Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:39

Oh jee weer die archief beelden...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:40

Van bijna een eeuw geleden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:41

Jeetje die plaat is echt al paar keer langs gekomen := , we leven in 2016 he

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:43

Mixje90 schreef:
Wie kun jij dan wel als 100% objectief zien behalve jezelf? Stel hè, stel nou dat er toch echt wel mensen zijn die het als vervelend ervaren en zichzelf gediscrimineerd voelen, op wat voor manier zouden zij dat dan duidelijk kunnen maken zodat jij hen niet direct niet gelooft?

Als het nooit racistisch geweest is, of bedoeld is, of misbruikt is, zoals sommige mensen hier beweren, hoe verklaar je dan krantenknipsels als deze uit het verleden? Of vind je deze ook absoluut niet discriminerend?

[ [url=m/u9RECP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grappig dat je stelt dat ik mezelf objectief zie, dat doe ik namelijk niet want ik heb een hele duidelijke mening over zwarte piet ;)
Ik zou overigens zo niet weten wie ik wel objectief zou zien. In ieder geval nooit een persoon of een onderzoek dat word geleid door iemand met vooroordelen over zwarte piet, die het karakter niet kent.

Ik zou het toch zó fijn vinden als we alles gewoon in het hier en nu kunnen houden. Tegenwoordige tijd, geen oude koeien uit de sloot halen en gewoon simpelweg oordelen op het hier en nu.
Ik sta zeker niet achter dergelijke krantenknipsels, maar ik weet wel dat zulke krantenknipsels tegenwoordig niet voorkomen. Ik zie ze in ieder geval níet voorbij komen.

Daarbij, wilt DENK nu ineens een formeel excuses voor de Slavernij. Want, zwarte piet word ook vergeleken met de slavernij, daarom pak ik dit er nu even bij.
Waarom? Moet het nageslacht van Hitler zich formeel excuseren voor de acties die hij toentertijd heeft gedaan?
Waarom? Wij kunnen toch onmogelijk verantwoordelijk gehouden worden voor acties waar wij, noch onze ouders, noch onze grootouders íets te maken mee hebben?

Ik hoop overigens dat je de rest van mijn bericht ook nog even op reageert :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:55

@iedereen, er blijven mensen beweren dat het nooit iets racistisch geweest is of discriminerend bedoeld, als die mensen nou eens toegeven dat het wel degelijk discriminerend geweest is heb ik ook geen reden om weer oude krantenknipsels erbij te halen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:57

Cer, verootjoo, Rebecca, ik snap dat argument niet helemaal? Een van de punten dat zwarte piet niet moet veranderen is omdat het een band met het verleden heeft (dat is immers wat het tot traditie maakt.) Maar sommige delen van dat verleden zijn niet belangrijk?

(Btw, wat zijn mensen blij met DENK. Heerlijk, je dagelijkse portie verontwaardiging. Is het niet zinniger als we al die energie zouden stoppen in nadenken wat we met ons jeugdzorgstelsel moeten bijvoorbeeld? Als we het belang van de kinderen nu echt voorop stellen, is dat misschien iets waar we op samen kunnen komen?)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:59

Ik zeg niet nooit. Ik zal nooit ontkennen dat er nooit is gediscrimineerd. Maar tijden veranderen en mensen moeten meegaan met de tijd en daarbij inzien dat er tegenwoordig niemand is die zwarte piet als iets negatiefs beschouwd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:00

We zijn nu al 83 jaar verder... mag toch hopen dat we in die tijd wel wat zijn opgeschoten qua discriminatie.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:01

Marjoow schreef:
Grappig dat je stelt dat ik mezelf objectief zie, dat doe ik namelijk niet want ik heb een hele duidelijke mening over zwarte piet ;)
Ik zou overigens zo niet weten wie ik wel objectief zou zien. In ieder geval nooit een persoon of een onderzoek dat word geleid door iemand met vooroordelen over zwarte piet, die het karakter niet kent.

Ik zou het toch zó fijn vinden als we alles gewoon in het hier en nu kunnen houden. Tegenwoordige tijd, geen oude koeien uit de sloot halen en gewoon simpelweg oordelen op het hier en nu.
Ik sta zeker niet achter dergelijke krantenknipsels, maar ik weet wel dat zulke krantenknipsels tegenwoordig niet voorkomen. Ik zie ze in ieder geval níet voorbij komen.

Daarbij, wilt DENK nu ineens een formeel excuses voor de Slavernij. Want, zwarte piet word ook vergeleken met de slavernij, daarom pak ik dit er nu even bij.
Waarom? Moet het nageslacht van Hitler zich formeel excuseren voor de acties die hij toentertijd heeft gedaan?
Waarom? Wij kunnen toch onmogelijk verantwoordelijk gehouden worden voor acties waar wij, noch onze ouders, noch onze grootouders íets te maken mee hebben?

Ik hoop overigens dat je de rest van mijn bericht ook nog even op reageert :)

Je maakt het wel lastig, je weet zelf niet eens wanneer je iemand wel zou geloven als diegene iets discriminerend vindt?

Ik heb niet veel met DENK, maar hierin snap ik ze wel. Duitsland heeft zich zeer zeker formeel/financieel/cultureel, alles-eel geëxcuseerd voor de misdaden tegen de joden toen der tijd. Wat als zij dat niet hadden gedaan, dat Hitler verslagen was, ze verkiezingen gingen houden, nieuwe partij aan de macht en hoppa.. zand erover? Waarom denk je dat het in twijfel trekken van de holocaust nog steeds verboden is in sommige westerse landen?
Zou je het normaal vinden als er een mooie brug gebouwd wordt en die de "Adolf Hitler Brug" genoemd wordt? Al is het al "lang" geleden?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:02

verootjoo schreef:
We zijn nu al 83 jaar verder... mag toch hopen dat we in die tijd wel wat zijn opgeschoten qua discriminatie.

Zwarte piet bestaat nog steeds, volgens de kinderombudsman hebben kinderen er nog steeds last van, maarja wie is zij? Klinkt niet als opgeschoten in mijn ogen wat zwarte piet betreft ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:04

Dat zou ik op z'n hoogst raar vinden maar neem er geen aanstoot aan denk ik.
Maar woII is wel wat dichterbij dan de gouden eeuw.

Er moet ook wel wat tijd overheen gaan voor er definitief geen zwarte piet meer is. Veranderingen gaan altijd geleidelijk en er is al heel wat veranderd aan zwarte piet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:05

Marjoow schreef:
Ik zeg niet nooit. Ik zal nooit ontkennen dat er nooit is gediscrimineerd. Maar tijden veranderen en mensen moeten meegaan met de tijd en daarbij inzien dat er tegenwoordig niemand is die zwarte piet als iets negatiefs beschouwd.

Hoe weet jij dat er niemand is die zwarte piet als iets negatiefs beschouwt? Je weet niet eens wanneer je het wél zou geloven als iemand zich gediscrimineerd voelt erdoor.

Als ik zou geloven dat de aarde plat is en ik niemand geloof die zegt dat de aarde rond is en ook niet aangeef wanneer ik iemand wél zou geloven, wordt het wel erg lastig om mij te overtuigen dat de aarde rond is, vind je niet?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:08

verootjoo schreef:

Er moet ook wel wat tijd overheen gaan voor er definitief geen zwarte piet meer is. Veranderingen gaan altijd geleidelijk en er is al heel wat veranderd aan zwarte piet.

Tjah, vraag dat maar aan alle opa's en oma's die er nog wel veel van mee gekregen hebben, denk niet dat die dat "op z'n hoogst raar vinden".

Scheelt wel een paar centen als al die zwarte pieten alleen nog maar vegen hebben, misschien hadden alle tegenstanders van zwarte piet gewoon een mooie berekening moeten laten zien en in moeten spelen op onze hollandsche gierigheid :p

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:29

Ik vind het niet nodig dat iemand zich moet excuseren voor iets waar diegene niks mee te maken heeft gehad. Misschien was Hitler niet zo'n goede vergelijking omdat dat nog niet zo lang geleden was. Er leven ook geen mensen meer die iets met de slavernij te maken hadden. Wel mensen met de holocaust. Enfin je snapt m'n punt neem ik aan :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:31

Mixje90 schreef:
Marjoow schreef:

Hoe weet jij dat er niemand is die zwarte piet als iets negatiefs beschouwt? Je weet niet eens wanneer je het wél zou geloven als iemand zich gediscrimineerd voelt erdoor.

Als ik zou geloven dat de aarde plat is en ik niemand geloof die zegt dat de aarde rond is en ook niet aangeef wanneer ik iemand wél zou geloven, wordt het wel erg lastig om mij te overtuigen dat de aarde rond is, vind je niet?

Okee ik verwoord het anders: er is geen enkele voorstander van zwarte piet, die zwarte piet als negatief ziet.
Tegenstanders voelen zich gediscrimineerd door mensen die zwarte piet als een positief karakter zien... logica? Ver te zoeken.

Wel erg jammer dat je dus niet ingaat op het andere deel van mijn eerdere post :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:45

Marjoow schreef:
Ja maar, no offence, als een andere cultuur zich in óns land wilt vestigen, wie is dan degene die de aanpassingen moet doen?

Uitspraken vanuit de VN over zwarte piet kan ik echt niet serieus nemen aangezien dat geen objectieve partij is geweest die daarnaar heeft gekeken.

En nogmaals, ik zei het al eerder, ik kán niet begrijpen dat mensen tegen een vrolijk karakter kunnen zijn, die blijdschap cadeautjes en lekkernijen brengt en niets dan goed doet.

als de bewoners van dit land dat 'ons aanpassen?' in de oudheid had toegepast..
dan hadden jij en ik uberhaupt nooit Sinterklaas kunnen gaan vieren.. want Nederland was alles behalve Christelijk, laat staat katholieke heiligen etc.

Dus wat is 'ons' en waarom heeft Nederland wel mogen worden in wat wij wilden, maar mag het zich in tijd niet doorontwikkelen op basis van andere bevolkingssamenstellingen.. wij mochten wel, maar hullie niet? Wat nu als men 'feminisme' tegengehouden had.. 'onze traditie is de vrouw in de keuken, afblijven'?

integratie is niet de ander kopieren en diens identiteit stelen en je vervolgens anders voordoen als dat je bent.. Integratie is met je eigen identiteit een plek vinden in de samenleving waar je in plaats neemt. Een geheel gaan vormen (=integratie) betekent niet 19 miljoen klonen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:48

Rebecca schreef:
Jeetje die plaat is echt al paar keer langs gekomen := , we leven in 2016 he

hmmm, dan mag er ook niet gepiept worden over gekleurde pieten, die zijn dan inmiddels traditie, want die zijn niet uitgevonden in 2016 ;).. Mensen schermen zelf graag met 'ja maar traditie'. Dan moet je ook naar de traditie in zijn geheel kijken, niet naar dat stukje wat precies in je straatje past natuurlijk ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:01

Marjoow schreef:

Tja...
Spiritueel schijnt dit heel erg belangrijk te zijn, leven in het hier en nu.
Ik vind het moeilijk. (Dochter van een historcus ;) )

Maar als het gaat over een traditie, dan wordt het pas echt ingewikkeld.

Spirituele types zouden waarschijnlijk driekwart minstens van de hele traditie zonder blikken of blozen overboord zetten.

En voor de wat simpeler zielen als ikzelf - je beroepen op een traditie is prima, maar per definitie geen kwestie van 'hier en nu'.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:16

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:36

Mixje90 schreef:
verootjoo schreef:

Zwarte piet bestaat nog steeds, volgens de kinderombudsman hebben kinderen er nog steeds last van, maarja wie is zij? Klinkt niet als opgeschoten in mijn ogen wat zwarte piet betreft ;)

Als je het hele standpunt over de zwarte pieten van de ombudsman leest staat daar ten eerste al dat er eigenlijk geen bronnen zijn en dat de groep kinderen waarmee gesproken is niet representatief is. Daarnaast krijg ik vanuit de gegeven "pestvoorbeelden" eerder het idee dat het de zwarten pieten discussie is die er toe leid dat kinderen gepest worden of zich gediscrimineerd dan de figuur van zwarte piet zelf? Dat zijn echt geen dingen waar kinderen zelf opkomen maar echt dingen die alleen maar door die discussie overal te zien zijn. Het feit dat volwassenen geweld bedreigen, schelden, huilen en zelfs geweld plegen om zwarte piet leid imo tot het feit dat kinderen daar last van hebben, niet het feit dat zwarte piet bestaat. En het feit dat volwassenen ruzien over zwarte piet heeft in feite ook maar weinig met de figuur zelf te maken, maar meer met de sfeer in het algemeen :=

Het lijkt me daarom nogal onzinnig om te denken dat het afschaffen van een zwarte piet ineens zorgt dat kinderen niet meer met hun huidskleur gepest worden? Je kan zwarte klasgenootjes immers ook prima uitschelden voor aap oid, apen kan je immers ook niet afschaffen dus daar kan je dan altijd mee blijven pesten :o?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:40

liedje89 schreef:
Mixje90 schreef:

Als je het hele standpunt over de zwarte pieten van de ombudsman leest staat daar ten eerste al dat er eigenlijk geen bronnen zijn en dat de groep kinderen waarmee gesproken is niet representatief is. Daarnaast krijg ik vanuit de gegeven "pestvoorbeelden" eerder het idee dat het de zwarten pieten discussie is die er toe leid dat kinderen gepest worden of zich gediscrimineerd dan de figuur van zwarte piet zelf? Dat zijn echt geen dingen waar kinderen zelf opkomen maar echt dingen die alleen maar door die discussie overal te zien zijn. Het feit dat volwassenen geweld bedreigen, schelden, huilen en zelfs geweld plegen om zwarte piet leid imo tot het feit dat kinderen daar last van hebben, niet het feit dat zwarte piet bestaat. En het feit dat volwassenen ruzien over zwarte piet heeft in feite ook maar weinig met de figuur zelf te maken, maar meer met de sfeer in het algemeen :=

Het lijkt me daarom nogal onzinnig om te denken dat het afschaffen van een zwarte piet ineens zorgt dat kinderen niet meer met hun huidskleur gepest worden? Je kan zwarte klasgenootjes immers ook prima uitschelden voor aap oid, apen kan je immers ook niet afschaffen dus daar kan je dan altijd mee blijven pesten :o?

Precies mijn punt...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:25

@Shadow: dat is weer die spijkers op laag water zoeken.. die band met het verleden is overigens nog steeds discutabel, maar dat terzijde. Ik was er toen niet en ik weet niet wat het algemene gedachtegoed was toen. Uiteraard is het verleden belangrijk (dat heb ik ook al een paar keer aangegeven maar selectief negatief lezen is ook een dingetje natuurlijk) maar het is niet zo zwart-wit ( :') ) als dat hier gesteld wordt. In het hele leven, overal, zijn zoveel meer tinten en net zoals in alle discussies moet het grotere geheel in beeld blijven..

Wat mij dwars zit in deze discussie is dat er voor mijn gevoel 'gezocht' is naar een probleem, de zogenaamde stok om mee te slaan. En dat er dan een aantal mensen vol in meegaan, dat begrijp ik niet.

En vind je zelf ook niet dat partijen zich inderdaad druk moeten maken over jeugzorgstelsel en ouderenzorg en dergelijke, in plaats van de naam van een tunnel? Ik kan zo'n hele partij dan echt niet serieus nemen. Maar ze hebben een hele horde aan roeptoeterende volgers waar uiteraard het andere uiterste van de samenleving weer vol tegenin gaat (hoewel ik dat laatste dan wel kan begrijpen) .

En wat is dan dat belang van de kinderen? Alsof kinderen de zwarte piet slavernij traditie begrepen, vóór deze hele heisa? Of hadden ze ook dat boek uit 1930? Nee dat is ze eerst even haarfijn uitgelegd door mensen met een veel groter probleem dan alleen 'zwarte piet'.

En dat Duitsland zich geëxcuseerd heeft voor de o.a. Jodenvervolging is heel bewonderenswaardig maar ook ik zie daar het punt niet zo van. Ja, erkennen dat het gebeurd is, en voorkomen dat het nogmaals voorkomt, dát is zeker belangrijk. Maar ik hou het Duitse volk daar niet verantwoordelijk voor. En dan zijn er zeker mensen, en genoeg ook, die 'Duitser' als scheldwoord gebruiken.. Ook niet chique .. maar ja, zie daar maar eens vanaf te komen?

De vergelijking met de Coentunnel en de Adolf Hitlerbrug in deze is zo kant- en walloos dat ik er niet eens op inga...

En over de rapportage van de ombudsman wordt het volgende gezegd: "Onder druk van klagers wordt er een standpunt ingenomen." en dát is pas een kwalijke ontwikkeling...

Zwarte Piet is de laatste, pak m beet... 80 jaar gewijzigd van imago (waarbij, nogmaals, over de oorsprong nog steeds geen eenduidig oordeel is geveld) van (wellicht) negatief naar positief. Dat kan je van Hitler met de beste wil van de wereld niet zeggen..

En Elena, als alle veranderingen uiteindelijk vanzelf gaan, zoals jij beweert, waar maakt men zich dan zo druk om? Dan had het vanzelf, net als altijd, wel veranderd.. Maar ik denk dat het probleem hier is dat het zo snel moet en dat de argumenten erachter iedereen verbaasde. Of niet iedereen, maar een grote groep.

Let wel he, er wordt verkapt gezegd "jullie vieren Sinterklaas met Zwarte Piet, jullíe discrimineren!" terwijl de mensen zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust waren. Dus ten eerste moesten er uit de archieven bewijzen opgeduikeld worden waarmee geschermd kon worden, en ten tweede moest dat allemaal nogal rap en nogal luid gemeld worden én gewijzigd worden...
ja, dat valt niet altijd even lekker.. ik snap dat wel..

Het gaat dus niet over het uiterlijk van zwarte piet, en het niet willen aanpassen, maar om de manier waarop dit aangepakt wordt. Dat denk ik.. en ik denk dat daar steeds overheen gestapt wordt.
"Jullie willen niet veranderen, jullie blijven discrimineren" ten opzichte van
"nou ja misschien willen we wel veranderen, maar noem ons geen racisten en geef het een beetje tijd"
"NEE HET IS SCHANDALIG HET MOET NU!" enzovoorts... zo zie ik het een beetje.. maar dat kan ik ook mis hebben..

En ik vind het persoonlijk ook moeilijk dat, en dat heb ik eerder aangegeven ook, er zo eenvoudig over het veranderen van gewoonten en identiteiten wordt heengestapt, maar dat is een heel lastig verhaal. Ik heb wel degelijk iets met dit kleine kouwe kikkerlandje.. en iedereen die dan zegt "ja hup joh, nieuwe gewoonten die van elders komen, lekker aannemen, lekker meeveranderen, laat de rest gewoon los".. ik vind dat lastig.. Ik zie niet alles wat nieuw is, als beter (zie eerder gevoerde discussie). Ook niet als slechter (zie eerder gegeven voorbeelden) trouwens..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:39

Mixje90 schreef:
verootjoo schreef:

Tjah, vraag dat maar aan alle opa's en oma's die er nog wel veel van mee gekregen hebben, denk niet dat die dat "op z'n hoogst raar vinden".

Scheelt wel een paar centen als al die zwarte pieten alleen nog maar vegen hebben, misschien hadden alle tegenstanders van zwarte piet gewoon een mooie berekening moeten laten zien en in moeten spelen op onze hollandsche gierigheid :p

Tja, jij weet niet wat mijn familie meegekregen heeft van de oorlog. Reken maar dat mijn familie er middenin zat en ik heel wat verhalen heb gehoord van de oorlog...
Een naam is een naam en een naam doet mij nu eenmaal weinig. Tenzij er geen joden over die brug mogen, of als er pro-hitler plaatjes op hangen, dat is natuurlijk belachelijk.

Maar goed, zoals ik al eerder zei interesseert het mij vrij weinig hoe piet eruit ziet. Ik snap alleen niet hoe je er aanstoot aan kan nemen. Die paar Afrikaanse vluchtelingen die hier wonen en waarvan ik er iig een ken snappen ook de heisa niet := die vinden het feest helemaal geweldig.
Toen ik zei dat de ophef ging omdat sommige mensen het raar vinden om je als neger te verkleden zeiden ze: 'oh, moeten de pieten dan Afrikanen voorstellen?'

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:22

Cer, ik kan het alleen maar met je eens zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:31

Cer schreef:
En vind je zelf ook niet dat partijen zich inderdaad druk moeten maken over jeugzorgstelsel en ouderenzorg en dergelijke, in plaats van de naam van een tunnel?

Nee, ik vind dat de media zich druk moeten maken over het jeugdzorgstelsel en ouderenzorg en dergelijke.

Er zijn veel partijen met standpunten waar ik niks mee heb, maar uiteindelijk zijn het de media die de zaken uit proportie trekken door hier iedere dag weer verontwaardigd aandacht aan te geven. Dat zorgt overigens voor een flinke vertekening:

Citaat:
Ik kan zo'n hele partij dan echt niet serieus nemen. Maar ze hebben een hele horde aan roeptoeterende volgers waar uiteraard het andere uiterste van de samenleving weer vol tegenin gaat (hoewel ik dat laatste dan wel kan begrijpen) .

Volgens mij hebben ze helemaal niet zo'n 'horde aan roeptoeterende volgers' maar lijkt dat alleen maar zo, omdat alles 300 keer herhaald wordt en uitvergroot. En de samenleving die er vol tegenin gaat... gaat dan dus niet vol in tegen de afbraak van de jeugdzorg, want ze hebben het te druk met verontwaardigd zijn over DENK. (Martin van Rijn zegt dankjewel.)