kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:56

Lante schreef:
Ik meende altijd dat je op het MBO tot je 18e niet een student bent maar scholier. Je kunt er meer dan prima bij te werken; natuurlijk niet full time, maar dat is ook echt niet nodig, want tot je 18e zijn je ouders daar verantwoordelijk voor en die krijgen inderdaad gewoon KBS voor je en als je 18 wordt krijg je ook op het MBO gewoon Stufi. Je kunt je ouders ontlasten door in de lente en zomer naar school te fietsen en op zaterdagen en in vakanties te werken om zelf je kleding te betalen en je hobby/sport. :)

Ik was gewoon student.
Ik werk er ook naast. Ik heb in een tuincentrum gewerkt en heb een krantenwijk gehad, verdien redelijk wat bij door klusjes bij andere mensen te doen. Maar ik kan nu niet zeggen dat ik daar al mijn kleding, mijn hobby, en school van kan betalen. En reiskosten heb ik amper, omdat ik 90% van het jaar fiets naar school en andere zaken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:57

heb zelf nooit wat hoeven te betalen toen ik nog naar school ging :o was best een verwent meisie...
maar goed daar gaat het niet om in het topic..
Het gaat om hoe men hier denkt over kinderen krijgen..

en KB
en dat arme dus geen kids mogen krijgen
ik val dan niet in die catogerie maar kan me er wel boos ommaken als iemand zulke onzin uitkraamt en eigenlijk niet eens weet waar hij het over heeft..

Nou ik ga genieten van mijn meisie en we gaan zo lekker naar de kermis het KB geld verbrassen..

nee dat was niet gemeent :P we gaan er verstandig mee om :D hier gaat gewoon alles naar haar spaarrekening voor later

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:28

lifaya schreef:
je bent dan gewoon student hoor, en zoals je las, is alleen de reiskosten al 250 euro per maand ;) dan heb ik nog niet het materiaal en studiekosten meegerekent. Zonder ouders en kinderbijslag RED JE HET NIET. Ik kan niet even doodleuk naar school fietsen, of wil jij vanaf Leiden naar Amsterdam fietsen? :+

Ik heb het niet over jou alleen, er zijn zat scholieren die wel gewoon kunnen fietsen hoor. ;)
Ik zeg ook niet dat je het zonder geld van ouders en KBS moet doen? Daar moet je JUIST een beroep op doen voor je 18e; op je ouders en die moeten dan maar zien hoe ze het doen, van de KBS of anders. Na je 18e vind ik dat je eigen verantwoordelijkheid voor je opleiding qua financiën groter wordt. Ik vind het echter helemaal niet raar dat je voor je 18e ook een bijbaan neemt om je ouders wat te ontlasten als je een dure hobby/sport hebt of graag in merkkleding loopt om maar wat te noemen. En dit bedoel ik in het algemeen, dus ik heb het niet over iemand specifiek in dit topic.

Rennie89

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:34

nee dat snap ik, maar ik reageerde ook vooral even algemeen omdat heel veel mensen blijkbaar denken dat het zo makkelijk is :+ Ik had geen hobbies, heb geen behoefte aan dure merkkleding enzovoort. Mijn eigen hobby fotografie die financieer ik helemaal zelf , en dat is ook een behoorlijk groot bedrag. Ik heb als student nu geen baan omdat ik fulltime stage doe en dat werkt gewoon niet gezien ik nog wel tijd moet hebben voor mijn hobby, sociaal leven en sporten. Ik heb wel altijd een bijbaantje gehad voor 1 a 2 dagen :) vanaf mijn 15 had ik al een bijbaantje, maar je verdient er uiteindelijk maar vrij weinig mee. Ik verdiende gemiddeld per maand 200 euro.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:54

Ik werk zelf in het mbo en merk hoe moeilijk het voor veel leerlingen en hun ouders is om alles rond te krijgen. Met name de reiskosten staan niet in verhouding tot de kinderbijslag. Daarbij krijgt iemand van dezelfde leeftijd die in het hbo gaat studeren wel stufi en ov. Ik ken een jongen die een klas overgeslagen heeft en nu op zijn zestiende eindexamen Havo doet. Hij krijgt straks wel de basisbeurs en ov, terwijl ik voor mijn dochter 220 Euro per maand betaal om haar naar Rotterdam te laten reizen.
Nu kan ik het betalen, maar ik ken genoeg mensen die zeggen "ga eerst maar in de buurt een opleiding doen tot je 18 bent". Zo krijg je dus mbo-studenten die ongemotiveerd zijn omdat ze eigenlijk een andere opleiding willen doen.
Stel, je wilt in de mode verder, dan moet je naar Amsterdam. Dat is vanuit Alphen ruim 300 Euro per maand.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:00

en inderdaad Borg, dat is ook mijn punt. Ik vind dat ze ook de studenten van het MBO studiefinanciering moeten geven, ze dwingen in feite om de mensen die niet de reiskosten kunnen betalen een opleiding in de buurt te zoeken. Ik wou grafische vormgeving doen en die heb je in Amsterdam, utrecht en Rotterdam... Ofwel allemaal evenver en ik ga geen opleiding doen die ik niet wil, dat is verspilling. Ik ken helaas meerdere mensen die een opleiding doen die ze niet leuk vinden omdat ze niet ver konden reizen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:51

Dat vervoer naar die MBO opleidingen kan inderdaad een probleem zijn zo en eigenlijk is het ook wel wat discriminatie natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:17

Het is schandalig dat MBOers, die echt moeten reizen voor hun opleiding geen stufi en ov krijgen. Daar ben ik het ook mee oneens.

Voor degenen die vinden dat de kinderbijslag maar afgeschaft moet worden, omdat het zo'n schijntje is: Ja, in het totale financiele plaatje is het absoluut een schijntje. Maar toch ben ik er blij mee, omdat ik er wel weer leuke kleren/schoenen voor kan kopen voor mijn kleine meid, die enorm hard groeit. Mensen zonder kinderen hebben geen idee hoe kort jonge kinderen op schoenen lopen bijvoorbeeld. Ze hebben ook geen idee hoeveel alles kost blijkbaar. 60 euro per maand is natuurlijk niets, maar in 1x een bedrag van 195 euro eens in de 3 maanden is zeker even fijn. Vooral als je net een hoop andere (onverwachte) rekeningen hebt moeten betalen.

Verder vind ik het bullshit dat mensen met een lager inkomen geen kinderen zouden mogen hebben. Alsof geld en materiele zaken het belangrijkst zijn????? Ik denk dat onvoorwaardelijke liefde en een goede begeleiding van kinderen het allerbelangrijkst zijn. Verder kun je het hebben van kinderen zo duur maken als je wilt, naast de basiszaken natuurlijk, want kinderen hebben is gewoon niet goedkoop.
Maar ik ken zat mensen die met een laag inkomen, prima voor hun kids zorgen. Het is maar waar je je centjes aan uitgeeft. De een koopt de boodschappen bij de LIDL, de ander bij de AH. De een heeft het kind alleen maar op voetbal, de ander op paardenrijden, hockey en tennis. So what? Het is wat anders als je je geen goede schoenen kunt veroorloven of geen eten op tafel kunt zetten. Dat kan natuurlijk niet. Maar mensen kunnen creatief zijn in hun budget, hoor. ;)
En daar hoeven kinderen echt niet per definitie last van te hebben. Dat is echt grote onzin. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:44

Vjestagirl schreef:
Ik een kantoor baan verdien je ook niet meer dan 1300 à 1400. Als je afstudeerd aan een uni moet je jezelf eerst nog bewijzen, en dat betekend (zéker als je in een lab gaat werken) dat je absoluut niet veel verdiend. Om je maar ff uit de droom te helpen.

En terecht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:48

Het zegt natuurlijk wel iets over iemand als je meent dat mensen geen kinderen mogen nemen als ze minder verdienen, maar wel lekker de stufie ontvangt iedere maand. Want wat heb je als student nu eigenlijk gepresteerd? Wat weet je dan eigenlijk over het leven, behalve dan dat het kats verwend overkomt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:00

faye schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik een kantoor baan verdien je ook niet meer dan 1300 à 1400. Als je afstudeerd aan een uni moet je jezelf eerst nog bewijzen, en dat betekend (zéker als je in een lab gaat werken) dat je absoluut niet veel verdiend. Om je maar ff uit de droom te helpen.

En terecht!

Ik zeg ook niet dat het onterrecht is. Alleen worden hier niet goed verdienen en geen universitaire opleiding hebben aan elkaar gelinkt. En dat klopt niet.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:17

Wel goed verdienen, niet goed verdienen.... We hebben hier in Nederland (gelukkig) allerlei manieren om zaken als fatsoenlijk wonen, gezondheidszorg en onderwijs voor iedereen mogelijk te maken middels toeslagen en dergelijke. Ik snap eigenlijk niet waarom de kinderbijslag nog steeds niet op dezelfde manier geregeld is. Zo kan dat geld terechtkomen bij de kinderen die het ook echt nodig hebben.
Kinderen krijgen hoort bij de maatschappij. Zonder kinderen komt de boel tot stilstand.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:31

Borg, dat vind ik nu ook. Iedereen mag in principe ervoor kiezen om een gezin proberen te stichten. Ik vind dat mensen met lagere inkomens dan best wat meer KBS mogen hebben en mensen met flinke inkomens wat minder. Bovendien vind ik dat wel allemaal veel te veel belasting betalen hier in Nederland.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:41

Het zou mooi zijn wanneer er een manier gevonden wordt om ervoor te zorgen dat extra kbs ook echt bij het kind terechtkomt en niet bij de nieuwste flatscreen, vakantie etc.

Beetje off-topic, maar waarom blijven mensen die krap bij kas zitten toch stug roken?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:52

Borg schreef:
Het zou mooi zijn wanneer er een manier gevonden wordt om ervoor te zorgen dat extra kbs ook echt bij het kind terechtkomt en niet bij de nieuwste flatscreen, vakantie etc.

Beetje off-topic, maar waarom blijven mensen die krap bij kas zitten toch stug roken?

Mee eens.

En waarom vinden vele dat kinderen krijgen maar moeten kunnen bij iedereen? Wat een ander al mooi scheef, het is geen recht maar een voorrrecht.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:01

samantha5 schreef:
Goh Linda jij gaat er nog van naar de kermis ik ga er mijn drankenkast mee bijvullen. :P

Ik had mij voorgenomen om niet meer te reageren omdat VG nog een hoop moet leren van het NORMALE leven. En helaas voor haar leert ze dat niet uit haar studieboekjes. We spreken haar over een aantal jaar nog wel. Of ze moet na een paar jaar overwerkt zijn en dan krijgt ze een uitkering en die betalen wij dan ook. Pff echt geen leven.

ik ben dus niet de enige die er zo over denk :P

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:05

absoluut niet

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:17

_sparta_ schreef:
Borg schreef:

Mee eens.

En waarom vinden vele dat kinderen krijgen maar moeten kunnen bij iedereen? Wat een ander al mooi scheef, het is geen recht maar een voorrrecht.

Mooi gezegd, maar ik bedoel dan vooral dat het een voorrecht is dat je ze kan krijgen.
Je hoeft niet per se een dik betaalde baan te hebben, ik ben niet op KBS tegen, juist niet, maar vind dat het meer op de juiste plek terecht moet komen.

Hihi; onze flatscreen wordt btw meer gebruikt door de (stief)kinderen (nee, voor die kinderen ontvangen wij géén KBS. :P ) dan voor onszelf! :=

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:19

bij ons gaat het deze maand voor een deel naar een andere auto.
en tja die auto gebruiken we ook voor de kids.
naar waterpolo 's avonds en naar zwemles en naar de scouting.
en het andere deel gaat naar kleding en schoenen.

dus denk dat het goed besteed wordt deze keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:37

Vjestagirl schreef:
Ik zeg ook niet dat het onterrecht is. Alleen worden hier niet goed verdienen en geen universitaire opleiding hebben aan elkaar gelinkt. En dat klopt niet.

Offtopic: Het is onterecht, met één 'r'. Voortaan je berichtjes even checken met behulp van Word?

Ontopic: Ik vind dat de kinderbijslag afgeschaft moet worden en de ouders een bedrag krijgen voor het schoolgaande kind. Immers, een studie voor een kind is het duurste en ik vind dat ieder kind recht heeft op een fatsoenlijke opleiding.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:40

Lindy1982 schreef:
Vjestagirl schreef:
Niet dat het ook maar een zak met de discussie te maken heeft hoe jullie over mij denken natuurlijk

het gaat me niet om jou maar om jouw denkwijze en dat heeft wel degelijk met dit topic te maken

Dan bespreek je dat lekker met elkaar over de pb, doe ik ook met iemand anders in dit topic. Maar het hier in het topic posten is wegpesten/persoonlijk aanvallen. Het was de bedoeling op de bal te spelen en niet op de man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:48

Borg schreef:

Of hebben ze mobiele telefonie abo's die de pan uitrijzen? Dat valt me altijd op bij die schuldsaneringsprogramma's.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:52

Mindim schreef:
Borg schreef:

Of hebben ze mobiele telefonie abo's die de pan uitrijzen? Dat valt me altijd op bij die schuldsaneringsprogramma's.

Wat mij opvalt is dat er vaak frisdrank gedronken wordt ipv water of aanmaak, dat er ook altijd wel een biertje en/of een wijntje in huis is. Dat lijken mij juist de eerste dingen waar makkelijk op de bezuinigen valt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:56

gatver...
dus mensen die weinig geld hebben mogen niet af en toe een wijntje drinken of een frisdrank die moeten meteen als een gevangen gaan leven.. kom op zeg we leven in 2010

Ik vind het goed dat het geld naar onze eigen mensen gaat en niet naar Haiti oid..
Vind het verschrikkelijk wat daar gebeurd is.. maar dat er zo mega veel geld heen gaat terwijl er hier in ons land ook nog een hoop armoede is en daar is geen geld voor maar en kunnen wel miljoenen als zijn het al geen miljarden naar dat soort landen..

het neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind wat daar is gebeurd en vind wel dat er hulp heen moet, maar vind ook dat er eerst naar ons eigenland moeten kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:59

Het wordt voor derden vervelend om te lezen, daarom liever per pb.

Citaat:
Wat mij opvalt is dat er vaak frisdrank gedronken wordt ipv water of aanmaak, dat er ook altijd wel een biertje en/of een wijntje in huis is. Dat lijken mij juist de eerste dingen waar makkelijk op de bezuinigen valt.

Dat was me nog niet opgevallen, maar ze lichten de mobiel en het roken er dan ook altijd wel uit.

Je kunt voor weinig goed eten kopen. Ik koop biovlees bij de boer, groente bij de boer, vers van het land en noem het maar op. Dat scheelt veel geld. Ik eet nooit snoep en automatisch is mijn kind geen snoepeter, Behalve chocola lust hij geen snoep. Verder eet hij wat wij eten, ik ga geen apart witbrood voor hem aanschaffen, gewoon bruin, net als wij.
Prik? hebben we alleen in huis voor een feestje, verder is het aanmaak, melk, koffie, thee en een wijntje is er wel. Chips in het weekend en een biskwietje ipv een gevulde koek. Ik kan goed eten met mijn gezin voor 50 euro in de week, dan is er niets extra's, maar hebben we drie goed gevulde maaltijden per dag en drankjes.