Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:05

Brainless schreef:
little_king schreef:
Er is weinig fatsoen aan om een oud feest de kop in te willen drukken.
Dus als we het daar over gaan hebben.

-O-
35% van de gezinnen met kinderen viert geen Sinterklaas...
Maar blijkbaar is dat een heel groot probleem?!

Nee hoor, het probleem is mensen die het koste wat kost willen verbieden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:05

Brainless schreef:
little_king schreef:

-O-

Ik zie nergens 't woord probleem voorbij komen?

Iedereen moet zelf weten wat hij/zij wil. Maar laat elkaar daar wel mee in zijn/haar waarde.

Voor mijn part gaat iedereen 'jappie op een stokkie' of een ander zelfverzonnen feest vieren. Als jij daar blij mee bent :')

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:06

Yucca schreef:
MoriMann schreef:
Ik zie steeds de opmerking 'in de schoorsteen krijg je ook geen rode lippen'. Ik geloof niet dat de gemiddelde persoon met een donkere huid van narure erg rode lippen heeft. Waar dat vandaan komt, heb ik nooit begrepen. Misschien omdat rood een standaard kleur lipstick is?

Niet dat het er echt toe doet, maar ik vraag het me wel af.

Het gaat ook om een karikatuur, niet om een werkelijk donker persoon. Dus bepaalde zaken worden dan benadrukt/uitvergroot.

Sterker nog, het is een bekend karikatuur met een geschiedenis. Zwarte Piet is geen op zichzelf staand concept. Het maakt onderdeel uit van een traditie van blackface, wat gelukkig in in de rest van de wereld al erkend wordt als racisme.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:07

Brainless schreef:
little_king schreef:

-O-

Niet willen vieren is geen probleem. Tenminste, dat idee krijg ik van dit topic, op een paar uitzonderingen na. Maar die waren toch al ongenuanceerd aan het hersenscheten.

Het probleem is het mogelijk willen verbieden. Dat gaat toch veel te ver? Jij mag kiezen geen Sinterklaas te vieren (ik snap die keuze helemaal), anderen mogen kiezen Sinterklaas wel te vieren (ook die keuze snap ik helemaal).

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:08

Brainless schreef:
little_king schreef:

-O-

dus 65%, wat mij betreft nog steeds een meerderheid is, viert het wel...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:10

Winged schreef:
Maar: Is het ergens ook geen compliment? Piet is een vrolijke, gezellige goedzak die lekkers brengt.

Ik zou het heel vervelend vinden om aangesproken te worden als 'vrolijke gezellige goedzak die lekkers brengt'*. (Echt complimenteus kan ik het ook niet vinden trouwens...? Maar dat terzijde.)

Ik denk dat we ons eigenlijk niet genoeg realiseren hoe irritant en beledigend het is om aangesproken te worden als typetje, ipv als individu. Het maakt niet uit welk type dat is, of hoe positief het is.

* met als uitzondering iedereen met een geestelijke leeftijd tot een jaar of 4.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:12

Niemand in dit hele veel te lang durende topic heeft het ooit gehad over verbieden.
Wie verzint dat nou weer opeens?

Peperkroket

Ik snap ook dat verbieden wel een hele rigoureuze maatregel is, maar (langzaam!) de traditie veranderen, zou dat kunnen?

Wat mij betreft hoeft het feest niet te veranderen, mijn aandeel in de discussie is slechts dat ik schrik van het aantal mensen dat zegt dat de 'anti's' maar hun ** moeten houden. Over vrijheid van meningsuiting gesproken. Als mensen zich gekwetst voelen, vind ik het belangrijk dat mensen die kant van het verhaal begrijpen en zich eventueel erin verdiepen. Nogmaals, deze discussie hangt voor mij zo samen met de grote onwetendheid van veel mensen wat betreft het Nederlandse slavernijverleden en de in mijn ogen onjuiste houding van wij/zij (en dan heb ik het over Nederlanders tegenover die volgens sommigen het Nederlandschap blijkbaar niet waard zijn).

(San87, dit is overigens niet per se op jouw post gericht, meer algemeen :) ).

FlyAway

Killyenn schreef:
Yucca schreef:

Het gaat ook om een karikatuur, niet om een werkelijk donker persoon. Dus bepaalde zaken worden dan benadrukt/uitvergroot.

Sterker nog, het is een bekend karikatuur met een geschiedenis. Zwarte Piet is geen op zichzelf staand concept. Het maakt onderdeel uit van een traditie van blackface, wat gelukkig in in de rest van de wereld al erkend wordt als racisme.

Niet overal. De Perzische cultuur kent Hajji Firuz, en juist díe probeert de VN te beschermen als historisch cultuur erfgoed......

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:13

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:14

Shadow0 schreef:
Winged schreef:
Maar: Is het ergens ook geen compliment? Piet is een vrolijke, gezellige goedzak die lekkers brengt.

Ik zou het heel vervelend vinden om aangesproken te worden als 'vrolijke gezellige goedzak die lekkers brengt'*. (Echt complimenteus kan ik het ook niet vinden trouwens...? Maar dat terzijde.)

Ik denk dat we ons eigenlijk niet genoeg realiseren hoe irritant en beledigend het is om aangesproken te worden als typetje, ipv als individu. Het maakt niet uit welk type dat is, of hoe positief het is.

Iedereen wordt getypeerd, minstens één keer in het leven. Het is maar net hoe je ermee omgaat. Discriminatie en vooroordelen uitbannen is de grootste utopie die er is. Onmogelijk.

Wat je wel kunt veranderen is de manier waarmee mensen ermee omgaan. Ik bijvoorbeeld, laat de term 'kaaskop' volledig aan me voorbij gaan. Of het feit dat ik uit Twente kom en daarom eigenlijk in het westen standaard boer word genoemd. I don't give a oliebol, ik ben er trots op om boer te zijn :D.

Als mens ga je niet dood aan wat meer optimisme.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:15

Peperkroket

Yucca schreef:
Nikass schreef:
Niemand in dit hele veel te lang durende topic heeft het ooit gehad over verbieden.
Wie verzint dat nou weer opeens?

De VN: http://www.nu.nl/binnenland/3608347/vn- ... feest.html :+

Niet de VN, dit is een persoonlijke mening en geen uitkomst van de VN als organisatie.

Winged

Shadow0 schreef:
Winged schreef:

Persoonlijk zou ik het geen groot probleem vinden. Maar nu ben ik ook blank. Daarnaast: Mensen die een donker iemand vergelijken met Piet zijn vaak jonge kinderen. Die vaak niet beter weten.

Brainless

WilmaBoy schreef:

Tja, als je zo begint ;) 77% van de Nederlanders koopt geen vuurwerk.
De grote meerderheid koopt niets, dus maar afschaffen? :P

FlyAway

Ach, misschien geeft dit hele verhaal het Sinterklaas wel een enorme boost! Niets zo spannend als ondergronds een feestje vieren :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:16

Brainless schreef:
WilmaBoy schreef:

Ja, absoluut! Dat veroorzaakt pas schade! :D

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:17

FlyAway schreef:
Killyenn schreef:

Niet overal. De Perzische cultuur kent Hajji Firuz, en juist díe probeert de VN te beschermen als historisch cultuur erfgoed......

Pardon, verkeerde bewoording. In een groot deel van de wereld/in de academische wereld (social sciences)/in social justice organisation.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:17

de vraag welke ik mij stel, hebben wij al eens aan een kind gevraagd wat zij ervan denken?
Of zij dat ook al 'racisme' zien? Hoe denken/gaan zij ermee om?

Het valt mij op dat het enkel de volwassenen zijn die er blijkbaar een probleem van maken

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:18

Chris schreef:
Yucca schreef:

Niet de VN, dit is een persoonlijke mening en geen uitkomst van de VN als organisatie.

Maar dat het de persoonlijke mening is van de voorzitter van de commissie die hier een uitspraak over moet doen, zou best al wel eens een goede indicator kunnen zijn van de uitkomst, want van enige objectiviteit kan natuurlijk geen sprake meer zijn na zo`n uitspraak ;)

Winged

FlyAway schreef:
Ach, misschien geeft dit hele verhaal het Sinterklaas wel een enorme boost! Niets zo spannend als ondergronds een feestje vieren :D

Lang leve de illegaliteit :D

Kinderen weten vaak niet wat racisme is. Voor hen is zwarte piet gewoon zwarte piet.

WilmaBoy

Brainless schreef:
WilmaBoy schreef:

neen, maar die 77% maakt er ook geen probleem van dat vuurwerk bestaat en dat het wordt afgeschoten en dat het licht/lawaai maakt ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:19

Killyenn schreef:
FlyAway schreef:

Pardon, verkeerde bewoording. In een groot deel van de wereld/in de academische wereld (social sciences)/in social justice organisation.

En waarom is deze nuancering van belang?

En waarom plaats je de perzische cultuur daar buiten?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:20

FlyAway schreef:
Chris schreef:

Maar dat het de persoonlijke mening is van de voorzitter van de commissie die hier een uitspraak over moet doen, zou best al wel eens een goede indicator kunnen zijn van de uitkomst, want van enige objectiviteit kan natuurlijk geen sprake meer zijn na zo`n uitspraak ;)

Ze zijn met z'n vieren, misschien vinden de andere mensen dit wel een onzinuitspraak. :+ Maar je hebt wel een punt hoor, door zo voor de uitspraak van de commissie al zo je mening te geven wordt wel een bepaalde toon gezet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:20

Overigens: de VN-voorzitter is niet de hele commissie, en diens mening is niet automatisch de eindconclusie. Ook gaat het om afschaffen, niet om verbieden, en daar zit wel wat verschil tussen.

Winged: dat het een utopie is betekent niet dat we het goed moeten keuren. Het is en blijft respectloos. Dat jij ertegen kan, maakt het aanspreken van iemand op accent of huidskleur ofzo toch echt niet een compliment of een prima manier van doen.

En typeringen zijn makkelijker op te vangen als je er meestal geen last van hebt. Optimisme is daarbij niet het hoofdpunt, het heeft meer te maken met zelfbeeld en zelfvertrouwen. Maar als je te weinig hebt om je zelfbeeld goed te ontwikkelen, dan komen zulke dingen aan. En daar kunnen wij best wat rekening mee houden, ipv zeggen dat het 'eigenlijk' misschien wel als compliment bedoeld is om iemand te typeren als vrolijke goedzak, alleen op grond van z'n huidskleur.