Kindvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:40

Als ik mijn moeder nu erg laat schrikken, slaat ze uit reflex (en dat weten wij, de kunst is om net buiten hand bereik te zijn haha). Als ik ineens iemand aan mijn tas voel rommelen, kan het best zijn dat ik uit reflex richting mijn tas maai (en de tas onder vast pak en optrek) en dan iemand kan raken in het proces. Uit bescherming inderdaad.
Als ik een (on)bekende ineens vast pak, kan de reactie ook zijn diegene mij direct wegduwt.

Maar daar schrik je zelf ook echt van en dat voelt ook niet fijn :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-08-15 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:41

Nou dat dus o.a. inderdaad :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:45

Wij zijn allen ook maar mensen natuurlijk, die ook niet altijd even handig reageren.

Mijn schoonmoeder had een onbekend persoon onder de mayo gekregen, ze liet het vallen en het zat over de rug van diegene := kan gebeuren! Maar ja om nou alle 50+ vrouwen hierdoor te weigeren is ook weer zoiets :') was net een slechte komedie want haar reactie en die van de tafelgenoten was heel hard te lachen := (en daarna wel aangeboden de kosten reiniging op zich te nemen uiteraard).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-08-15 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:46

Varekaj schreef:
Als een kind in mijn bord of tas komt rommelen (onlangs gezien in een winkel) dan is dat per direct een dikke grens over. Een tik is 99% van de tijd een schrikreflex van onze kant uit. Als je kind zijn handen thuis zou houden zou het niet voorvallen. Daar ben jij als ouder fiks in de fout dat je dat inderdaad niet zag aankomen. Ik hoef dan geen nieuw gerecht meer, heel de sfeer is dan verpest. Zorg dat je kind aan tafel blijft, dan zijn die 50 ogen in je nek ook niet nodig.

Ik dacht even nog dat we het in het topic hadden over de spreekwoordelijke tik op de vingers. Dat je er wat van zegt ofzo, of een kind terugstuurt naar z'n eigen tafel.
Je gaat toch niet serieus letterlijk een kind een slaan? En andermans kind al helemaal niet :\ wat erg zeg... Natuurlijk is slaan geen reflex, dat is blijkbaar een gewoonte als je dat uit reflex doet, maar zeker niet normaal imo.
Je kan ook gewoon praten tegen een kind en zeggen; hee, blijf jij eens even van mijn spullen af! Ik weet zeker dat in 9 vd 10 gevallen het kind gewoon weer weggaat. Blijft het kind vervelend kun je gewoon de ouders erop aanspreken. En de sfeer verpesten; dat is imo toch echt iets wat je zelf in de hand hebt. Jij laat voor jou de sfeer verpesten, je kan ook zelf je mindset daarin veranderen. Want als hierdoor de sfeer al compleet verpest is... :\

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:02

Jeetje, ik lach me kapot hier. Gek hè, dat alle kinderen tegenwoordig brutale vuile vlerken zijn.

Als een kind met zijn handen in mijn eten komt kan 'ie inderdaad vanuit reflex een tik verwachten. En ouders hebben dan echt het recht niet om boos te worden op mij. Jouw wondertje mag niet aangeraakt worden? Dan had je het gespuis aan tafel moeten houden, ga toch weg.
Je ziet je kind van tafel gaan, je ziet het weg lopen, je ziet het bij een ander aan tafel gaan staan. Allemaal momenten waarin je als ouder al in had moeten grijpen. Als je besluit dat niet te doen, prima, jouw keuze, maar dan niet gaan miepen dat iemand anders ingrijpt als je kind een hele grote dikke grens over gaat.

Ik zie hier ook nog mensen die verwachten dat ik dan de dialoog met je kind aanga... Maar dat is dan jouw taak als ouder. Het moment dat je je kind rond laat huppelen tussen vreemde mensen neem je bewust het risico je kind aan mensen bloot te stellen die niet pedagogisch verantwoord handelen.

Bovendien is het wegtikken van de handjes een reflex, zoals je bij een volwassene, vlieg, paard ook zou doen als ze opeens in je eten kwamen. Niet om bewust een kind pijn te doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:34

verootjoo schreef:
Ik dacht even nog dat we het in het topic hadden over de spreekwoordelijke tik op de vingers. Dat je er wat van zegt ofzo, of een kind terugstuurt naar z'n eigen tafel.
Je gaat toch niet serieus letterlijk een kind een slaan? En andermans kind al helemaal niet :\ wat erg zeg... Natuurlijk is slaan geen reflex, dat is blijkbaar een gewoonte als je dat uit reflex doet, maar zeker niet normaal imo.
Je kan ook gewoon praten tegen een kind en zeggen; hee, blijf jij eens even van mijn spullen af! Ik weet zeker dat in 9 vd 10 gevallen het kind gewoon weer weggaat. Blijft het kind vervelend kun je gewoon de ouders erop aanspreken. En de sfeer verpesten; dat is imo toch echt iets wat je zelf in de hand hebt. Jij laat voor jou de sfeer verpesten, je kan ook zelf je mindset daarin veranderen. Want als hierdoor de sfeer al compleet verpest is... :\

Waarom zou ik mijn mindset moeten veranderen voor een ander zijn kind? Zorg gewoon dat je kind een ander niet lastig valt....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:40

Deze vakantie ook 2x bij hetzelfde restaurant gegeten waar ze een zitgedeeltje hadden bij de speelhoek met klim/klauterglijhoek en hoekje met lego en ander rustig speel spul. Andere kant van de dubbele deur was het rustige deel bij een bar.

Vonden wij ook ideaal. Die jongste van bijna 1,5 een kan nu niet zo lang aan tafel blijven zitten en de oudste van 5 speelt ook graag, maar wij zelf willen wel lekker eten. Pannekoekenrestaurant wn mac donalds heb ik niet zo'n plezier van.

Wij gaan ook wel eens naar lopend buffet/all you can eat restaurants. Dan lekker vroeg (17:00-17:30) en de kinderen hoeven niet te wachten op de verschillende gangen en kunnen tussendoor met ons even rondlopen en hun eten uitzoeken.

Met 45 tot 60 minuten hebben we alle drie gangen gehad wn kunnen vertrekken ;)

Onze oudste heeft glutenallergie dus dat maakt dw keuze voor ons nog beperkter.

Aparte delen zodat je kunt kiezen waar je kunt zitten zou ik toejuichen. Maar echt alle kinderen weigeren terwijl echt niet alle kunderen druk en vervelend zijn zou wel jammer zijn.

prijs/kaart en faciliteiten schiften ook al een deel dw bezoekers...
Chiave schreef:
Overigens... Pas ging ik uiteten bij een gesplitst restaurant. Rechts voor gezinnen, compleet uitgerust met klimattributen, legohoek en pannenkoekhoek waar kinderen zelf konden bakken. Links konden volwassen plaats nemen. Ik heb nooit last gehad van die kinderen in dat restaurant. Ik vond het juist leuk opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:49

Ik Let absoluut niet constant op mijn omgeving als ik uit eten ga. Zit ik in een boeiend gesprek en er verschijnt plots een hand in mijn bord, reken maar dat ik me het apezuur schrik. En dan een tik wel eens als reflex volgen. Als jij jouw koter aan tafel zou houden dan zou dit niet gebeuren.

Kan best dat die vader elke dag dronken is, maar dan nog. Het blijft een ferme uitspraak en dat openlijk toejuichen? Regel dat onderling...

Van mij mag een kind uitkramen wat hij wil zolang het niet kwetsen of beledigend is. Spontaan of niet, ze moeten ook leren dat je soms je eigen mening voor jezelf houdt. Respect is een basis die ze zo snel mogelijk moeten beheersen. Niet alleen aangenaam voor jou als ouder, maar ook voor henzelf en de omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:51

Btw, een kind zegt niet altijd de waarheid ;) die weten vaak verdomd goed wat men wil horen en knallen dat er dan graag uit, want ja, dat vindt iedereen leuk.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:55

BaileyMix schreef:
Jeetje, ik lach me kapot hier. Gek hè, dat alle kinderen tegenwoordig brutale vuile vlerken zijn.

Als een kind met zijn handen in mijn eten komt kan 'ie inderdaad vanuit reflex een tik verwachten. En ouders hebben dan echt het recht niet om boos te worden op mij. Jouw wondertje mag niet aangeraakt worden? Dan had je het gespuis aan tafel moeten houden, ga toch weg.
Je ziet je kind van tafel gaan, je ziet het weg lopen, je ziet het bij een ander aan tafel gaan staan. Allemaal momenten waarin je als ouder al in had moeten grijpen. Als je besluit dat niet te doen, prima, jouw keuze, maar dan niet gaan miepen dat iemand anders ingrijpt als je kind een hele grote dikke grens over gaat.

Ik zie hier ook nog mensen die verwachten dat ik dan de dialoog met je kind aanga... Maar dat is dan jouw taak als ouder. Het moment dat je je kind rond laat huppelen tussen vreemde mensen neem je bewust het risico je kind aan mensen bloot te stellen die niet pedagogisch verantwoord handelen.

Bovendien is het wegtikken van de handjes een reflex, zoals je bij een volwassene, vlieg, paard ook zou doen als ze opeens in je eten kwamen. Niet om bewust een kind pijn te doen.

Jij bent zelf volwassen geboren :D ?
Alles over 1 kam scheren is wel erg makkelijk en zwart wit. Lijkt me saai en vooral enorm frusterend :(:)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:58

Rare opmerking. Ik ben van mezelf inderdaad niet brutaal, en als ik dat een keer wel was kreeg ik een schop onder m'n kont. Zielig zielig zielig maar ik weet me in ieder geval fatsoenlijk te gedragen, en dat kon ik ook op jonge leeftijd.
Verder is je reactie weinig onderbouwend, voegt niets toe.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:07

Varekaj dat is maar net in welke kaders het kind de mogelijkheid krijgt zich te ontwikkelen. Je ziet veel (en gelukkig steeds minder) dat kinderen inderdaad alleen mogen zeggen of doen wat een ander leuk vind en gedrag wat een ander niet leuk vind wordt genegeerd en soms bestraft. Een kind leert daardoor enkel te doen wat een autoritair persoon wil dat het doet. Een soort automatisch gedrag denk ik. Het heeft immers liever dat er om 'm gelachen wordt dan dat het genegeerd of gestraft wordt. Maar of het zelf dan beseft wat hij of zij eigenlijk zegt of doet? En belangrijker misschien nog wel, of het beseft WAAROM het straf krijgt of genegeerd wordt? Nee dat denk ik niet. Juist daarom is het zo belangrijk dat kinderen 'fouten' maken (of lessen leren vind ik persoonlijk wat mooier klinken) om te begrijpen wat het 'verkeerd doet' (want ook dat is heel persoonlijk) en zo de normen en waarden te leren.

Kinderen doen niets anders dan kopiëren en zullen er altijd naar de weg streven zoveel mogelijk liefde van de ouders te krijgen. Feit dat zoiets tussen kaders geplaatst word vind ik eigenlijk al erg zat maar dat ter zijde.

Ik ga zelf niet uit eten met mijn zoontje van 2 omdat ik hem daar gewoon nog te jong voor vind en hem er geen plezier mee doe. Maar als ik een situatie zou tegenkomen waarin hij bij iemand anders aan tafel staat zou ik altijd er naar toe gaan of als het dichtbij is peilen of het oke is. Ik zou hem geen seconde uit het oog verliezen en wanneer iemand het oke vind dat hij er staat toch ook na een paar woorden weer mee terug nemen naar onze eigen tafel.
Maar ik zou wel altijd uitleggen hoe de situatie is aan hem. We leven al zo langs elkaar heen in deze maatschappij en ik vind het persoonlijk altijd prachtig om te zien hoe grenzeloos kinderen met een blanco beeld contact zoeken met anderen. Dus ik vind dat als iemand aangeeft (en dan is vaak een blik al genoeg) daar geen interesse in te hebben dat ik hem dat wel uitleg.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:09

BaileyMix schreef:
Rare opmerking. Ik ben van mezelf inderdaad niet brutaal, en als ik dat een keer wel was kreeg ik een schop onder m'n kont. Zielig zielig zielig maar ik weet me in ieder geval fatsoenlijk te gedragen, en dat kon ik ook op jonge leeftijd.
Verder is je reactie weinig onderbouwend, voegt niets toe.

Grappig, dat vond ik namelijk van jouw reactie. Ik heb nooit een schop onder m'n kont gehad maar ik kan me ook prima fatsoenlijk gedragen.

Het is niet alleen links of rechts om maar je post komt behoorlijk haatdragend over, zeker de eerste zin. Heel zwart wit en dat vind ik jammer omdat er nog zoveel tussen zit.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:13

Leg eens uit dan? Nette, opgevoede kinderen behoren toch al helemaal niet tot de situatie die ik beschrijf. Niks over één kam scheren dus (behalve het eerste zinnetje, toegegeven, mijn fout) want het gaat over onopgevoede vervelende kinderen die dit soort ongein uithalen.

Mallow

Re: Kindvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:21

je eerste zin is voornamelijk waar ik over viel, buiten dat ik het absoluut niet zou tolereren als jij (of wie dan ook) m'n kind een tik zou geven schreef je inderdaad alle kinderen en mocht ik mij dus ook aangesproken voelen. Terwijl ik eigenlijk zeker weet dat mijn zoontje alleen heel enthousiast naar je toe zou lopen om z'n teletubbies te laten zien bijvoorbeeld :D

Wat ik probeer te zeggen is dat kinderen zich gedragen binnen de kaders die het krijgt van de ouders en mede opvoeders en dat het ook de ruimte moet kunnen krijgen om fouten te maken, te leren en zich te ontwikkelen tot een eigen ik.
Dat dit niet valt onder het in jouw bord prikken met vingertjes dat snap ik (kan me eerlijk gezegd ook echt niet voorstellen dat je dat als ouder niet door hebt maar dat ter zijde) maar een tik uitdelen vind ik dan gewoon veel te ver gaan, het weet immers niet eens dat het wat verkeerd doet. Ik zou mij als ouder verantwoordelijk voelen en er alles aan doen om de situatie voor jou te verbeteren maar het absoluut niet tolereren als jij daarbij geweld zou gebruiken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:24

zonnebloem18 schreef:
Gisteren hebben een paar mannen hier bij de chinees de toko afgebroken, meteen alle mannen van 40+ maar weigeren in de toekomst lijkt me wel een goed idee.

Uiteindelijk is het heel simpel er zijn altijd goeie die moeten lijden onder de kwade, of dat nou gaat om kinderen, zakenmannen, pubers of studenten. Ik blijf er bij dat men in de horeca degene die overlast veroorzaken moeten aanspreken, ongeacht leeftijd. Op het moment dat men dit collectief doet zullen degene die structureel overlast veroorzaken zich ook aan moeten passen als ze nog ergens fatsoenlijk willen eten.

heb je ze geen tik verkocht? dan luiisteren ze vast wel ? :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:25

Maar dat is toch het risico dat je neemt als je je kind zo 'vrij en blij' ongestoord de wereld laat ontdekken? Ik heb geen zin in het pedagogisch verantwoord opvoeden van een kind, daarom heb ik er geen. Ik doe dus wat me goed dunkt op dat moment om het kind weg te krijgen bij mijn bord, als de ouder het daar niet mee eens is... Dan had je je kind daar niet aan bloot moeten stellen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:14

BaileyMix schreef:
Maar dat is toch het risico dat je neemt als je je kind zo 'vrij en blij' ongestoord de wereld laat ontdekken? Ik heb geen zin in het pedagogisch verantwoord opvoeden van een kind, daarom heb ik er geen. Ik doe dus wat me goed dunkt op dat moment om het kind weg te krijgen bij mijn bord, als de ouder het daar niet mee eens is... Dan had je je kind daar niet aan bloot moeten stellen.

Zo werkt het toch niet.
Als een volwassen iemand bij de kassa voorkruipt dan zeg je daar toch wat van of geef je die ook een tik?

Ik verbaas me dat mensen het normaal vinden om kleine kinderen te slaan.
Wat nou als dat kind schrikt en als reflex terug mept, blijf je dan op en neer aan het meppen net zolang tot je gewonnen hebt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:29

Nu ben ik niet van de tikken uitdelen, maar kind of volwassene in dezelfde situatie zou voor mij geen verschil maken...
Een tik op de vingers vind ik overigens heel wat anders dan slaan, maar Hey, wie ben ik?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:45

Als een volwassene aan mijn eten zit plotseling tik ik ook z'n handen weg ja. Uit reflex dus, als iemand bij de kassa voordringt heb je meestal geen reflex. Dus als een kind voordringt bij de kassa zou ik ook geen tik geven. Bovendien is een reflex tik geen slaan, dat is nogal overdreven. Je geeft je paard toch ook wel eens een corrigerende tik als hij bv. een bijtbeweging geeft, dat betekent niet dat je je paard mishandelt.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:11

Een tik kan ook gegeven worden uit een beschermingsreflex. Stel je voor dat een kind naar mijn bord hete soep graait bijvoorbeeld, dan zou een tik of een schreeuw mijn reflex kunnen zijn ja. Net als dat ik een kind zonodig hardhandig bij de weg wegtrek als er een auto aankomt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:28

Van mij mag een groenteboer ook een tik op een hand geven die in alle perziken aan het knijpen is :j

Is snel en duidelijk en niemand loopt daar een trauma van op, maar men onthoud het wel goed dat het niet netjes is om zomaar aan andermans spullen te zitten klooien.

Een veels te brutale opdringerige hand wegtikken of onvriendelijk wegtrekken gewoon om snel een duidelijke correctie te geven, vind ik toch echt van een hele andere orde dan iemand een pak slaag geven.

Ik hoop echt dat als ik om duistere redenen die kleine niet in de gaten heb als hij het idiote plan opvat om aan andermans eten te zitten (restaurant / bakker / markt / snoepwinkel enz.) dat iemand dan een tikje op dat grijpgrage handje geeft voordat hij het zelf-belonende effect van iets lekkers in zijn snuit voor elkaar heeft gekregen :j

Die hand moet daar weg en met een tikje er op is dat het snelst duidelijk èn direct het gewenste resultaat :j

Echt, als je een opdringerige hand van een wildvreemde uit je buurt wegtikken min of meer gelijk stelt aan om vanalles of niks slaan / agressie / mishandeling en weet ik wat nog meer.... en dat dan bovendien nog graag zou willen vergelden met iemand een dreun geven waar je kind bij staat.... wie is er dan meer van het padje af :o

Dat je heel erg boos wordt als iemand je kind vanuit het niets kwaad doet dat is begrijpelijk :j

Maar iemand die min of meer belaagd wordt door je kind en dat zelf oplost zonder je kind verder te beschadigen ofzo... tja dan kun je volgens mij alleen maar boos zijn op jezelf omdat JIJ het zover hebt laten komen en de situatie niet voorkomen hebt.

Je kan niet verwachten dat de hele wereld zich aanpast naar jou of je kind, en problemen die je kind veroorzaakt oplost zoals jij dat graag zou willen zien.

Wil je alleen zelf problemen oplossen, dan moet je zorgen dat de problemen ook bij jou blijven en niet die van een ander worden. Kun je dat (een keer) niet dan is de consequentie dat een ander het op een andere manier aanpakt :(:)

Ook leerzaam voor een kind want op latere leeftijd krijgen ze ook heus wel eens te maken met teleurstellingen, onredelijkheid en andere manieren van andere mensen.

En is het wel fijn als ze dan van hun ouders geleerd hebben dat ze er niet meteen op los moeten beuken als iemand iets doet op een manier die hen niet aanstaat :=

Iemand die een hand uit zijn persoonlijke ruimte wegtikt (tikt dus, niet slaan :roll: ) puur om die hand daar van schrik terug te laten trekken, is echt iets heel anders dan iemand een lel verkopen met als doel om diegene eens een lesje te leren / te straffen / pijn te doen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:46

Met wat is er mis mee om eerst duidelijk NEE tegen het kind te zeggen en vervolgens de ouders te vragen het kind bij zich te houden.
Een tik is vreselijk ouderwets en een gebrek aan communicatie mogelijkheden.
Ik heb mijn kinderen nog nooit een tikje gegeven en zij zijn keurig opgevoed dus laat ik het never nooit zien dat iemand het nodig vind om mijn kinderen een tik te geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:07

Je kan gerust eerst NEE zeggen :j

Zou ik zelf ook doen natuurlijk. Eerst waarschuwen voordat je "wie niet horen wilt" toepast bij grijpgrage handjes.

Maar als een ander dat niet doet...tja dat is het risico van brutaal anderen tot last zijn denk ik dan maar *haalt schouders op*.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:09

Dan hou je je kinderen bij je, heb je ook dat probleem niet.
Opvoeden van andermans kinderen is niet mijn taak.
Ben wel heel blij dat ik geen kinderen heb, aangezien ik in de huidige maatschappij volgens mij een hele slechte moeder zou zijn in de ogen van alle "pedagogen".
Ik zou in de huidige maatschappij ook absoluut geen kind op wíllen voeden...

Ik heb het nooit mee gemaakt dat een kind in mn bord zat. Wel dat een volwassene in m'n tas zat, en die kreeg ook gewoon een pets op z'n vingers.