Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tienus63 schreef:Onze hond lag destijds bij me in de woonkamer. Uiteindelijk ben ik naar buiten gegaan met haar en toen reageerde ze heel apart, angstig, snuffelig ze heeft stukje spoor gevolgd en wilde er daarna niet meer naar toe.
Ze trok als eerste naar de keutel die de wolf naast woonkamer op de straat langs woning had gelegd.
Daar ligt een paadje 50-60 cm breed.
Nado schreef:Ik heb de discussie niet helemaal gelezen, maar ik las ergens iemand die zei: als er maar één werkende maatregel komt en iemand anders die het had over hekwerk zoals in de dierentuin. Dus ik dacht: even omdenken.
Als we (NL) nou een stuk Veluwe, waar geen landbouw/dierhouderijen/huizen/doorgaande wegen zijn, toekennen aan ‘de wolf’. Daar een dierentuin hek omheen zetten, alle wolven in NL vangen en daar opnieuw uitzetten. Dan heb je een ‘wild reservaat’, net als in het bejubelde Afrika, waar ook fikse hekken omheen staan. De wolvenpopulatie zal zichzelf dan gaan reguleren, totdat de grootte passend is bij het gebied. Je zult er misschien af en toe wat prooidieren (levend/dood) bij moeten voegen, maar verder hebben ze dan hun eigen reservaat, zijn de natuur clubs blij dat er in NL wolven leven en ben je hoogst waarschijnlijk een heel stuk goedkoper uit met subsidie van één goed werkend hekwerk dan subsidies voor heel veel matig tot slecht werkende hekwerken en schadevergoedingen voor dood vee.
Nado schreef:Ik heb de discussie niet helemaal gelezen, maar ik las ergens iemand die zei: als er maar één werkende maatregel komt en iemand anders die het had over hekwerk zoals in de dierentuin. Dus ik dacht: even omdenken.
Als we (NL) nou een stuk Veluwe, waar geen landbouw/dierhouderijen/huizen/doorgaande wegen zijn, toekennen aan ‘de wolf’. Daar een dierentuin hek omheen zetten, alle wolven in NL vangen en daar opnieuw uitzetten. Dan heb je een ‘wild reservaat’, net als in het bejubelde Afrika, waar ook fikse hekken omheen staan. De wolvenpopulatie zal zichzelf dan gaan reguleren, totdat de grootte passend is bij het gebied. Je zult er misschien af en toe wat prooidieren (levend/dood) bij moeten voegen, maar verder hebben ze dan hun eigen reservaat, zijn de natuur clubs blij dat er in NL wolven leven en ben je hoogst waarschijnlijk een heel stuk goedkoper uit met subsidie van één goed werkend hekwerk dan subsidies voor heel veel matig tot slecht werkende hekwerken en schadevergoedingen voor dood vee.
DuoPenotti schreef:In Amersfoort en Rhenen kunnen we al wolven bewonderen.
Lijkt mij wel genoeg.
Waarom zou daar nog een park bij moeten komen?
Oke van mij mag het hoor.
Maar gezien je daar ook moet bijvoeren zie ik het verschil niet zo met bestaande dierentuinen.
tamary schreef:Nado schreef:Ik heb de discussie niet helemaal gelezen, maar ik las ergens iemand die zei: als er maar één werkende maatregel komt en iemand anders die het had over hekwerk zoals in de dierentuin. Dus ik dacht: even omdenken.
Dan zal je al moeten beginnen met een 24/7 reparatie team die continue rondje hekwerk doet, want vroeg of laat worden er gaten geknipt.
Nado schreef:DuoPenotti schreef:In Amersfoort en Rhenen kunnen we al wolven bewonderen.
Lijkt mij wel genoeg.
Waarom zou daar nog een park bij moeten komen?
Oke van mij mag het hoor.
Maar gezien je daar ook moet bijvoeren zie ik het verschil niet zo met bestaande dierentuinen.
Maar waar wil je dan al die wolven laten die nu overal in NL zoveel problemen veroorzaken? Die passen niet in de huidige dierenverblijven van bestaande dierentuinen. En aangezien afschieten voorlopig geen optie is, lijkt het mij beter om een hek om de wolven te zetten en zo de rest van NL veiliger te maken dan overal in NL hekken zetten die aanvallen niet kunnen voorkomen. Scheelt ook een hele hoop aangereden wolven.
Rizette, ik schetste het misschien wat zwart-wit, maar ik bedoelde niet dat er geen verzorging mag plaatsvinden. Maar met een beperkte ruimte zullen er veel minder welpen geboren worden dan nu.
Mellow schreef:tienus63 schreef:Onze hond lag destijds bij me in de woonkamer. Uiteindelijk ben ik naar buiten gegaan met haar en toen reageerde ze heel apart, angstig, snuffelig ze heeft stukje spoor gevolgd en wilde er daarna niet meer naar toe.
Ze trok als eerste naar de keutel die de wolf naast woonkamer op de straat langs woning had gelegd.
Daar ligt een paadje 50-60 cm breed.
Zo dat was dichtbij jullie huis dus?
Niet fijn dat het dan zo dichtbij is. Ook jammer te lezen dat je vroeger gewoon heerlijk de deuren open had en dat het nu gewoon niet meer kan.
tienus63 schreef:Een wolf jaagt ook vaak genoeg overdag heeft de werkelijkheid inmiddels ruimschoots bewezen.
Ze zijn intelligent genoeg om in de gaten te hebben wanneer iemand zijn dieren naar buiten doet.
Het zijn net inbrekers die loeren dat een bewoner naar zijn werk gaat, ze leren ritmes en gewoontes kennen van de mensen.
tienus63 schreef:Ze hebben in ‘79 nooit gedacht en of verwacht dat het zo uit de klauwen zou lopen.
Als deskundigen zeggen tegen andere deskundigen dat ze wel grootvee en paarden pakken omdat deze deskundige dat met eigen ogen heeft gezien bij zijn veldonderzoek 1e helft ‘90 bij wolven in Roemenië, dan wordt hij uitgelachen door vak genoten en dan wordt die info keihard genegeerd.
Maar als die ander deskundigen dat de regels opstellen en sprookjes vertellen die de overheid braaf slikt, gaat het faliekant mis.
Iedere dag zijn we dichterbij een groot en heftig incident dat wel de voorpagina’s haalt.
tienus63 schreef:@kaja, dan is een hermetisch fort enige wat ze in ieder geval een tijd tegenhoudt.
Of je verhuist naar een betere regio als je de middelen hebt. Die optie kun je ook lezen dat mensen stoppen met het houden van dieren omdat je ze niet 24/7 wilt ophokken.
Kaja schreef:tienus63 schreef:Ze hebben in ‘79 nooit gedacht en of verwacht dat het zo uit de klauwen zou lopen.
Als deskundigen zeggen tegen andere deskundigen dat ze wel grootvee en paarden pakken omdat deze deskundige dat met eigen ogen heeft gezien bij zijn veldonderzoek 1e helft ‘90 bij wolven in Roemenië, dan wordt hij uitgelachen door vak genoten en dan wordt die info keihard genegeerd.
Maar als die ander deskundigen dat de regels opstellen en sprookjes vertellen die de overheid braaf slikt, gaat het faliekant mis.
Iedere dag zijn we dichterbij een groot en heftig incident dat wel de voorpagina’s haalt.
Ik ben het helemaal met je eens, maar de wolf is ingezet en dus terug gehaald voor de biodiversiteit. Daar kun je het mee eens zijn of niet, allemaal prima. Echter voorstellen dat ze de Veluwe opgaan met een flinke dierentuin omheining, is dan geen reëel voorstel meer.