Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:20

Suzanne F. schreef:
had vaak medelijden met de kinderen die naar de BSO moesten.

Omdat die kinderen aangaven dat ze ongelukkig waren op de BSO?

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:20

Tsja, moeilijk. Of ik het egoïstisch zou noemen, ik denk het niet. Een ding weet ik wel en dat is dat ik later wél ga werken, desnoods parttime, anders vind ik het doodzonde van m'n studiejaren en opleidingsniveau (dit zeg ik echt niet om uit de hoogte te doen, maar ik wil mezelf wel waar kunnen maken en gebruik maken van m'n capaciteiten.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:24

Vienna2007 schreef:

Hm nee maar je voelde wel aan dat ze een soort jaloers waren omdat zij niet naar huis konden tussen de middag en na school.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:34

Ik zou het niet kunnen...teren op het loon van mijn vriend (10 jaar samen, niet getrouwd). Ik ben erg zelfstandig, en tot op heden betaal ik ook zelf mijn eigen dingen (paard, auto, etc etc), ik wil echt niet eens dat hij ervoor betaald! We hebben beiden een goede baan, en verdienen samen ook best wel lekker, en toch hebben we eigen rekeningen, spaarrekeningen én dan wel een gezamelijke rekening voor hypotheek, boodschappen, en de rekeningen zoals nuon. Hij koopt de dingen van zijn eigen geld wat hij graag wilt en ik net zo van mijn eigen geld. Ik zou echt het geld niet bij elkaar doen wat heel veel mensen doen. Hoor vaak zat dat daar mensen ruzie over maken, nou ik niet, dat scheelt aan je eigen geld hebben!

En kan dat tegenwoordig nog? In deze dure tijden dat er maar 1 inkomen binnen komt?

karijn

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:40

Als 1 van de 2 zeer goed verdient, kan je best op 1 inkomen leven. De vraag is of je dat wilt en de mate van egoïsme die eraan vast hangt zoals in dit topic wordt gesteld en gemeend.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:44

Ik verwonder me er echt over dat er mensen zijn die als ze samen wonen etc echt mog praten over mijn geld en zijn geld.
Bij ons is alles van ons samen, en niemand die ooit zeurt als de ander wat koopt voor hobby, auto of wat dan ook.
Mijn paarden zijn ook zijn paarden, zijn auto's zijn ook mijn auto's etc etc.

En jazeker dat je nog wel van 1 inkomen kan leven, hangt er alleen net vanaf hoeveel je verdient natuurlijk.
Mijn man wil dat ik straks stop met werken. Zodat ik voor de kinderen, het huis en de administratie van zijn zaak kan zorgen. Maar daardoor wordt het echt niet in eens allemaal van hem, omdat hij alles gaat betalen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:54

karijn schreef:
Als 1 van de 2 zeer goed verdient, kan je best op 1 inkomen leven. De vraag is of je dat wilt en de mate van egoïsme die eraan vast hangt zoals in dit topic wordt gesteld en gemeend.

Er zijn 2 soorten egoisme die meespelen. Het egoisme t.o.v. je man omdat die voor het inkomen zorgt en het egoisme t.o.v. van je kind omdat je wilt doorleven zoals je deed maar ook een kind wilt. (beiden zonder nuances, ga ervanuit dat iedereen dat begrijpt)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:00

blue_kim schreef:
Ik verwonder me er echt over dat er mensen zijn die als ze samen wonen etc echt mog praten over mijn geld en zijn geld.
Bij ons is alles van ons samen, en niemand die ooit zeurt als de ander wat koopt voor hobby, auto of wat dan ook.

En jazeker dat je nog wel van 1 inkomen kan leven, hangt er alleen net vanaf hoeveel je verdient natuurlijk.
Mijn man wil dat ik straks stop met werken. Zodat ik voor de kinderen, het huis en de administratie van zijn zaak kan zorgen. Maar daardoor wordt het echt niet in eens allemaal van hem, omdat hij alles gaat betalen.

Nou inderdaad!!! Hier ook alles wat van mij is, is van hem. Ook voordat we getrouwd waren. We hebben ook enkel een gezamelijke rekening. Ik volg dat ook nooit zo, als ik eerlijk ben.

Ik ben overigens dus fulltime huismama, maar wij werkten voor mijn zwangerschap samen, in onze eigen winkel. Kwa inkomen maakt het gewoon echt niet uit of we samen werken of niet. Dus ook dat gaat hier niet op.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:05

blue_kim schreef:

Dan heb jij geluk :P Mijn vriend heeft echt, maar dan ook echt helemaal niets met paarden, en ik heb echt totaal niets met zijn hobby (amateur wielrennen). Wij zullen elkaars hobby nooit sponsoren :D Moet dan ook wel zeggen dat zijn hobby echt kluiten met geld kost over een heel jaar gezien. Dan ben ik ontzettend blij dat ik alleen voor mijn eigen hobby betaal (recreatieve ruiter zonder wedstrijdambitie :D ), en niet al te dure stalling.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:08

Hmmmm, egoistisch als er 1 persoon werkt en de ander thuisblijft? Dat snap ik niet (wie is er dan egoistisch, trouwens ;) )
Als het kan, waarom niet? Iedereen is daar gelukkig vrij in. Zelf zou ik het niet willen ben toch wel gesteld op mijn onafhankelijkheid en ontwikkeling, maar als een gezin het zo regelt en er de financien voor heeft, prima toch? Gelukkig zijn er tegenwoordig wel veel meer mogelijkheden, alleen maar beter, eigenlijk. Vroeger moest je als getrouwde vrouw vaak stoppen met werken als er kinderen kwamen (soms al als je ging trouwen), dan was het normaal om ontslagen te worden en werd je contract ontbonden. Nu is dat je eigen keus (voorzover het financieel mogelijk is, natuurlijk). Alleen maar goed wat mij betreft. Vind alleen wel dat mensen altijd alleen dat goed vinden waar ze zelf voor gekozen hebben en dat vind ik belachelijk. Er zijn juist veel mogelijkheden die heel goed werken, laat iedereen dat vooral zelf bepalen en een andere oplossing is soms ook een hele goede, niet alleen je eigen!

Mijn moeder werkte weer fulltime vroeger toen ik (nu 35 jaar) naar school ging (heb nog een zusje, 2 jaar jonger) en mijn vader ook. Mijn vaders werk was aan / vanaf huis en hij begon vroeg. Mijn moeder was er dan s ochtends tot we naar school gingen en eerst hadden we nog oppas aan huis. Tussen de middag was mijn vader er tijdens zijn lunchpauze en hij was er ook weer als wij uit school kwamen. Gingen we thee drinken en daarna meestal naar buiten! Soms ging hij dan nog werken, maar was bij huis, dus dat scheelde wel.

Ging dus prima, terwijl ze allebei 40 uur werkten. Werd wel melijwekkend naar ons gedaan, omdat mijn moeder werkte en niet thuis was (toen kwam dat nauwelijks voor en parttime werken was niet zo normaal als nu, behalve oppaswerk en schoonmaken misschien). Geen problemen mee gehad. Omdat we ook oppas hadden, geen hangjongere geworden :D. Zowel mijn zus als ik hebben een goede baan en kinderen en werken allebei, vooral om onafhankelijk te kunnen zijn, ons te ontwikkelen.

Mijn zoontjes gaan straks weer 3 dagen in de week naar de oppas (creche is geen oplossing ivm vaste tijden enzo) en daar zijn nog meer kindjes. De oudste vindt dat geweldig! 1 dag in de week is mama er voor hen en 1 dag in de week papa (nu heb ik wel even ouderschapsverlof. ivm borstvoeding wil ik nog niet volledig werken, pas als de jongste 6 maanden is) en in het weekend gaan we leuke dingen doen. Huishouden kan ook als de kinderen op bed liggen, dus in de avond, heeft niemand last van.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:39

Wij hebben bewust ieder een eigen rekening. Gewoon omdat ik geen zin heb om verantwoording af te leggen over wat ik met "mijn" geld doe. Ik betaal daar mijn paard van en mijn overige hobby's en mijn VL gaat 1x in de zoveel tijd naar van die dure feesten die meer als € 300,00 per keer kosten. Nou sorry maar daar werk ik niet voor. Als hij dat wil betaald hij dat van "zijn" geld. Wij hebben alle lasten gewoon pro rato berekend en ieder stort zijn deel op de gezamelijke rekening. Heb je nooit scheven gezichten dat ik helaas veel zie om mij heen. Iemand die toestemming moet vragen om € 50,00 mee te nemen naar een uitje. Ik pin dat gewoon van mijn rekening en klaar.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:59

Mijn man is juist blij dat ik huismama ben, hij zegt: ik werk om mijn gezin te kunnen onderhouden en jij bent degene die ons gezin en het huishouden draaiende weet te houden.
Hij neemt zijn petje voor mij af, volgens hem is de ''baan'' huismama zwaarder als elke andere baan.
Voor ons huismama's gaat het 365 dagen,24/7 door, wij hebben geen vakantie, ziek zijn is er voor een mama niet bij.
Wbt financieel, tuurlijk is het tegenwoordig mogelijk om van 1 salaris te leven, het hangt er idd vanaf welk salaris er binnen komt en het is ook maar net met hoeveel iedereen genoegen neemt.
De ene neemt genoegen met 2000 euro in de maand en de andere pas met 4000 euro.
En omdat ik thuis ben bij de kinderen wil het niet zeggen dat hun straks geen studie naar keus kunnen volgen of hun rijbewijs kunnen halen of niet naar bepaalde sports kunnen omdat ze te duur zijn etc.
Onze beiden jongens sporten, de oudste voetbalt en de middelste doet aan motorcross, en laat motorcross nu niet goedkoop zijn..

Daarbij vind ik het ook niet verkeerd dat hun later leren om goed met geld om te kunnen gaan, ondanks dat ik financieel nooit wat heb gemist, hebben mijn ouders mij vroeger wel geleerd dat je hard moet werken voor je centen en dat niet alles zomaar aan komt waaien.
Mijn sport hebben ze ook altijd bekostigd maar als ik bepaalde dingen wilde hebben ( zoals borstels,halsters etc) dan moest ik het toch echt zelf betalen.
Mijn studie's hebben mijn ouders altijd wel betaald, dat vonden ze gewoon erg belangrijk, mijn rijbewijs moet ik ( ben er mee bezig) toch echt zelf betalen.
Toen ik nog thuis woonde en voor mijn scooter certificaat wilde gaan, moest ik het ook zelf betalen.

Ik hoef aan mijn man nooit toestemming te vragen om geld, ik heb mijn eigen rek met mijn eigen geld ( nee dat schuift hij me niet toe en ik heb geen uitkering).
Ik weet nog goed dat ik vroeger zelf gespaard had voor een televisie voor op mijn kamer, ik heb toen ruim 2 jaar flink gespaard ( verjaardagsgeld etc legde ik bij mijn spaargeld) en toen kocht ik dus een tv, mijn ouders hebben me toen een videospeler gekocht als het ware als ''beloning'' omdat ik zo goed en lang voor iets gespaard had wat ik echt graag wilde hebben, ik was toen een jaar of 10.
Maar toen had ik al meegekregen van mijn ouders dat je moet sparen voor iets wat je graag wilt en dat ik niet altijd mijn handje maar op moest houden bij mijn ouders.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:04

Citaat:
Ik weet nog goed dat ik vroeger zelf gespaard had voor een televisie voor op mijn kamer, ik heb toen ruim 2 jaar flink gespaard ( verjaardagsgeld etc legde ik bij mijn spaargeld) en toen kocht ik dus een tv, mijn ouders hebben me toen een videospeler gekocht als het ware als ''beloning'' omdat ik zo goed en lang voor iets gespaard had wat ik echt graag wilde hebben, ik was toen een jaar of 10.
Maar toen had ik al meegekregen van mijn ouders dat je moet sparen voor iets wat je graag wilt en dat ik niet altijd mijn handje maar op moest houden bij mijn ouders.

Dat is ook iets wat ik mijn dochter straks wil bijbrengen. Dat is iets wat wij alle twee hebben moeten doen en dat zal zij straks ook moeten leren.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:17

Suzanne F. schreef:
Vienna2007 schreef:

Hm nee maar je voelde wel aan dat ze een soort jaloers waren omdat zij niet naar huis konden tussen de middag en na school.

Ik als BSO kind kan je vertellen dat wij het altijd leuk hadden op de BSO hoor :D! Ze hebben alles voor handen om je te vermaken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:43

Over het sparen daar ben ik het ook over eens :j

Hier zei iemand dat ze haar kinderen een 'bloeiende toekomst' wil geven met alles erop en eraan... met onder andere een rijbewijs...

Ik weet niet... maar ik heb zélf gespaard voor mijn rijbewijs, was 22 toen ik het haalde en ik geloof niet dat ik daardoor geen bloeiende toekomst heb gehad.

Ik heb geleerd dat als ik iets wil hebben dat ik ervoor moet sparen, zo heb ik dat altijd gedaan voor rijbroeken, paardenbladen, scooter etc... manlief helaas niet, die leerde om een lening te openen daarvoor ^)
Ik ben dus van mening dat onze kleine ook leert sparen! :D

En Suzanne, dat jij ouders voorhanden hebt die de zorg van hun kleinkind gedeeltelijk op zich willen nemen is heel fijn ;) Maar niet vanzelfsprekend. Als ik die mogelijkheid had, had ik misschien ook wel een aantal uren werk aangenomen...

Ennuh... huismama slecht voor je ontwikkeling?? Je kunt zelf natuurlijk ook op zoek naar uitdagingen en afwisseling he ;)

Ik heb voorheen wat uren kassa gedraaid, ik kan je vertellen dat ik dat meer geestdodend werk vind dan nu thuis zitten met een drukke peuter :+

Daarbij leer ik nu weer kleurtjes, dieren en het ABC :)) :x :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:00

Vienna2007 schreef:
Suzanne F. schreef:
had vaak medelijden met de kinderen die naar de BSO moesten.

Die van mij wel in ieder geval, maar die hoeven nu gelukkig nog maar 1 uurtje in de week na school en 3x tussendemiddag. De rest ben ik thuis.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:07

Gelukkig maar. Zijn die wel gelukkig in ieder geval, en de rest van de BSO kinderen niet. :D

Sorry hoor, maar ik vind het altijd zo'n dooddoener om zulke aannames te maken... Ik ben een BSO kind, zoals je dat wilt noemen, maar ik ging ook vaak tussen de middag naar mijn opa en oma. Ik vond beiden leuk. Ik ben er echt niet slechter of ongelukkiger van geworden, zet mij op een verjaardag met 100 vreemden, en aan het eind van de avond heb ik bijna de helft leren kennen en mee gepraat.

Ik heb heel zelfstandig geworden, dat wel, maar dat heeft niks met de bso te maken.

Er word 1 ding vergeten. Opvoeding heeft te maken met hoe een kind later word, en hoe het liefde ervaart. Niet of het thuis bij mamma zit of op de BSO.

Een kind kan elke dag naar zijn mamma gaan tussen de middag, en dood ongelukkig zijn, omdat de moeder met bv despressies kamt, en weer op de bso heel gelukkig zijn. Het gaat ten alle tijden om de thuissituatie.

Mijn ouders houden echt niet minder van mij dan andere ouders van hun kinderen hoor ;)

Maar volgens mij ging het om de stelling wanneer een vrouw perse niet WIL werken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:15

Ik doe geen aannames over mijn eigen kinderen, ze vinden het ECHT niet leuk op de BSO en ze zijn duizend maal liever thuis, waar ze gewoon met hun eigen vriendjes en vriendinnetjes kunnen spelen ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:35

Ik weet dat ik destijds gestopt ben met werken omdat mijn dochter op de opvang echt doodongelukkig was... niks aannames, maar observatie en daaropvolgend maatregelen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:31

trisca schreef:
Grappig dat je dat zo formuleerd P_D. Mijn moeder heeft haar carriere opgezegd om voor ons te kunnen zorgen. Toch was ze eigenlijk de spil van alles. Ze regelde ook echt alles, de administratie, ze wist hoe alles liep waar alles was en hoe ze alles kon laten lopen. Toen mijn moeder overleed was mijn vader ten einde raad. Hij wist niks. Hij was degene die geheel afhankelijk was van mijn moeder, niet andersom. Denk dat mijn moeder minder problemen had gehad als mijn vader weg zou vallen als andersom. Wie is er dan onafhankelijk??
Wil zeggen dat het maar is hoe je het bekijkt en hoe de balans wordt opgesteld. Jij hebt geleerd van je ouders en ik ook. Ik zorg ervoor dat mijn man echt betrokken blijft bij het gezin en weet hoe alles loopt en waar alles ligt.

Ik denk dat je mijn idee niet helemaal begrijpt. Mijn moeder was ook de spil van het hele gezin, en had zonder twijfel zelfs een belangrijkere taak dan mijn vader. Echter bouw je als vrouw zijnde vaak niets meer op, op het moment dat het dan 'mis' gaat.. Ben je financieel afhankelijk van je man. Mijn moeder heeft bijv. 25 jaar een zeer gelukkig huwelijk gehad, door een verslaving veranderde haar man volledig... Binnen de kortste keren werd de situatie geestelijk voor zowel haarzelf als de kinderen ondragelijk en instabiel. Therapieen, hulp van buitenaf, pauze... niets hielp. Echtscheiding aanvragen? De benen nemen? Waarvan? Hij zou een dergelijk project echt niet sponsoren hoor...
Maandenlang spaarde ze haar huishoudgeld op, verstopte het in haar auto. Dit als enige manier zelf wat extra spaargeld op te bouwen, zodat ze de 1e maanden 'zonder man' kon overbruggen en voor haar kinderen kon zorgen.
Ze is gescheiden, nooit meer hertrouwd.. Van haar hoefde dat niet meer. Als ze straks 65 is lekker van haar pensioen genieten? Welnee... Want met dat de echtscheiding in gang werd gezet, was dat ook ineens niet meer zo rooskleurig geregeld. Dan had ze het maar moeten regelen toen ze haar ja-woord gaf? come on, je bent 18... Je werkt beiden nog, je staat compleet anders in het leven. En eigenlijk denkt niemand er meer aan zodra de situatie verandert, want och... zo gaat het toch perfect?

Veel vrouwen/mannen stappen er zo naief in lijkt wel. In goed vertrouwen. Maar vergeten dat er sommige situaties zijn waarin je elkaar niet meer zo goed gezind bent, en waardoor je dus wel degelijk afhankelijk bent van hulpinstanties, alimentaties en/of bijstand. Dan kun je gaan werken, maar je bent al jaren uit het arbeidsproces, in tijden van economische crisis zijn er duizenden mensen met een up-to-date CV die velen malen interessanter zijn voor een werkgever. Je voorland is voor de meeste mensen (met wellicht uitzonderingen van hoger opgeleide) de eenvoudige baantjes (schoonmaakwerk, kassa's draaien etc.) met bijbehorende lage lonen. Kortom, dan sta je ineens onverwachts alleen... En moeten je kinderen wennen aan een moeder die 50 uur per week werkt om alle eindjes aan elkaar te kunnen knopen.

En het gaat gewoon zo vreselijk vaak fout... Mij persoonlijk is dat risico veel te groot. Twee jaar geleden ben ik 'gescheiden' van mijn ex, samen hadden we een pasgeboren zoon. Hij ging voor de 2de maal vreemd, maar enkel dankzij mijn economische en emotionele onafhankelijkheid heb ik direct de deur voor zijn neus dicht kunnen gooien. Omdat ik een vaste baan had, kon ik de hypotheek prima zelf opbrengen, al mijn spullen houden, het leven van mijn zoontje voortzetten zonder ergens slechter te worden. Ja ik zat wat krapper bij kas, maar het ging prima.
Stel dat ik op dat moment thuisblijfmama was geweest, had dit veel meer veranderingen teweeg gebracht... Had ik hem niet uit kunnen kopen... Had ik eerst onderdak bij mijn ouders moeten zoeken... werk moeten zoeken... blablabla.
Nee hoor laat mij maar lekker werken, just in case :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:49

Om nou voor just in case te werken... Nee hoor!
Die situatie heb ik meegemaakt en ik ben er slechter van geworden! Nu ben ik heerlijk thuis bij de kinderen en de kinderen en ik vinden het heerlijk. Als een andere moeder uit werken is kan ik altijd standby staan voor ze en bied ik mijn hulp aan en dat voelt ook goed.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:01

Inderdaad....just in case... ammehoela :+

Ooit gehoord van 'alles komt op zijn pootjes terecht'???
Tuurlijk is het niet makkelijk... maar kom aan hee... voor alles is een oplossing!
Ennuh, mijn ouders hadden beide een goede baan, auto etc etc... gingen scheiden toen ik 11 was en believe me... just in case is dat nooit meer, vul zelf maar in ;)

Als ik nu van mijn man zou scheiden zou dat zeker niet makkelijk zijn maar ook dat zou ik te boven komen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:13

ik leef niet "voor het geval dat" dat weiger ik , ik weet dat ik me in vrijwel iedere sitiuatie wel red, of ik nu wel of niet buitenshuis werk binnen een relatie ,
als je zelf redzaamheid , ontwikkeling etc etc etc af hangt of je wel of niet werkt binnen (of buiten) een relatie
, dan zou ik me toch eens achter de oren gaan krabben

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:45

P_D, na jouw ervaringen kan ik me goed voorstellen dat je zo denkt. Ik weiger het echter. Misschien naief, dat kun je vinden. Maar ik gun mijn man in deze dan wel het vertrouwen dat hij verantwoordelijk genoeg is om ervoor te zorgen dat zijn vrouw en kinderen niet op zo'n manier achtergelaten worden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:19

trisca schreef:
karijn schreef:

Er zijn 2 soorten egoisme die meespelen. Het egoisme t.o.v. je man omdat die voor het inkomen zorgt en het egoisme t.o.v. van je kind omdat je wilt doorleven zoals je deed maar ook een kind wilt. (beiden zonder nuances, ga ervanuit dat iedereen dat begrijpt)

Mooi gezegd Trisca :j
Bij ons is het heel simpel: zijn werk is tevens zijn hobby, zelfs in de vakanties is hij nog steeds bezig met van alles rond zijn werk. Voor mij is werken een 'moet' en ben dan ook blij dat ik de vrijheid heb gekregen om thuis te blijven voor de kindjes. Mijn dochter had het trouwens best naar haar zin op de opvang, daar niet van (ik vond het zelf vroeger echt vreselijk), maar onze band is nu echt zo goed geworden <3
Vanmorgen heeft papa haar uit bed gehaald, maar ik kreeg zojuist van haar wel op mijn kop waarom ik dat niet had gedaan, ze was er een 'beetje fudrietug' van :+