respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:32

verootjoo ,Waarom is het goede pad volgens jou moeilijk me allemaal beproevingen?
Wat is er er moeilijk aan om gewoon met respect met elkaar om te gaan?

imo maakt het niet uit of je sext voor het huwelijk, of wel of niet naar de kerk gaat. het gaat er toch om dat je respect hebt voor elkaar.

Ik ben ongelovig en je zal mij nooit in de kerk vinden, maar als er een mens of dier hulp nodig heeft ben ik zeker niet te beroed om te helpen. dring niet voor bij de kassa en ben beleeft tegen mijn mede mens.
Brand ik dan ook in hel enkel omdat ik niet naar de kerk ga?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:34

xxStitchxx schreef:

Ik vrees dat in deze maatschappij vaak genoeg blijkt dat dat heul lastig is...

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:36

helaas wel! (al zijn er altijd mensen waarbij het bijna onmogelijk is om ze met respect te behandelen := )

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:38

Blue_Eyes schreef:
xxStitchxx schreef:

Klopt! Ik zie echter dat er geen verband is tussen hoe mensen met elkaar omgaan en of mensen in God geloven.... Respectloosheid, gebrek aan naastenliefde, het vermoorden van mensen, etc. komt voor bij zowel gelovigen als niet-gelovigen... Vandaar dat ik het nut van het geloof in God soms in twijfel trek.

Blue_Eyes

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:40

Ik heb weinig tijd, weinig zin na een slecht bericht en last van mijn ogen, dus kort: ik denk ook niet dat dat heel veel uitmaakt, hoewel het misschien wel zou moeten uitmaken. Ook gelovigen blijven mensen met al hun fouten en falen. Ze zijn niet ineens perfect omdat ze geloven.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:44

Indd, wel netjes in kerk zitten en ongelovige wijsmaken dat als je niet gelooft je zal branden in hel maar zelf ondertussen de meest rare fratsen uithalen.

Ik zie het zo vaak gebeuren, heb mede daar door een enorme afkeer tegen de kerk.
Gelukkig zijn er ook genoeg kerkgangers die het wel snappen en niet kerkganger die snappen.

Ik denk als er geen geloof was geweeest het heel wat oorlogen en doden had gescheeld.
Laatst bijgewerkt door xxStitchxx op 28-03-12 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:46

Ze hoeven ook niet perfect te zijn :) Dat hoeft niemand! Maar kun je je voorstellen dat gelovigen die alles wat hun geloof hen als pad aanbiedt terzijde schuiven en handelen in een geest die haaks staat op datgene wat zij gloven, de geloofwaardigheid in mijn ogen zodanig aantasten dat ik daarmee (de functie en waarachtigheid van) dat geloof in twjfel ga trekken?

Wat is de functie van geloven in God als gehele groepen gelovigen zich schuldig maken aan datgene wat zij vanuit hun geloof zo verafschuwen? Daarmee zeg ik niets over of God wel of niet bestaat. Maar wel iets over of het geloven erin nog iets bijdraagt aan het leven, de maatschappij, etc.

Ps. sterkte ivm dat slechte bericht, wat het ook moge zijn... :(:)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:50

Ja, dat kan ik me best voorstellen. Dat helpt ook niet. Een man uit onze kerk schreef er eens een gedichtje over:
jij bent de bijbel van jouw buurman
hij leest je dagelijks, gedegen
hij onderzoekt je, of de woorden
wel kloppen met jouw stijl van leven

En zo is het natuurlijk ook. Jezus zegt wel dat we een licht voor de wereld moeten zijn, dat we het zout van de wereld moeten zijn, dat we het moeten doen zoals hij. Deden maar wat meer mensen dat. Jammer, echt gemiste kansen.

Thanks trouwens. Ik ga even stoppen met bokken nu, ogen doen zeer (paar dagen terug gelaserd), dus even geen antwoord meer van mijn kant. Maar ik begrijp dus inderdaad best dat het dan ongeloofwaardig is. Weet ook niet hoe het zou zijn uitgepakt als de mensen die ik leerde kennen in de tijd dat ik christen werd, minder 'goed' waren geweest.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:51

Misschien een beetje off-topic, maar deze geeft in mijn ogen weer hoe ik er over denk en wat ik zo tegenstrijdig vind aan de mate waarin, en de manier waarop mensen geloven:
Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:22

xxStitchxx schreef:
verootjoo ,Waarom is het goede pad volgens jou moeilijk me allemaal beproevingen?

imo maakt het niet uit of je sext voor het huwelijk, of wel of niet naar de kerk gaat. het gaat er toch om dat je respect hebt voor elkaar.

Ik ben ongelovig en je zal mij nooit in de kerk vinden, maar als er een mens of dier hulp nodig heeft ben ik zeker niet te beroed om te helpen. dring niet voor bij de kassa en ben beleeft tegen mijn mede mens.
Brand ik dan ook in hel enkel omdat ik niet naar de kerk ga?

'gewoon met respect met elkaar omgaan' is erg moeilijk... kijk maar om je heen.
En nee, ik weet niet of jij naar de hel gaat, of de hel bestaat, en wat Gods plan is met jou. Dan zou ik op Zijn stoel gaan zitten en dat doe ik niet :) Ik kan alleen mijzelf verantwoorden. En nee, ik ben ook geen perfecte gelovige. Ga nooit elke zondag naar de kerk, en ben ook wel eens onaardig tegen mensen en heb ook wel eens een pesthumeur. Mensen zijn niet perfect, gelovigen ook niet. Maar ligt dat aan het geloof en aan God? Of ligt dat aan de mensen...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:25

Verootjoo, kun jij je voorstellen dat mensen zich minder gerespecteerd, of zelfs beledigd voelen wanneer je (en andere gelovigen met jou) dit soort dingen over ongelovigen zegt?

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:35

Blue_Eyes schreef:
Heb je dat oude boekje weleens gelezen, mymy?

Ja.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:36

Wat zegt ze dan volgens jou? Ze oordeelt nadrukkelijk niet.

@mymy; with all due respect, volgens mij heb je dan toch iets gemist. Het gaat niet over de tijd waarin het geschreven is, maar om de boodschap die erin verweven is. Die is van alle tijden.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 28-03-12 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:36

maar als god je geweten is kan je dat ook allah pietje jantje enz noemen dan hoeft het toch niet vast gelegd te worden. Als god je geweten is waarom dan mensen bekeren iedereen gelooft dan als

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:40

Wat vinden de streng gelove van bv homo's , ongetrouwde vrouwen die moeder zijn , mensen die drugs gebruiken , mensen die bv iets met geesten/paranormaal zijn/ doen ( waarzeggers enz?)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:46

daar stuiten we op de een zegt prima maar sommige beweren dat god dat niet goed vind terwijl dat nergens in de bijbel staat daar staat iets in de trant van help de armen en de mensen die het minder hebben deel je rijkdom met je naasten als ik het goed heb kan ook de koran zijn
Maar toch worden deze mensen verstoten
als god de mens maakt waar zorgt hij dan hier voor? waarom stoot zijn volk om het ff zo te noemen hun dan af?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:58

Wat ik van de JG heb gehoord over paranormale/toekomst voorspellen, is dat alleen de profeten uit oude tijden dit via god konden. De hedendaagse paragnost/toekomst voorspeller zou dit van de duivel krijgen.

De mormonen zeggen weer dat hedendaagse profeten wel degelijk bestaan, ze hebben er zelf 1 aan het hoofd staan die ze op zijn woord geloven omdat hij in contact staat met god. En ze zeggen ook dat iedereen die open staat om in de toekomst te kunnen kijken/ mensen door middel van handoplegging en zo kunnen genezen dit als gave van god hebben gekregen.

Het paganisme ziet het als gave van de godinnen/goden om andere en zichzelf en de wereld te kunnen helpen. (de oude religiën zijn eigenlijk niet streng gelovig)

Drugs gebruik word eigenlijk door de meeste geloven veroordeelt, binnen het sjamanisme word wel geest verruimende middelen gebruikt om beter in trans te komen.

Homo's/lesbiennes zijn veelal taboe, al dan niet betitelt als ziekte, binnen de oude religiën word het als normaal bevonden. Want wat is er mooier dan 2 mensen die veel van elkaar houden en elkaar trouw beloven.

Ongehuwde moeders, dat kan niet :D Denk dat er tegenwoordig niet meer zo moeilijk over gedaan word, binnen vele religiën komt het voor.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:08

Blue_Eyes schreef:

Volgens haar kun je niet op het rechte pad blijven als je niet gelooft. Dat zegt ze letterlijk. En omdat ik denk dat meer gelovigen dit vinden (jij?)
vraag ik me af of jullie je kunnen voorstellen dat ongelovigen dat niet zo respectvol vinden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:20

verootjoo schreef:
sflj schreef:
Geloof jij ook in een soort tussenweg, Verootjoo? Dat er bijvoorbeeld mensen zijn die zich wel fatsoenlijk gedragen, niet kiezen voor het slechte maar zich toch een breuk lachen om beweringen als die van jou?
Of is dat volgens jou niet mogelijk?

In de Bijbel staat dat ieder die in Jezus gelooft een eeuwig leven bij God zal hebben en dat God zal oordelen op de dag des oordeels. Hoe Hij zal oordelen over mensen die niet geloven weet ik niet.

Wat is goed en wat is slecht is een zeer moeilijke kwestie ;) Zelf geloof ik dat je Jezus nodig hebt in je leven om op het goede pad te blijven namelijk. Het 'goede' pad is een moeilijk pad vol beproevingen, het 'slechte' pad lijkt het makkelijkste pad, breed en eenvoudig te begaan. Je hebt m.i. Jezus ervoor nodig om het pad te begaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat je daarvoor per se een 'Jezus' nodig hebt.
Om dat (in jouw ogen) goede pad te kiezen heb je zeker een geweten nodig, dat wel.
Je moet kunnen afwegen wat de gevolgen van jouw keuze zullen zijn, welke waarden in jouw ogen belangrijk zijn en hoe je die door je keuze het beste kunt behartigen.
Die keuze kan iedereen alleen voor zichzelf maken, maar de richtlijnen die je daarbij gebruikt kun je wel aan anderen ontlenen.

Als jij denkt dat jouw setje kaders 'Jezus' heet, dan mag dat natuurlijk, maar dat verandert niets aan de inhoud van die kaders. Die inhoud is namelijk ook niet de volledige 'Jezus', maar slechts jouw interpretatie van wat je uit bronnen en van anderen over 'Jezus' gehoord hebt.
Wat ertoe doet is niet zozeer hoe jouw persoonlijke setje waarden en leefregels heet, maar vooral wat de inhoud ervan is en wat je ermee doet.
Dát bepaalt of je 'goed' leeft en niet of je daarbij je geweten 'Jezus', 'Allah', 'Satan' of 'Henk' noemt.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:39

hoe zouden jullie reageren als iemand in een verzuchting jezus zegt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:36

Ik kan mij goed vinden in hetgeen oomens schrijft.
Uiteindelijk heb ik op mijn vraag toch weer een soort verwijzing naar de bijbel gekregen, wat ik toch wel jammer vind. Wel ben ik blij dat er de moeite voor is genomen om het uiteen te zetten, maar er zit niets tastbaars of eigens aan. Om het even cru te zeggen: hoe kun je in opdrachten van iets (lees "jezus") geloven, terwijl je diegene nooit gezien hebt of mee koffie hebt gedronken? Wie zegt dat deze figuren ook werkelijk geleefd hebben, dat staat alleen in een boek geschreven, maar is niet bewezen. Het zullen vast mooie uitspraken en gedachten zijn, maar het zijn niet per definitie waarheden. Ik hecht zelf erg veel waarde aan onderbouwde, bewezen zaken, maar kom dat in de antwoorden nog niet echt tegen. Ik zal ze voor de zekerheid nog eens doorlezen, wellicht heb ik iets over het hoofd gelezen. ;)
Ik snap inmiddels wel dat men het fijn vind om te geloven dat er iets als een "god" moet zijn, zodat men daar verantwoording aan kan afleggen (in welke vorm ook) en dat is prima.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:28

sflj schreef:
Blue_Eyes schreef:

Volgens haar kun je niet op het rechte pad blijven als je niet gelooft. Dat zegt ze letterlijk. En omdat ik denk dat meer gelovigen dit vinden (jij?)
vraag ik me af of jullie je kunnen voorstellen dat ongelovigen dat niet zo respectvol vinden.

Dat zegt ze helemaal niet letterlijk. Ze heeft het om te beginnen niet over het rechte pad. Dat maak jij ervan. Zij zegt dit:
Citaat:
Wat is goed en wat is slecht is een zeer moeilijke kwestie Zelf geloof ik dat je Jezus nodig hebt in je leven om op het goede pad te blijven namelijk. Het 'goede' pad is een moeilijk pad vol beproevingen, het 'slechte' pad lijkt het makkelijkste pad, breed en eenvoudig te begaan. Je hebt m.i. Jezus ervoor nodig om het pad te begaan.

Twee dingen zijn hierbij heel belangrijk. Om te beginnen geeft ze nadrukkelijk aan dat het moeilijk ligt en dat wat ze hier zegt, haar persoonlijk geloof is. Mag dat? Volgens mij hebben we daar allemaal recht op.
Verder is het goede pad niet hetzelfde als het rechte pad - het goede pad, als ik het dan zo mag noemen in 'Tale Kanaäns' oftewel christelijk vakjargon, is het pad naar de hemel. En dat staat gewoon letterlijk in de bijbel - Jezus zegt letterlijk: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij'.

@Shenavallie, zoals iemand anders al zei: hoe moet je dan iets vertellen over God of je geloof zonder de Bijbel? Dat lijkt me enigszins eh... onmogelijk. Heb jij mij ooit gezien of koffie met me gedronken? Nee, je kent me alleen van wat ik schrijf, en toch ga ik ervanuit dat je gelooft dat ik besta.
Het feit dat Jezus hier op aarde heeft rondgelopen is overigens wel degelijk uit en te na bewezen, allerlei Romeinse geschiedschrijvers (o.a. Plinius) vertellen ook iets over Hem.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:54

Shenavallie schreef:
Wat ik me toch afvraag is waarom streng gelovigen een voorval, ongeval of wat ook linken aan "dat is gods wil", terwijl ik denk dat het een ongelukkige samenloop is geweest, of dat een of andere <lelijk woord> iets heeft veroorzaakt. Als iemand niet kan genezen, dan is het "gods wil", terwijl er bijvoorbeeld gewoon nog niet de juiste medicatie voor gevonden is of niet voldoende gezocht naar de juiste arts of welke onderbouwde reden ook. Als werkelijk alle rot dingen (ongeval, oorlog, dood, etc.) "gods wil" zijn, dan is die "god" toch eigenlijk in- en inslecht? Wie geeft hem/haar/het het recht om zo over anderen te oordelen c.q. te laten lijden? Kan me dan niet voorstellen dat er mensen zijn die die "god" dan aanbidden. Eigenlijk is die "god" een autoritair iets en daar ben ik zwaar allergisch voor.
Dit is even een hersenspinsel, die ik hardop wilde uiten. Ik wil er niemand mee beledigen, maar ik zou hier wel een onderbouwde reactie op willen. Graag zonder allerlei verwijzingen naar de bijbel, want dat vind ik niet onderbouwd. Het mooiste zou zijn als iemand een eigen uitleg zou willen/kunnen geven.

Ik geloof in elk geval niet in toeval. Alles gebeurt volgens mij om een reden. Vaak kan je achteraf namelijk zeggen: Door dit of dat voorval, gebeurde er dit en daardoor... enz. Alle gebeurtenissen zijn kansen op een verandering in je leven. Een keuzemoment of een moment van bezinning. :j En ja, daar zijn dan ongelukkige samenloop omstandigheden betrokken.
In mijn leven zijn best dingen gebeurt, waardoor ik op dat moment ontzet was van verdriet of stevig gedupeerd en achteraf leidde dat tot een verbetering of iets moois.

Maar ik kan er ook niet achter staan dat iemand die zwaar gelooft, wacht tot de dood hem komt halen als er iets als euthanasie bestaat. Je dupeert dan niet alleen jezelf maar ook de mensen om je heen, die van je houden. Zij willen jou ook niet zo'n zware lijdensweg zien maken. En dus ben ik ook iemand die gelooft, dat god ons kennis heeft gegeven en die moeten we simpelweg gebruiken. We leven immers niet meer in de middeleeuwen!

Jezus heeft het mooi verwoord in zijn verhaal over de barmhartige samaritaan. Die gaat ook bij Christenen absoluut op! _/-\o_ Ik krijg liever hulp van een niet gelovige, dan dat ik in de steek wordt gelaten door een gelovige!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:20

sflj schreef:
Blue_Eyes schreef:

Goede en slechte pad was misschien niet zo'n handige benaming. Dan noem ik het 'pad naar de hemel' en 'pad niet naar de hemel'. Maar om het pad naar de hemel te bewandelen heb je hoe dan ook Jezus nodig, inderdaad om wat blue eyes ook al zegt.

En welk pad je dan kiest is aan ieder zelf. Ik zeg alleen dat ik kies voor Jezus omdat ik graag bij God wil zijn.

En ik snap overigens niet hoe ik hier mensen mee beledig. Het maakt mij niet uit welk pad jij wil kiezen hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:37

Blue_Eyes schreef:
xxStitchxx schreef:

Denk je? De realiteit is dat in de geschiedenis van de mensheid er nog nooit zó weinig kans is geweest dat je het slachtoffer wordt van gewelddadige/criminele acties van je medemens als nu in déze maatschappij.
Het blijkt dat deze trend nog steeds gaande is, en dit geldt overigens mondiaal. Gelijktijdig wordt de invloed van kerk/religie kleiner. Ik zeg overigens niet dat daar een causaal verband tussen is, meer een geval van "correlatie betekent nog geen causaliteit".
Punt is wel dat je op moet passen waar je over klaagt, je weet (blijkbaar) niet hoe goed je het hebt.