Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:17

Sammie schreef:
Apoc schreef:
Er is btw (...) heeft bestaan. Zijn boten zijn gevonden etc.

Lijkt mij onmogelijk?

arjavdham schreef:
refos zijn (in jullie ogen) extremisten van het christelijke geloof helemaal niks mis mee net zo zondig en slecht als de rest en dezelfde neigingen tot zonde

Hoe kom je hierbij? Die term ken ik niet, maar ik weet wel dat erbinnen het Christendom gewoon stromingen zijn die Gereformeerd worden genoemd. En daar hebben deze mensen zelf voor gekozen. Imo is Refo daar gewoon een afkorting van. Grif(f)o is wel een scheldwoord voor bepaalde (strenge) geloven.

Sorry, ik had daar een spelfout, moest botten zijn, niet boten ;).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:27

Flosje446 schreef:
Lante schreef:
Als je er niks van weet, en de bijbel ook niet gelezen hebt, dan kun je ook geen weloverwogen keuze maken wat je wilt geloven of niet wilt geloven (vind ik) en kun je eigenlijk ook niet in een dergelijk topic meepraten. Ik wilde weten wat al die mensen bezighield die wel geloofden, dus ik volgde op de basisschool godsdienstlessen en ik heb de bijbel gelezen. Aan de hand daarvan en vele gesprekken met een dierbare vriendin (helaas overleden; Dank je Boukje) die zelf wel gelovig was en zelfs dominee wilde worden heb ik mijn eigen visie op het geloof en de Bijbel gevonden.

Wat er allemaal precies in de Bijbel staat geschreven dat weet ik idd niet. Ik weet wel dat er in de Bijbel staat dat er een God bestaat en dat die alles heeft gecreëerd, de hoofdlijnen zijn voor mij bekend. Gisteren heb ik Genesis 1 gelezen en daar klopt al niets van. Ik vind niet dat ik de hele Bijbel hoef te lezen om een mening te kunnen hebben over het geloof. Ik geloof namelijk niet dat er een God bestaat en door de Bijbel te lezen zal ik daar alleen nog meer overtuigd van worden. Weet jij dan wel alles over de evolutietheorie?
Ik heb van kleins af aan niet geloofd. Vanuit de kerk had je iedere woensdagmiddag meisjesdag, ik ben daar één keer geweest en toen wilde ik niet meer. Iedere zomer is hier de Witte tent, ook vanuit de kerk, daar wilde ik ook nooit naar toe. Ik had al heel snel door dat God niet bestaat, net zoals dat Sinterklaas niet bestaat.

Ja, ik weet net zoveel van de evolutietheorie dan de meeste andere mensen die deze theorie aanhangen. :D
Zoals je kunt lezen in mijn posts in dit topic ben ik iemand die mij eerst in materie verdiept alvorens ik er een mening over vorm. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:08

Apoc schreef:
Sorry, ik had daar een spelfout, moest botten zijn, niet boten ;).

Ja, maar dat kan ook niet. Volgens de bijbel dan. Als zijn botten gevonden zouden zijn is dat juist een teken dat het verhaal (de bijbel) niet waar is. Na de wederopstanding is hij richting de hemel gedaan, dus is zijn lichaam niet meer op de aarde.. Bovendien als de botten gevonden zouden zijn was dit op z'n minst wereldnieuws. Ik heb er nog nooit over gehoord. Wel ooit de film The Body gezien, maar de makers kozen uit eindelijk voor 'the easy way'. Rest van de film was ook aardig bagger :=

Koopto666

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:17

volgen mij zijn z'n botten idd nooit gevonden. er doen allerlei verhalen de rondte over waar ze kunnen liggen.
oa. onder de sint pieter in rome

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:20

Tja of het echt waar is, ik heb geen idee. Is al wel een tijdje terug. Heb het gezien op National Geographic. Was iedergeval wel interessant.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:23

Koopto666 schreef:
volgen mij zijn z'n botten idd nooit gevonden. er doen allerlei verhalen de rondte over waar ze kunnen liggen.

De botten die daar zouden liggen zouden volgens mij van Petrus zijn... volgens de overlevering dan.

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:31

die van jezus ook als het goed is.
iig zijn er verschillende mogelijke plaatsen waar hij kan liggen.
krijgen jullie trouwens ook reclame van de EO onder dit topic? :P
Laatst bijgewerkt door Koopto666 op 10-08-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:33

Er is daar een graftombe van Petrus. Verder ook een troon (mega!) en een bronzen beeld (die, als ik mij niet vergis, om de zoveel tijd wordt aangekleed) van hem. Naast een hele hoop andere beelden, schilderingen, graven enz.

antwoord op koop's laatste vraag is nee en je eerste opmerking ik zie er de humor niet van in...

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:36

ik gebruikte per ongeluk een spatie teveel. ik zie t nu ook zelf pas. het was niet zo bedoeld.
is dat van die EO reclame toeval of wordt dat gelinkt aan waar een topic over gaat? (lijkt me niet want er is nu belnu.nl)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:40

Oh je bedoelt Jezus? Oh... dat weet ik niet. Niks over gehoord tijdens de rondleiding. Lijkt mij trouwens niet. Gezien de bijbelvertelling kan hij eigenlijk geen graf hebben op aarde. Dat graf van Petrus is naar mijn mening ook gewoon leeg en meer symbolisch bedoeld. Dat kun je bij Jezus dus niet doen, aangezien hij door de kerk als goddelijk wordt gezien en lijfelijk ten hemel is gegaan.

De banners zijn volgens mij random.. de google ad's reageren wel op het onderwerp van het topic waarin ze verschijnen.

(overigs kun je via de knop edit nog zoveel minuten na een post nog het .e.e.a. aanpassen als je bijv. een foutje ziet of nog iets wil toevoegen)

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:43

ja ik bedoelde idd Jezus, ik zag pas dat er iets anders stond toen je t me zei. sorry daarvoor.
De mogelijke begraafplaats van Jezus wordt dan ook vooral door niet gelovigen gezocht. en die hebben een aantal suggesties.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:45

Ik moest het ook al drie keer lezen, voor ik het begreep. :D Maar mijn zus ligt gelukkig nog nergens begraven ;)

Nee, ik heb een reclame van Koonings Bruidsmode ;)

Heb even zitten googelen, maar de enige botten die ik kan 'vinden' onder de St. Pieter zijn die van Petrus...

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:48

oké, dan liggen ze dus niet onder de sint pieter.
maar er zijn meer mogelijke plaatsen.
er zijn ook verhalen dat de tempeliers ze hebben meegenomen naar Frankrijk etc.
als k op die reclame's ga letten kom ik m ook niet meer tegen, heel vreemd. alsof me computer me iet probeert te vertellen :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:49

Dat ben ik inderdaad wel tegengekomen, dat de Tempeliers ze zouden hebben verstopt in de Pyreneeen. Het is een paar jaar geleden dat ik dat boek van Dan Brown heb gelezen, maar stond zoiets daar ook niet in?

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:50

dat zou kunnen dat het daarin ook voorkomt ja. maar dat maakt het dan wel een stuk ongeloofwaardiger

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:06

Koopto666 schreef:
De mogelijke begraafplaats van Jezus wordt dan ook vooral door niet gelovigen gezocht. en die hebben een aantal suggesties.

Als we kijken naar de tijd waarin hij leefde (Romeinse Rijk) zou het toch eigenlijk vrij logisch zijn als het lichaam is verbrand? Dat deden de Romeinen zelf nl. wel.

Boek van Dan Brown heb ik nooit gelezen, maar de film wel gezien. Dan is de locatie toch een kapel in Frankrijk? En ik heb er ook ooit eens een docu van op gezien op Discovery en daar kwam Frankrijk ook naar voren. Maar goed.. volgens mij kom je toch nooit (meer) achter hoe het werkelijk zit en gezien de tijdspanne is het meer zoeken naar een speld in een hooiberg. Er is ook een theorie dat Julius Ceasar uiteindelijk uitgegroeid is tot het personage Jesus.

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:12

Sammie schreef:
Koopto666 schreef:

Als we kijken naar de tijd van zijn leven (Romeinse Rijk) zou het toch eigenlijk vrij logisch zijn als het lichaam is verbrand? Dat deden de Romeinen zelf nl. wel.

Boek van Dan Brown heb ik nooit gelezen, maar de film wel gezien. Dan is de locatie toch een kapel in Frankrijk? En ik heb er ook ooit eens een docu van op gezien op Discovery en daar kwam Frankrijk ook naar voren. Maar goed.. volgens mij kom je daar toch nooit achter en gezien de tijdspanne is het meer zoeken naar een speld in een hooiberg. Er is ook een theorie dat Julius Ceasar uiteindelijk uitgegroeid is tot het personage Jesus.

dat zou ook heel goed kunnen. iig de overblijfselen van het lichaam. want k kan me zo voorstellen dat er weinig overbleef als ze je n tijdje lieten hangen.

het lijkt me erg sterk als de keizer der keizers en eerste keizer van Rome uitgroeid tot een anti-romeinse cult held.
zeker omdat Ceasar ten tijden van Christus al 44 jaar dood was

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:19

Ceasar was alleen niet de eerste keizer. Zijn naam betekent keizer en is door zijn zoon na zijn dood overgenomen als een soort eretitel. (en die zoon (Augustus, die geadopteerd was trouwens) was de eerste keizer).

Julius is na zijn dood een 'god' geworden. Niet zo gek bij de Romeinen. Die aanbaden veel, dus een meer of minder maakt dan ook niet uit. :D Er schijnt een boek van te zijn, waarin deze theorie wordt uitgelegd. Niet gelezen, dus of het aannemelijke inhoud heeft weet ik niet.

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:27

Sammie schreef:
Ceasar was alleen niet de eerste keizer. Zijn naam betekent keizer en is door zijn zoon na zijn dood overgenomen als een soort eretitel. (en die zoon (Augustus, die geadopteerd was trouwens) was de eerste keizer).

Julius is na zijn dood een 'god' geworden. Niet zo gek bij de Romeinen. Die aanbaden veel, dus een meer of minder maakt dan ook niet uit. :D Er schijnt een boek van te zijn, waarin deze theorie wordt uitgelegd. Niet gelezen, dus of het aannemelijke inhoud heeft weet ik niet.

zijn naam betekend ook keizer, maar dat wil niet zeggen dat hij daarom keizer werd. er zijn ook in nederland genoeg mensen met de naam prins e.d.
zijn vader heette namelijk ook ceasar, en die had geen hoge politieke functie.
het is eerder andersom, de naam keizer, komt van ceasar af, niet andersom :P (tsaar komt erook vanaf trouwens)
ik ken het verhaal trouwens ook, maar ik denk dat dat verre van waar is.
Hoewel er wel een aantal gelijkenissen zijn, zijn er ook veel grote tegenstellingen.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:33

Blue_Eyes schreef:
Koopto666 schreef:

De botten die daar zouden liggen zouden volgens mij van Petrus zijn... volgens de overlevering dan.

dit geloven katholieken miss.. die geloven in relikwieen.. bovendien wat heb je eraan??? voor geloof heb je geloof nodig! geloof kun je niet begrijpen of snappen..

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:34

Koopto666 schreef:
Sammie schreef:

zijn naam betekend ook keizer, maar dat wil niet zeggen dat hij daarom keizer werd. er zijn ook in nederland genoeg mensen met de naam prins e.d.
zijn vader heette namelijk ook ceasar, en die had geen hoge politieke functie.
het is eerder andersom, de naam keizer, komt van ceasar af, niet andersom :P (tsaar komt erook vanaf trouwens)
ik ken het verhaal trouwens ook, maar ik denk dat dat verre van waar is.
Hoewel er wel een aantal gelijkenissen zijn, zijn er ook veel grote tegenstellingen.

ben ik het mee eens; je kunt niet alle verhalen geloven kijk alleen maar naar de stad rome.. geloof je ook dat die is ontstaan door de bouw van Romulus en Remus???

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:36

Koopto666 schreef:
ja ik bedoelde idd Jezus, ik zag pas dat er iets anders stond toen je t me zei. sorry daarvoor.

gelovigen zullen ook nooit gaan zoeken op aarde..

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:06

Dat is toch ongeveer wat Koopto dan ook zegt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:09

arjavdham schreef:
geloof kun je niet begrijpen of snappen..

Waarom hoor en lees ik al ruim 30 pagina's wat anders?

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:15

Waarom zou je het niet kunnen begrijpen of snappen?