Boerka dragen verboden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Boerka dragen verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:23

En voor WAO zal je toch serieus wat moeten mankeren...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:08

Conclusie: er wordt maar wat geroepen. De kans op een uitkering is maar klein, geen reden voor een extra maatregel door de politiek.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:58

Geen zin en tijd om 32 pagina''s door te lezen, is ook niet nodig om gewoon even mijn mening te kunnen ventileren:

Het is dom (van de overheid, media of gewoon door individuen) om het een boerkaverbod te noemen. Het gaat niet om boerka''s. Het gaat om bepaalde gezichtsbedekkende kleding. Het heeft een functie. Maar omdat het een boerkaverbod wordt genoemd, wordt het ineens in het religieuze getrokken.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je iemands gezicht moet kunnen zien. Da's mijn mening. Of je die nou bedekt met een bivakmuts, boerka, integraalhelm of van mij part een grote rol ducktape! Gewoon verbieden die handel. Zodat mensen in ieder geval min of meer herkenbaar blijven, je iemand in de ogen kunt kijken als je tegen hem of haar praat, je een beschrijving kan geven van een persoon als dat voor welk doel dan ook nodig is, etc. Als er boerka's zouden zijn waarbij het gezicht wel herkenbaar zou blijven, een bivakmuts die doorzichtig zou zijn, of een integraalhelm waar je aan de buitenkant toch nog kan zien of iemand blond of bruin haar heeft en blauwe of grijze ogen, dan zou het verbod afgeschaft kunnen worden. Maar die vormen van helmen, boerka''s, etc. bestaan nu eenmaal niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:02

gummie schreef:
Geen zin en tijd om 32 pagina''s door te lezen, is ook niet nodig om gewoon even mijn mening te kunnen ventileren:

Het is dom (van de overheid, media of gewoon door individuen) om het een boerkaverbod te noemen. Het gaat niet om boerka''s. Het gaat om bepaalde gezichtsbedekkende kleding. Het heeft een functie. Maar omdat het een boerkaverbod wordt genoemd, wordt het ineens in het religieuze getrokken.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je iemands gezicht moet kunnen zien. Da's mijn mening. Of je die nou bedekt met een bivakmuts, boerka, integraalhelm of van mij part een grote rol ducktape! Gewoon verbieden die handel. Zodat mensen in ieder geval min of meer herkenbaar blijven, je iemand in de ogen kunt kijken als je tegen hem of haar praat, je een beschrijving kan geven van een persoon als dat voor welk doel dan ook nodig is, etc. Als er boerka's zouden zijn waarbij het gezicht wel herkenbaar zou blijven, een bivakmuts die doorzichtig zou zijn, of een integraalhelm waar je aan de buitenkant toch nog kan zien of iemand blond of bruin haar heeft en blauwe of grijze ogen, dan zou het verbod afgeschaft kunnen worden. Maar die vormen van helmen, boerka''s, etc. bestaan nu eenmaal niet.

Het hele burkaverbod is in het leven geroepen door de PVV, daar draait het ook alleen maar om: de-islamisering. De rest is erbij gehaald om niet beschuldigd te worden van rascisme.
De PVV is ook erg blij met het burka-verbod, over de helm en bivakmuts heb ik ze niet gehoord.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:06

Electra63 schreef:
gummie schreef:

Het hele burkaverbod is in het leven geroepen door de PVV, daar draait het ook alleen maar om: de-islamisering. De rest is erbij gehaald om niet beschuldigd te worden van rascisme.
De PVV is ook erg blij met het burka-verbod, over de helm en bivakmuts heb ik ze niet gehoord.

Dit zogenaamde boerkaverbod is niet ingevoerd dor de PVV, maar door het kabinet. Daarbij is er in de media ook alleen maar aandacht gewest voor de PVV en haar roep om een boerkaverbod, en was al het overige kennelijk niet interessant. Het is maar net wat er op tv en in kranten wordt getoond. Maar ik ben niet de PVV, en ik dek dat het algehele verbod op gezichtsbedekkende kleding oid goed is om andere redenen dan de PVV wellicht heeft.. Je kunt het ook omdraaien: het wordt in de media boerkaverbod, de PVV wordt breed uitgemeten, om de gedachtengoed van de PV te benadrukken daar waar dat helemaal niet zou hoeven. Het land van de sensatie en paniekzaaierij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:08

Ach, de PVV is gewoon de bedenker, het kabinet voert uit. Het is gewoon wisselgeld.
De PVV was zeer tevreden over dit besluit.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:09

Electra63 schreef:
Ach, de PVV is gewoon de bedenker, het kabinet voert uit. Het is gewoon wisselgeld.
De PVV was zeer tevreden over dit besluit.

De PVV is tevreden, maar ik ook. En om hele andere redenen. Dus het is maar net naar welke hoek je het wilt trekken. Misschien moeten we sommige partijen en stomme ideeen eens niet zoveel aandacht geven om onderwerpen neutraal te kunnen houden en te voorkomen dat ook ik als ik voor dit verbod ben naar een bepaalde hoek wordt getrokken waar ik niet wil zitten.
Laatst bijgewerkt door gummie op 21-09-11 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:09

Ruilhandel inderdaad. Als jullie het burkaverbod invoeren, zullen wij jullie onprettige maatregelen gedogen...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:10

Blue_Eyes schreef:
Ruilhandel inderdaad. Als jullie het burkaverbod invoeren, zullen wij jullie onprettige maatregelen gedogen...

Los van de PVV, wat vinden jullie van het argument dat gezichten herkenbaar moeten zijn op straat en overal waar de openbare orde ermee gemoeid is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:19

Ik zou zeggen, lees ff terug. We zijn inmiddels op blz. 32, alles is al besproken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:29

Electra63 schreef:
Ik zou zeggen, lees ff terug. We zijn inmiddels op blz. 32, alles is al besproken.

Heb mezelf even wat tijd en moeite bespaard door vluchtig wat posts van jou door te lezen... Vergeef me als ik ergens overheen heb gelezen! Maar en antwoord op mijn specifieke vraag, dus los van alle religieuze overwegingen, etc. heb ik niet gezien.

Maar nogmaals: misschien heb ik er overheen gelezen. En verder heb ik geen zin om 32 pagina''s door te lezen over moslims, boerka's, PVV, immigratie, etc. Want dat is nu net wat ik wil omzeilen... Omdat IK vind dat het WAT MIJ betreft daar helemaal niet om gaat. En als ik dan in het algemeen vraag hoe mensen los van dat gezever denken over herkenbaarheid van gezichten in het algemeen, dan komt er 9 van de 10 keer toch weer een verhaal over 1 van bovenstaande zaken. |(

Dus bij deze kom ik misschien dan wel tot de conclusie dat Ik mij niet in dit topic moet mengen :o ;) Of dat ik een apart topic zou moeten openen met de vraag wat men in het algemeen vindt van gezichtsbedekkende kleding, helmen, etc. in de openbaarheid enzo. Maar zelfs dan krijgen we waarschijnlijk een discussie over boerka's. Simpelweg omdat mensen het nu, dankzij de media en politieke partijen daar aan linken en het kennelijk niet meer los daarvan kan worden gezien.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:42

Blue_Eyes schreef:
Dat eerste en dat laatste, helemaal inderdaad. Nederlanders in het buitenland, aanpassen? :n
En ik zou meer moeite hebben met iemand die de taal slecht beheerst maar geen hoofddoek o.i.d. draagt, dan met iemand die perfect Nederlands spreekt en schrijft, maar een burka of niqaab draagt.
Ik heb een heel enkele keer weleens iemand met een niqaab in mijn klas en daar heb ik geen probleem mee. Ik vind het niet handig dat ik als docent haar gezicht niet kan zien, maar ik heb zelf ook een geloofsovertuiging en ik vind niet dat ik het recht heb om iemand anders de uiting van haar geloof te ontzeggen.

Hierbij de opmerking die ik er eerder over geplaatst heb. Ik vind het dragen van een niqaab of burka nog wel iets anders dan een helm; een helm zet je makkelijk even af, maar als iemand uit religieuze overtuiging een burka draagt, is het niet zo simpel om die even af te zetten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:22

Ik snap aan de ene kant wel dat een burka/niqaab iets heel anders is als een helm. Maar het effect voor de buitenwereld is natuurlijk wel gewoon hetzelfde. Er zijn wel meer geloven/gelovigen die door bepaalde wetten niet al hun gebruiken/rituelen kunnen uitvoeren. Het is ook waar je de grens trekt tussen gelijkheid en godsdienstvrijheid misschien. Ik vind eigenlijk niet dat het normaal is om uitzonderingen op de wet te maken voor mensen met een overtuiging. Er bij het maken van een wet rekening mee houden hoe het die mensen beinvloed vind ik prima maar ik denk dat iedere wet/regel gewoon voor iedereen moet gelden of gewoon helemaal niet.

Overgens ben ik ook niet perce voor een wet die gezichtsbedekking verbied. Naar mijn idee word het er niet daadwerkelijk veiliger op. Iemand die een bank gaat overvallen denkt echte niet "ik zet maar geen bivakmuts op tijdens de overval dan krijg ik straks een bekeuring" Hij is toch al een bank aan het overvallen dan kan een kleine overtreding er nog wel bij. Overgens ben ik ook niet perce tegen ik heb er namelijk meestal niet zo'n belang mijn gezicht te bedekken omdat ik geen geloof aan hang en geen motor rij :P

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:32

Och, soms is het toch juist heerlijk om onherkenbaar over straat te lopen ?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:36

Aieshja schreef:
Och, soms is het toch juist heerlijk om onherkenbaar over straat te lopen ?

Dan zet ik een pruik en een zonnebril op. Gebruik overdreven make-up niemand die je herkent :Y) . (overgens nog een reden waarom een masker verbod naar mijn idee niet helpt met make-up, haarverf, kleurlenzen etc kan je je uiterlijk ook bijna onherkenbaar maken. En een dikke laag foundation en een pot verf door je haar is ook niet verboden)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:14

Wat maakt het nou eigenlijk uit of iemand al dan niet herkenbaar over straat loopt?

Hoe precies wordt de openbare orde daarmee gediend?

Als ik me zo wat gevaarlijke gekken voor de geest haal die wel wat meer gedaan hebben dan de openbare orde een beetje verstoren of een roofovervalletje zonder al te veel bloedvergieten, dan staat mij niet bij dat deze allemaal boerka's, integraalhelmen of zelfs zonnebrillen en pruiken droegen.

Maken we onszelf niet een beetje wijs dat door dit soort dingen te verbieden de wereld veiliger wordt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:50

Ik denk inderdaad wel dat het meer een gevoel van veiligheid brengt dan daadwerkelijke veiligheid. Het lijkt me sowieso dat het een verbod is waarvan de mensen die daadwerkelijk criminele actieviteiten gaan ondernemen zich niet veel van aantrekken. Veel criminelen gaan ook inderdaad helemaal niet gemaskerd of vermomd. Mensen vinden het gewoon eng en voelen zich veiliger wanneer zijn een gezicht zien dan een visier of een gordijn. Terwijl het niet helpt een gezicht te zien omdat je de gedachtes erachter toch niet ziet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:01

Ik ben tegen discriminatie, in alle vormen. Dus ook tegen positieve discriminatie. Ik ben voor gelijkwaardigheid, en alle gevolgen die dat met zich meebrengt. Gelijkwaardigheid is niet hetzelfde als gelijkheid. Nee, we zijn niet allemaal gelijk. Maar voor de wet wel. En dan kun je uitzonderingen maken. Maar ook aan die uitzonderingen zijn grenzen.

En mij persoonlijk geeft het een naar gevoel als ik mensen op straat niet aan kan kijken, niet kan zien. Dat heeft niet eens alleen met veiligheid te maken, alswel met de sfeer die het naar mijn idee creeert. Moet je je eens voorstellen dat we allemaal met gezichtsbedekkende kleding zouden rondlopen, of met helmen, of met bivakmutsen. Om welke reden dan ook. Dat lijkt me vreselijk.

En of de boerka zomaar altijd een geloofsuiting is, dat durf ik bij deze te betwijfelen! Daar wil ik de discussie wel eens over aangaan.

Dit is mijn mening.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:04

Hoorde vandaag op de radio in de auto dat een burka een pre-islamitisch is. Heeft heeft dus in het geheel niets met het islamitische geloof te maken. De prinsesjes werden opdeze wijze vroeger aan het zicht van het plebs ontrokken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:07

ik vind dit echt stom...

als het hard regent hebben veel mensen de capuchon tot boven hun ogen vast geshort van de regenjas.

als het koud is heeft iedereen een muts op en de sjaal heel erg hoof in het gezicht.

als de zon schijnt lopen der mensen met zonnebril en pet of hoed..

laat die mensen lekker als ze zich geroepen voelen in een boerka te lopen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:12

paardenfreak schreef:
ik vind dit echt stom...

als het hard regent hebben veel mensen de capuchon tot boven hun ogen vast geshort van de regenjas.

als het koud is heeft iedereen een muts op en de sjaal heel erg hoof in het gezicht.

als de zon schijnt lopen der mensen met zonnebril en pet of hoed..

laat die mensen lekker als ze zich geroepen voelen in een boerka te lopen.

Dus jij loopt ook met een zonnebril en pet, met daaroverheen capuchon en muts en eventueel nog een sjaal tot aan de neus een winkel in, of een studiezaal, of een rechtbank, of een ziekenhuis of een bank?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:32

gummie schreef:
Dus jij loopt ook met een zonnebril en pet, met daaroverheen capuchon en muts en eventueel nog een sjaal tot aan de neus een winkel in, of een studiezaal, of een rechtbank, of een ziekenhuis of een bank?

:D Je wilt niet weten wat je voor je balie krijgt als kassier. Allemaal al meegemaakt....
En degene die uiteindelijk de boel ging overvallen had eerst braaf een nummertje getrokken en zijn beurt afgewacht. :')
Vermomd was ie ook niet dus onze overvaltraining werkte perfect. *D
Honderd meter verderop zat ie al in de boeien.

Ik heb er geen seconde minder om geslapen. Eigenlijk kan ik er achteraf alleen maar heel hard om lachen. Half/half had ik het idee in bananasplit te zitten. :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:33

Anne_GTI schreef:
:D Je wilt niet weten wat je voor je balie krijgt als kassier. Allemaal al meegemaakt....
En degene die uiteindelijk de boel ging overvallen had eerst braaf een nummertje getrokken en zijn beurt afgewacht. :')
Vermomd was ie ook niet dus onze overvaltraining werkte perfect. *D
Honderd meter verderop zat ie al in de boeien.

Ik heb er geen seconde minder om geslapen. Eigenlijk kan ik er achteraf alleen maar heel hard om lachen. Half/half had ik het idee in bananasplit te zitten. :j

Haha!! _O- Tja, de raarste dingen he.... 8)7

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:02

Ik ben van mening dat je iedereen lekker zijn gang moet laten gaan als het om kledij gaat.
Let it be !

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:19

Even iets anders... of misschien is het niet zo anders maar toch: vind je dan ook dat mensen met hakenkruizen op hun jas mogen lopen? Zo ja, waarom wel. Zo nee, waarom niet? Waar ligt de grens? Welk gedachtengoed mag uitgedragen worden en welke niet?

(laat ik voorop stellen dat ik het absoluut niet vind kunnen, en ik zeg hier niet dat ik een boerka en hakenkruizen vergelijk)