd? Hebben die alles op tijd kunnen evacueren?

Dat denk ik haast wel aangezien de Canadezen ook vaak naar Florida gaan voor het winterseizoen. Nu ken ik verder de stallen in Florida niet (zo goed) maar ik heb wel verhalen gelezen van mensen die thuis zijn gebleven omdat ze niet het vervoer hadden om alle paarden weg te halen.. of ze moesten minstens 5x heen en weer rijden en aangezien het daar meestal niet om 2-paardstrailers gaat... dus ik heb er een beetje een hard hoofd in maar weet het niet zeker..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:58

Ik heb al verschillende filmpjes gezien van paardenmensen die tot 8 paarden midden in hun woonkamer, slaapkamer hebben geparkeerd , met van die hekken er tussen.
Klein maar veilig.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:04

spatter schreef:
Ik heb al verschillende filmpjes gezien van paardenmensen die tot 8 paarden midden in hun woonkamer, slaapkamer hebben geparkeerd , met van die hekken er tussen.
Klein maar veilig.

Je kan het je niet voorstellen he, denk dat je in zulke situaties ook de onbedenkelijke dingen die je maar kan verzinnen gewoon gaat doen op zo'n moment omdat je niet anders kan. Wel fijn dat zulke mensen ook aan hun dieren denken!

Zag net drone beelden van Miami, klein stukje maar hoor. Maar dat leek 'mee te vallen' qua schade, zo uit de lucht gezien. Natuurlijk ook flinke sterke gebouwen daar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:09

Marjoow schreef:
Ik vind het trouwens wel bijzonder dat Irma echt het "pad" van het land volgt. Komt dat door een bepaalde aantrekkingskracht, dat ze niet meer over zee gaat?

je komt vanzelf land tegen.. irma heeft juist tegen de verwachting in langdurige het water gevolgd, men had verwacht dat ze aan de oostkust zou landen maar is om het land heengeslagen en veel hoger dan verwacht aan de westkust het land op gekomen.. veel verder kon over zee ook niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:14

elenaMM77 schreef:
Marjoow schreef:
Ik vind het trouwens wel bijzonder dat Irma echt het "pad" van het land volgt. Komt dat door een bepaalde aantrekkingskracht, dat ze niet meer over zee gaat?

je komt vanzelf land tegen.. irma heeft juist tegen de verwachting in langdurige het water gevolgd, men had verwacht dat ze aan de oostkust zou landen maar is om het land heengeslagen en veel hoger dan verwacht aan de westkust het land op gekomen.. veel verder kon over zee ook niet.

Ja maar ze gaat bijna perfect over de lus van Florida heen. Die volgt ze compleet. Ze gaat niet rechtuit ofzo

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:15

HorseTimeXL schreef:
Het is wel apart, de orkaan houd vele nieuwssites in de ban en ergens ook mij, maar was helemaal vergeten dat 16 jaar geleden twee vliegtuigen het World Trade center invlogen en nog 1 vliegtuig het pentagon..

hoe erg een nieuwsfeit ook is, op den duur verliest het aan impact.. het meerendeel van de kinderen heeft dit zelfs niet eens meegemaakt en moet alleen uit tweede hand vernemen hoe erg dat was.. In hun ogen is waarschijnlijk parijs het ergste dat ooit gebeurd is..

Voor mij was de grote impact ooit de bijlmerramp, maar wie weet daar nog uit zijn hoofd de exacte datum van? zelfs ik moet het opzoeken..

En op onze beurt voelen wij niet de volle impact van de tweede wereldoorlog.. En gelukkig maar.. Als je al het wereldleed voor altijd met je mee moet dragen..

We kijken nu verschrikt naar de beelden van Irma.. Enkele jaren terug keken we naar de verschrikkingen van Kathrina.. Maar wie voelt er nog de dijkdoorbraken uit 1953? Binnen onze familie wordt het levend gehouden, maar met het wegvallen van de oudste generaties en het niet of niet bewust meegemaakt hebben door de generate daaronder, krijgen mijn achterneefjes en nichtjes er al weinig van mee.. terwijl denk ik 90% van bokt alleen maar iets weet over de deltawerken en dat er ooit een ramp was.

Nee, gelukkig dat ook 9/11 langzaam vervaagd.. we hoeven zeker niet te vergeten, of te negeren.. maar ik denk dat het belangrijk is om je op de huidige tijd te blijven richten en de mensen die nu de hulp hard nodig hebben.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:19

petraaken schreef:

Klopt, wellington! Kennissen van mij hebben daar een grote dressuur en springstal. Zij hebben ook niet ge-evacueerd mede vanwege het aantal paarden denk ik. Ze hadden 2 generatoren en heel veel water geregeld. Ik heb nog niets van ze gehoord alleen dat in het begin de stroom uitviel en de generator het deed. Ik zal eens kijken of er al nieuws is!

Edit: net een update. Alle paarden en mensen zijn heel. Stallen staan nog, wel wat bomen omgevallen en hekken kapot. Maar gelukkig iedereen ok!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:21

Marjoow schreef:
Ja maar ze gaat bijna perfect over de lus van Florida heen. Die volgt ze compleet. Ze gaat niet rechtuit ofzo

dat komt volgens mij omdat ze zo lang mogelijk het water heeft gevolgd/volgt.. waardoor ze die kromming heeft ingezet en dan is 'rechtdoor' de bocht volgen gok ik, daar zal de minste weerstand liggen op luchtstromen. die kom van water 'achter' florida zal een andere luchtdruk hebben denk ik als open water?

de verwachting was dat ze rechts langs de kust zou scheren, ze is links langs de kustlijn gegaan toch? daarom vermoed ik dat er een ander luchtdruk gebied daar boven dat water links staat waardoor ze t land opgeduwd wordt na zo lang mogelijk boven water te zijn gebleven.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:34

_xManadisx_ schreef:
petraaken schreef:

Klopt, wellington! Kennissen van mij hebben daar een grote dressuur en springstal. Zij hebben ook niet ge-evacueerd mede vanwege het aantal paarden denk ik. Ze hadden 2 generatoren en heel veel water geregeld. Ik heb nog niets van ze gehoord alleen dat in het begin de stroom uitviel en de generator het deed. Ik zal eens kijken of er al nieuws is!

Edit: net een update. Alle paarden en mensen zijn heel. Stallen staan nog, wel wat bomen omgevallen en hekken kapot. Maar gelukkig iedereen ok!

Zo dat is dan nog relatief weinig schade zeg maar. Een paar bomen en een hekken is peanuts denk ik dan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:36

Dan hebben ze idd "geluk" gehad ff naar cnn gezapt ze is nu afgezwakt naar een storm? Ze zenden niet echt meer wat uit nu

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:41

Stroom hebben ze overigens nog steeds niet. Zal nog wel even duren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:59

Net op het nieuws gezien dat er veel overstromingen zijn en inderdaad nog geen telefoon of electriciteit in veel delen van Florida. Ze intervieuwden daar een Belg die daar al 30 jaar woont. Zijn familie in België zal wel bij geweest zijn om hem te zien op tv, zeker nu ze hem niet konden bereiken.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:11

Reed heeft net enkele filmpjes gepost van de schade op de Keys
https://www.facebook.com/reedtimmerAccu/

Ik vraag mij af wanneer elektriciteit terug is.. zou heel graag eens facetimen met een vriend van mij in Orlando maar ze sparen natuurlijk zoveel mogelijk batterij
en idd zo'n 6 miljoen mensen zonder stroom hoorde ik