Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:01

Onali schreef:
Dit was inderdaad zeer recent nog in het nieuws. Dat schijnbaar teveel juffen voor de klas de jongens in hun ontwikkeling zouden beperken.

Wat overigens niet waar is: het lijkt niets te maken te hebben met wie er voor de klas staat, maar met de vooroordelen die de leerkrachten bewust of onbewust hebben. En een paar van de vooroordelen die jongens duidelijk in de weg zitten is het idee dat jongens eerder wild dan slim zijn - en dat jongens vaker aangesproken worden als probleemleerling (en dan gek genoeg zich prompt zo gaan gedragen), maar tegelijkertijd minder verwachtingen krijgen om rekening te houden met elkaar, rustig te zijn en op te letten, waardoor ze dat ook overnemen.

Maar er zijn geen aanwijzingen dat dit meer speelt bij vrouwelijke leerkrachten. En de campagne lijkt de vooroordelen eerder te bevestigen dan de schadelijkheid daarvan aan de orde te stellen.

Indestal

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:28

En toch zijn er kinderen die beter gedeien bij een meester voor de klas...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:39

Ongetwijfeld, maar echt relevant is het niet. Zelf heb ik vrijwel alleen maar mannelijke leerkrachten gehad, en daar zaten echt een paar hele slechte tussen. The point being?
Uiteindelijk heeft geslacht niet zoveel met je kwaliteiten als docent te maken, dus daar hoeft de nadruk niet op te liggen. Dat verbetert namelijk de situatie in de klas niet, en versterkt ondertussen de vooroordelen alleen maar verder. Daar schieten we niet veel mee op.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:47

the point being is dat mannen een andere aanpak en uitstraling hebben en dat er kinderen zijn die dat nodig hebben om beter te functioneren..
Dat jij jouw leraren als slecht bestempeld, is jouw ervaring, persoonlijk dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:11

Indestal schreef:
the point being is dat mannen een andere aanpak en uitstraling hebben en dat er kinderen zijn die dat nodig hebben om beter te functioneren..

Behalve dat het dus niet waar is, behalve wellicht in wat individuele gevallen en persoonlijke ervaringen.

Citaat:

Dat was inderdaad mijn punt: er zullen vast mensen zijn die het persoonlijk anders hebben ervaren alleen zegt dat weinig over het geheel, zoals mijn ervaringen weinig over het geheel zeggen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:21

Ik heb juist de jaren met de meesters het leukst en prettigst gevonden omdat die duidelijk waren, wat meer rust uitstraalde en toch vriendelijk waren. Veel juffen waren in mijn ogen chaotisch en druk en snel geprikkeld. Zal van persoon tot persoon nog erg verschillen natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:24

Ik zoek als instructeur of leraar bij voorkeur altijd een man, ik vind dat gemiddeld genomen prettiger communiceren.
Met vrouwen heb ik sneller de neiging te discussieren.

Dat het ik gewoon zo ervaren in mijn leven.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:26

Jij vind het dus niet waar....hoe kom je aan die wijsheid?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:27

LiesHorses: en dat is inderdaad het punt. Het is prima om eigenschappen te benoemen die goed werken, zoals dat rust en vriendelijkheid belangrijk zijn, terwijl chaos en snel geprikkeld reageren een negatieve invloed heeft. Dat is iets waar alle leerkrachten hun voordeel mee kunnen doen. Daar heb je iemans geslacht niet voor nodig.

Indestal: ik heb de onderzoeken gelezen waarnaar gerefereerd werd bij de campagne :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:30

Kun je een verwijzing hiervan geven? Aangezien ik nl hele andere geluiden hoor....kun je ook verklaren waarom het onderwijs zit te springen om leraren in het basisonderwijs? Zeker als we jouw stelling er eens bij halen....?

Iets wat jij buiten beschouwing laat, is dat er meiden zijn die juist graag een vaderfiguur zoeken in hun docent en dat de mannelijke uitstraling en overwicht juist bij deze meiden een positief effect heeft, de leiding die ze ervaren....ook gaan mannen anders om met pestgedrag van meiden dan vrouwelijke docenten...

Kennelijk is het wel degelijk geslachtsbepalend of een meisje een man zoekt die op hun vader lijkt,....nou dacht ik dus, dat gebeurd niet bij mij zo, heb nl niet zo een leuke vader, maar blijkt dat mijn man wel degelijk herkenbare trekjes heeft..
Dit geldt ook voor jongens, die een vrouw zoeken waar ze gelijkenis vinden in hun moeder...
Laatst bijgewerkt door Indestal op 23-08-17 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:31

Overigens kwam net de Aldi reclame gids binnen waar een strijkblank reclame gesiert wordt door een volgetatoeeerde ongeschoren....man....mens.

Shadow, nu ondermijn je je eigen anti-gemiddelden houding.
Gemiddeld zal een man/vrouw in het onderwijs niet uitmaken, maar voor een kleine groep maakt het misschien dus wel uit.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:40

Shadow0 schreef:
Indestal schreef:

Behalve dat het dus niet waar is, behalve wellicht in wat individuele gevallen en persoonlijke ervaringen.

Citaat:

Dat was inderdaad mijn punt: er zullen vast mensen zijn die het persoonlijk anders hebben ervaren alleen zegt dat weinig over het geheel, zoals mijn ervaringen weinig over het geheel zeggen.

Ik zie je regelmatig claimen dat dat verschil er niet zou zijn, maar wil je daarmee beweren dat het niet zo is dat vrouwelijke leraren gemiddeld anders omgaan met bepaalde situaties dan mannelijke leraren?
Ik heb toch echt de indruk dat vrouwelijke leraren bijvoorbeeld eerder geneigd zijn om in te grijpen wanneer onenigheden (tussen jongens) fysiek opgelost dreigen te worden, dan dat mannelijke leraren zouden doen. Klopt daar dan echt niets van?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:49

Natuurlijk zit daar gemiddeld genomen verschil in.
Mannen en vrouwen reageren toch echt allebei verschillend op situaties en handelen vaak ook op een andere manier. Je kan beweren dat het niet zo is, maar helaas het is toch echt zo. Net zoals dat mannen en vrouwen allebei anders met emoties en gebeurtenissen omgaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 19:08

Bij mij hing het vroeger echt van de persoon af of ik het beter deed bij een juf of een meester. Zo ook bij onze zoon. Hij had een juf en het ging niet best. Is van school verandert en kreeg een juf die voor een klas stond met pittige jongens. oa jongens uit de voetbal selectie, die niet zo goed konden stilzitten. Onze zoon kwam binnen en scoorde heel laag. Aan het eind van het jaar erg goed. Hij zegt nu nog dat hij die juf zo dankbaar is. Dat heeft hij ook bij het afscheid tegen haar zelf gezegd. Het was een beetje een stijve juf met veel interesse voor kunst bijv. Zelf totaal niet stoer, jongensachtig of sportief.

Daarna heeft hij een jaar 2 meesters gehad en daarna weer een juf.

Wij zijn naar een dorp verhuisd en zat hij in gr 8. Hij moest cito doen en scoorde HAVO/VWO niveau. Dit was ook mee gegeven van de school hiervoor.
De juf zei tijdens ons gesprek over voortgezet onderwijs dat ze hem ook had ingeschreven bij de middelbare school voor VMBO, want alle jongens gingen daarheen. Wij vroegen, hoezo? ( hadden zelf met een open dag een andere school gekozen ) en toen zei zij, dat de meeste jongetjes hetzelfde gingen doen als hun vader en of het bedrijf wilden overnemen.
Onze zoon is dus naar de school van eigen keuze gegaan en HAVO/VWO gaan doen. Een andere jongen is halverwege het eerste jaar nog overgestapt naar de HAVO.

Ik kan vaak beter met mannen, maar ik kan ook enorm afknappen op mannen die teveel kletsen, roddelen etc. Dat is dus ook een ingebouwd vooroordeel dat zij dat niet horen te doen bij mij.

Maar ik geef les en als ik kijk hoeveel simpeler het soms is om een man iets te laten doen, dan een vrouw, zit er vaak ( dus niet altijd ) wel een wezenlijk verschil. Bij vrouwen zitten hormonen en humeur soms wel vaker in de weg bij het werken met paarden. Ik heb dat toch echt van een aantal mannelijke trainers min of meer afgeleerd. En ik weet enkele vrouwelijk trainers die ook rijden en handelen als mannen. Hoewel je dat dan niet mag zeggen?

Of wel juist? Want als we over gender neutraal hebben mogen we toch zeggen; dit is vrouwelijk, dit is mannelijk en dit is er tussenin of van beiden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 19:18

Ik rij al zo'n 20 jaar enkel merries :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:37

Tja, bij paarden is het lastig. Merries zijn vrouwen, maar je hebt ook merries die geen ''merrie gedrag'' vertonen. Maar moeten we dat wel zo noemen en erkennen?
Hengsten zijn kerels, maar wat zijn ruinen? Sommigen zijn nog wat man/jongetje, maar veel zijn gewoon echte hetjes.

Wat ik me afvraag. Is er bij gender neutrale personen ook echt getest op bijv hormonen?

*nu moet ik op mn woorden gaan letten * maar laatst was er op tv iemand die gender neutraal was. Geboren als vrouw. Maar toch kon ik er meer een jongensachtig persoon in ontdekken. Niet iets er tussenin.

Dat is dus vanuit mijn gedachte gang, onze maatschappij opvoeding etc zo gedacht. Maar ik denk juist dat je meer jezelf wil zijn, ipv een sterke voorkeur voor de ene of de andere sexe.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:14

Ik weet het allemaal niet meer....wat ik wel weet is dat de wereld zo onderhand gek aan het worden is!
Neem nu dit hele gedoe over gender neutraal!
Weet je wat? we leggen gewoon een kleding voorschrift op! vanaf volgende week moeten we allemaal in een soort van grijs Mao pak lopen,een pet dragen, allemaal onze haren knippen in eenzelfde model, make up is uit den boze en die kleren moeten zo vormeloos zijn dat je alleen aan de schoenpunten kunt zien wat de voorkant van iemand is. -:(-

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:24

Mensen kunnen overigens niet gender neutraal zijn. En nergens zijn dingen opgelegd. Het zijn veranderingen of aanpassingen waarbij he van de meeste niet eens iets zou merken. De NS spreekt je anders aan, boehoe.

Het gaat er niet om dat mannen geen mannen en vrouwen geen vrouwen mogen zijn. En niet alles hoeft aangepast. Maar het gaat erom dat mensen die zich niet identificeren als vrouw of man er óók mogen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:25

@Woofie, als je even terug had gelezen, dan was je dit tegengekomen:

"Wat volgens mij iets is dat ook in dit topic hier wel speelt. "Genderneutraal opvoeden" wordt snel gezien als iets dat beperkend is, dat je van alles niet meer 'mag' en dat het gewenste eindresultaat een soort van oninteressant beige moet zijn, iedereen zo onindividueel mogelijk.

Terwijl de opzet nou juist is om de beperking door stereotypen (van marketing, en door ouders, leerkrachten, en medeleerlingen) tegen te gaan waardoor iedereen meer ruimte heeft om te kiezen wat bij zichzelf past."

Jouw doembeeld is dus onzin, daar gaat het helemaal niet om.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:35

Ach jeetje er zijn zat kinderen die tegenwoordig met speelgoed spelen die niet sexe bepalend zijn, maar wel bedacht als hype door de marketing...

Hebben we het nu echt over de barbi en ken? Die krijgt maar een hele kleine kring en vaak omdat het meisje dit wil omdat vriendinnetje dit ook wil of heeft...dan zijn er zuurstokroze meisjes omdat ze dit willen, ze zien dit op plaatjes, sprookjes, de winkel en vinden het mooi...het zusje ervan kan zo totaal anders zijn dat ze bv buiten ravot of met dansen en zingen bezig is..

Het is heel gezond om een voorbeeld te hebben en te copieren..

Dat oma met een pop aankomt en opa met een autootje, is toch niks mis mee? Als meisje bij vriendinntejt de autootjes ziet van broertje en meisje wil autos om mee te spelen, tja misschien vind moeders dat raar...
Maar om meteen dan maar alles los te gooien om het kind niet te schaden? BS, kind ontwikkeld zich toch door wat ze in haar omgeving aantreft en die is gemengd...ook op de peuterspeelzaal en kleuterschool kan het meisje met jongens speelgoed gaan spelen als ze dst wil en veel te vaak zie je al dat meisjes met jomgetjes spelen en samen beslissen wat ze gaan doen...

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:07

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar als we in een genderneutrale wereld leven, gaan we dan ook alle sporten bij elkaar gooien? Dus geen mannen en vrouwen voetbal meer maar 'gewoon voetbal'?
:') :') :')

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:13

En de eisen gelijk trekken waardoor de meeste vrouwen het moeten afleggen....

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:38

Shadow0 schreef:
@Woofie, als je even terug had gelezen, dan was je dit tegengekomen:

"Wat volgens mij iets is dat ook in dit topic hier wel speelt. "Genderneutraal opvoeden" wordt snel gezien als iets dat beperkend is, dat je van alles niet meer 'mag' en dat het gewenste eindresultaat een soort van oninteressant beige moet zijn, iedereen zo onindividueel mogelijk.

Terwijl de opzet nou juist is om de beperking door stereotypen (van marketing, en door ouders, leerkrachten, en medeleerlingen) tegen te gaan waardoor iedereen meer ruimte heeft om te kiezen wat bij zichzelf past."

Jouw doembeeld is dus onzin, daar gaat het helemaal niet om.

Ach zeur niet! we hoeven ons toch geen regeltjes op te laten leggen? Er zijn nu eenmaal mannen en vrouwen! En er zijn nu eenmaal mannen die zich vrouw voelen en vrouwen die zich man voelen.
Geen marketing, ouders, leerkrachten en of medeleerlingen die daar ook maar iets aan kunnen veranderen!
Het is zelfs de kerk niet gelukt om homosexualiteit weg te bidden...
Je bent wat je bent en je mag zijn wie je bent. PUNT!
En, om maar even in paarden termen te blijven, we draven verschrikkelijk door in de regelzucht!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:39

Indestal schreef:
Ach jeetje er zijn zat kinderen die tegenwoordig met speelgoed spelen die niet sexe bepalend zijn, maar wel bedacht als hype door de marketing...

Hebben we het nu echt over de barbi en ken? Die krijgt maar een hele kleine kring en vaak omdat het meisje dit wil omdat vriendinnetje dit ook wil of heeft...dan zijn er zuurstokroze meisjes omdat ze dit willen, ze zien dit op plaatjes, sprookjes, de winkel en vinden het mooi...het zusje ervan kan zo totaal anders zijn dat ze bv buiten ravot of met dansen en zingen bezig is..

Het is heel gezond om een voorbeeld te hebben en te copieren..

Dat oma met een pop aankomt en opa met een autootje, is toch niks mis mee? Als meisje bij vriendinntejt de autootjes ziet van broertje en meisje wil autos om mee te spelen, tja misschien vind moeders dat raar...
Maar om meteen dan maar alles los te gooien om het kind niet te schaden? BS, kind ontwikkeld zich toch door wat ze in haar omgeving aantreft en die is gemengd...ook op de peuterspeelzaal en kleuterschool kan het meisje met jongens speelgoed gaan spelen als ze dst wil en veel te vaak zie je al dat meisjes met jomgetjes spelen en samen beslissen wat ze gaan doen...

In gezinnen groeien toch vaak jongetjes en meisjes samen op. Tenminste, ik heb een zoon en dochter dus zowel poppen als technisch Lego was hier aanwezig. Toch was mijn zoon altijd aan het bouwen en dochter met het poppenkeukentje bezig...tsjaaa...(terwijl ik nooit kook thuis, dat doet paps net als de boodschappen!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:25

woofie schreef:
En, om maar even in paarden termen te blijven, we draven verschrikkelijk door in de regelzucht!

Je draaft zelf vooral door in wat je denkt dat het allemaal zou inhouden. De documentaire van de BBC gaat niet eens om regeltjes.
Het valt allemaal echt mee, er gebeurt niet zoveel. Niemand gaat jou in grijze kleding dwingen.

woofie schreef:
En er zijn nu eenmaal mannen die zich vrouw voelen en vrouwen die zich man voelen.
Geen marketing, ouders, leerkrachten en of medeleerlingen die daar ook maar iets aan kunnen veranderen!
Het is zelfs de kerk niet gelukt om homosexualiteit weg te bidden...

Klopt, maar het is marketing, ouders, leerkrachten, medeleerlingen of de kerk wel aantoonbaar gelukt om mensen die het betreft heel ongelukkig over zichzelf te voelen, de boodschap te geven dat ze minder waard zijn, of buiten te sluiten.

"Je mag zijn wie je bent" was en is er niet zomaar, daar hebben veel mensen zich voor ingezet.

(En van de andere kant, als marketing enzo werkelijk zo zonder invloed zouden zijn, wat maakt het jou dan uit dat het veranderd wordt?)