[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

_sparta_

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:44

Ik weet dat er in de gevangenis geen bijstand meer is. Maar daarbuiten wel. Daarmee gaf ik aan dat wat ze buiten de gevangenis aan uitkering zouden krijgen net zo duur is als wat zo’n persoon in de gevangenis kost als ze niet zoveel poes pas hadden. Dus voor ons als betaler niet duurder, omdat dat aan gehaald werd.

Of jij allochtone of autochtone schrijft maakt me niets uit. Is voor mij hetzelfde. Crimineel is crimineel.
En als we eindelijk eens gajes wat eerder zouden straffen en van straat zouden halen, hoeven de vrouwen in je voorbeeld niet tot zulke erge daden te komen. Want dan had het recht wel eerde gezegevierd. Nu kan het gajes door gaan en hebben die vrouwen geen keuze meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:46

Je weet echt niet waar je het over hebt kennelijk.
Je denkt toch werkelijk niet dat je het 'gajes' zoals jij het noemt makkelijk te pakken hebt. Nee, je pakt veel vaker de voorbeelden zoals de vrouwen waar ik het over heb.

Het is zo'n illusie dat je maar iedereen oppakt in het gevang gooit en dat dan alle problemen opgelost zijn. De wereld zit iets complexer in elkaar. En jouw visie erop levert eigenlijk alleen maar meer problemen op. Het lost niks op. Het schuift een probleem van de ene naar de andere kant.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:52

En jij weet wel waar je het over hebt? Net zo als de softe partijen van de afgelopen 20 jaar? En erg netjes in een discussie om je verheven te voelen boven de ander (zoals erg vaak in dit topic naar voren komt, rechts is dom, denken niet na en nu niet weten waar we het over hebben)
Dat hebben we gezien hoe goed dat werkt. Met de dag meer bruut geweld.
Dit omdat het slachtoffer nu niets kan, zoals in jou voorbeelden. De politie mag en kan niets doen totdat er echt wat gebeurd. Ook al weet iedereen dat een vent niet spoort, er bewijs van is, maar in Nederland niet genoeg om eens tot een echte straf te komen.
Nee we moeten knuffelen, de dader heeft een rotjeugd gehad en weet niet wat liefde is, daarom doet hij dat. En dat praat het goed dat hij zijn vrouwe elke dag slaat, de blauwe plekken zijn niet genoeg bewijs.
Dan spoor je als land toch niet dat je daar niet tegen optreed?
Het is juist simpeler dan je denkt, maar Nederland is te goed in smoesjes verzinnen en denken en praten en nog eens denken, maar uiteindelijk geen actie nemen. Dat is Nederland en heeft ons gebracht tot waar we nu zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:05

Ik begin jou nu wel een beetje dom te vinden Sparta. En dat heeft helemaal niets mee te maken met je politieke voorkeur maar om het feit dat je je compleet niet ingelezen hebt in bepaalde zaken, bijvoorbeeld de kosten van een dagje gevangenis tov de kosten van een dag bijstand. Evenals dat je geen idee hebt hoe mensen leren en hoe je mensen weer op het rechte pad zet zodat je er uiteindelijk iets aan hebt (ipv er alleen maar naar de kijken tussen de tralies door).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:09

Ja ik denk wel dat ik weet waar ik het over heb. Eén van de partners waar in vanuit mijn werk mee te maken heb is de reclassering. Of moet ik zeggen de recasseringsinstellingen. Want je het Reclassering Nederland, Leger des Heils reclassering, verslavingszorgreclassering en jeugdreclassering. Allemaal instellingen die op een andere manier te werk gaan om ex-gedetineerden weer zonder problemen in de maatschappij te laten integreren. Dus ja: ik denk dat ik er wel het één en ander van weet ;)

sparta het is dus niet zo dat blauwe plekken bewijs zijn. Vrouwen moeten zelf aangifte doen. En als ze volhouden dat ze van de trap zijn gevallen... Bovendien was het maar zo dat er altijd blauwe plekken zijn. Psychologische terreur is veel erger. Dreigen de kinderen wat aan te doen, werkt bij de meeste vrouwen erg goed om ze een strafbaar feit te laten plegen. En zo zijn er echt wel meer nuances die jij kennelijk niet kunt of wilt zien. Zoals gezegd: de wereld zit in het echt ingewikkelder in elkaar.

Oh ja: en dat zeg ik tegen extreem rechts. Maar ook tegen extreem links of extreem Christelijk ;) :+

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:15

Kijk daar zijn we weer.
Lees eens voordat je iemand dom vindt. Niet lezen en vooral niet willen begrijpen is pas dom. En iemand er voor uitmaken al helemaal. Getuigd echt van intelligentie en respect.
Ja NU is een maand gevangenis heel duur, duurder dan bijstand. Maar als daar minder getrut werd kon dat Veel! Goedkoper. Dat is wat ik schrijf.
2 op een cel, gebeurt nu al een beetje en werkt tot wat de bewaarders eerst dachten wel gewoon goed. Van mij mogen veelplegers van zware delicten levenslang krijgen, die hoeven niet terug in de maatschappij, dus daar hoeven geen projecten voor te lopen. Eten en medische hulp, klaar. Dat kost geen kapitalen. Maar dat mag nu niet, want ze hebben meer rechten bla bla. Als deze lui van straat zijn en in de bak zitten kosten ze uiteindelijk de staat veel minder en al helemaal veel minder emotionele schade. Waar altijd zo gemakkelijk aan voorbij gegaan wordt. Heel vaak denk ik, jullie hebben nog niets mee gemaakt. Geen overvaller tegenover je gehad, als voorbeeld. Dat je levenslang hebt, wetende dat de dader dat al vaker heeft gedaan en gewoon weer vrij is.

Nou Anya, leuk dan weet ik net zo veel.
Leger des heils is mij bijvoorbeeld niet vreemd. En de binnenzijde van een gevangenis ook niet. Alleen brengt me dat tot mijn mening die anders is dan die van jou. Maar ik ga me daarin niet verlagen de ander dom te noemen. We denken er gewoon anders over.
Maar dat mag niet, wat andere ook al opgemerkt hebben, we moeten bekeerd worden in een links denkende. Het lijkt wel bijna een sekte. Wij gaan jullie toch ook niet overhalen meer rechts te stemmen?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:18

Anya schreef:
In de gevangenis krijgen ze geen bijstand meer hoor. Dat wordt opgeschort als ze een uitkering ontvangen.

En Sparta wat doe je dan met de volkomen aangepaste witte moeder van 3 kindertje die in een vlaag van woede haar echtgenoot de kop heeft ingeslagen? Omdat het een rotzak was? Wat doen je met de witte autochtone moeder van 2 kindertjes die door haar rotzak van een man is gedwongen tot prostitutie én drugshandel? Omdat hij haar kinderen gijzelt?

Beide dames gaan de gevangenis in voor een periode. Gewoon eten geven. Klaar. Goed voor die kinderen! Die hebben dan zeker geen kansen meer. Goed voor die moeder ook: eerst mishandeld door echtgenoot en dan door de staat in de kou laten staan. Want als ze vrij komt, gebeurt er met een beetje pech hetzelfde. Deze vrouw kan niet voor zichzelf opkomen dus gebeuren zulke dingen. Maar dat gaan we haar niet leren, gaan we haar en haar kinderen niet mee helpen. Gewoon te eten geven. Eigen schuld.
Lekker genuanceerd.

(en ja ik gebruik bewust voorbeelden van autochtone vrouwen.. ).

Vervolgens zitten die vrouwen daar ook wel een tijdje. Er zijn nl minimumstraffen, logisch gevolg daarvan is dat er geen rekening gehouden kan worden met verzachtende omstandigheden.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:18

Je hebt er wat bij geschreven
Nu houden ze vol dat ze van de trap zijn gevallen omdat ze weten dat zulke vent niet opgepakt wordt. Alleen maar meer agressief wordt van een aangifte.
Als ze wisten dat zulke vent minimaal 10 jaar vast zat, of als het een bekende is levenslang, dan kwam er wel een aangifte. Nu zou ik het ook wel uit de kop laten, je wordt alleen maar een keer extra afgerammeld.
En zo simpel is het wel. Zulke lui achter slot en grendel en dan werd het een stuk beter.
Maar nee Nederland moet moeilijk doen en vindt dat nog gewoon ook. Wake-up dat is het niet.
Dát is er dus mis in Nederland, daders de hand vasthouden en pappen en het slachtoffer in de oliebol laten zitten.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:21

Oliebol, grappig. Alleen in deze context niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:22

_sparta_ schreef:
Lees eens voordat je iemand dom vindt. Niet lezen en vooral niet willen begrijpen is pas dom.

En waar had ik dat precies uit op moeten maken? Zo duidelijk ben je namelijk niet...

Citaat:
Van mij mogen veelplegers van zware delicten levenslang krijgen, die hoeven niet terug in de maatschappij, dus daar hoeven geen projecten voor te lopen.

Maar het idee van een (gevangenis)straf is boetedoen, er van leren en het afschrikken van andere criminelen. Met levenslang verdwijnt het hele idee achter straf.

Overigens denk ik niet dat je zomaar kan stellen dat ik (en anderen) niets ernstigs meegemaakt hebben. Ik relativeer het alleen. Een dader komt ook niet zomaar tot een daad. En dat is niet aaien en knuffelen, dat is realiteit. Mensen worden niet volkomen slecht geboren. Je moet ook aanpakken dat wat ze tot een slecht mens (althans, slechte daden in veel gevallen) maakt, anders blijven problemen zich herhalen (niet zozeer bij dezelfde persoon maar in de maatschappij)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:29

Als je iemand niet begrijpt kun je om opheldering vragen, i.p.v. iemand dom te noemen. Dat getuigd niet van respect. En is al vaker aangehaald, maar blijft dan toch gebeuren om later weer ontkend te worden. Lijkt wel politiek. :)
Verdwijnt dan het idee achter straf? Nu is dat ja, ach ik spook dit en dat uit waar ik zin in heb, want als ik een jaar vast zit is het toch al lang. Als je weet dat het ook levenslang kan zijn, dan denk je wel eens een keertje na. Denk je niet na erover zit er wel een dergelijk steek bij je los dat levenslang weg uit de maatschappij zo gek niet is.
Nee niemand wordt slecht geboren. Maar iedereen heeft de keuze slecht te worden.
En dat doe je helemaal zelf. Ook al heb je een rot jeugd, daarvoor hoef je niet het slechte pad op te gaan.
Dat is een eigen keuze, net als de ander met een rotjeud er voor knokt en de goede weg op gaat.
Beloon het goede, niet het slechte.
Geef een feestje voor jongeren zonder aanraking van de politie, geen feestje voor raddraaiers.
Geef jongeren gratis school en boeken, maar geen gratis vakantie om ze lief te houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:31

Volgens mij noem ik jou nergens dom sparta. Ik schrijf alleen dat de wereld ingewikkelder in elkaar zit dan jouw oplossing doet vermoeden. Dat is iets heel anders. Jij trekt kennelijk een schoen aan, die ik je niet heb laten passen.

Ik denk dat die vrouwen zeker straf verdienen. Maar ik denk ook dat je er niet bent met die vrouwen in de bak te kieperen en ze na x jaar er weer uit te laten. Je ontwricht het gezin van die vrouwen. Tijdens de gevangenisperiode en erna. Want wat als ze eruit komen? Hoe groot is de kans op recidive als wij daar als samenleving niets aan doen? Groot. En daarom is gewoon maar straffen en verder niks in mijn optiek geen optie. Want het is ook bekend dat als wij er als samenleving wel wat aan doet zodat ze fatsoenlijk kunnen integreren na de detentie, het aantal recidivisten een stuk minder is.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:33

Vanochtend stond dus in de krant dat Wilders een hoofddoekjesverbod wil bij alle gemeentelijke instellingen in Almere en Den Haag.
Het geldt alleen voor hoofddoekjes, want kruisjes en keppeltjes horen bij onze cultuur.

Sorry, maar hier kan ik echt niets anders van maken dan pure discriminatie. Walgelijk gewoon, ben oprecht verbaasd dat mensen op zo iemand kunnen stemmen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:34

Sparta: Ik geloof dat wij compleet anders denken over opgroeien en identiteit ontwikkelen en daar gaan we het ook niet over eens worden. Jammer want er zijn talloze onderzoeken die mijn visie ondersteunen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:36

Citaat:
Je weet echt niet waar je het over hebt kennelijk.

Hoe moet je dat dan oppakken, positief? Hou het gewoon respectvol.

Heino zegt het letterlijk. Moet dat zo om te overtuigen? Het tegendeel gaat lukken als dat de argumenten zijn.
Zwaktebod om gelijk te halen? Dan gaan we maar doen of we het beter weten, zich wat beter voordoen, de ander op die manier laag willen drukken. Daar houd ik niet van, we zijn gelijke met een andere visie. Zo is een discussie zo dood en hou je alleen gelijk gestemde over.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:37

Misser schreef:
Vanochtend stond dus in de krant dat Wilders een hoofddoekjesverbod wil bij alle gemeentelijke instellingen in Almere en Den Haag.
Het geldt alleen voor hoofddoekjes, want kruisjes en keppeltjes horen bij onze cultuur.

Sorry, maar hier kan ik echt niets anders van maken dan pure discriminatie. Walgelijk gewoon, ben oprecht verbaasd dat mensen op zo iemand kunnen stemmen.

wat mij zo verbaast is dat hij dit als breekpunt voor onderhandelingen noemt. Het enige breekpunt :+
Niet de woningen in achterstandswijken, niet de werkloosheid in Almere, niet de veiligheid op straat. Nee het dragen van een hoofddoekje... ;)

Islamisering. Ik snap het niet. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat Wilders een hele grote meerderheid van autotone Nederlanders zo bang krijgt voor een kleine minderheid van gemiddeld slechterverdienende vaak gediscrimieerde mensen dat het hoofddoekje het breekpunt voor onderhandelingen moet zijn. Bizar.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:37

Heino schreef:
Sparta: Ik geloof dat wij compleet anders denken over opgroeien en identiteit ontwikkelen en daar gaan we het ook niet over eens worden. Jammer want er zijn talloze onderzoeken die mijn visie ondersteunen.

Er zijn ook talloze voorbeelden dat het anders kan, maar dat is net welke je wilt zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:38

Uit jouw opmerkingen en ongenuanceerde meningen over het gevangeniswezen en de reclassering maak ik op dat je op dit terrein kennelijk niet weet waar je het over hebt. Dat maakt je niet dom. Dat maakt je onwetend op dit terrein in mijn optiek. Ik kan geen uitspraak doen over of je dom bent of niet. Ik ken je niet. Ik kan een uitspraak doen over of je volgens mij iets weet van een onderwerp waar ik toevallig erg veel van weet ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:40

Anya schreef:
Uit jouw opmerkingen en ongenuanceerde meningen over het gevangeniswezen en de reclassering maak ik op dat je op dit terrein kennelijk niet weet waar je het over hebt. Dat maakt je niet dom. Dat maakt je onwetend op dit terrein in mijn optiek. Ik kan geen uitspraak doen over of je dom bent of niet. Ik ken je niet. Ik kan een uitspraak doen over of je volgens mij iets weet van een onderwerp waar ik toevallig erg veel van weet ;)

Anya, ik ben er weken geweest en dan weet ik niet waar ik het over heb? Dat heb ik al aangegeven en nog ben ik onwetend. Ben jij dan misschien star? Voel jij je verheven boven een ander, want jij weet het wel, de ander niet. terwijl je me niet kent. Toch oordeel je.
Ik heb er gewoon een ander beeld op, dat kan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:42

Misser schreef:

Jij post wat ik wilde zeggen.

Kruisjes en Keppeltjes zijn van origine ook niet van onze cultuur, het Christendom en Jodendom (en Katholicisme) zijn namelijk ook niet Nederlands.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:43

Er weken geweest zijn is geen argument om aan te geven dat je er veel van weet persé. De mate waarin je bereid bent je blik te verruimen wel. Of de verschillende onderzoeken die je hebt gelezen en hoe die passen in jouw visie of niet. Of de verschillen die jij persoonlijk heb geconstateerd in de resultaten van verschillende methodieken of pilots.

Ik kan ook weken in pakweg gereformeerde kerken rondlopen en eruit komen met dezelfde oogkleppen op. Mijn oogkleppen in dit geval. Omdat ik nu eenmaal niet zo geloof. Dus hou ik hoogstwaarschijnlijk mijn oogkleppen in zo'n situatie ferm op het hoofd geplakt :)

Sparta alles wat ik jou zie schrijven over dit onderwerp is volkomen ongenuanceerd. Er zit geen enkele "ja maar.. " in. Geen enkele tussenkleur. Nee. Wit of Zwart. En zoals gezegd: zo zit de wereld niet in elkaar.
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-02-10 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:45

Onze cultuur: hunnebedden, oogstfeesten, lichtfeesten, luilak, dauwtrappen, de paashaas (handig in het Christendom verweven maar helemaal niet Christelijk). Onze cultuur is heidens van oorsprong ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:46

Anya schreef:
Onze cultuur: hunnebedden, oogstfeesten, lichtfeesten, luilak, dauwtrappen, de paashaas (handig in het Christendom verweven maar helemaal niet Christelijk). Onze cultuur is heidens van oorsprong ;)

Klopt, dus het argument dat Keppeltjes en Kruisjes wel van onze Cultuur zijn, en hoofddoekjes niet (Zoals Wilders aanhaalde in zijn uitingen wat in de krant stond) vind ik een slecht onderbouwd argument, wat niet getuigd van kennis op het gebied.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:58

Unwritten schreef:
Misser schreef:

Kruisjes en Keppeltjes zijn van origine ook niet van onze cultuur, het Christendom en Jodendom (en Katholicisme) zijn namelijk ook niet Nederlands.

Al zouden ze het wel zijn ;).
Ik blijf erbij, ik snap niet dat je op zo iemand kunt stemmen. Dan kunnen z'n andere punten nog zo goed zijn (vind ik trouwens niet, maar meningen verschillen), discriminatie is een punt waar ik sowieso op zou afknappen.
Doet iemand dat niet, zegt mij dat toch wat over zo'n persoon en kan ik alleen maar hopen dat jou zoiets nooit overkomt.

Edit: met 'jou' bedoel ik Wildersstemmers, niet degene die ik quote ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:02

Misser schreef:
Unwritten schreef:

Al zouden ze het wel zijn ;).
Ik blijf erbij, ik snap niet dat je op zo iemand kunt stemmen. Dan kunnen z'n andere punten nog zo goed zijn (vind ik trouwens niet, maar meningen verschillen), discriminatie is een punt waar ik sowieso op zou afknappen.
Doet iemand dat niet, zegt mij dat toch wat over zo'n persoon en kan ik alleen maar hopen dat jou zoiets nooit overkomt.

Edit: met 'jou' bedoel ik Wildersstemmers, niet degene die ik quote ;).

Naast dat het inderdaad discriminerend is, vind ik het ook getuigen van weinig Kennis van de echte Nederlandse Cultuur. Hebben wij zowiezo een eigen cultuur? De Nederlandse Cultuur is gegroeid door invloeden van buitenaf. En wat nou als je een hoofddoekje wil dragen omdat het mooi is? Stel dat ik dat zou willen doen? Dan zou dat van Wilders niet mogen, mensen met een ziekte mogen het nog wel.. maar mooi zijn of Islamitisch zijn mag niet meer?

Haha, ik snap wat je bedoelde ;) Ben zowiezo geen Wildersstemmer, tuurlijk hij heeft mooie standpunten, maar er zijn andere partijen die mijn voorkeur beter aanvullen :)