eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:10

Dit had ik oprecht niet verwacht (hoe bedoel je goedgelovig :+), schrik ervan!
Hoop dat ze inderdaad een praktisch waterdicht systeem kunnen maken.

Ik controleer de spoedeisende hulp dagelijks om te kijken of zij het juist invoeren en dat kost al zoveel tijd (+ zij vergeten juist dingen in te voeren, vandaar mijn idee dat er te weinig wordt ingevoerd).
Denk dat dit soort dingen dan bij 'hogere' functies voorkomt o.i.d. Vind het schrikbarend!
Ik denk btw ook dat je heel veel geld kan besparen op zorg als zelfverwijzers per direct de rekening krijgen, dit gebeurt nu nog niet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:16

Ook iets om over na te denken:
Ik word op maandagochtend als eerste geopereerd. Het is een grote operatie, dus ze willen me zondagavond al hebben. Maar op zondagavond doen we geen opnames, dus wat doen we: we nemen je gewoon op vrijdag al op. Vrijdagmiddag dus alle vooronderzoeken (bloedkruising ed), daarna mag je naar huis en kom je zondag avond maar weer. Maar ondertussen word er dus wél een opname vanaf vrijdag doorberekend! Dat zijn twee dagen en nachten dat ik niet van de zorg gebruik heb gemaakt, maar die wel betaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:20

Shadow0 schreef:
Maar ook aan de anderen: waarom het eigen risico verhogen en niet proberen om de zorg zo te hervormen dat je met hetzelfde geld wat efficienter kunt werken (minder heen en weer pingpongen, minder excessen in de top bv.)

Maar waarom denk je dat dat al niet gebeurt? Kun je uitleggen wat je bedoelt met excessen in de top?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:28

Lalidan schreef:
Ook iets om over na te denken:
Ik word op maandagochtend als eerste geopereerd. Het is een grote operatie, dus ze willen me zondagavond al hebben. Maar op zondagavond doen we geen opnames, dus wat doen we: we nemen je gewoon op vrijdag al op. Vrijdagmiddag dus alle vooronderzoeken (bloedkruising ed), daarna mag je naar huis en kom je zondag avond maar weer. Maar ondertussen word er dus wél een opname vanaf vrijdag doorberekend! Dat zijn twee dagen en nachten dat ik niet van de zorg gebruik heb gemaakt, maar die wel betaald worden.

Niet aanvallend, maar omdat ik die gang van zaken niet snap: weet je zeker dat jouw opname dan al vanaf vrijdag staat ingevoerd? Is de vrijdag dan niet óf niets (dus poliklinisch vooronderzoeken) óf vrijdag dagopname en vanaf maandag opname?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:32

Lovely schreef:
Kun je uitleggen wat je bedoelt met excessen in de top?

Dit bijvoorbeeld:

"Topbestuurders in de zorg weigeren hun salaris te verlagen tot onder de door hen gestelde beloningscode. Bestuurders vinden een verlaging niet noodzakelijk, omdat de salariscode in oude gevallen juridisch geen verlaging kan afdwingen.
    [...]
    Het gemiddelde brutosalaris inclusief bonussen is ruim 248.000 euro, ruim 25.000 euro meer dan in 2009."
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Econo ... rlagen.htm

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:38

Ze hebben daadwerkelijk die dagen gedeclareed, 100% zeker weten. Ik heb het namelijk nog nagevraagd, omdat ook ik het een wonderlijke gang van zaken vond. En het gebeurt dus meer.....

Dus nogmaals, wat mij betreft word er eerst op dat soort dingen bezuinigd, ipv het eigen risico omhoog te gooien.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:43

Lalidan schreef:
Ze hebben daadwerkelijk die dagen gedeclareed, 100% zeker weten. Ik heb het namelijk nog nagevraagd, omdat ook ik het een wonderlijke gang van zaken vond. En het gebeurt dus meer.....

Dus nogmaals, wat mij betreft word er eerst op dat soort dingen bezuinigd, ipv het eigen risico omhoog te gooien.

Het ziekenhuis declareerd geen dagen maar complete behandelingen. De behandeling kan wel op vrijdag starten op papier ipv zondagavond maar daar wordt de rekening die ze zorgverzekeraar betaald niet anders van.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:50

Shadow0 schreef:
En het jaarverslag van de Zorgverzekeraars Nederland:
https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieu ... 5c087a45d3
Citaat:
Zorgverzekeraars hebben in 2011 voor 7,7 miljoen euro aan fraude vastgesteld. Ook hebben zij 167 miljoen euro bespaard door controles op onterechte declaraties.[...]
Dit jaar zijn het vooral fraudes door zorgaanbieders geweest die zijn gedetec­
teerd: 77 procent van de totale fraudeomvang. Verzekerden waren in 2011 verantwoordelijk voor 13 procent en derden
(zoals leveranciers van hulpmiddelen of bemiddelingsbureaus) voor 7 procent van de gedetecteerde fraude.

Er is dus zeker iets aan de hand. Stel dat dit op een betere manier kan worden opgelost (want het is duidelijk dat al het geld dan aan controle opgaat niet naar feitelijke zorg gaat, en dat ook niet alle onterechte declaraties zijn vastgesteld), dan zou er misschien best winst te halen zijn op een manier die het eigen risico niet verhoogt, en de werkelijke zorg niet in de weg hoeft te staan.

Per jaar tikken wij als zorgverzekeraar 22 miljard af aan ziekenhuiszorg; ca. 66% van alle premie die we ontvangen. Er wordt wel steeksproef gecontroleerd maar vooral vindt er controle plaats nav indirecte signalen. Daar zijn oplettende verzekerden die hun overzichten nakijken vaak de aangevers van. Als we alles moeten controleren kost dat veel meer dan het opbrengt en werkt het kostenverhogend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:59

Anne_GTI schreef:
Als we alles moeten controleren kost dat veel meer dan het opbrengt en werkt het kostenverhogend.

Dat dat niet volledig bij de verzekeraars kan liggen, dat begrijp ik. Het is ook niet een direct verwijt naar de verzekeraars. Maar er is nu in de politiek bijzonder weinig aandacht voor, terwijl iedereen vooraan staat om die vervelende chronisch zieken te beschuldigen van de meest onprettige dingen. De verhoging van het eigen risico wordt gepresenteerd als onvermijdelijk vanwege het stijgen van de zorgkosten. Maar het IS niet onvermijdelijk, er zijn meer manieren om de zorgkosten te beperken, want er zijn veel meer plekken waar (veel!) geld omgaat dat helemaal niet gaat naar betere zorg voor de patienten. Ik vind dat daar maatschappelijke en politieke aandacht voor moet komen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:50

Shadow0, ik ben het met je eens. De ondoorzichtigheid van de geldstromen in bijvoorbeeld ziekenhuizen maakt dat er van buitenaf heel moeilijk de vinger op te leggen is waar het geld vandaan komt en waar het aan uitgegeven wordt. Achteraf kom je er wel achter maar dan is het kwaad al geschied. Zie bijvoorbeeld de huidige situatie met het Rode Kruis Ziekenhuis.