Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:48

Emmaa_ schreef:
purny schreef:
Zo is Nederland. Een grote mond hebben maar actie ondernemen doen we niet. We kijken liever toe hoe slecht alles word

Nederland is altijd het braafste jongetje van de klas geweest. Of het nou over de EU gaat of over oorlogen, wij hebben altijd een neutrale houding aangenomen. En dat is goed. Nederland is geen Amerika, Duitsland of Frankrijk, wij kunnen niet in vooraanstaande oorlogen vechten zonder dat we daar zelf aan ten onder gaan. Waar Nederland sterk in is, is helpen. Wederopbouwen, te hulp schieten waar het nodig is. En dat vind ik geen negatieve houding. Onze legermacht zou nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan tegenover de IS, of tegenover Assad, of tegenover Rusland. Het is zo kortzichtig om te roepen dat we maar gelijk moeten binnenvallen en de boel daar 'redden', maar wat gaan wij doen? Had Rutte de oorlog moeten verklaren aan Rusland na MH17? Dan waren we nu allemaal ofwel dood geweest, of waren we op dit moment de Russische taal aan het leren. Denk na voordat je roept dat Rutte zo verschrikkelijk is, denk na voordat je Nederland wegzet als knullig, onbenullig of een land van woorden zonder daden. Wij mogen van geluk spreken dat we niet in een land wonen waar het normaal is om gelijk oorlog te verklaren.

Perfect verwoord _/-\o_

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:48

Shadow0 schreef:
Musiess schreef:
Ik vind niet dat we raar zouden moeten gaan kijken als er steeds meer mensen zichzelf uit voorbehoud bewapenen voor ze de straat op gaan. Hond uit laten of boodschappen oid. En ik geef deze mensen groot gelijk.

Ik niet. Als je meer doden wilt is dat de weg. Maar als je meer veiligheid wilt zeker niet.

Die fransen wilde vast ook veiligheid en dachter er vast t zelfde over. Dat bracht ook niks positiefs voor de 2e keer dit jaar al.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:49

MalaQ schreef:
Mag toch hopen dat in Nederland niet mensen met wapens over straat gaan. Zou dan meer angst hebben dan nu. Met wapens lossen we juist niets op.

Met wapens moet je om kunnen gaan en dat vereist fors training + mentaal zeer stabiel zijn. Beide zijn in dit geval vaak ver te zoeken en dan ben ik het met je eens. Echter maakt dat niet dat het feit op zich slecht moet zijn. Moeilijke tegenstander ga je niet zomaar aanvallen, dan denk je wel 2x na en dat kan een heel stuk veiligheid creëren, gewoon omdat geweld dan niet de 1e reactie/reflex is in een situatie waar iemand anders denkt/zich gedraagd dan jij normaal/acceptabel vindt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:50

De nieuwe schietpartij blijkt vals alarm

LindyH

lifeofmarit schreef:
wortelsussie schreef:
lifeofmarit schreef:
IS heeft nu officieel geclaimd hoor ik net op NOS..
Verschrikkelijk wat er is gebeurt...

Ik begrijp het niet, sorry. Wat bedoelen ze met dat claimen?

Dat ze de aanslagen op hun naam hebben zegmaar. Niet zo goed verwoord sorry.

Dat wil overigens niet zeggen dat IS (vanuit Syrië) het ook daadwerkelijk gedaan heeft.

Organisaties claimen wel vaker een aanslag die ze zelf niet gepleegd hebben maar die wel mooi in hun straatje past.
Dikke kans ook dat een aantal Franse radicalen dit onafhankelijk maar wel in naam van IS gedaan heeft. Ze brieven dat door naar de Syrische IS, en die roepen dan vervolgens dat zij verantwoordelijk zijn. Het betekent dus niet dat het ook vanuit de Syrische IS gepland en georganiseerd is.
Het is overigens ook de grootste eer voor splintergroepen als het 'grote' IS jouw aanslag erkent als 'namens IS'. Dan hoor je er echt bij. Dat kan dus ook mede een doel zijn geweest van de aanslagen.

Het zegt dus nog vrij weinig. Het zal in de komende tijd allemaal wel duidelijk worden.

Anoniem

Citaat:
Bagnolet was vals alarm
De geruchten over schoten in de Parijse buitenwijk Bagnolet, bleken niet te kloppen. Het was vals alarm, zegt correspondent Frank Renout.

Bron: NOS

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:52

Musiess schreef:
Ik vind niet dat we raar zouden moeten gaan kijken als er steeds meer mensen zichzelf uit voorbehoud bewapenen voor ze de straat op gaan. Hond uit laten of boodschappen oid. En ik geef deze mensen groot gelijk.

Hoe slecht mensen mij vinden. Zodra mijn zoon er oud genoeg voor is. Word hij voorbereid op wat te doen als er een (rassen) oorlog komt.

Voorbereiden is beter dan niks.

Amen mocht t hier beginnen vecht ik liever dan dat mijn vrijheid verdwijnt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:52

Moet je die hele IS wel vinden.

De daders woonden/werkten hier al een tijdje. Net als de daders van Londen en twin towers.
Zulke mensen zitten onzichtbaar underground. Al lang voor de hele vluchtelingenstroom op gang is gekomen.

Er gaan al jaren jongeren naar Syrie om IS-strijder te worden (ook vanuit Belgie en Nederland trouwens). En dat zijn niet perse achtergestelde moslims. Er zijn genoeg voorbeelden van jongeren die het op zich niet slecht hebben, totaal niet uit een moslimfamilie komen maar tijdens hun zoektocht naar zichzelf in contact komen met IS. 6 maanden later zitten ze in Syrie met een wapen in de hand.

Als 'the boy next door' al beinvloed kan worden, kan je je ook wel voorstellen dat in sommige wijken jongeren er heel gevoelig voor zijn.
Parijs heeft gigantische buitenwijken waar het niet zo geweldig gaat. Ook zonder IS is het daar al explosief, rellen en bendeoorlogen zijn daar niet abnormaal.

Dat. En het feit dat Frankrijk idd vrij makkelijk aan de overkant zich gaat moeien. Toen ze Mali binnenvielen zijn er ook dreigingen geweest.

Er worden aanslagen verijdeld. Er worden netwerken opgerold. Maar het zit zo diep en uitgebreid verscholen in de samenleving dat het moeilijk is om ze echt uit te roeien.

Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is. En ik vrees dat we nog niet aan het einde van het IS-verhaal zijn.
Simpel bom er op gooien gaat niet. De hoge piefen en recruteerders van IS individueel uitschakelen en vooral zorgen dat er geen voedingsbodem is voor hun gedachtegoed.
Dat is volgens mij de enige oplossing.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:53

Musiess schreef:
Die fransen wilde vast ook veiligheid en dachter er vast t zelfde over. Dat bracht ook niks positiefs voor de 2e keer dit jaar al.

Dat bracht heel veel positiefs. Uiteindelijk sterven ook nu nog in Frankrijk de meeste mensen gewoon omdat ze oud worden. Zelfs ook al zijn er een aantal grote problemen, vergeet niet dat onze westerse samenleving voor het grootste deel heel veilig is. Hoe banger we ons laten maken, hoe onveiliger het wordt voor iedereen.

Heel specifiek: als je leert je zoon met een wapen te lopen, is de kans veel groter dat een ruzie escaleert en iemand de ander daadwerkelijk doodt. Zelfverdediging kan nuttig zijn, maar wapens maken de situatie vrijwel altijd gevaarlijker, niet veiliger.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:54

bigone schreef:
Musiess schreef:

Hoe slecht mensen mij vinden. Zodra mijn zoon er oud genoeg voor is. Word hij voorbereid op wat te doen als er een (rassen) oorlog komt.

Voorbereiden is beter dan niks.

Pure nieuwsgierigheid maar hoe ga je dat doen??

Ten eerste vind ik je nieuwschierigheid prima.

1- minimaal 3 talig opvoeden.
(Papa is nl en half duits. Dus duits word er gesproken als 2e taal. Daarnaast spreekt hij vloeiend arabisch. Omdat zijn moeder 10jaar met een arabier geweest is)
Dus minimaal die 3 talen.

Russisch en spaans word door ons vloeiend gesproken dus dat evt als ie echt ouder is. Dit is bijzaak.
Engels uiteraard ook.

2- zichzelf leren verdedigen op alle fronten.
3- niet 'weglopen' voor (je) problemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:54

Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace...

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world...

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Wat had deze man een vooruit ziende blik maar deze song geeft aan dat er ook toen al veel gedoe in de wereld was, alleen wat verder van ons bed. Nu zit het vlakbij, speelt het zich af onder onze neus en zal het inderdaad op een soort van guerilla oorlog in Europa uit kunnen draaien waarbij ieder persoon die lijkt op een persoon afkomstig uit regio's waar IS aan de macht met angst en argusogen bekeken zal worden. Samen leven word door angst steeds moeilijker gemaakt en dat drijft twijfelde mensen in hun macht.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:55

Shadow0 schreef:
Musiess schreef:

Dat bracht heel veel positiefs. Uiteindelijk sterven ook nu nog in Frankrijk de meeste mensen gewoon omdat ze oud worden. Zelfs ook al zijn er een aantal grote problemen, vergeet niet dat onze westerse samenleving voor het grootste deel heel veilig is. Hoe banger we ons laten maken, hoe onveiliger het wordt voor iedereen.

Heel specifiek: als je leert je zoon met een wapen te lopen, is de kans veel groter dat een ruzie escaleert en iemand de ander daadwerkelijk doodt. Zelfverdediging kan nuttig zijn, maar wapens maken de situatie vrijwel altijd gevaarlijker, niet veiliger.

Zolang de 'moslims' het ook leren moet mijn kind geen schietschijf zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:57

Musiess schreef:

(Papa is nl en half duits. Dus duits word er gesproken als 2e taal. Daarnaast spreekt hij vloeiend arabisch. Omdat zijn moeder 10jaar met een arabier geweest is)

Russisch en spaans word door ons vloeiend gesproken dus dat evt als ie echt ouder is. Dit is bijzaak.
Engels uiteraard ook.

Grappig dat ik het over het algemeen totaal niet met je eens ben maar dat ik het wel helemaal eens ben met deze waarden. Ik wil mijn kinderen ook meertalig opvoeden, gewoon uit maatschappelijk belang, en leren hoe ze zichzelf moeten verdedigen. Maar let wel... Verdedigen, niet aanvallen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:57

Ik denk dat het ergens wachten is op iemand die compleet doorflipt en dezelfde actie gaat uitvoeren alleen dan op willekeurige moslims.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:59

ingedebruijn schreef:
Ik denk dat het ergens wachten is op iemand die compleet doorflipt en dezelfde actie gaat uitvoeren alleen dan op willekeurige moslims.

Jep. Ik vind het verschrikkelijk aan onze maatschappij dat alle islamitische mensen nu ineens verantwoording af moeten leggen voor iets waar zij totaal niet achter staan. Bekijk de Facebookpagina 'Not my Islam' maar eens.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:59

misschien niet het eerste waar iemand aan denkt, maar dit kan er wel voor zorgen dat de europa/rusland situatie 'opgelost' raakt bedenkt ik mij net. In d vorige eeuw hebben ze ook een einde gemaakt aan de koude oorlog (of de uitlopers daarvan), door samen een front tegen hiltler te vormen. Met een beetje 'geluk' vormen Europa, USA en Rusland nu een front tegen IS.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:00

Emmaa_ schreef:
Musiess schreef:

Engels uiteraard ook.

Grappig dat ik het over het algemeen totaal niet met je eens ben maar dat ik het wel helemaal eens ben met deze waarden. Ik wil mijn kinderen ook meertalig opvoeden, gewoon uit maatschappelijk belang, en leren hoe ze zichzelf moeten verdedigen. Maar let wel... Verdedigen, niet aanvallen.

Dan zijn we het nu wel eens met elkaar eens! :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:01

Ook hier even een reactie op de vreselijke en diep trieste en misdadige aanslagen in Frankrijk.
Het zal je maar gebeuren je staat 's morgens op gaat lekker je gangetje en voor de dag om is is je leven onherstelbaar beschadigd. Zo vreselijk voor de mensen die zijn overleden hoeveel angst moeten ze hebben gehad in hun laatste momenten en dan de vele gewonden de als ze het overleven nooit meer onbevangen kunnen genieten van hun leven. Nabestaanden vrienden kennissen buurtgenoten zoveel angst zoveel pijn.
En waarom nou gewoon om angst dood en verderf te zaaien en de economie te ontwrichten.
Vroeger bestonden er sekte's en nu het IS waar mensen en vooral jongeren gehersenspoeld worden door criminele en niet helemaal goed in het potje gelovigen die het voorzien hebben op makkelijk beïnvloed bare en vooral jongeren.
Ik vind dit zo erg voor de gewone man moslim die oprecht gelooft en ook leeft volgens zijn geloof en keer op keer te horen krijgt dat moslims niet deugen ook deze mensen zijn slachtoffer.
Ik word er zo verdrietig van dat er nog steeds zo veel mensen op deze aarde rondlopen die zo respectloos zijn en een ander niets gunnen maar alleen uit zijn op macht.
Ik wil alle mensen in Frankrijk van welk geloof dan ook zo veel sterkte toewensen om met dit verlies om te gaan en hoop dat de leiders van deze misdadigers die dit op hun geweten hebben gestraft zullen worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:02

Zoe_97 schreef:
misschien niet het eerste waar iemand aan denkt, maar dit kan er wel voor zorgen dat de europa/rusland situatie 'opgelost' raakt bedenkt ik mij net. In d vorige eeuw hebben ze ook een einde gemaakt aan de koude oorlog (of de uitlopers daarvan), door samen een front tegen hiltler te vormen. Met een beetje 'geluk' vormen Europa, USA en Rusland nu een front tegen IS.

Eh.... nee. De koude oorlog ontstond na de Tweede Wereldoorlog, en is uiteindelijk 'opgelost' door diplomatie en doordat de economie van Rusland zover instortte dat ze wel wat toenadering nodig hadden.

Omgekeerd zijn de spanningen in het Midden-Oosten voor een deel ontstaan juist als gevolg van de Koude Oorlog, zowel de VS als Rusland hebben zich erg ingespannen het gebied daar instabiel te houden zodat de ander niet de macht heeft over de oliebronnen daar. (Zo heeft de VS destijds Bin Laden opgeleid als terrorist tegen de communisten daar. Dat liep verkeerd af...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:03

Zoe_97 schreef:

Ik denk het juist niet. Het lijkt mij waarschijnlijk dat deze aanslagen hetgeen zijn wat deze oorlog over het randje gaat duwen, en dan wordt het niet 'de hele wereld tegen de IS', maar dan gaan er een paar landen (waaronder Rusland) achter Assad staan, een paar willen alleen tegen IS vechten, een aantal (waaronder Nederland) willen zich pas mengen in het conflict als Assad aftreed... Op het moment dat Rusland en Amerika samen tegen een gezamenlijke vijand knokken gaat het goed, maar ook dan hebben ze een sleutelrol. 'Wij hebben jullie geholpen in een conflict waar we eigenlijk niet zo veel mee te maken hadden... Dus wij willen dit en dit ervoor terug'. Op de dit en dit kan je invullen wat je wilt, ik zou denken dat Poetin voor een vrijpas om half Europa weer terug te pakken als Russisch grondgebied gaat. Zonder Rusland aan 'onze' zijde kunnen we jammer genoeg niet zo veel.

geerke

Emmaa_ schreef:
ingedebruijn schreef:

Jep. Ik vind het verschrikkelijk aan onze maatschappij dat alle islamitische mensen nu ineens verantwoording af moeten leggen voor iets waar zij totaal niet achter staan. Bekijk de Facebookpagina 'Not my Islam' maar eens.

net als al die tevreden moslims die tussen de regels door lieten vallen dat het amerikas eigen schuld was toen de twin towers naar beneden vielen?Geintervieuwd in eenb nederlandse straat?

Zoe_97

Shadow0 schreef:
Zoe_97 schreef:

Eh.... nee. De koude oorlog ontstond na de Tweede Wereldoorlog, en is uiteindelijk 'opgelost' door diplomatie en doordat de economie van Rusland zover instortte dat ze wel wat toenadering nodig hadden.

Omgekeerd zijn de spanningen in het Midden-Oosten voor een deel ontstaan juist als gevolg van de Koude Oorlog, zowel de VS als Rusland hebben zich erg ingespannen het gebied daar instabiel te houden zodat de ander niet de macht heeft over de oliebronnen daar. (Zo heeft de VS destijds Bin Laden opgeleid als terrorist tegen de communisten daar. Dat liep verkeerd af...)

er kwam toen een heropwelling van koude oorlog, de koude oorlog ontstond al eerder hor

BigOne

Als je je kinderen geestelijk sterk opvoed en ze zich met woorden kunnen verdedigen, prima. Kinderen normen en waarden meegeven is fantastisch, dat je je ook nog zo op kunt voeden dat ze zich daar aan houden is heel sterk.
Tja, en dan heeft iemand zijn kind meertalig opgevoed, een zwarte dan in judo laten halen en hij krijgt verkering met een meisje waarvan enige familieleden aardig geradicaliseerd zijn. Je zoon spreekt vloeiend de taal, is hotel de botel van zijn vriendin en heeft alles voor haar over. Hoe sterk denk je dat de opvoeding dan nog is. Hopelijk sterk genoeg maar het kan ook totaal de andere kant opgaan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:04

Zoe_97 schreef:

Dat denk ik ook wel. IS zal nu wel snel uitgeroeid worden. Het enige wat dat nog in de weg stond was overeenstemming tussen de landen.

Alleen... Dan komt er wel weer een nieuwe organisatie die mogelijk nog erger is dan IS. Dat is ook gebeurd met Al Qaida.
Het ontstaan van zulke organisaties, en het feit dat ze een voedingsbodem kunnen vinden, heeft een andere oorzaak, en die moet aangepakt worden. Niet dat ik zo snel weet hoe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:04

geerke schreef:
Emmaa_ schreef:

net als al die tevreden moslims die tussen de regels door lieten vallen dat het amerikas eigen schuld was toen de twin towers naar beneden vielen?Geintervieuwd in eenb nederlandse straat?

'Het is niet wij tegen zij. Het is bijna iedereen tegen nagenoeg niemand'.

Jij bent volgens mij erg goed in zien wat je wilt zien en horen wat je wilt horen. Ik woon in een slechte buurt van Utrecht, waar erg veel mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst wonen. Het hangt hier vol met Franse vlaggen en iedereen lijkt net zo aangegrepen als ik ben.