Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:13

oe............ leer mij dat eens :D :D :D

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:15

KiWiKo schreef:

Zodat jij je ook schuldig kan maken aan het stelen van foto's? ;)

KiWiKo

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:16

hihi......... naah niet paardgerelateerd :) :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:18

Nou ja er stonden er al een heleboel. Zo kan je op geen enkele manier beveiligen tegen printscreen. Een foto maken van een foto ook niet. De enige manier om je foto's te beveiligen tegen diefstal is ze in een kluis te leggen en ze alleen in real life aan klanten te laten zien. Dat is natuurlijk belachelijk, dus neem je het risico.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:19

KiWiKo schreef:
er zijn tools om je website te beschermen tegen het "stelen" van de foto's

Is al heel vaak in het topic voorbijgekomen, moet je anders even teruglezen, staat wel uitgelegd.. ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:27

KiWiKo schreef:
simpel gedacht misschien.............. maar hoe komen die mensen aan die foto's?

omdat de fotograaf ze online zet toch???

misschien een omweg, maar wellicht is het handiger om op een evenement kenbaar te maken dat je er bent en als een potentiele koper de foto's wil kopen dat die dan contact met je op kan nemen?

Maar KiWiKo, het zou toch ook van de zotte zijn dat alle goederen in de Albert Heijn in een kluis liggen, en dat je als potentiele koper dan naar de chef van de winkel moet stappen om 1 op 1 te bepalen wat je koopt, omdat er anders de kans bestaat dat iemand met vlugge vingers wat jat?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:30

Het geld is niet direct uitgegeven aan de foto's, maar aan de credits. De spelers zijn niet verplicht deze uit te geven aan foto's dus in principe heeft Michel geen geld verdiend aan illegale foto's maar aan meer mogelijkheden op het spel.

Ga er niet van uit dat als je een rechtzaak aanspant je er ook gelijk rijk van gaat worden.

KiWiKo schreef:

Isniezomoeilijkhoor. :D

Ivonka schreef:
Zodat jij je ook schuldig kan maken aan het stelen van foto's? ;)

Jatten kan ook voor privegebruik, niet-commericeel opslaan is geen probleem. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:33

Authentic schreef:
Het geld is niet direct uitgegeven aan de foto's, maar aan de credits. De spelers zijn niet verplicht deze uit te geven aan foto's dus in principe heeft Michel geen geld verdiend aan illegale foto's maar aan meer mogelijkheden op het spel.

Maar het kost wel direct credits om een foto te uploaden als paardenfoto.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:33

toch ben ik van mening dat michel hier niet aansprakelijk gesteld voor kan worden. Wel vind ik dat de foto's verwijdert moeten worden wanneer deze opduiken. Maar bij mijn weten doet michel dit ook :j

en inderdaad wat Authentic zegt, deze credits worden voor veel meer dingen gebruikt. Zoals: naam veranderen van je paard/hond, je rang checken, voor geld op het spel.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:36

er word wel van HT verwacht dat ze geld en tijd steken in veranderingen
maar de fotograven verdommen het om hun website te beveiligen (lees: ook kosten en tijd)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:37

Maar er zijn 68.000 foto's geupload. 1€ per foto. Is al dik 68.000,- verdient aan die illegale foto's.
Dus Michel is toch wel illegaal bezig, dus jij vindt dat dat niet erg is MissBambi?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:38

LimaMambo schreef:
maar de fotograven verdommen het om hun website te beveiligen (lees: ook kosten en tijd)

LimaMambo, alles wordt omzeilt... Het is dweilen met de kraan open. Printscreenknopje kun je helaas niet
vanaf een afstand uitschakelen bij iemand..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:38

Focussed schreef:
Maar er zijn 68.000 foto's geupload. 1€ per foto. Is al dik 68.000,- verdient aan die illegale foto's.
Dus Michel is toch wel illegaal bezig, dus jij vindt dat dat niet erg is MissBambi?

uhmm ik neem aan dat er van die hele euro vrij weinig voor HT over blijft hoor.. het systeem achter de credits doet dat ook niet voor niks

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:39

Michel_ schreef:
Ligt er maar net aan hoe jullie het willen. En we moeten er ook weer een heel systeem achter bouwen dat ze verwijderd kunnen worden he.
Het is niet alleen even weergeven.

Maar dat systeem om te verwijderen hebben jullie al, of gaan jullie nodig hebben als ze inderdaad allerlei verzoeken gaan doen. Dat staat op zich los van een zoekpagina.
Ik weet niet precies op welke manier jullie dat doen, maar je zou het eventueel quick and dirty gewoon met een simpel scriptje uit de database kunnen halen zonder het volledig te integreren met de applicatie.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:39

Focussed schreef:
LimaMambo schreef:

LimaMambo, alles wordt omzeilt... Het is dweilen met de kraan open. Printscreenknopje kun je helaas niet
vanaf een afstand uitschakelen bij iemand..

ja en er voor 100% zeker van zijn dat een foto ook daadwerkelijk van iemand is, is ook niet mogelijk
zo zitten er aan beide kanten zwakheden.. en ik vind dat een gulden middenweg

fotograven en HT die moeite doen om het stelen tegen te gaan

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:41

LimaMambo schreef:

Er zijn wel degelijk genoeg fotografen die op hun site al de nodige maatregelen hebben getroffen. :n Maar tegenwoordig helpt het toch niet meer, waarom er dan wel tijd en moeite insteken als iedereen toch dondersgoed weet hoe ze eromheen komen. :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:43

Bluem schreef:
Integendeel zelfs, ze verdienen dankzij deze geuploade foto's zelf centjes en de fotografen kunnen op hun honger blijven zitten.

Toch vind ik dit soort dingen echt inspelen op valse sentimenten. De fotografen lopen namelijk geen inkomsten mis door dit soort dingen. Dat maakt niet uit voor het 'principe' maar je moet ook niet al te zielig gaan doen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:44

Het gaat er niet hoeveel ze eraan verdienen, maar dàt ze er aan verdienen. Dat niet alle credits naar de foto's gaan snappen we ook wel. Mijn klanten betalen voor afdrukken en digitale bestanden. Waarom moet ik het dan toelaten dat die foto's onbetaald op HT verschijnen waar het beheer wel voor betaald krijgt?
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 10-09-09 17:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:45

Shadow0 schreef:
De fotografen lopen namelijk geen inkomsten mis door dit soort dingen.

Toch wel. :j Voor elk gebruik van foto's hoort gewoon betaald te worden, maakt niet uit voor welke doeleinden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:45

LimaMambo schreef:
Focussed schreef:

uhmm ik neem aan dat er van die hele euro vrij weinig voor HT over blijft hoor.. het systeem achter de credits doet dat ook niet voor niks

HT zal ongeveer een cent of 70 winst maken op 10 cred's. Dus als je om die 30 cent troubles wil maken, bien :)

LimaMambo schreef:
maar de fotograven verdommen het om hun website te beveiligen

Vind dit trouwens echt kant noch wal slaan. Het stelen van een foto mag niet, klaar. Moeten fotografen zich dan in
100 bochten wringen om dat tegen te gaan? Albert Heijn heeft toch ook niet alle soep in blik achter tralies staan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:47

Ivonka schreef:
Het gaat er niet hoeveel ze eraan verdienen, maar dàt ze er aan verdienen. Dat niet alle credits naar de foto's gaan snappen we ook wel. Mijn klanten betalen voor afdrukken en digitale bestanden. Waarom moet ik het dan toelaten dat die foto's onbetaald op HT verschijnen waar het beheer voor betaald krijgt?

Omdat die het moeten doen met een mindere kwaliteit? Ik zou daar als klant niet mee zitten hoor :) Ik zou betalen voor goede kwaliteit foto's en een reportage naar wens.
(En ik zou trouwens meer betalen voor foto's onder CC-Attribution license.)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:48

Focussed schreef:
Maar het kost wel direct credits om een foto te uploaden als paardenfoto.

Ja hehe dat is 't hele idee van die credits, maar juridisch gezien zou dat een struikelpunt kunnen zijn als je geld wilt eisen. Omdat het geld niet is voor de foto's, maar voor de credits die andere mogelijkheden geven. Het is trouwens ook niet controleerbaar of de mensen met gejatte foto's wel credits met echt geld hebben gekocht want je kan ze ook met speelgeld kopen van andere spelers. Door deze constructie kan het juridisch gezien wat ingewikkelder in elkaar zitten. Uiteindelijk is natuurlijk voor elke credit wel betaald, maar je weet niet door wie.

Kijk dat ze 'verdienen' aan die foto's is natuurlijk niet goed, maar het is imo geen 'geleden schade', ik zie de gemiddelde speler nog geen bulk aan fotorechten inkopen voor een spel. Hoe mooi ze ook zijn.

En daar kan je wel een hele discussie over houden zoals nu, maar dat heeft blijkbaar ook niet bar veel nut. Ga dan gewoon serieus naar de rechtbank ipv dat gedreig want de geloofwaardigheid van die dreigementen houdt ook ergens op.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:49

Focussed schreef:
Vind dit trouwens echt kant noch wal slaan. Het stelen van een foto mag niet, klaar. Moeten fotografen zich dan in
100 bochten wringen om dat tegen te gaan? Albert Heijn heeft toch ook niet alle soep in blik achter tralies staan?

nee nu moet HT zich in allerlei bochten wringen omdat SPELERS foto's stelen :+

als mijn fiets gejat is op straat, geef ik toch ook de politie niet aan omdat hun niet hebben gecontroleerd of mijn fiets wel of niet beveiligd was..??

Ivonka

Shadow0 schreef:
Ivonka schreef:
Het gaat er niet hoeveel ze eraan verdienen, maar dàt ze er aan verdienen. Dat niet alle credits naar de foto's gaan snappen we ook wel. Mijn klanten betalen voor afdrukken en digitale bestanden. Waarom moet ik het dan toelaten dat die foto's onbetaald op HT verschijnen waar het beheer voor betaald krijgt?

Omdat die het moeten doen met een mindere kwaliteit? Ik zou daar als klant niet mee zitten hoor :) Ik zou betalen voor goede kwaliteit foto's en een reportage naar wens.
(En ik zou trouwens meer betalen voor foto's onder CC-Attribution license.)

Dat jij er niet mee zou zitten is jou ding. Het gaat om het principe.
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 10-09-09 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Appelflapje schreef:
Shadow0 schreef:
De fotografen lopen namelijk geen inkomsten mis door dit soort dingen.

Toch wel. :j Voor elk gebruik van foto's hoort gewoon betaald te worden, maakt niet uit voor welke doeleinden.

Nee, zo werkt dat dus niet. Inkomsten loop je mis als die inkomsten anders wel zou hebben gehad. Maar je kunt behoorlijk reeel stellen dat de gebruikers die de foto's onbetaald gebruiken, deze in andere omstandigheden ook niet gekocht zouden hebben. Dat maakt het gebruik niet terecht, maar het maakt het geen derving van inkomsten. Je moet je wel aan de juiste definities houden.