Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:17

Rinske schreef:
Lovely schreef:
Dan houd je vanzelf een kneuzenkermis over.

Dus: als je bestuurders hebt die er niet alleen voor het geld zitten en wel hart voor de zaak hebben, dat zijn kneuzen.
Uhuh :') .

Maar wat vind jij er nou eigenlijk van Lovely? Jij vind dat bestuurders die er alleen voor het hoogst mogelijke salaris zitten goed werk doen? Dat haal ik uit je post namelijk.

Dat maak je er zelf van, want het staat niet in mijn post. Als je het niet heel erg vindt, neem ik geen verantwoordelijkheid over de dingen die jij zegt en denkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:19

Ffortuna schreef:
Shadow, ik kan je daar geen pasklaar antwoord op geven, omdat het een vrij ingewikkelde vraag is - maar het ook niet zo simpel ligt. Het is immers niet zo dat bijv. de eigen bijdrage in de zorg wordt verhoogd voor die salarissen, er moet veel meer geld worden uitgegeven (aan de zorg) immers.

Gedeeltelijk is het natuurlijk wel zo simpel: geld dat aan topbestuurders wordt uitgegeven kan niet worden uitgegeven aan medicijnen of verpleegkundigen.
Ik stel nadrukkelijk niet dat het aanpakken van de topsalarissen de zorgtekorten geheel oplost. Maar elke keer dat je een ton bespaart op bestuurssalarissen die ver boven het maximum liggen, is toch een ton aan geld dat je in kunt zetten voor daadwerkelijke zorg.

Citaat:
En verder, natuurlijk vind ik de situatie van bijv. Vestia (om maar een voorbeeld te noemen) schandalig. Tuurlijk zou dat niet moeten kunnen, maar ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.

Maar het gaat er om wat er gedaan wordt om te zorgen dat het niet meer kan. En op dit moment is de visie van een aantal partijen: daar doen we niks aan, behalve ze een vermanend "Foei! Dat maag je niet meer doen hoor" toe te voegen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:20

Lovely schreef:
Dat maak je er zelf van, want het staat niet in mijn post. Als je het niet heel erg vindt, neem ik geen verantwoordelijkheid over de dingen die jij zegt en denkt.

Ik zag vraagtekens: het verzoek of jij het wilt toelichten. Wat vind jij er dan werkelijk van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:27

Shadow0 schreef:
Gedeeltelijk is het natuurlijk wel zo simpel: geld dat aan topbestuurders wordt uitgegeven kan niet worden uitgegeven aan medicijnen of verpleegkundigen.
Ik stel nadrukkelijk niet dat het aanpakken van de topsalarissen de zorgtekorten geheel oplost. Maar elke keer dat je een ton bespaart op bestuurssalarissen die ver boven het maximum liggen, is toch een ton aan geld dat je in kunt zetten voor daadwerkelijke zorg.

Deels eens. Maar: ik weet niet of je bekend bent met de verdeling van de financien bij (semi)overheidsinstellingen? Vaak is daar 1 potje voor salarissen van het bestuur, 1 potje met salarissen van de uitvoerende krachten, 1 potje met geld voor het kopen van medicatie (gezien we het hier over de zorg hebben)... En er wordt niet geschoven met de potjes, plus: alles wat er niet wordt uitgegeven wordt het jaar erop gekort op de begroting. Dát vind ik pas krom, maar ik heb het zelf meegemaakt: de instantie waar ik voor werkte gaf vaak een miljoen ´te weinig´ uit, en wilde dat teruggeven aan de burgers. Dat mocht niet van de gemeenten waarbij we in dienst waren, omdat we Rijksoverheid ze dan zou korten op het budget. Het was dus niet zo dat ze alles dat over was bij elkaar konden rapen en daarvoor bijvoorbeeld extra mensen konden aannemen, nee, het budget moest per potje worden uitgegeven.

Overigens denk ik dat het wel héél lastig wordt om de salarissen van topbestuurders die niet goed hebben gepresteerd met terugwerkende kracht aan te pakken. Je zou dan een soort wet moeten hebben waar in staat ´als je niet goed presteert mag achteraf een X% van je salaris ingevorderd worden met terugwerkende kracht´. Stel, jij hebt ruzie met je werkgever, die stelt een verklaring op ´mevrouw X heeft niet goed gepresteerd´, hup, dan mag je dokken. Het lijkt me heel erg lastig om te zeggen dat de maatregel alleen voor een select clubje geldt, want waar trek je dan de grens? Bij directeuren? Wat doe je dan met een adjunct? En met de rest van de raad van toezicht bij een groot bestuursorgaan, waar alle salarissen vergelijkbaar zijn? etc. etc. etc.

Angela

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:31

En ook dit jaar was ik *alweer* te laat om de spullen in te zenden om te mogen stemmen vanuit het buitenland. Om de een of andere reden is het telkens als de campagnes beginnen, al te laat om je documenten daarvoor in te zenden..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:32

Shadow0 schreef:
[Gedeeltelijk is het natuurlijk wel zo simpel: geld dat aan topbestuurders wordt uitgegeven kan niet worden uitgegeven aan medicijnen of verpleegkundigen.

.

Dit gebeurd als je die "topbestuurders" niet in bedwang houdt.

Citaat:
ATHENE (AFN) - De Griekse werkloosheid heeft in juni een nieuw recordniveau van 24,4 procent bereikt. Dat meldde het nationale statistiekbureau Elstat donderdag. In mei stond de werkloosheid nog op 23,5 procent volgens een opwaarts herzien cijfer.

De Griekse werkloosheid ligt meer dan twee keer zo hoog als gemiddeld in de eurozone. Griekenland verkeert in een diepe recessie, die versterkt wordt door de ingrijpende bezuinigingen die het land moet doorvoeren in ruil voor Europese hulp bij het betalen van zijn rekeningen.

http://www.debeurs.nl/beursnieuws/10384 ... ecord.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:39

Ffortuna schreef:
Deels eens. Maar: ik weet niet of je bekend bent met de verdeling van de financien bij (semi)overheidsinstellingen? Vaak is daar 1 potje voor salarissen van het bestuur, 1 potje met salarissen van de uitvoerende krachten, 1 potje met geld voor het kopen van medicatie (gezien we het hier over de zorg hebben)...

Ik heb al ergens (maar dat is een stuk terug) aangegeven dat deze manier van berekenen zeer kwalijke gevolgen kan hebben. Het zou veel nuttiger zijn om een meer algemene visie te hebben op wat je wilt en kunt bieden. Het potjesdenken nodigt namelijk ook uit om ondoordachte bezuinigingen te doen die elders meer geld kosten, omdat het geheel niet gezien wordt.

Citaat:
Dát vind ik pas krom, maar ik heb het zelf meegemaakt: de instantie waar ik voor werkte gaf vaak een miljoen ´te weinig´ uit, en wilde dat teruggeven aan de burgers.

Dat is ook krom, maar toch geen reden om het dan maar aan bestuurders uit te keren.

Citaat:
Overigens denk ik dat het wel héél lastig wordt om de salarissen van topbestuurders die niet goed hebben gepresteerd met terugwerkende kracht aan te pakken.

Oplossing: gewoon niet zo'n topsalaris geven, hoef je ook niets terug te vorderen. Normale mensen kunnen ook gewoon goed werk leveren voor normale salarissen, waarom zou men dat in de top niet kunnen? En dan volgens de normale regels gewoon ontslaan: dan krijg je als werknemer bijvoorbeeld geen ontslagvergoeding mee als je ontslagen wordt wegens ernstige wanprestatie.

Overigens kunnen werknemers voor fraude en diefstal van bedrijfsgegevens wel degelijk worden vervolgd, en volgens mij ook voor het opzettelijk schade toebrengen. Voor nalatigheid weet ik niet zeker, zo thuis ben ik er niet in, maar je kunt natuurlijk wel verdedigen dat bij extra verantwoordelijkheden (die men toch steeds weer noemt als reden van de hoge salarissen) ook werkelijk meer aansprakelijkheid hoort.

Verder is het promoveren naar strafrecht een prima idee. Een flinke naheffing en eventueel celstraf voor mensen die nadrukkelijk incapabel of zelfs frauduleus gehandeld hebben lijkt me heel zinvol.

Citaat:
Bij directeuren? Wat doe je dan met een adjunct? En met de rest van de raad van toezicht bij een groot bestuursorgaan, waar alle salarissen vergelijkbaar zijn? etc. etc. etc.

Je kunt inderdaad ook gaan voor de weg van de minste weerstand: moeilijke vragen uit de weg gaan, op voorhand al beredeneren dat het echt-echt-echt niet anders kan en het nooit iets kan worden. Om dan verbaasd te zijn dat de onderwijskosten of zorgkosten zo hoog zijn terwijl de prestaties toch tegenvallen. En dan verhoog je de premie van mensen die zo dom waren om ziek te worden, of je probeert het af te wentelen op studenten. Kan allemaal.
Maar wat daarvan is dan precies die grote 'verantwoordelijkheid' die de bestuurders dragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:44

Shadow, mag ik dan een wedervraag stellen? Wat vind jij dan een normaal salaris voor een topbestuurder in Nederland?

Overigens wilde ik ook al opperen dat het waarschijnlijk wettelijk gezien makkelijker is om te kijken naar vervolging wegens fraude of iets in die trant, omdat ik een terugvordering van salaris vastleggen in de wet gevaarlijk vind voor andere situaties, waarbij werkgever en werknemer onenigheid hebben bijvoorbeeld.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:51

ceasario schreef:
Shadow0 schreef:
[Gedeeltelijk is het natuurlijk wel zo simpel: geld dat aan topbestuurders wordt uitgegeven kan niet worden uitgegeven aan medicijnen of verpleegkundigen.

.

Dit gebeurd als je die "topbestuurders" niet in bedwang houdt.

Citaat:
ATHENE (AFN) - De Griekse werkloosheid heeft in juni een nieuw recordniveau van 24,4 procent bereikt. Dat meldde het nationale statistiekbureau Elstat donderdag. In mei stond de werkloosheid nog op 23,5 procent volgens een opwaarts herzien cijfer.

De Griekse werkloosheid ligt meer dan twee keer zo hoog als gemiddeld in de eurozone. Griekenland verkeert in een diepe recessie, die versterkt wordt door de ingrijpende bezuinigingen die het land moet doorvoeren in ruil voor Europese hulp bij het betalen van zijn rekeningen.

http://www.debeurs.nl/beursnieuws/10384 ... ecord.html

Toch gek. De grieken in recessie door bezuinigingen die ze moeten doorvoeren om hulp te krijgen.
Wij in recessie door bezuinigingen die we moeten doorvoeren om hulp te geven. :')

Ik zou bijna zeggen, twee economieeen naar de kloten voor de prijs van één (euro.)

Grapje. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:53

Ffortuna schreef:
Shadow, mag ik dan een wedervraag stellen? Wat vind jij dan een normaal salaris voor een topbestuurder in Nederland?

Overigens wilde ik ook al opperen dat het waarschijnlijk wettelijk gezien makkelijker is om te kijken naar vervolging wegens fraude of iets in die trant, omdat ik een terugvordering van salaris vastleggen in de wet gevaarlijk vind voor andere situaties, waarbij werkgever en werknemer onenigheid hebben bijvoorbeeld.

In het onderwijs kan het ministerie geld terugvorderen als ze vinden dat een bestuurder teveel verdient, volgens mij onlangs nog aan de orde, maar de wettelijke afwikkeling ervan, en of dat uiteindelijk ook wordt uitgevoerd (t blijven ten slotte verkiezingstijden ;) ) weet ik dan weer niet.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:01

Hier ook een stem voor PVV. Vind het belangrijk dat de werkloosheid omlaag gaat, btw verhoging vind ik echt belachelijk en zou alleen nog maar slechter zijn voor NL. Hij heeft ook z'n punten waar ik het niet mee eens ben... maar dat hou je bij elke partij. VVD was ik ook altijd wel fan van maar die maakt zo'n blunder wat betreft Griekenland (dat daar als ons pensioengeld zou zijn) dat die mijn stem zowieso niet krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:15

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:19

Ik ga denk ik voor de middenweg, D66 ofzo. Weet het nog niet. Maar wat ik wél weet is dat de PVV geen stem van mij krijgt. Wilders is hartstikke onbetrouwbaar... snap niet dat hij nog stemmers heeft :=

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:29

Die zijn inderdaad ook hoger. Maar als de werkgelegenheid al 0 is, de bouw al op z'n gat ligt. Bouwondernemers een (scherpe) prijs hebben afgesproken, na een aantal jaar eindelijk de toestemming krijgen om te gaan bouwen en dan de "winst" ineens flink naar beneden gaat.... Dan zie ik dat echt NIET als een pluspunt. Trouwens, ik denk dat de omliggende landen wat betreft btw ook niet te vergelijken is. Zo liggen een aantal prijzen in het buitenland gewoon een stuk lager dan dat het hier ligt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:36

Tja, op welke manier had je dan liever gehad dat ze dat geld dat dit oplevert, dan richting de schatkist hadden geschraapt? Dit lijkt me zo'n kwaaie nog niet vergeleken met andere "takken van sport" waar geld weggehaald wordt :)

En dan heb ik het niet over verstandiger uitgeven van wat ze hebben, want dat moet OOK natuurlijk :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:40

Om belastingmaatregelen per land te vergelijken zul je toch echt het hele belastingstelsel onder de loep moeten nemen, er een uitpikken en daar conclusies aan verbinden wordt het echt niet.

Want hoe hoog zijn de accijnzen in het buitenland, hebben ze er wel/geen kwarkje van Kok :D , hoe wordt het eigen huis belast of juist niet, enz, enz, welke andere belastingen worden er wél verrekend in de (onbelaste) prijs van een product....

Persoonlijk heb ik daar geen zicht op. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:41

Maar wilde de VVD de vorige verkiezingen ook al geen kleinere overheid en minder uitgaven door de staat, en hoe zijn ze tot nu toe geslaagd?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:42

pmarena schreef:
Om even een klein puntje er uit te pikken: BTW verhoging is alleen maar heel logisch hoor, zou er al jaren aankomen, kijk voor de grap eens naar de BTW tarieven in andere Europese landen :)

http://www.cijfernieuws.nl/nieuws/btw-t ... in-europa/

Trouwens, Griekenland heeft een BTW van 23%.

Ik zou zeggen, verwacht er geen wonderen van. :') _O-
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 06-09-12 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:43

@Randalinpony, dat is al sinds het begin van de VVD één van de speerpunten van hun identiteit. Dat roepen ze iedere verkiezing weer. En ondanks dat de VVD toch regelmatig in het kabinet heeft gezeten, zijn ze daar tot op heden nooit zo in geslaagd ;)
Sowieso vind ik dat de VVD nogal hard roept zeker te weten wat er nu nodig is in dit land, terwijl ze daartoe toch echt twee jaar de tijd hebben gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:44

Randalinpony: Dat soort gegevens heb je nodig om de totale lastendruk / koopkracht te berekenen natuurlijk, maar gewoon puur over die BTW verhoging, dat is echt niet iets dat nu uit de lucht komt vallen... daar hebben ze het al jaren over.

Daar over moeilijk doen is mijns inziens net zo nutteloos als doen alsof de woningmarkt niet hervormd hoeft te worden, sommige dingen gaan toch wel gebeuren, laten we het dan maar gehad hebben dan zijn we tenminste van die dreiging af en kan de boel weer voorwaarts :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:44

Pletje123 schreef:
Ik ga denk ik voor de middenweg, D66 ofzo. Weet het nog niet. Maar wat ik wél weet is dat de PVV geen stem van mij krijgt. Wilders is hartstikke onbetrouwbaar... snap niet dat hij nog stemmers heeft :=

D66 is géén middenweg.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:46

Nouks schreef:
Sowieso vind ik dat de VVD nogal hard roept zeker te weten wat er nu nodig is in dit land, terwijl ze daartoe toch echt twee jaar de tijd hebben gehad.

En in die twee jaar was de stand van de beloften van Rutte zo: http://ruttesrapport.rtlnieuws.nl/
Dus tjaaaah

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:47

pmarena schreef:
Die peilingen zouden echt per direct verboden moeten worden :n

Iedereen gewoon lekker stemmen op wie die wil stemmen, VEEL eerlijker :j

Ik vraag me ook af... Is er ergens een goed onderzoek naar hoeveel invloed peilingen vooraf hebben op de uitslag?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:48

D66 is alles naar Europa, ik weet niet of velen dat beseffen? D66 is tevens voor het "eerst opmaken van eigen vermogen" voordat ouderen een beroep zouden mogen doen op zorg. Dat betekent weg huis, weg spaarcenten waar je je leven voor hebt gewerkt. Ik vind dat niet midden, ik vind dat vrij extreem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:50

Maar gezien D66 de enige is met het opmakemn van vermogen bij ouderen is, zullen ze dat er denk ik niet doorheen gaan krijgen mochten ze aan de macht komen.