Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:28

Change_ schreef:
Alles kan.. Moet me aan dit stukje denken:

'Roken is niet dodelijk. Roken KAN dodelijk zijn. Net zoals autorijden dodelijk kan zijn. En vliegen. En zwemmen. En zonnen. En patatjes oorlog. En parachutespringen. En fiets. Levensgevaarlijk dat fiets. Meteen verbieden. Of hooguit buiten in aparte ruimten achter glas. Alles wat leuk is in het leven is appelflap dodelijk. En weet je wat het allergevaarlijkst is? Leven.
Van leven ga je dood. Honderd procent zeker. Dat moeten ze verplicht op kraamkamers laten kledderen: Van leven ga je dood.'

Geen onrust zaaien of iets waarvan je niets weet..
Op het moment dat het gebeurde dat mensen begonnen te gillen en rennen.. Volledig te begrijpen.. Maar nu blijkt het niet 'ernstig' te zijn.. En dan word er nog bij alles wat achter gezocht.

Quote my self...

Maaike__

Re: Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:37

wooow change, wat een super mooi stukje!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:40

Frozenstar schreef:
Nou sorry, maar IK irriteer mij er gewoon ontzettend aan, dat je niet even kijkt op internet ofzo voordat je met conclusies komt over iets wat allang weer van de aardbodem is verdwenen...dat is mijn punt.

Jeetje.... wat zal jij veel irritaties hebben dan haha :D Lijkt me lastig :D

Ontopic: Ze moeten zo iemand gelijk 10 jaar celstraf geven.... denken ze wel 10x na voordat ze zoiets doen!!!

(sorry als deze opmerking al gemaakt was, heb ook niet alle pagina's hiervoor gelezen, maar wilde toch graag mijn mening geven, aangezien een forum daarvoor bestemd is :D )

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:42

Zoals ik al aangaf toen ik de eerste keer de link van dat filmpje stuurde; ik heb hem via FOK, en het filmpje is van een gebruiker van FOK, die hier niks mee te maken heeft, hij had zijn camera aan voor het geval er iets zou gebeuren...

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:45

Change_ schreef:
[i]'Roken is niet dodelijk. Roken KAN dodelijk zijn.

Tja...... je kan het jezelf makkelijker maken door zulke dingen te zeggen... een vrijbriefje misschien.. Maar het is een feit dat je je longen verstikt, zwart en kapot maakt.. En dan hoeft het idd niet dodelijk te zijn... maar het gaat toch ook niet alleen om het dood gaan door roken? Maar om een verslechterde lichaamsgezondheid!!!

Weet even niet waarom ik er zo serieus (offtopic ook trouwens) op in ga :D Ik vind niet dat mensen moeten stoppen met roken als ze dat niet willen, maar ze moeten niet net doen alsof het een kleinigheidje is.. Dan kan ik mijn mond niet dicht houden!

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:47

Daar gaat het niet om..
Er word gezeurt, dat die koffer misschien wel heeeeel gevaarlijk was.. Ja het KAN gevaarlijk zijn.. Zelf een koffertje zonder een bom er in..
En die tekst moet je wat dat betreft niet sirieus nemen, maar je moet de kern en de boodschap van het verhaal wel kunnen zien. Maar die begrijp je blijkbaar niet ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:41

Citaat:
'Verstoorder dodenherdenking is bekende zwerver'
Uitgegeven: 6 mei 2010 08:08
Laatst gewijzigd: 6 mei 2010 08:51

AMSTERDAM - De man die de dodenherdenking op de Dam dinsdagavond verstoorde is de Amsterdamse zwerver Adam. ''Hij geniet ervan als hij anderen daarmee op de kast krijgt'', zegt een horecamedewerker donderdag in De Telegraaf.

Volgens de krant is de man sinds anderhalf jaar vaste bewoner van het Spui.

De joods uitziende kleren zou de geboren Fries altijd dragen, om er maar niet meer modieus bij te hoeven lopen.

Voorbijgangers op het Spui krijgen regelmatig van Adam (39) te horen dat hij een kind heeft in Leeuwarden, zegt een medewerker van café Luxembourg.

In de Volkskrant heet hij overigens Pepe: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... de_dakloze

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:45

Ach die wou natuurlijk een lekkere maaltijd in de cel..

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:50

Volgend jaar maar alvast op 3 mei in de cel zetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:00

In navolging van Change:

Allemaal Angst - Robert Long
Als je fruit eet krijg je wormen, van veel wassen word je kaal
En als straks de bom zal vallen, nou dan gaan we allemaal
Katteharen zijn vergiftigd, geef geen zoentjes aan een hond
Keer nooit je rug toe aan een homo want dan zit 'ie aan je kont
Negers zijn heel vaak gevaarlijk met een mes of een pistool
En kijk ook maar uit voor joden ook al spelen ze mooi viool

refren':
En dat is allemaal angst, allemaal angst
De allergrootste schreeuwers, zijn dikwijls 't bangst
En als er ooit iets gebeurd nou dan moet 't zo wezen
Wie 't meeste angst heeft, heeft vaak 't minst te vrezen

Als je scheel kijkt en de klok slaat blijf je heel je leven scheel
Als je zout morst krijg je ruzie en betaal ik niet te veel
Loop nooit onderlangs een ladder en op wijzen staat een jaar
En onder bomen staan bij onweer schuilt een levensgroot gevaar
Als je ouder wordt dan komt vanzelf de generatiekloof
En wie vloekt gaat naar de hel, van masturbatie word je doof
Wat? Van masturbatie word je doof

refren'

Vrijdag dertien blijft gevaarlijk, van veel lezen word je blind
Trouw je met je achternichtje krijg je een ongelukkig kind
Als ik maar geen lekke band krijg en stink ik niet uit m'n mond
Ben ik niet te laag verzekerd, dokter ben ik wel gezond
Van tomaten krijg je puistjes, van veel koffie word je rood
Van sigaretten zieke longen en van leven ga je dood

En dat laatste is waar, da's helemaal waar 't Klinkt misschien wel banketstaaf, maar toch is 't waar Maar 't kan nog jaren duren dus niet van dat bange
Heb je angst voor morgen, dan moet je vandaag gaan hangen.

Achteraf loopt het allemaal gelukkig met een sisser af, had ook heel anders kunnen zijn

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:05

Ik vind het ook niet raar dat hij alles filmde hoor :j Er waren meerdere mensen die continu filmpjes maakten en de toestellen tijdens de stilte door lieten draaien, maar wel netjes naar de grond gericht, zoals in het filmpje op de vorige pagina gebeurde ;)
Maar het verbaast me wel om te zien hoe rustig iedereen aan deze kant bleef :) Misschien dat het kwam door verwarring, maar aan de andere kan (Damrak) begon echt iedereen als een gek te rennen terwijl ik dat hier aan deze kant niet zie.. Misschien juist omdat wij helemaal niet doorhadden wat er gebeurde, en helemaal niet doorhadden dat de politie al meteen ter plaatse was :)

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:24

Change_ schreef:
sirieus

Nee ik neem het ook niet sErieus... :D

Change_ schreef:
Maar die begrijp je blijkbaar niet ;)

Reken maar dat er wel veel mensen zijn die die tekst wel sErieus nemen... Ik hoop dat die het ook begrijpen!

Verder klopt het inderdaad dat alles wel als gevaarlijk gezien KAN worden door sommige mensen....... :P

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:42

Dat is ook heerlijk kinderachtig. Iedereen maakt wel eens een spellingsfoutje. Maar als er dat iets word gezegd wat die gene niet zint. Dan word daar extra hard op in gehamerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:18

PureSylk schreef:
Shadow0 schreef:
En ik ben blij dat je dat laatste schrijft want nu snap ik hoe het is overgekomen, en dat was inderdaad niet wat ik bedoelde. Ik vind het op zich heel logisch dat mensen schrikken en wegrennen. En zoals zoveel mensen al schrijven: ze denken meteen aan koninginnedag, aan een aanslag.
Het probleem is alleen dat het erg gevaarlijk is als mensen zo reageren als ze zo dicht bijeen staan. Hoe logisch de reactie ook - er zijn mensen gewond geraakt en dat kunnen we proberen te voorkomen.

Een voorbeeld: gillen is nooit slim - zeker niet in een massa. Maar bijvoorbeeld ook niet bij paarden. (Kinderen wiens paard wegspringt en die dan gaan gillen.) Ik snap dat het gebeurt, op het moment zelf. Dat is ook niet erg. Maar je moet je vooraf en na afloop wel voornemen om het NIET te doen. Als je het heel begrijpelijk vindt dat mensen in paniek raken, gillen, wegrennen, dan maak je de kans dat het gebeurt groter. Als je duidelijk besluit kalm te blijven is dat geen garantie dat het gebeurt, maar het HELPT wel. En alle kleine beetjes helpen.

En daarom mijn reactie. Ik wil niemand veroordelen omdat het een reflex is, je reageert instinctief. Maar je kunt wel proberen om je reflexen en instincten anders te programmeren, dat kan, dat is mogelijk. Je kunt leren bewust te vallen, je kunt leren om niet te gillen als je paard op hol gaat, je kunt leren om niet in paniek te raken en bv wegrennen zonder elkaar onder de voet te lopen.
En dat het desondanks dan niet lukt - dat kan. Maar je moet je voornemen om het te veranderen, als je wilt dat het verandert. En omdat hier slachtoffers zijn gevallen die niet 'noodzakelijk' waren - er was wel schrik maar geen daadwerkelijke aanslag, lijkt het me goed om dat te willen.

Ik hoop dat ik in elk geval duidelijk heb kunnen maken hoe ik het ongeveer bedoeld heb?

Ik vind dit heel helder.
Ik snap uberhaupt niet dat mensen gaan gillen als ze bang zijn, vind dat ook heel tegennatuurlijk.
Zelf wordt ik alleen maar ontzettend stil en trek ik me terug als ik bang ben. Dat lijkt me ook veel logischer. Ooit een muis gezien die begint te gillen als ie een roofvogel ziet? Een ander dier dat herrie maakt als er gevaar is? Nee. Onlogisch namelijk, je wil juist Niet opvallen bij je vijand.
Waarom hebben mensen dan zo deze neiging?

Toen er een inbreker voor m'n neus stond, die met een stofzuigerstang m'n vader bedreigde heb ik heel hard gegild hoor :o ...
En toen was 't best jammer dat mensen na 10 minuten pas op het idee kwamen dat er mss iets aan de hand was, en dat politie bellen mss handig was :+

Gillen is ook een soort van waarschuwingssignaal afgeven, of dat handig is in zo'n mensenmassa.... Tsja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:29

jup de mensen die thuis "veilig" op hun bankje nu zitten te typen: ik snap niet dat ze zo zitten te gillen en wegrennen: ghehe totdat je daar zelf hebt gestaan in die massa.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:01

Tja, gillen is misschien niet altijd de beste manier van reageren, maar dan nog. Er zijn een aantal verschillende manieren van een soort van instinctief reageren. De één gilt de longen uit het lijf of gaat hysterisch lachen, een volgende bevriest totaal en weer een ander blijft stoïcijns koel in de kop. En je kunt het mensen ook slecht kwalijk nemen aangezien het een soort automatisme is en niet iedereen aan de lopende band noodsituaties heeft zodat ze zichzelf kunnen trainen in het 'correct handelen'.

Maar los daarvan, nogmaals sterkte voor diegenen die erbij waren, lijkt me toch een hele dobber om daar overheen te komen...

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:48

Change_ schreef:
Dat is ook heerlijk kinderachtig. Iedereen maakt wel eens een spellingsfoutje. Maar als er dat iets word gezegd wat die gene niet zint. Dan word daar extra hard op in gehamerd.

Sorry hoor ;) Ik bedoelde het niet vervelend :D

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:56

Volgens mij is er ook een verschil tussen bang zijn en schrikken, en je reactie daarop... Als je bang bent trek je je sneller terug dan als je schrikt, dan gillen sommige mensen (ik maak meestal een of ander raar 'whuu' geluid op normaal stemvolume :D).

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:48

En zo is er ook een verschil tussen alle mensen en hun reacties. Daar raken we niet over uit gepraat lijkt mij.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:18

Niemand weet dus waar hij nu is?
Zit hij nog vast ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:05

Menino schreef:
Gillen is ook een soort van waarschuwingssignaal afgeven, of dat handig is in zo'n mensenmassa.... Tsja.

De feiten geven daar wel een antwoord op toch? 60 gewonden. In een mensenmassa is dat dus niet handig. En we zijn geen dieren die alles op instinct moeten doen, we hebben daarnaast namelijk ook nog hersens gekregen om na te denken voor we wat doen. Blinde paniek heeft voor ons geen meerwaarde meer, en je kunt het best een heel eind minderen, alleen maar door te leren dat je moet proberen kalm te blijven. (Nogmaals, geen 100% garantie. Het is geen alles-of-nietsverhaal. Maar proberen kalm te blijven heeft ALTIJD meer zin dan in paniek raken. Wegrennen kun je namelijk ook doen als je blijft nadenken, maar als je nadenkt kun je voorkomen dat je de verkeerde kant op rent bijvoorbeeld.)

En dat kun je leren en oefenen, maar dat begint allemaal met het idee dat we daar zelf invloed op uit kunnen oefenen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:53

shadow, allemaal leuk en aardig, maar wat nou als iedereen braaf had blijven staan, en hij had wél een bom bij zich gehad... Wat in de hedendaagse maatschappij helaas gewoon kan.... Wat dan?
Jammer? Foutje?

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:27

kehdra schreef:
Niemand weet dus waar hij nu is?
Zit hij nog vast ?

Citaat:
http://www.nu.nl/binnenland/2243073/schreeuwer-dodenherdenking-langer-vast.html

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag besloten. Volgens de rechter-commissaris is er voldoende verdenking van strafbare feiten.
De verdachte blijft daarom nog twee weken in de cel zitten.

Citaat:
Toegevoegd

Zijn advocate Mariëlle van Essen meent dat het OM deze feiten er bewust aan heeft toegevoegd om de man langer vast te kunnen houden.
Het is volgens haar in lange tijd niet gebeurd dat iemand wordt vervolgd voor het wetsartikel 'aanranding van de koning'.

''Alsof schreeuwen zo'n goed plan is om de koningin iets aan te doen'', aldus de raadsvrouw.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:28

hoezo weet niemand waar ie is als er op het nieuws gewoon bekend is dat ie vast zit, en net bericht is dat ie langer vast gehouden wordt?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:17

ik zag inderdaad net op het nieuws dat hij nog even vastblijft zitten.