Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:55

Ik heb geen tv of radio ter beschikking dus ik volg het nieuws op internet nu nauwgezet.
Als er radioactiviteit deze kant op komt heb ik ook geen idee wat we nog kunnen doen, daar niet van, maar ik wil het wel weten. Volgens mij kunnen we ook niks doen verder, mocht het richting Europa komen?

DarkDreamer, nee, maar de Japanse overheid heeft ook een tijd de explosie ontkent dus daar vertrouw ik niet zo op. Het is niet zeker of er een meltdown is, er is wel cesium gedetecteerd en dat zou wijzen op een meltdown.
Ik ben blij dat iig Duitsland en nog een aantal andere landen zorgvuldig monitoren op radioactiviteit.

Fietspomp

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:59

Wat gebeurd er eigenlijk als er radioactiviteit hierheen komt? En dan doel ik ook op de dieren zoals de paarden die buiten staan..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:00

11.47 uur: Dodental loopt weer op
Het officiële dodental van de aardbeving en de tsunami staat nu op 599. Er wordt rekening mee gehouden dat het dodental verder oploopt, omdat er nog veel vermisten zijn. Meer dan 200.000 mensen hebben een schuilplaats gezocht.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:01

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:04

Fietspomp

Urielle

Dat zal afhangen van de ernst. Bij Tsjernobyl ging er natuurlijk veel dood, wat nog geboren werd was misvormd. Mensen krijgen kanker. Aangezien planten ook aangetast worden en niet meer gegeten mogen worden zitten we ook met een voedselprobleem, want van eigen bodem mag je niet eten, maar waar haal je het vandaan dan, als er zoveel aangetast is?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:14

@ urielle: Blikvoedsel inslaan.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:15

* rent alvast naar de winkel voor dat iedereen met dat idee komt,tot straks*

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:19

deflin schreef:
* rent alvast naar de winkel voor dat iedereen met dat idee komt,tot straks*

je hebt wel een punt, moet toch zo naar de winkel

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:24

Hamsteren!!!! nee denk dat wij er echt wel wat te ver vandaan zitten, om er echt last van te krijgen

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:25

denk je dat??? nou trek daar over toch echt mijn twijfels hoor

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:53

sjorsie schreef:
Hamsteren!!!! nee denk dat wij er echt wel wat te ver vandaan zitten, om er echt last van te krijgen

We zitten er misschien wel te ver af om er direct last van te hebben, maar indirect zullen we zeker de gevolgen merken. De landen waar wij onze groente en fruit vandaan halen zullen er namelijk misschien wel direct last van hebben waardoor de oogst niet meer geschikt is om te consumeren, en bij ons de prijs van dat product door schaarsheid flink opgedreven wordt.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:10

Helaas ben ik al zo oud dat ik me het gedonder met Tsjernobyl nog kan herinneren en ik heb daadwerkelijk overwogen om bij het boodschappen doen maar flink veel blikvoedsel in te slaan.... Heb het niet gedaan, ik hoop, vooral voor de mensen daar, dat het goed gaat!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:14

kweenie, maar ik ga zo boodschappen doen en dus wel wat extra blikvoer inslaan :)

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:29

Blikvoer inslaan? is dat niet een beetje overdreven?! := Natuurlijk is het een ramp, met alle gevolgen van dien. maar hoeveel eten halen wij uit Japan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:36

Urielle, bedankt voor de update. :)

De foto's zijn erg heftig.
Toch fijn om te horen dat de mensen op het schip zijn gered!

Wat mij gister al opviel; ze hebben allemaal dezelfde auto's.

Over dat dikgedrukte; ik vind het juist goed dat je het noemt, we hebben allemaal recht om dit te weten.

Die atoom-wolk die misschien over Europa gaat, heeft dat directe gevaren, zoals direct dood gaan?
Of is zoiets pas later te merken.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:38

_lieff_ schreef:
Blikvoer inslaan? is dat niet een beetje overdreven?! := Natuurlijk is het een ramp, met alle gevolgen van dien. maar hoeveel eten halen wij uit Japan??

Kan best hoor, maar ja. dan hoef ik me iig geen zorgen te maken. overigens hoef je niet te denken dat ik met karren vol blikvoer de winkel uit komt zetten :D

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:42

KoudbloedKim schreef:

Over dat dikgedrukte; ik vind het juist goed dat je het noemt, we hebben allemaal recht om dit te weten.

Die atoom-wolk die misschien over Europa gaat, heeft dat directe gevaren, zoals direct dood gaan?

tuurlijk is het goed dat we het weten, maar ik doelde er meer op dat ik dat soort dingen liever niet hoor :D

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:43

Niezel schreef:
Helaas ben ik al zo oud dat ik me het gedonder met Tsjernobyl nog kan herinneren en ik heb daadwerkelijk overwogen om bij het boodschappen doen maar flink veel blikvoedsel in te slaan.... Heb het niet gedaan, ik hoop, vooral voor de mensen daar, dat het goed gaat!

idd kan ik me ook nog herinneren, groente was taboe en ik weet nog dat je een hele tijd geen spinazie mocht eten, had te maken met de samenstelling ervan, wat precies weet ik niet meer, was toen zo omdat de wind onze kant op stond
heb net ook geen extra blikken gehaald, we zitten op een compleet ander continent, als het al naar ons komt is het zo verdund door de lucht lijkt me

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:51

KoudbloedKim schreef:

Laten we niet op de zaken vooruit lopen. De centrale is nog niet ontploft, de regering heeft er vertrouwen in dat het goed gaat en verschillende experts laten weten dat een meltdown van deze centrale anders is dan die in Tsjernobyl toen. Hoe dat precies zit weet ik niet, daar heb ik dan weer geen verstand van :')

Over die wolk, het is maar afwachten wat de windrichting is, vooral. De radioactieve deeltjes zouden met gemak kilometers met de wind meegevoerd kunnen worden. Wat er met je gebeurd is afhankelijk van hoe dicht bij je bij de explosie bent. Sta je ernaast, dan blijft er niks van je over, sta je tot 100 tot 500 meter verder, ga je ook gewoon dood, na ongeveer een kilometer tot in een straal van 10 km krijg je uiteindelijk last van de radioactieve straling, die dus kankerverwekkend is en misvormingen veroorzaakt. Maar je hoeft er niet aan dood te gaan. :).

Dit is overigens een ruwe schatting, hoor. :) Ik denk vooralsnog niet dat wij last gaan krijgen van radioactieve stralen en gebeurt dit wel, dan zal dat denk ik zo weinig zijn, dat we er weinig van meekrijgen. :).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:27

Blikvoer, goed idee! :Y)

Laatste updates:
- De VS heeft hulp aangeboden in de vorm van koeling voor de kernreactoren, maar Japan heeft het afgewezen.
- De winkels in Japan vertonen lege schappen.
- Naschok van 6.4 op de schaal van Richter aan de oostkust van Honshu, dat is 84 km van Fukushima...
- Japan gaat jodiumtabletten voorzien voor de mensen uit de omgeving van de kerncentrales......
- De straling die nu per uur vrijkomt van de kerncentrales is hetzelfde als de toegestane hoeveelheid per jaar vertelt een official.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:29

okee. op het nieuws zeiden ze vanmiddag dat de straling 1000 keer zo veel was als het toegestane?? volgens mij valt dat wel een beetje mee :=
Urielle, handig die updates! thnx!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:34

_lieff_ schreef:
okee. op het nieuws zeiden ze vanmiddag dat de straling 1000 keer zo veel was als het toegestane?? volgens mij valt dat wel een beetje mee :=
Urielle, handig die updates! thnx!

Per dag of per jaar? Want dat scheelt nogal :P 1000x het toegestane per dag zou maar zo kunnen, namelijk.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:35

dat weet ik niet :P