Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:28

Ik kan echt niet begrijpen dat een 14-jarige in staat is om zulke verschrikkelijke dingen te doen... Mijn hart breekt als ik denk aan de slachtoffers: zowel het meisje, als ouders, familie en vrienden.

Maar toch... Raad ik jullie aan om het boek 'Negentien minuten' van Jody Picoult te lezen. Het boek gaat over een jongen die zijn middelbare school ingaat met een pistool en om zich heen gaat schieten.
Nee, na het lezen van dit boek vergeef je de daden van deze jongen niet: hij heeft mensen hun leven ontnomen, en dat mag nooit, maar dan ook nooit, een oplossing zijn. Maar ja, je leest en voelt dr wanhoop van deze jongen in het boek.

We weten niet wat voor deze jongen de aanleiding is geweest. Laat duidelijk zijn dat het een hele kwalijke zaak is en dit, nogmaals, nooit de oplossing kan en mag zijn in Nederland. Maar laten we ook stilstaan bij het feit dat de media een hele grote invloed heeft: zowel op alle jonge kwetsbare meisjes en jongens, als op ons wat betreft berichtgeving rondom de ontwikkelingen. Ik denk dat daar een grote rol voor de maatschappij ligt: kwetsbaren beschermen tegen het internet.

Ik hoop dat deze families de kracht kunnen vinden om ooit nog aan een toekomst te denken, zonder hun prachtige dochters. Y;(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:31

yvettt02 schreef:
Ik ben het eens met bruintje. Heb zelf ook veel mee gemaakt vroeger en nog steeds. Heb een lastige jeugd gehad wat waarschijlijk heeft gezorgd voor wat ik nu allemaal heb. Heb de meest idiote en domme dingen gedaan, zo veel mensen pijn gedaan (mentaal dan, absoluut niet fysiek!) (heb zo veel spijt nu achter af maar zou het toch zo weer opnieuw doen)...
Maar geeft dit alles mij het recht om te moorden? Of op strafvermindering? Ik vind van niet, ik zou het noet eens willen. Als ik het ooit in mn kop haal zo iets te doen mogen ze me levenslang op sluiten. Zou niet anders willen en niet anders verwachten. Ik weet hardstikke goed wat wel en niet kan, zelfs als ik mentaal helemaal van de wereld af ben.
(Ik ben ook voor de invoering van de doodstraf maar dat is niet wat bokt wil horen)

Je bent 17....
En weet duidelijk vrij weinig van de verschillende soorten problematiek waar in dit topic over wordt gesproken... Je bent heus niet de enige met een verleden die mensen pijn doet, maar nooit zal gaan moorden. :+ Want NEWSFLASH: De meeste mensen zijn nog altijd géén moordenaar...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:41

Janine1990 schreef:
yvettt02 schreef:
Ik ben het eens met bruintje. Heb zelf ook veel mee gemaakt vroeger en nog steeds. Heb een lastige jeugd gehad wat waarschijlijk heeft gezorgd voor wat ik nu allemaal heb. Heb de meest idiote en domme dingen gedaan, zo veel mensen pijn gedaan (mentaal dan, absoluut niet fysiek!) (heb zo veel spijt nu achter af maar zou het toch zo weer opnieuw doen)...
Maar geeft dit alles mij het recht om te moorden? Of op strafvermindering? Ik vind van niet, ik zou het noet eens willen. Als ik het ooit in mn kop haal zo iets te doen mogen ze me levenslang op sluiten. Zou niet anders willen en niet anders verwachten. Ik weet hardstikke goed wat wel en niet kan, zelfs als ik mentaal helemaal van de wereld af ben.
(Ik ben ook voor de invoering van de doodstraf maar dat is niet wat bokt wil horen)

Je bent 17....
En weet duidelijk vrij weinig van de verschillende soorten problematiek waar in dit topic over wordt gesproken... Je bent heus niet de enige met een verleden die mensen pijn doet, maar nooit zal gaan moorden. :+ Want NEWSFLASH: De meeste mensen zijn nog altijd géén moordenaar...

@janine1990
Heb je ook nog wat toe te voegen, of ga je alleen commentaar op iedereen leveren.... Voor dat laatste kun je beter je eigen topic aanmaken

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:53

Janine1990 schreef:
yvettt02 schreef:

Je bent 17....

Newsflash: menig 17-jarige kan volwassener reageren dan iemand van 26. Ik vind jouw aandeel aan dit topic op dit moment ook niet heel top. Het is niet aan jou om te oordelen over andermans levenservaringen. Als Yvette zich zo voelt dan is dat schijnbaar zo en dat mag ze gerust met ons delen, er is niemand die ze daarmee kwetst. Dus trek alsjeblieft je handschoentjes weer aan of ga je nagels vijlen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:54

verootjoo schreef:
Ik denk ook niet dat ook maar iemand hier z'n daden goedkeurt en accepteert.

Maar ook ik heb wél echt te doen met het joch. Hoe je ooit tot zoiets in staat kan zijn als 14-jarig kind. Dat is alleen maar heel erg verdrietig ;(

Ik vind overal je botte mening maar mogen ventileren daarom echt zeer ongepast en bovendien respectloos naar de familie :\

Precies dat. ik heb ook oprecht medelijden met de familie van de betreffende dader. Ik weet niks van hem af en ja moord is nooit goed te keuren maar een 'normaal' kind zal niet op zn 14e iemand misbruiken en daarna vermoorden. Er moet zo veel achter die jongen zitten. Echt triest. Hopelijk krijgt ook hij de juiste hulp die hij nodig heeft, want er zit niet iets goed bij hem.

Ik keur zijn daden absoluut niet goed en vind t verschrikkelijk wat die heeft gedaan, maar hij word niet zomaar zo.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:56

Ik heb het gevoel alsof sommige mensen precies een beetje 'jaloers' zijn omdat iemand die een moord begaan heeft er 'goed' vanaf zou kunnen komen. Boehoe ik heb een slechte jeugd gehad/erge omstandigheden gehad, maar ik heb toch ook niemand vermoord dus als ik het kan moeten anderen het ook maar kunnen en anders moeten ze maar levenslang gestraft worden. Proficiat, je hebt geen moord begaan toen je het moeilijk had, hier, je krijgt een schouderklopje.
Maar mensen zitten nu eenmaal niet hetzelfde in elkaar, en waar de een het te boven komt, is het voor de andere misschien wel een 'trigger' die leidt tot deze verschrikkelijke gebeurtenissen.
Daarboven, voor de zoveelste keer, is het absoluut niet rechtvaardig om puur vanuit emotie en wraakgevoelens mensen te willen opsluiten/straffen. Neen, straffen doe je met een reden, een doel. Het doel is: preventiemechanisme (werkt helaas niet) en recidivemechanisme (kan even niet op een beter woord komen): zorgen dat men het niet opnieuw doet. En ik vind dat, stel men zou nooit meer een misdrijf begaan mocht men 1 jaar psychologische begeleiding krijgen en een geldsom ontvangen van zeg maar 50 000 euro, of men sluit ze tien jaar op maar recidivecijfers van 80%, ik 100%, zeker weten voor de 'beloning'methode zou kiezen in plaats van voor de straf/wraakmethode.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:57

Ik vind het hier toch wel heel erg de kant opgaan dat we maar vooral empathie moeten hebben voor de daders en eerlijk gezegd wordt ik daar een beetje onpasselijk van.
Ik kan dat in ieder geval niet opbrengen voor ik weet hoe de vork in de steel zit. En dan nog....

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:59

Ik vind levenslang niet lekker horen, vind het heel triest dat het nodig is.
Ik vind het belangrijk dat vooral onschuldige kinderen beschermd worden tegen mensen die al hebben laten zien dat ze er niet voor terugdeinzen om een onschuldig kind te doden. Als er bij vrijlating ook maar enige twijfel is of die persoon ooit nog weer in herhaling zou kunnen vallen, vind ik dat er van vrijlating geen sprake kan zijn.
Iemand vermoorden doe je niet zomaar even, wij kunnen nog geen dier dood maken en proberen alle kneusjes te redden, een leven is een kostbaar iets, zowel van mens als van dier.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 00:24

Maar je zou kunnen oordelen over de daad, zonder te oordelen over de persoon.
Ik ben het met Chiave eens (ook al is het niet altijd makkelijk).

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 00:51

De daad is voor mij onlosmakelijk met die persoon verbonden, zonder die persoon was die daad niet gebeurt.
Dan was de wereld nu nog een heel klein beetje mooier.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 04:27

Iemand die op bokt het woord jaloers noemt, wat bijna wel HET antwoord is in veel topics als er weerwoord is, neem ik doorgaans al nooit serieus.
Hier vind ik het zelfs misselijkmakend, zeker met de beschrijving erachter.

Mee gelukkig dat iedereen met een slechte jeugd niet moord, er zou wat gemoord worden zeg.
Neemt niet weg dat die dat dus wel doet wel heel veel schroeven los heeft zitten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 05:03

Tja, er wordt gestraft zoals de rechter oordeelt. Kunnen we een hoop van vinden, heeft toch weinig zin.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 07:24

Van mij mag hij lekker lang in de bak zitten, en als hij eruit zou komen dan heeft hij denk ik niey langer dan een week te leven.
Dat sommige hier nog zo rustig zijn begrijp ik niet.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:00

Er word erg van het topic afgeweken. Maak een nieuw topic aan voor die discussie. Die hoort hier niet thuis. Dit gaat om de vermiste meisjes. Niet wat iemand vind vd straf of hoe men kijkt naar de dader

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:02

Zonder die dader niet dit topic over de meisjes.
Zoals jij het schetst kan het topic gesloten worden.
Want van de meisjes komt nooit meer nieuws.
Daar hebben de daders voor gezorgd.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:19

Dat is zo maar respect voor elkaars mening is soms ver te zoeken. Iemand die over haar jeugd verteld en later een sneer krijgt..met hier schouderklopje...is in mijn ogen niet passend.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:22

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:50

dito schreef:
Er word erg van het topic afgeweken. Maak een nieuw topic aan voor die discussie. Die hoort hier niet thuis. Dit gaat om de vermiste meisjes. Niet wat iemand vind vd straf of hoe men kijkt naar de dader

Ja alleen helaas zijn ze gevonden, en niet meer levend. Dus dan mogen we toch wel verder gaan in het topic over hoe het verder verloopt.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:51

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:51

Wat een hel voor alle betrokken families zeg. Ik kan me niet eens indenken hoe ze hun dag nu doorkomen, hoe ze de ene voet nog voor de andere kunnen zetten.

Maar het is wel handig dat ik doormiddel van dit topic te weten ben gekomen dat we weer terug zijn in "the dark ages". Opmerkingen als "als hij vrij komt, heeft hij geen week meer te leven" zijn bijzonder... op zijn zachtst gezegd. Dat je dat als familie en nabestaanden zegt, kan ik er absoluut begrip voor opbrengen, maar meestal hoor je dat niet van die kant komen... maar van omstanders.

Ik ben blij dat ik de beslissing van de straf niet hoef te nemen, maar dat we daar rechters voor hebben. Ik heb er vertrouwen in dat die een goede beslissing zullen nemen. Zeker als je leest dat recidive in jeugdzaken mbt doodslag en moord nauwelijks voorkomt, zit we met het "behandelen" van jeugdzaken blijkbaar wel in de goede richting.

Over het meevoelen/empathie hebben met/voor de dader mogen meningen verschillen. Die heb ik vooralsnog ook niet, maar ik ga hem ook online niet veroordelen. Ik wacht wel af wat er besloten worden. Met de families van de meisjes en de families van de verdachten heb ik wel medelijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:55

Dat werd van Folkert van de Graaf ook gezegd, als die vrij komt wordt hij wel omgelegd. Maar die huppelt ook nog steeds rond.
Grootspraak is wat anders dan daden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:58

De dader is 14 jaar op papier,maar wat is zijn geestelijke leeftijd? cijfertjes op papier zeggen niks over de werking van de hersens van iemand. Ook kennen we de omstandigheden niet.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:14

djinnie schreef:
Wat een hel voor alle betrokken families zeg. Ik kan me niet eens indenken hoe ze hun dag nu doorkomen, hoe ze de ene voet nog voor de andere kunnen zetten.

Maar het is wel handig dat ik doormiddel van dit topic te weten ben gekomen dat we weer terug zijn in "the dark ages". Opmerkingen als "als hij vrij komt, heeft hij geen week meer te leven" zijn bijzonder... op zijn zachtst gezegd. Dat je dat als familie en nabestaanden zegt, kan ik er absoluut begrip voor opbrengen, maar meestal hoor je dat niet van die kant komen... maar van omstanders.

Ik ben blij dat ik de beslissing van de straf niet hoef te nemen, maar dat we daar rechters voor hebben. Ik heb er vertrouwen in dat die een goede beslissing zullen nemen. Zeker als je leest dat recidive in jeugdzaken mbt doodslag en moord nauwelijks voorkomt, zit we met het "behandelen" van jeugdzaken blijkbaar wel in de goede richting.

Over het meevoelen/empathie hebben met/voor de dader mogen meningen verschillen. Die heb ik vooralsnog ook niet, maar ik ga hem ook online niet veroordelen. Ik wacht wel af wat er besloten worden. Met de families van de meisjes en de families van de verdachten heb ik wel medelijden.

Ik doelde op mijzelf, stel dat dit bij mijn dochter was gebeurd.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:31

gohya schreef:
De dader is 14 jaar op papier,maar wat is zijn geestelijke leeftijd? cijfertjes op papier zeggen niks over de werking van de hersens van iemand. Ook kennen we de omstandigheden niet.

Maar zelfs al zou hij bijvoorbeeld 10 jaar zijn, geestelijk gezien.
Dan nog is het een gruwelijke daad en het feit dat hij het meisje heeft gedumpt in een sloot maakt dat hij dondersgoed weet wat hij gedaan heeft.

Ik weet als geen ander hoe het gedrag van kinderen kan worden bepaald uit dingen die zij bijvoorbeeld meemaken of zelfs meekrijgen van thuis.
Echter is iemand seksueel misbruiken, vermoorden en dumpen wel een heel ander verhaal.
Als een kind van 14 overgaat tot zoiets dan moet daar heel wat aan vooraf gegaan zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:19

JoycexLynn12 schreef:
Echter is iemand seksueel misbruiken, vermoorden en dumpen wel een heel ander verhaal.
Als een kind van 14 overgaat tot zoiets dan moet daar heel wat aan vooraf gegaan zijn.

Dat lijkt me een juiste veronderstelling.

Maar in welke mate hij toerekeningsvatbaar is bepaald een psychiater na grondig onderzoek.
Dat is niet iets wat jij even kunt vaststellen op basis van media gegevens.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-06-17 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt