Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:41

Arabier schreef:
xniieeenke schreef:
Wordt het weer op de tieners afgeschoven hoor. 'Tieners dit, pubers dat, ja tegenwoordig is het allemaal zó bagger'. Nee alsof volwassenen geen sh*t hebben veroorzaakt en dat nu nog doen.

Janine, je mag je mening hebben over een feit, maar een feit is een feit en dat blijft knetterhard staan dus je hebt geen punt.

Precies wat ik voel...

Hier ook, maar we zijn zelf pubers hè meiden. :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:41

Iemand die een abortus uitvoert is niet dezelfde persoon als degene die een slachtoffer reanimeert oid. Over het algemeen voert een abortusarts alleen maar abortussen uit, tenzij je een medische abortus hebt, dan lig je vaak op de afdeling gynaecologie.

Mars

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:43

Ik vind dat argument 'ja vrouwen die abortus als anticonceptie zien vind ik echt niet kunnen'. Alsof er ook maar een vrouw is die dat echt zo ziet. Het is nogal een ingreep he, en die doe je echt niet voor je lol.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:45

Mars schreef:
Ik vind dat argument 'ja vrouwen die abortus als anticonceptie zien vind ik echt niet kunnen'. Alsof er ook maar een vrouw is die dat echt zo ziet. Het is nogal een ingreep he, en die doe je echt niet voor je lol.

Jep, ik heb een dagje meegelopen en ze zijn er. Vaak geen Nederlandse meiden en het zijn excessen, maar ze zijn er.

*meegekeken, niet meegelopen, excuses!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:47

lieveli schreef:
Iemand die een abortus uitvoert is niet dezelfde persoon als degene die een slachtoffer reanimeert oid. Over het algemeen voert een abortusarts alleen maar abortussen uit, tenzij je een medische abortus hebt, dan lig je vaak op de afdeling gynaecologie.

Correct.

@Gilbo: je kunt moeilijk doen over de kosten. Een abortus kost geld. Maar de prijs van anticonceptie is ook tranentrekkend hoog in Nederland! En wat dacht je van condooms? Die zouden gratis moeten zijn!
Het is vaak geen kwestie van lui zijn, zoals jij het zo mooi zegt. Het is ook een kwestie van de kosten. Mogen armere mensen dan geen seks meer hebben?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:58

Palmera schreef:
lieveli schreef:

Correct.

@Gilbo: je kunt moeilijk doen over de kosten. Een abortus kost geld. Maar de prijs van anticonceptie is ook tranentrekkend hoog in Nederland! En wat dacht je van condooms? Die zouden gratis moeten zijn!
Het is vaak geen kwestie van lui zijn, zoals jij het zo mooi zegt. Het is ook een kwestie van de kosten. Mogen armere mensen dan geen seks meer hebben?

Lees even de optie die ik beschrijf, in de quote staan er 4 genoemd en ik zet er duidelijk bij dat ik de laatste bedoel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:03

Ailill schreef:
Beetje flauw dit ;)

Ik benoem steeds de zaken vanuit vader-moeder perspectief, geef aan hoe de zaken zijn. Ik probeer overal antwoord op te geven. Als ik dan hier mensen, in mijn optiek gemakkelijk, zie schrijven dat het nu eenmaal zo is, dan baal ik daar van.

Het is flauw om anderen te verwijten dat ze geen antwoorden hebben en te makkelijk denken als je zelf geen antwoorden hebt en makkelijk over dingen denkt. :) Want op basis van al jouw schrijven kan ik alleen maar op maken dat je ontzettend makkelijk denkt over het hele zwangerschaps-verhaal.
Ik geef je een argument waarom de vrouw zoveel meer "recht van spreken heeft" dan dan de man en dan is je enige reactie dit... :)

Thenexttry schreef:
Die man en zijn pieliewielie zijn niet 9 maanden zwanger. Dus gaat echt niet nadenken of navragen of elke keer als ze seks hebben gehad ( zonder condoom ) diegene niet zwanger is.

2 mensen kiezen ervoor om seks te hebben dus je kan van 2 mensen een bepaalde verantwoordelijkheid verwachten. Ze weten ook beide dat ze geen condoom er om hebben gehad dus zou ik ook aannemen dat die vrouw dan wel in de gaten heeft hoe of wat. Misschien heeft zij wel gezegd dat ze aan de pil was of dat het allemaal kon.

en waarschijnlijk kan ik mij nu gaan verstoppen voor een rel.

Een vrouw is er normaal gesproken voor gemaakt om kinderen te baren. Tuurlijk zijn er medische gevallen waarbij het niet verantwoord is of zelfs gevaarlijk ( zoals ook eerder in het topic aangegeven )
Maar in mijn ogen is het niet reëel om dan dat steeds als argument op te gooien.
Ik kan mij namelijk heel goed voorstellen dat het behoorlijk cru is dat als je partner zwanger raakt er tegen de man gezegd wordt "Jij hebt pech" en ook hij dus zijn ongeboren kind ook moet laten gaan.

1. als ie daar zelfs al niet over gaat nadenken waarom zou die dan wel het recht hebben om wél veel inspraak te hebben wanneer er een kind zit?
2. Daarom dat de vrouwen sterfte zo inmens hoog is in landen waar ze al onze moderne technologie nog niet hebben zeker? Omdat vrouwen "gemaakt" zijn om kinderen te baren... :j
Nee, die mogelijkheid is er en omdat er geen betere optie is (tot op heden) doen vrouwen dat, dat houdt onze soort in stand. We hebben daar leuke hormoontjes voor die bij veel vrouwen ook er voor zorgen dat zij dit willen. Maar er op gemaakt zijn.... Nee, dan zouden we het wel allemaal kunnen zonder die moderne technologie. En nee, "vroeger" voor we zo verwend waren kon dat ook niet. Toen gingen er gewoon veel meer vrouwen en kinderen dood.

Edit; had de quote verkl**t. Even goed gezet en twee berichten samen gevoegd.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:36

enzino schreef:
MissDD schreef:
Mijn visie op abortus is dat het wel een mogelijkheid moet zijn. Ik vind baas over eigen lijf een groot goed. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen mening heb over mensen die abortus als anti-conceptie zien, dat vind ik zelfs stuitend.
Maar in het geval van een ernstig gehandicapt kind of verkrachting, dan moet je imo de keus hebben.

Ik pik jou eruit om te quoten maar veel meer mensen hebben dezelfde mening gegeven.

Een vrouw heeft veel manieren om de geboorte van een kind te voorkomen en de meningen over die methoden lijken zo te verschillen:
- de pil; het is haar lichaam en haar keuze, niets mis mee
- spiraaltje; het is haar lichaam en haar keuze, niets mis mee
- abortus bij een ongelukje; het is haar lichaam en haar keuze, niets mis mee
- abortus als verlate anticonceptie; ik veroordeel dat en vind het zelfs stuitend!

Waarom zijn velen er zo op tegen dat sommige vrouwen abortus als verlate anticonceptie zien? Waarom is het hier ook niet gewoon haar lichaam en haar keuze?

Ik ben ook nog steeds van mening dat een ieder baas over eigen lijf is, ook als je abortus als verlate anti- conceptie zou willen gebruiken, maar zoals aangegeven vind ik daar wel wat van. Want komop zeg! Zo'n procedure ondergaan, die niet prettig is, complicaties kan veroorzaken, niet goedkoop is en hersteltijd nodig heeft, als alternatief voor anti conceptie..... Ja dat vind ik stuitend!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:04

Sunrise_ schreef:
En stel dat je als man zou kunnen afdwingen dat een vrouw jouw kind ter wereld brengt. Dan dwing jij een vrouw dus niet alleen om 9 maanden zwanger te zijn, met alle complicaties van dien, maar ook nog eens te bevallen met misschien wel een totaalruptuur, borstontstekingen, weet ik het wat allemaal. Dat kan je niet aan een ander opleggen. Een vrouw kan een man ook niet dwingen tot iets als sterilisatie bijvoorbeeld, waarbij de man met zijn benen wijd bij de dokter moet liggen. Plus zou je dan ook kunnen afdwingen dat je bij de bevalling aanwezig wil zijn? Lig je daar als vrouw open en bloot :n

Misschien kunnen we het vereerlijken, en dat koppelen aan dat de man alles ook door moet maken. Hormooninjecties, draagpak, inwendige veranderingen, iedere lichamelijke klacht en beperking van de vrouw in kwestie moet de man ook doormaken :j Vrouw maandenlang bedrust? Dan mag je als man ook je bewegingsvrijheid inleveren.
BNN had in Baby te Huur al wat dingen om te simuleren, en dat dan dus 9 maanden lang.

(En zelfs dan is het nog niet gelijk, want dan heb je nog steeds een selectie van mannen die het willen en die zich daar vrijwillig aan onderwerpen, terwijl vrouwen die keuze niet hebben. Dus laten we het nog eerlijker maken: als we wetgeving gaan aanpassen maken we het zo dat iedere man random aan een vrouw wordt gekoppeld en dus het risico loopt om 9 maanden lang dat te doorstaan, inclusief de gevolgen als het mis gaat. En dan... komen we misschien in de buurt van een soort van evenwichtig speelveld waarin de inzet voor mannen net zo hoog gaat worden als voor vrouwen.)

En ik ben buitengewoon benieuwd hoe groot het enthousiasme dan nog is. :D

(Om nog maar eens te illustreren: het idee dat je als vrouw over je eigen lichaam mag beslissen is echt zo radicaal niet. Met slechts een klein beetje fantasie is het wel radicaler te bedenken.)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:38

mysa schreef:
Hoe kun je niet opmerken dat je zwanger bent? Zelfs als je bloedingen hebt, dat kind gaat op een gegeven moment toch schoppen? Plus, ik kan me echt niet voorstellen dat de buik plat blijft, zelfs als je niet veel aankomt, die buik wordt toch rond, snap er echt niets van.

Joh toen ik hoogzwanger was kreeg ik pas een buikje of iets wat er op leek. Alles is mogelijk.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:43

wemkelover schreef:
mysa schreef:
Hoe kun je niet opmerken dat je zwanger bent? Zelfs als je bloedingen hebt, dat kind gaat op een gegeven moment toch schoppen? Plus, ik kan me echt niet voorstellen dat de buik plat blijft, zelfs als je niet veel aankomt, die buik wordt toch rond, snap er echt niets van.

Joh toen ik hoogzwanger was kreeg ik pas een buikje of iets wat er op leek. Alles is mogelijk.

Toch kan het zeker. Als je gewoon anticonceptie gebruikt, elke maand bloedt en geen tot weinig buik krijgt. Misschien wel iets, maar misschien ben je wel net gestopt met sporten oid dan valt een klein beetje buik niet op.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:46

wemkelover schreef:
mysa schreef:

Ik ken er ook 1.
Was echt niet zichbaar.
Zelf denk ik dat dat ook kwam door het geloof dat het niet zou kunnen.

Wsl de pil eruit gekost (elk weekend zat) en onveilige sex gehad.
Maar door het slikken van de pil, wel bloedingen op tijd.
Er waren wel kleine veranderingen. Ze wou gaan sporten en lijnen want ze werd wat zwaarder en ze kreeg een grotere cupmaat, waar ze erg blij mee was. Ze at ook niet zo gezond die laatste tijd, dus ook niet heel raar. Het meisje was echt een plank om te zien, totaan de bevalling....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:47

Een vriendin van onze familie wist het zelfs niet tot de bevalling! :+ Niks doorgehad; ze dacht dat ze onvruchtbaar was (dokters dachten het ook), en ze kreeg ook geen buik. Toch opeens een gezond kind. Wel zeer welkom, overigens! :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:55

Zeker ook nooit gekeken naar het programma I didn't know I was pregnant. ;)
In uitzonderlijke gevallen kun je wel degelijk ongemerkt zwanger zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:39

Ik heb de laatste pagina's gelezen en volgens mij draaien we inderdaad in cirkels. Ik wil voorop stellen dat ik vrouwen absoluut niet als een of ander object zie, enkel om voor de man een kind te dragen en baren. Verre van zelfs. Stiekem ben ik eigenlijk van mening dat de wereld en heel wat beter uit zou (gaan) zien als meer vrouwen het voor het zeggen hebben.

De gesprekken hier verlopen, in mijn optiek, voornamelijk constructief en met diepgang en respect. Ik ben i.i.g. anders naar de hele kwestie gaan kijken, nieuwe inzichten en persoonlijke verhalen + meningen. Ik wil nog eenmaal benadrukken dat ik dit absoluut niet licht opneem en ik niemand heb willen kwetsen.

Inmiddels is het weekend, ik zeg tegen iedereen proost en met een grote ;) twee lekkere swingnummers:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:04

Het punt is dat je gewoon een paar ethische afslagen gemist als je denkt dat het een punt van overweging is of iemand een ander kan opleggen 9 maanden (!) een fysiek en psychisch zeer ingrijpende situatie te doorstaan. Stel het niet als een issue van man-vrouw voor maar als 'mag de ene mens die beslissing nemen over de andere mens?'

En dan mag ik toch hopen dat iedereen zich binnen 5 seconden realiseert: 'oh nee, natuurlijk is dat niet aanvaardbaar.'

Verder heb je het steeds over het gebrek aan inlevingsvermogen voor de emoties van mannen, maar in alle eerlijkheid zie ik jou ook nog niet erg je best doen om je te verdiepen in danwel de emoties, danwel de concrete gevolgen, danwel de sociaalhistorische context.

Oftewel: hier wordt stapje voor stapje toch genormaliseerd dat we dit recht weer op de helling zetten. Oh, nog niet afpakken, nu nog niet. Jij pleit ook niet voor afschaffing. Nu worden eerst alleen de twijfels gezaaid. Het sausje van redelijkheid, het gebruik van een ontroerend verhaal dat mensen uitnodigt om mensen ontvankelijk te maken. Nog niet te drastisch.

Dergelijke ondermijningen gaan niet van de een op de andere dag. Maar het werkt wel heel erg ergens naartoe. (En misschien is het jouw intentie niet, dat is heel goed mogelijk. Intenties zijn moeilijk te bepalen. Maar intentie of niet, het is wel wat er gebeurt.)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:08

Wie zal er zitten met de abortus?? Het kind zal er niets van weten...

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:09

Shadow _/-\o_

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:41

Ik vind het een heel interessante discussie. Ik vind dat iedereen moet kunnen beslissen over zijn/haar eigen lichaam. Ik vind dan ook dat de beslissing om wel of geen abortus te laten doen, bij de vrouw ligt.

Ik word heel makkelijk zwanger, maar mijn zwangerschappen zelf zijn ontzettend zwaar geweest. Na ook nog 2 pittige bevallingen gehad te hebben, was ik er ook wel klaar mee.
En toen bleek ik weer zwanger te zijn. Gewoon netjes een condoom gebruikt, maar blijkbaar is er ergens iets niet helemaal goed gegaan. Hier hebben we ook niets van gemerkt trouwens, maar ik merkte al heel snel dat ik weer zwanger was.
Mijn man was er gelijk blij mee, maar ik niet. Ik zag het niet zitten om weer een zware zwangerschap te moeten doorstaan. Mijn bekken was niet helemaal hersteld na de vorige zwangerschappen, en mijn zoontje liep nog niet.
We hebben er veel over gepraat en mijn man heeft de keuze bij mij gelaten. Ik vond het erg moeilijk om een keuze te maken en stelde het steeds uit. Totdat ik een bloeding kreeg, toen merkte ik dat ik het kindje toch wel heel graag wilde. Ik heb me enorm schuldig gevoeld over mijn gedachten. Maar gelukkig bleek alles goed te zijn met de echo.
Toen was het duidelijk dat we het kindje zouden houden, maar het heeft echt enorm lang geduurd voordat ik er echt blij mee kon zijn.
Inmiddels is onze jongste 8 maanden en een heerlijk kereltje. De zwangerschap was weer erg zwaar, maar de bevalling was een eitje.
Mijn man laat zit komende week steriliseren, want nog een zwangerschap kan ik lichamelijk niet aan.

Een zwangerschap is niet alleen lichamelijk zwaar voor een vrouw, maar ook psychisch. Zeker als je niet helemaal achter de zwangerschap staat. Er veranderd zo ontzettend veel in je lichaam en je wordt nooit meer de oude. Ook als je een abortus laat doen, zal je dit altijd met je meedragen.

Ik vind de grens voor abortus persoonlijk te laat, maar dit is puur mijn eigen gevoel. Alle 3 mijn kinderen voelde ik rond de 16 weken al in mijn buik. Dan zijn het al complete mini mensjes.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:11

Palmera schreef:
lieveli schreef:

Correct.

Nou nou,... is dit niet een beetje erg overtrokken? Zo duur is anticonceptie nou ook weer niet, en condooms zijn er al vanaf een 10 euro cent per stuk te krijgen, dus met 3 wipjes per dag zit je slechts op een 30cent per dag "koopje" dus.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:14

Da's waar. Ik kreeg tijdens mijn studententijd, bij het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering, 1000 gratis condooms. Ik kom ze nu, na 10 jaar, nog af en toe tegen _O-

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 08:51

Palmera schreef:
lieveli schreef:

Correct.

Dit lijkt me iets overtrokken, zó duur zijn condooms niet meer tegenwoordig nu er gewoon huismerken ed zijn.

Bij ons is de regel dat onze puberkinderen geen condooms van hun eigen geld hoeven te kopen. We zijn al vroeg over dit onderwerp begonnen met ze en hun al voordat ze sexueel actief werden een pak condooms gegeven. Je kan hiermee nooit te vroeg maar alleen te laat mee zijn, is daarbij onze gedachte. Afgesproken dat mochten ze het vervelend vinden om erom te vragen, ze het lege pak gewoon op hun bureau leggen, dan zorg ik dat het aangevuld word. (wat trouwens best even apart is hoor, als je zo'n lege doos bij je zoon van 16 aantreft :D )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:31

Gillbo schreef:
Zou dat....
We leven niet meer in de jaren 50 he

Ik ben geboren in 1953. Als kind dacht ik dat je zwanger kon worden als je samen met een man in een kamer zat,net zoals je door de lucht heen griep van iemand kunt krijgen. Ik vroeg eens aan mijn vader waarom je dan niet zwanger werd als je met je broer in een kamer zat. Daar kreeg ik geen antwoord op!En dan te bedenken dat ik voor de helft (van vaders kant) van boerenafkomst ben. Maar dit soort zaken was toen taboe om over te spreken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:39

anjali schreef:
Gillbo schreef:
Zou dat....
We leven niet meer in de jaren 50 he

Ik ben geboren in 1953. Als kind dacht ik dat je zwanger kon worden als je samen met een man in een kamer zat,net zoals je door de lucht heen griep van iemand kunt krijgen. Ik vroeg eens aan mijn vader waarom je dan niet zwanger werd als je met je broer in een kamer zat. Daar kreeg ik geen antwoord op!En dan te bedenken dat ik voor de helft (van vaders kant) van boerenafkomst ben. Maar dit soort zaken was toen taboe om over te spreken.

Maar jij hebt ook een religieuze achtergrond toch? Mijn grootouders en zelfs overgrootouders zijn altijd heel open geweest tegen mijn ouders en tantes. Maar dat waren welgestelde intellectuelen, joods maar ongelovig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:55

@lieveli: ja inderdaad kom ik uit een zeer conservatieve Rooms-Katholieke familie. Van beide kanten .Maar iets meer praktische voorlichting vind ik juist goed,zeker ook voor gelovigen.Dat idee van een soort gevaar van zwanger worden door te intensieve nabijheid van mannen ben ik onbewust nooit kwijtgeraakt,zeker toen ik merkte dat dit nl.bij planten veel voorkomt,de zog. windbestuiving.Gelukkig ben ik door de paardenhouderij wel wat realistischer geworden wat betreft de voortplanting van zoogdieren,waar de mens ook bijhoort.Overigens,hoe zou het gaan met sperma in een zwembad? Serieus bedoeld hoor.Bij vissen is dat nl.wel de methode...Ja de jongere lezeressen zullen wel lachen,maar vroeger wisten we hier in het Katholieke Brabant van niets.