aikon schreef:Shadow jij vind de laatste visie belangrijk, maar is het niet zo dat als alle kunst/attracties/schilderijen en noem maar op waar donkere mensen op afgebeeld zijn en andere donkere mensen op wat voor een manier dan ook aanstoot aan geven (wat momenteel veelvuldig gebeurt) en al deze objecten worden verwijdert dat je juist een groep mensen uitsluit?
Ik heb al eens eerder geschreven dat het gaat om context - en ik denk dat dat nog steeds belangrijk is. En ja, als er alleen maar gezocht wordt naar het verwijderen van afbeeldingen van donkere mensen en niet naar het toevoegen van positieve representatie, dan zou het inderdaad uitsluiting zijn. Gelukkig zijn er manieren om dat anders te doen.
Citaat:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik in jou teksten ook veel veroordeling terug vind ten aanzien van veel (alle) blanke mensen die behoorlijk als niet-nadenkende-empathielose-stereotype over een kam geschoren worden.
Dat is vreemd, want volgens mij beschuldig ik helemaal niet 'alle blanke mensen' maar 'wij als maatschappij.' Maar ja, ik vind wel dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor hoe die maatschappij verloopt.
Verder is het wel goed om te beseffen dat er ook hier een context is: de context van een topic waarin mensen nadrukkelijk aangeven dat ze de klachten over de attracties in de Efteling gezeur vinden. Dat is bijvoorbeeld alweer een andere context dan mensen die het bericht over de attracties lezen, denken 'ik snap het niet maar misschien weet ik er niet genoeg van' en dan ervoor te kiezen om niet mee te doen met de discussie.
Citaat:
Vraag ik mij ook serieus af waarom donkergekleurde mensen wel constant het verleden van hun overgrootouders er bij mogen halen maar blanke niet?
Omdat het verleden nog heel erg doorwerkt in het heden en ook nu nog gevolgen heeft.
Maar daarnaast mogen (en doen) blanke mensen het ook hoor: we herdenken bv nog elk jaar WOII zelfs al hebben de meeste van ons het niet zelf meegemaakt, en is het voor de jongere generatie ook alleen maar iets van hun overgrootouders.
Het is nog steeds relevant.
Citaat:
Wat gebeurt is is gebeurt en dat kan niet verandert worden, daar kan alleen van geleerd worden. En leren doe je niet door alleen maar in een verleden te blijven hangen over al dat verschrikkelijks wat gebeurt is die niet eens jou/mijn/wie dan ook zijn/haar persoonlijke verleden is geweest.
Maar de wens om zwarte piet te veranderen, of de efteling-attracties gaan nou juist over het hier en nu waar we wel invloed op hebben. Dat gaat niet alleen om het verleden, dat gaat ook om hoe dat verleden nog in het heden doorwerkt.
Citaat:
Deze wereld is te veel bevolkt en er komen nog steeds meer mensen bij, al deze mensen willen hun eigen plek op deze wereld hebben en daar komt racisme en discriminatie ook steeds meer om de hoek kijken. Het enige wat daar tegen helpt om er niet aan onderdoor te gaan is incasseringsvermogen kweken.
De 'racisme-als-natuurkracht'-fallacy. Nee, racisme is niet iets wat zomaar ontstaat zonder dat je er invloed op hebt. We kiezen daar elke keer weer in. Sommigen wakkeren het bewust aan, anderen proberen het bewust te remmen, of zetten bewust discussiepunten op de agenda. Weer anderen kiezen niet bewust maar maken door hun acties of inacties toch uit.
Dat zijn allemaal keuzes, die ieder voor zich kan maken en die we als maatschappij samen maken.
Het is bovendien helemaal niet zo dat de enige manier om daarmee om te gaan is om het te ondergaan. Proberen de zaken te veranderen kan ook een manier zijn om er niet aan onderdoor te gaan. In plaats van (of naast) 'meer incasseringsvermogen' kunnen we echt ook streven naar een betere samenleving met meer respectvolle omgang en minder twijfelachtige stereotypen.