Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

nobel1

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:12

Ik heb serieus geen idee of ze het vrijwillig dragen of niet, maar het zal ook bijzonder moeilijk worden om daarachter te komen.
Druk van famillie/man waarvoor ze het doen of eigen wil...uiteraard zullen de meesten het laatste zeggen, maar hoe kan je dat peilen?ze op hun blauwe ogen geloven (dat is ook het enige wat je ziet ;-) ) of doorvragen en achter de wellicht ware reden komen?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:18

Ik ben niet tegen de hoofddoek, weet niet of ik dat al gezegd heb.

In welke landen in het verplicht dan? In afganistan was het onder druk van de taliban, dat weet ik wel.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:26

Ik heb er echt een hekel aan als mensen een hoofddoek dragen. En om zoveel redenen.

1. Vaak wordt het niet vrijwillig gedragen.
2. Ik heb er een hekel aan dat geloof zo schreeuwerig getoont moet worden, hou het toch allemaal lekker voor jezelf.
3. Ik vindt het HEEL irritant om te zien, ik weet nooit wat voor iemand ik nou voor me heb staan.
etc. etc.

Van mij mag het gerust verboden worden.. :)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:26

Citaat:
11 september is niet zo zwart wit als wij nederlanders dat op ons bord hebben gekregen. dus die discussie daargelaten voordat ik een boek moet openen over de armerikaanse en israelische terreur. na 11 september hebben moslimburgers het inderdaad veel moeilijker gekregen, dat is spijtig, bedankt persbureaus, dat jullie moge genieten van de bentleys

Niet zo zwart wit? Neem me niet kwalijk, maar denk dat de meer dan 3000 doden vermoord in de naam van "allah" die dag daar heel anders over zouden denken! 11 september ontketende een oorlog, het effect daarvan zal nog vele generaties merkbaar zijn, het veranderde de wereld, en dat was welbewust en overwogen gedaan. De confrontatie werd aangegaan, en daar moeten wij nu allemaal mee leven. In de naam van een godsdienst, een overtuiging, een geloof. En je steekt een leeuw geen dolk in zijn rug zonder gebeten te worden!
Christelijke scholen afschaffen, islamitische scholen afschaffen, katholieke scholen afschaffen, in ieder geval niet betaald met overheidsgeld! Publieke scholen, zonder religie, als je je kinderen daarmee wilt vergiftigen, moet je dat maar in je eigen tijd doen, met je eigen centen! Scheiding van kerk en staat, en zo ver mogelijk door voeren, en de beleving van je godsdienst mag fijn in eigen huis, of eigen kerk, draag je daar maar fijn je burka, volg je daar de regels van je religie, maar niet op straat, in de maatschappij. en het is fijn als je hier moslim mag zijn in nederland, en je mening mag uiten, want dat mag in Iran niet als vrouw, in Saudi wordt het beter nu, maar mijn zusje mag daar nog steeds niet na 12 uur bij het zwembad liggen, dat mag je niet in Afghanistan, en Pakistan, en Somalie, en ga nog maar even door! Ik koester onze hollandse vrijheid, en zou vechten als een leeuwin mocht die ooit bedreigt worden door een religie!
Stukje van het reis advies voor saudi:
Het is van groot belang de plaatselijke gebruiken en gewoonten in acht te nemen. In Saudi-Arabië gelden strenge Islamitische wetten. Zolang u zich aan deze regelgeving houdt, zult u weinig hinder ondervinden. Het niet naleven van de plaatselijke wetgeving kan daarentegen ernstige gevolgen hebben.Zowel mannen als vrouwen dienen zich te houden aan geldende kledingvoorschriften. Mannen wordt geadviseerd geen korte broek of t-shirts zonder mouwen te dragen. Vrouwen moeten buitenshuis een zogenaamde abaya - een zwarte jas met lange mouwen - over hun kleding dragen.

Het besturen van een auto is voor vrouwen verboden.
En daaaaaaar hoef je hier niet bang voor te zijn! :D
Laatst bijgewerkt door anshrop op 17-02-10 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:27

nobel1 schreef:
Ik heb serieus geen idee of ze het vrijwillig dragen of niet, maar het zal ook bijzonder moeilijk worden om daarachter te komen.
Druk van famillie/man waarvoor ze het doen of eigen wil...uiteraard zullen de meesten het laatste zeggen, maar hoe kan je dat peilen?ze op hun blauwe ogen geloven (dat is ook het enige wat je ziet ;-) ) of doorvragen en achter de wellicht ware reden komen?

Of ze gewoon geloven als ze zeggen dat ze het vrijwillig doen? Of je afvragen of dat uberhoubt wel een punt van discussie is in deze discussie

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:27

Het gaat hier om de burka :) Niet over de hoofddoek.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:37

Bedoelde ik ook.
En mijn standpunten voor een hoofddoek zijn vrijwel hetzelfde. :)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:39

Bij een hoofddoek zie je een gezicht dus zie je ook wie je voor je hebt :+

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:42

Vjestagirl schreef:
nobel1 schreef:

Of ze gewoon geloven als ze zeggen dat ze het vrijwillig doen? Of je afvragen of dat uberhoubt wel een punt van discussie is in deze discussie

Ik vind dat zeker een punt van discussie.
Wie weet wil de helft van de burka draagsters er graag vanaf, maar durfen/mogen ze dat niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:43

Princess_ schreef:
Bij een hoofddoek zie je een gezicht dus zie je ook wie je voor je hebt :+

Er staat immers vrijwel. ;)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:46

Ken je nog de televisie beelden van de mensen in Iran/Irak ect waarbij de vrouwen en mannen als idioten staan te schreeuwen en de Amerikaanse vlag staan te verbranden?? Het komt heel overtuigend over als je dat zo bekijkt..
Wist je dat er mensen daarbuiten staan die die mensen ''verplicht'' staan op te hitsen??
Als je dat toch eens wist.. dan denk ik dat je misschien meer kunt begrijpen dat als vrouwen zeggen dat besnijdenis ok is, of jezelf verstoppen onder een burka ok.. wellicht niet zo ok is..Generaties van Indoctrinaties gaan niet zomaar over.. Ook al willen die vrouwen diep van binnen wel die vrijheid, het openlijk zeggen kan ze al problemen geven..

Ik heb kennisen die voor werk in Saoedie zijn geweest en die vreselijk geschoqueerd thuis zijn gekomen.. Dit land staat niet open voor toerisme of zo hoor..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:48

Lijkt me ook geen fijn vakantie land nee :=

Als je het over besnijdenis hebt, hebje het dan over vrouwen of mannen besnijdenis?

Denk dat je trouwens een goed punt hebt in je post.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:12

Princess_ schreef:
Lijkt me ook geen fijn vakantie land nee :=

Als je het over besnijdenis hebt, hebje het dan over vrouwen of mannen besnijdenis?

Denk dat je trouwens een goed punt hebt in je post.

Ik heb het over vrouwenbesnijdenis.. Mannen hebben als ze besneden zijn gewoon nog gevoel en genot.
Vrouwen niet meer.. Het gebeurt nog steeds dat hun clittoris weggesneden worden. Eeuwenlang van moeder op dochter gebeurt dat....

Edit, en dan nog maar niet te spreken over de gruwelijke wonden die daarbij onstaan en vrouwen vreselijk verminkt zijn.. Nee niet vrouwen, meisjes, kinderen nog feitelijk...
Laatst bijgewerkt door Jesser op 17-02-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:13

Vrouwen besnijdenis is een echte gruweldaad. Kan er weinig over zeggen, ik mag hopen dat dit een x goed aangepakt wordt. Mja hoe pak je zoiets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:14

Chaos schreef:
Ik heb er echt een hekel aan als mensen een hoofddoek dragen. En om zoveel redenen.

2. Ik heb er een hekel aan dat geloof zo schreeuwerig getoont moet worden, hou het toch allemaal lekker voor jezelf.
3. Ik vindt het HEEL irritant om te zien, ik weet nooit wat voor iemand ik nou voor me heb staan.
etc. etc.

Geloof kun je niet voor jezelf houden. Het gaat door je hele leven heen, het is de reden waarom ik het een doe en het ander juist niet.

Ik hoop niet dat er veel mensen zo denken, vind dit toch wel zorgelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:18

ik heb geen problemen met een normale hoofddoek. daar vind ik op zich niets schreeuwerigs aan hoor. zolang je iemand maar gewoon aan kunt kijken.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:19

Ik vind de Burka niet echt kunnen, niet alleen omdat Nederlanders zich eraan storen, maar als het 35 graden is lopen die vrouwen in een zwaar zwart kleed, dat is toch niet te geloven?!
het heeft wel een keerzijde natuurlijk, als de burka verboden wordt mogen die vrouwen misschien wel helemaal niet meer naar buiten van hun man of geloof

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:20

Yamcha schreef:
Chaos schreef:

etc. etc.

Geloof kun je niet voor jezelf houden. Het gaat door je hele leven heen, het is de reden waarom ik het een doe en het ander juist niet.

Ik hoop niet dat er veel mensen zo denken, vind dit toch wel zorgelijk.

Ik heb er geen problemen mee als je geloof door je leven heen geweven is, dat mag ik hopen. Ik heb gewoon een hekel aan zulke schreeuwerige geloofsuitingen. Dat kan ook minder, of anders.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:22

maak een burka van de bucas sun shower!! Moet kunnen volgens t label tot 35 graden!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:44

Princess_ schreef:
Vrouwen besnijdenis is een echte gruweldaad. Kan er weinig over zeggen, ik mag hopen dat dit een x goed aangepakt wordt. Mja hoe pak je zoiets aan.

Heel langzaam komt er wel een besef dat zulke praktijken niet meer kunnen( althans omdat de Westerse wereld meer en meer harder hiertegen protesteerd)... Bv dat er internationaal zo'n ophef was vorig jaar over het stenigen van een vrouw die misleid werd door een taxichauffeur. Ze werd meegenomen en verkracht door verschillende mannen.. Hierop werd ze ook nog zwanger.. Toen men internationaal hoorde dat ze als straf tot de dood gestenigd zou worden, viel er zo'n enorm protest dat Saoedie-arabie de straf omzette naar zweepslagen..

De artsen zouden door middel van onderwijs moeten gaan propaganderen dat zulke praktijken barbaars zijn. Echter helaas worden zulke landen door geregeerd door zulke extremisten dat ik vrees dat het nog lang gaat duren voor dit soort barbaarse praktijken niet meer gebeuren.
Mede hierdoor heb ik ook een afkeer van een burka.. Meestal gaan dit soort dingen hand in hand...

Oh nog een ander feit..

Omdat wij als Nederand zo 'tollerant' zijn, wordt het getollereerd dat er imans zijn die echt haat prediken. En nee ik bedoel niet alle imams... Nee ik bedoel een aantal Imans die dus hier zich kunnen zetelen vanwege het feit dat we een 'mild' beleid houden.
Hierdoor kunnen ze dus jongens ronselen voor de Jihaad... En het gebeurt ook..

Nee ik ben geen rascist, het zijn feiten die hier gebeuren gewoon. Ik ben ook niet tegen de Islam op zich. Ik ben tegen extremisten hierin. Geldt bv ook voor de kerk.. Anno 2010 is het belachelijk dat een Paus nog steeds oproept om geen condooms te gebruiken en geen sex voor het huwelijk te hebben, terwijl het ene na het andere schandaal over sexueel misbruik in de kerk opduikt...De roomskatholieke kerk is een van de grootste en rijkste instituten ter wereld, maar de meeste van haar betalende burgers leven in grote armoe..

De grootste oorlogen worden nog steeds om het geloof gevoerd.. Zie macht/geld... Als dat nu eens afgeschaft zou kunnen worden maar meer het geloof in onszelf en in onze naaste medemens aangemoedigd zou worden vermoed ik dat een hoop ellende voorkomen kan worden...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:28

nobel1 schreef:
En hoe weet je of ze het vrijwillig dragen?
Meestal kan je het ze niet vragen omdat ze of amper nederlands spreken of niet met je mogen of willen praten.
Mijn mening blijft (en ja dat is een ik-redenering) dat een burka niet in het westers straatbeeld past en een hoofddoek bij publieke functies ook gemeden moet worden.

spreken uitstekend nederlands hoor, zoals ik al zei, vele zijn zelfs nederlands. als een hoofddoek verboden moet worden in publieke functies, word ik gedwongen om thuis de zitten dus? kan ik geen lerares worden?

nee het probleem is niet dat jij het hun niet kan vragen omdat ze zogenaamd de taal niet spreken.. nee je kan het niet vragen, omdat je ze nooit tegen komt. en als je er al 1 tegenkomt, stap jij heus niet recht op de man af ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:31

Chaos schreef:

etc. etc.

oo.. als ik zo'n lijstje moet maken om de bimbo's hier in nederland.. over irritant gesproken.. zucht zucht zucht. ga die hoofddoekdragede meiden toch opzoeken. ik ken werkelijk NIEMAND die verplicht is door hun familie/man en het zelf niet willen. niemad. en je wilt niet weten hoeveel ik er ken. en schreeuwerig het geloof willen tonen? huh.. raar hoor

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:33

Princess_ schreef:
Het gaat hier om de burka :) Niet over de hoofddoek.

ik zit te denken om zo'n zelfde topic te maken + poll mbt tot de hoofddoek ipv burka.
maar ik weet dat bokt het toch niet enkel binnen nederland en de hoofddoek kan houden. en dat we uiteindelijk weer bij de niqaabs in saudie arabie uitkomen :+ dusja, laten we dan maar gewoon hier blijven discusieren

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:37

sorry voor mijn zoveelste reacties, nog even over de vrouwenbesnijdenis.
dit gebeurd echt nog maar in een enkele CULTTUUR.

er is geen enkele grondslag te vinden in de ISLAM! ik heb hier persoonlijk sheikh khalid yasin over ondervraagd.

het is zelfs verboden in de Islam!!!

het probleem is dat culturen en islam is verweven, cultuur herstel je niet zomaar. overal rotte appels. maar gedwongenprostitutie is een veeeel groter probleem in nederland dat de vrouwenbesnijdenis.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:38

jameyskatje schreef:
nobel1 schreef:
En hoe weet je of ze het vrijwillig dragen?
Meestal kan je het ze niet vragen omdat ze of amper nederlands spreken of niet met je mogen of willen praten.
Mijn mening blijft (en ja dat is een ik-redenering) dat een burka niet in het westers straatbeeld past en een hoofddoek bij publieke functies ook gemeden moet worden.

spreken uitstekend nederlands hoor, zoals ik al zei, vele zijn zelfs nederlands. als een hoofddoek verboden moet worden in publieke functies, word ik gedwongen om thuis de zitten dus? kan ik geen lerares worden?

nee het probleem is niet dat jij het hun niet kan vragen omdat ze zogenaamd de taal niet spreken.. nee je kan het niet vragen, omdat je ze nooit tegen komt. en als je er al 1 tegenkomt, stap jij heus niet recht op de man af ;)

Bij mij op het werk mogen hoofddoekjes niet. Andere geloofs- of politieke uitingen overigens ook niet.
En zolang het in het belang van de functie (in mijn geval inderdaad een publieke) ben ik het daar wel mee eens. Bij bepaalde functies is een neutrale uitstraling gewoon erg belangrijk.
Bij een lerares zie ik het probleem van een hoofddoek niet echt. zo lang je maar goed les geeft.
maar nogmaals, geheel afhankelijk van de functie dus.