Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:39

Sammie schreef:
Dood, nooit geboren... Er wordt door een ander bepaald dat je leven eigenlijk het niet waard is..

Niet mee eens.
Als je dood gaat wordt dat voor zover ik weet normaal gesproken niet door een ander bepaald dat je leven niet (meer) de moeite waard is. Zelfs bij euthanasie (júist bij euthanasie) ben je nog steeds zelf degene die bepaalt of wanneer dan wel onder welke omstandigheden je gaat. Je bent altijd zelf degene die bepaalt of je leven nog de moeite waard is.

Als je nooit geboren wordt is er helemaal geen 'je' die het leven al dan niet de moeite waard kan vinden. Er is geen 'je' die de informatie die nodig is om te beoordelen wat het leven waard is kan opnemen. Er is geen 'je' die een wens kan hebben om te leven of te sterven. Die 'je' is er op z'n vroegst pas een paar weken voor de geboorte en dan is abortus niet meer toegestaan. Je kunt je zelfs afvragen of die 'je' niet veel later komt, omdat ook baby's helemaal niet in staat zijn tot abstracte overwegingen over de waarde van hun leven, maar dat is een totaal andere discussie. Ze hebben duidelijk wel een sterke (instinctieve) overlevingsdrang, iets dat foetussen dan weer niet hebben (al willen fanatieke pro-life extremisten de mensen graag iets anders wijsmaken).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:14

Ben voor de mogelijkheid tot abortus.... Heb gewoon geen reden om tegen te zijn.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:00

gummie schreef:
Ben voor de mogelijkheid tot abortus.... Heb gewoon geen reden om tegen te zijn.

zelfde

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:37

Sammie schreef:
Netje schreef:
En adoptie: leuk hoor, maar voordat zo'n kind geplaatst is gaat er ook weer even over heen en juist de binding in de eerste maanden is heel belangrijk
Dus dan maar liever weghalen die hap? Als we over flauwekul gaan hebben vind ik dit dan ook wel een sterke.. Binding is wat lastig dus dan maar abortus.

Dit soort onderwerpen zijn altijd heel lastig je hebt vrijheid t.o bescherming. Maar gaan bepalen wat voor soort leven iemand minimaal moet hebben (drie lastige beginmaanden (kind gaat gewoon naar een gastgezien, dus die binding valt wel mee) of opgroeien bij een ouders die in eerste instantie het kind liever niet hadden gaat mij iets te ver.

Keuze voor abortus prima, maar gaan bepalen dat je beter abortus kunt plegen want adoptie is zielig gaat mij een beetje ver.. Erg ver zelfs. Abortus is niet zielig? Wat wordt volgende? Minimaal inkomen en zit je er onder dan maar naar de kliniek.

Veel mensen roepen hier maar wat over ‘iets te bieden hebben aan een kind’, maar ondertussen staan ze wel aan wal te roepen en vermoed ik zo dat ze weinig ervaring met de omstandigheden waarin een kind kan opgroeien. Allemaal idealen over hoe een kind het best op kan groeien.., maar in de praktijk zijn er zat mensen die het wel kunnen. Ik vind het nogal wat om tegen een bijstandsmoeder te roepen ja je had ze beter weg kunnen halen, want veel centen heb je niet. Want dat zie je dus hier regelmatig voorbij komen.. Als je weinig geld hebt en jong bent, ach doe maar abortus dat is geen leven voor een kind.

M.i. niet aan ons om te bepalen/ beslissen :+ (Slechts aan de moeder/vader enz.)

Sammie: als je me dan quote moet je wel het héle verhaal nemen en niet een zinnetje eruit. Het was een reactie op de volgende zin:

"]
LillLady schreef:
Maar wanneer je volwassen bent, door je partner zwanger bent en geen kinderwens hebt vind ik dat je de zwangerschap gewoon door moet zetten en voor adoptie moet gaan.

Waarop ik o.a. zei: leuk voor dat kind omdat je toevallig verwerkt ben in een relatie maar evengoed zéér ongewenst. En om dan te zeggen... en voor adoptie moet gaan... Gaat mij te ver. En daarbij gaf ik aan dat adoptie ook niet alles zaligmakend is.

Magrathea

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:21

Als je direct al aangeeft je kind voor adoptie af te willen staan, dan is dat baby'tje (mits gezond enzo) binnen 24 uur na de geboorte al bij zijn nieuwe ouders. Mensen staan ervoor in de rij. Dus dat binden komt wel goed hoor :)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:22

voor en tegen ligt eraan als ik hoor dat een 14 jarig meisje zwanger is: is een kind met een kind.
of ongewenste zwangerschappen.
als je oud en wijs genoeg bent had je maar beter moeten opletten vindt ik wel maar toch is het iedereen hun keuze voor zich zelf.
zelf zou ik nooit voor abortus gaan al heb ik altijd gezegt dat ik niet weet wat ik doe als mijn kindje een afwijking zou hebben(daar bedoel ik zwaar gehandicapt mee) dan zou ik het niet weten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:30

tribeworld schreef:
voor en tegen ligt eraan als ik hoor dat een 14 jarig meisje zwanger is: is een kind met een kind.
of ongewenste zwangerschappen.
als je oud en wijs genoeg bent had je maar beter moeten opletten vindt ik wel maar toch is het iedereen hun keuze voor zich zelf.
zelf zou ik nooit voor abortus gaan al heb ik altijd gezegt dat ik niet weet wat ik doe als mijn kindje een afwijking zou hebben(daar bedoel ik zwaar gehandicapt mee) dan zou ik het niet weten.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, hoe mensen hierover denken.
Ik denk zelf dat ik wel voor abortus zou gaan, zeker als je al één of meerdere kinderen hebt. Ik heb bij mijzelf gezien hoe de aandacht voor een gehandicapt kind ten koste kan gaan van het 'gewone' kind, vaak niet eens opzettelijk, maar je voelt je dan toch erg slecht. Bovendien twijfel ik eraan wie je nu eigenlijk een plezier doet door een kind dat fysiek bijna niks kan, toch geboren te laten worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:34

Ik geloof dat sommige hier het gevolg van geen/verkeerde binding in de jonge jaren dánig onderschatten.

Sowieso zou hier elk kind geaborteerd worden maar een gehandicapt kind zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 02:20

Gehandicapten zijn mensen met een beperking, ik heb zes jaar met veel plezier en liefde in de gehandicaptenzorg gewerkt...mensen waarvan gezegd werd die is met drie jaar dood..die dan toch nog leven, ook nu nog!

Een veertienjarige seksueel actief en dan zwanger..heel triest maar voor mij zou dat geen reden zijn om dan over te gaan tot abortus eerder tot adoptie of als het om mijn eigen dochter zou gaan(stel dat ik ooit kinderen krijg) dan zou ik haar adviseren om het kindje juist te laten komen en haar de kans geven om haar school af te ronden en te gaan studeren...functioneer ik als oppasoma.

Mijn grote vraag is eigenlijk waarom een kind al zo vroeg seksueel actief is...gebrek aan liefde!? Negatief zelfbeeld heeft niemand zo'n kind verteld hoe bijzonder ze is, gebrek aan bevestiging van ouders!?
Dus dan de bevestiging maar bij een jongen halen!?

Binding cq hechting vind plaats in het eerste 3 levensjaren, onveilig gehechte kinderen klampen zich vast aan hun verzorger, of ze gedragen zich juist heel onverschillig en zelfstandig, ongeacht of de situatie stressvol is of niet.

Alle kinderen hebben een gehechtheidsrelatie met hun opvoeders, maar onveilig gehechte kinderen krijgen veel vaker te kampen met leer- of relatieproblemen, zijn lastig aanspreekbaar, en ontwikkelen een laag gevoel voor eigenwaarde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-12 03:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 02:35

Ik heb niet alles gelezen maar toch mijn mening er maar even op :)

Ik ben zelf 9 van de 10 keer wel tegen abortus,, abortus terweil je bewust de benen open gegooid heb en het gebeurd dat het door een pil en/of condoom heen gaat noem ik dikke vette pech en moet je ook voor de consequenties in staan.. * mijn mening !! *
Zelf ook "ongewenst" zwanger geraakt,, heb er dan ook bewust voor gekozen mijn verantwoordelijkheid te nemen en heb alles laten wijken om mijn zoontje van inmiddels anderhalf op de wereld te zetten :) en dat terweil de mogelijkheden zich er echt niet voor leende.. helaas over vele bergen en diepe dalen gegaan.. waar nog altijd de littekens zichtbaar van zijn ( emotioneel ) maar nooit geen spijt van mijn beslissing..

bij verkrachting etc vindt ik het een ander verhaal, dat zou elke dag een herinnering worden aan die bewuste keer als je je kindje ziet, het is dan ook wel van jou,, maar ook van iemand die jou iets heel naars heeft aangedaan.. in dat geval kan ik abortus wel accepteren :)

Bij mensen die psychisch al niet in orde zijn,, of niet in staat om voor een kind te zorgen,, ten eerste denk na voor je sex hebt,, en zorg iig dat je na de abortus je consequenties in kan zien een 2e keer "oeps" geloof ik niet meer in :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 10:10

Maar waarom moet je als straf maar een kind krijgen? := tegen abortus zijn om de ouders te straffen vind ik wel een beetje... nouja... extreem.

Narnia, veertienjarigen kunnen ook gewoon nieuwsgierig zijn :j Dat komt al heel vroeg. Hoeft niet persé een gebrek aan liefde te zijn, hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:06

14 jarige kunnen ook door een iets ouder vriendje onder druk gezet worden om het te doen( anders maak ik het uit)
Als dat meiske ook nog een beetje naief is en denkt dat je van de eerste keer niet zwanger kan worden of die jonge stiekem geen condoom gebruikt.

Tijden mijn doktersassistente opleiding stage gelopen bij de rutgersstichting...echt dat gebeurt vaker dan je denkt....en het meisje wordt gestraft omdat ze dan wellicht niet al te slim was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:22

En waarom, moet het kind daar voor gestraft worden? Leuk, een moeder die je niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:16

Appelmoes_11 schreef:
Maar waarom moet je als straf maar een kind krijgen? := tegen abortus zijn om de ouders te straffen vind ik wel een beetje... nouja... extreem.

Narnia, veertienjarigen kunnen ook gewoon nieuwsgierig zijn :j Dat komt al heel vroeg. Hoeft niet persé een gebrek aan liefde te zijn, hoor.

Laat ik het zo zeggen ik zou mijn kind dat zwanger is gewoon niet de straat op schoppen...

Als ik van mezelf uit ga....ik was op mijn 14de helemaal niet bezig met jongens...ik speelde nog met poppen en hielp een handje mee op de boerderij...

M.i. ben je als je veertien bent nog een kind en nog helemaal niet toe aan volwassen zaken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:18

ach en zo ken ik er weer 1 die als 14-jarige precies wist wat seks was en dat je er zwanger door kon worden. Die is dus bewust zwanger geraakt op d'r 14de...

Haar dochter was dan weer 16 of 17 toen die op haar beurt weer zwanger raakte…

Dus je hebt wat dat betreft overal je mensen voor :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:26

IK ben voor abortus en dan in situaties waarin er alles aan is gedaan om het tegen te gaan. Of waarin het gaat om verkrachting.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:28

Ik ben het met je eens dat 14 jarige daar nog niet mee bezig zouden moeten zijn( jongen of meisje) ik hoop dat ik mijn jongens bij kan brengen dat je beter kan wachten EN als altijd je " regenjas" aan
En ik zou mijn kind niet op straat zetten als er een baby zou komen.
Toch zou ik wel proberen te overtuigen dat een abortus voor alle partijen ( inclussief het ongeboren vruchtje) echt veel beter is.
Mocht de keuze anders zijn dan wordt er niemand op straat gezet maar er wordt zeer zeker niemand ter adoptie aangeboden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:32

Tat_jana schreef:
Ik ben zelf 9 van de 10 keer wel tegen abortus,, abortus terweil je bewust de benen open gegooid heb en het gebeurd dat het door een pil en/of condoom heen gaat noem ik dikke vette pech en moet je ook voor de consequenties in staan.. * mijn mening !! *
Zelf ook "ongewenst" zwanger geraakt,, heb er dan ook bewust voor gekozen mijn verantwoordelijkheid te nemen en heb alles laten wijken om mijn zoontje van inmiddels anderhalf op de wereld te zetten :) en dat terweil de mogelijkheden zich er echt niet voor leende.. helaas over vele bergen en diepe dalen gegaan.. waar nog altijd de littekens zichtbaar van zijn ( emotioneel ) maar nooit geen spijt van mijn beslissing..

Ik wil hier even op ingaan...
Ongelukje kan gebeuren.. Maar waarom moet je dan voor de consequenties staan?

Als ik nu zwanger zou worden door een ongelukje..
Sorry,maar ik kan het kind dan niet houden :n
Ik heb financieel die mogelijkheden niet, mijn vriend woont 200 km verderop. Financieel niet klaar voor samenwonen of een kind.

Ik vind dat daar ook weer grenzen liggen.

Ik ben dus niet tegen abortus, tenzij je doelbewust seks hebt (onveilig) en er zo lekker lak over denkt...
Verkrachting vind ik dat ze abortus altijd mogen doen, hoe dan ook.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:34

Als jij na een verkrachting in het ziekenhuis wordt onderzocht krijg je 9 vd 10 een morning after pil (durf zelfs wel 10 van de 10 keer te zeggen).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:36

Sammie schreef:
Als jij na een verkrachting in het ziekenhuis wordt onderzocht krijg je 9 vd 10 een morning after pil (durf zelfs wel 10 van de 10 keer te zeggen).

Ligt eraan wanneer jij er melding van maakt...
Lees het topic wat op bokt loopt maar eens : abortus of toch niet
Die was véél te laat voor een pilletje...

Ligt dus echt aan de situatie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:40

Het ligt altijd aan de situatie ;)

Voor sporenonderzoek (dat in het ziekenhuis wordt gedaan) lijkt het mij het meest logisch om het direct of zo snel mogelijk ná de verkrachting te doen. Dat wordt er altijd bijgezegd/geleerd etc etc.. Kan mij voorstellen dat er door de shock minder snel gereageerd wordt, maar dan nog moet je bijzelf afvragen kan ik zwanger zijn of heb ik een ziekte. Daar wordt altijd opgehamerd. Een ziekenhuis / arts reageert er iig altijd op. Een maand na verkrachting naar het ziekenhuis gaan heeft niet meer zoveel zin, anders dan om er achter te komen of je zwanger bent/ziektes heb. Maar voor sporenonderzoek ben je dan te laat. Dus bij verkrachting ga direct naar het ziekenhuis.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-09-12 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:44

Er zijn mensen die dit niet durven. Neem bijvoorbeeld familieproblemen (dus verkrachting door familie)
En de leeftijd hangt het ook nog vanaf.

Ik begreep uit het andere topic dat er nog wel bewijs verzameld kan worden tijdens de abortus (dna)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:51

Door middel van dna kunnen ze inderdaad de vader vaststellen, maar of het vrijwillig en/of onder dwang was wordt moeilijk. Nu is dat bij familie standaard strafbaar (bepaalde graad) en bij een dusdanig leeftijdverschil ook, dus in dat geval is er weinig te 'vrezen' bij een evt. strafzaak. Ben je beiden 20 jaar wordt het een ander verhaal. Dan is het hij zei zij zei.. Maar goed we dwalen hier een beetje af.

Wat ik met mijn eerdere opmerking eigenlijk op doelde is waarom mensen die tegen abortus zijn meestal zeggen ik ben tegen abortus, tenzij het om een verkrachting gaat. Dan mag het wel. Dan zal ik maar advocaat van de duivel spelen? Weet het kind dat zich ontwikkeld dat? Kan die er wat aan doen? Ik snap die logica niet echt. (vanuit het perpectief van het kind gekeken dan, want daar draait het om bij wel of tegen abortus zijn. Bescherming van leven etc etc. ) Iemand die tegen abortus is tenzij verkrachting die reden/mening kan toelichten?

edit: en om het maar gelijk helder te hebben alvorens daar opmerkingen over komen. Ik stel slechts een vraag.. Ik geef dus geen mening over dat verkrachtte vrouwen géén abortus moeten/mogen plegen. Maar als ik de redenen hoor van mensen die tegen abortus zijn is ter allemaal uit bescherming van het kind of geen beslissing mogen maken over het leven enz enz. Maar al die redenen worden aan de kant geschoven bij een verkrachting. Dan mag het wel.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-09-12 13:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:59

Ik denk dat die mensen meer bedoelen dat ze er dan, ondanks dat ze het niet goedkeuren, wel begrip voor kunnen op brengen.

Ik vraag me meer af of de mensen die zeggen dat je "de consequenties maar moet dragen" die lijn helemaal door trekken.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:17

Ik ben niet tegen abortus.
net zo min als ik iemand op kan leggen abortus te plegen kan je ook niemand opleggen geen abortus te plegen.
Ik vind het hetzelfde waarom iemand kiest voor een kind (waar mss heel veel mensen twijfel over hebben) het is een eigen keus, eigen lichaam, eigen leven, eigen verwantwoordelijkheid.
Wat de reden ook is dat je zwanger bent geworden en wat de reden is dat je het weg wil laten halen. Eigen lichaam, eigen leven, eigen keus, eigen verantwoordelijkeheid.