Maar toch... Raad ik jullie aan om het boek 'Negentien minuten' van Jody Picoult te lezen. Het boek gaat over een jongen die zijn middelbare school ingaat met een pistool en om zich heen gaat schieten.
Nee, na het lezen van dit boek vergeef je de daden van deze jongen niet: hij heeft mensen hun leven ontnomen, en dat mag nooit, maar dan ook nooit, een oplossing zijn. Maar ja, je leest en voelt dr wanhoop van deze jongen in het boek.
We weten niet wat voor deze jongen de aanleiding is geweest. Laat duidelijk zijn dat het een hele kwalijke zaak is en dit, nogmaals, nooit de oplossing kan en mag zijn in Nederland. Maar laten we ook stilstaan bij het feit dat de media een hele grote invloed heeft: zowel op alle jonge kwetsbare meisjes en jongens, als op ons wat betreft berichtgeving rondom de ontwikkelingen. Ik denk dat daar een grote rol voor de maatschappij ligt: kwetsbaren beschermen tegen het internet.
Ik hoop dat deze families de kracht kunnen vinden om ooit nog aan een toekomst te denken, zonder hun prachtige dochters.