Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 22:16

Onze hond lag destijds bij me in de woonkamer. Uiteindelijk ben ik naar buiten gegaan met haar en toen reageerde ze heel apart, angstig, snuffelig ze heeft stukje spoor gevolgd en wilde er daarna niet meer naar toe.
Ze trok als eerste naar de keutel die de wolf naast woonkamer op de straat langs woning had gelegd.
Daar ligt een paadje 50-60 cm breed.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:02

Hoog hek, laag hek. Afrastering met 1 draadje of met 6, wit draad, blauw draad... het maakt is gebleken weinig uit. Dus vinger wijzen wie het wel en niet goed doet kom je niet verder mee.
Er gebeurd nu helemaal niks wbt de wolf. En waar een enkeling hier van mij best mag leven zoals het "zou moeten zijn" (zeldzaam zichtbaar en schuw) loopt het nu toch mijn inziens uit de hand.

Ik begrijp het echt als je er niet dagelijks mee te maken hebt dat je het anders ziet en misschien ook niet kan begrijpen wat voor impact het heeft.

Als ik voor mezelf even spreek. Ik rijd dagelijks langs plaatsen waar aanvallen zijn geweest, waar wolven gezien zijn en waar uiteindelijk schapen het dorp in zijn gevlucht. Als ik onderweg ben, hetzij op de fiets of in de auto, kijk ik om me heen om te zien of ik de wolven zie. Ipv dat ik nog echt geniet van de omgeving. Dat doet het met je als het dagelijks in je omgeving gebeurd.

Vandaag reed ik weer door de tjongervallei en zag ik een aantal Shetlanders van die kudde die er nog staan galopperen. Mijn eerste gedachte was, er zal toch geen wolf in het land lopen...

Nee dat was niet zo, ze waren gewoon lekker aan het rennen.
Idioot dat mijn eerste gedachte is dat er misschien een wolf in het land loopt. Maar aangezien het daar bijna ELKE dag raak lijkt te zijn geen gekke gedachte denk ik dan.

Waarom schrijf ik dit... misschien om juist te laten zien dat het doordat het zo dichtbij is dat het je gedachten ook gaat veranderen.

5 jaar geleden had ik gewoon gedacht : och wat schattig die pony's zijn lekker aan het dollen.

En vandaag de dag rijd je er langs en is je gedachte anders. Maar ook de gedachte dat je hoopt dat er niet opnieuw een aanval komt daar.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:05

tienus63 schreef:
Onze hond lag destijds bij me in de woonkamer. Uiteindelijk ben ik naar buiten gegaan met haar en toen reageerde ze heel apart, angstig, snuffelig ze heeft stukje spoor gevolgd en wilde er daarna niet meer naar toe.
Ze trok als eerste naar de keutel die de wolf naast woonkamer op de straat langs woning had gelegd.

Zo dat was dichtbij jullie huis dus?
Niet fijn dat het dan zo dichtbij is. Ook jammer te lezen dat je vroeger gewoon heerlijk de deuren open had en dat het nu gewoon niet meer kan.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:08

Ik heb de discussie niet helemaal gelezen, maar ik las ergens iemand die zei: als er maar één werkende maatregel komt en iemand anders die het had over hekwerk zoals in de dierentuin. Dus ik dacht: even omdenken.

Als we (NL) nou een stuk Veluwe, waar geen landbouw/dierhouderijen/huizen/doorgaande wegen zijn, toekennen aan ‘de wolf’. Daar een dierentuin hek omheen zetten, alle wolven in NL vangen en daar opnieuw uitzetten. Dan heb je een ‘wild reservaat’, net als in het bejubelde Afrika, waar ook fikse hekken omheen staan. De wolvenpopulatie zal zichzelf dan gaan reguleren, totdat de grootte passend is bij het gebied. Je zult er misschien af en toe wat prooidieren (levend/dood) bij moeten voegen, maar verder hebben ze dan hun eigen reservaat, zijn de natuur clubs blij dat er in NL wolven leven en ben je hoogst waarschijnlijk een heel stuk goedkoper uit met subsidie van één goed werkend hekwerk dan subsidies voor heel veel matig tot slecht werkende hekwerken en schadevergoedingen voor dood vee.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:11

Nado schreef:
Ik heb de discussie niet helemaal gelezen, maar ik las ergens iemand die zei: als er maar één werkende maatregel komt en iemand anders die het had over hekwerk zoals in de dierentuin. Dus ik dacht: even omdenken.

Als we (NL) nou een stuk Veluwe, waar geen landbouw/dierhouderijen/huizen/doorgaande wegen zijn, toekennen aan ‘de wolf’. Daar een dierentuin hek omheen zetten, alle wolven in NL vangen en daar opnieuw uitzetten. Dan heb je een ‘wild reservaat’, net als in het bejubelde Afrika, waar ook fikse hekken omheen staan. De wolvenpopulatie zal zichzelf dan gaan reguleren, totdat de grootte passend is bij het gebied. Je zult er misschien af en toe wat prooidieren (levend/dood) bij moeten voegen, maar verder hebben ze dan hun eigen reservaat, zijn de natuur clubs blij dat er in NL wolven leven en ben je hoogst waarschijnlijk een heel stuk goedkoper uit met subsidie van één goed werkend hekwerk dan subsidies voor heel veel matig tot slecht werkende hekwerken en schadevergoedingen voor dood vee.

Dit roepen wij hier thuis ook telkens. Maar gaat vast niet gebeuren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:14

Nado schreef:

Nou dat is al bewezen dat het niet werkt , dieren in hekken stoppen en niet verzorgen. Dat is al de schaamte van Nederland inmiddels. Nu nog zoiets erbij?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:15

In Amersfoort en Rhenen kunnen we al wolven bewonderen.
Lijkt mij wel genoeg.
Waarom zou daar nog een park bij moeten komen?
Oke van mij mag het hoor.
Maar gezien je daar ook moet bijvoeren zie ik het verschil niet zo met bestaande dierentuinen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:19

Nado schreef:

Dan zal je al moeten beginnen met een 24/7 reparatie team die continue rondje hekwerk doet, want vroeg of laat worden er gaten geknipt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:24

Mogen we die lui dan niet uitnemen }:)

Grapje voor wie denkt dat ik serieus ben.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:25

DuoPenotti schreef:
Lijkt mij wel genoeg.
Maar gezien je daar ook moet bijvoeren zie ik het verschil niet zo met bestaande dierentuinen.

Maar waar wil je dan al die wolven laten die nu overal in NL zoveel problemen veroorzaken? Die passen niet in de huidige dierenverblijven van bestaande dierentuinen. En aangezien afschieten voorlopig geen optie is, lijkt het mij beter om een hek om de wolven te zetten en zo de rest van NL veiliger te maken dan overal in NL hekken zetten die aanvallen niet kunnen voorkomen. Scheelt ook een hele hoop aangereden wolven.

Rizette, ik schetste het misschien wat zwart-wit, maar ik bedoelde niet dat er geen verzorging mag plaatsvinden. Maar met een beperkte ruimte zullen er veel minder welpen geboren worden dan nu.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:28

tamary schreef:
Nado schreef:

Dan zal je al moeten beginnen met een 24/7 reparatie team die continue rondje hekwerk doet, want vroeg of laat worden er gaten geknipt.

:)* net als anti-stropers bescherming in reservaten in Afrika, maar dan net wat anders ;) Nog altijd beter en goedkoper dan hoe het nu is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:35

@mellow, het is toch ook wat, dat mensen daar toch die pony’s nog laten lopen.
Het is voor omstanders zoals jij ook gewoon heel naar, zoals je al schrijft, rennende pony’s, denk je gelijk aan kans op wolven. En niet voor niks, nee met een goede reden. Het is niet de vraag óf, maar wanneer..
Ik vind dat als eenmaal duidelijk is dat een raster niet helpt of kan, en je weet dat er dieren worden gepakt door wolven, dat je dan als eigenaar niet aan de zorgplicht voldoet als je ponys geitjes of schapen snachts in zo’n omgeving onbeschermd laat staan.

Bedankt ook voor je reactie paar pagina’s terug op mijn post. Het was dus idd wel daar!
Die ponies stonden toen achter draadjes waarvan ik me verbaasde dat ze er achter bleven staan.
Ik vind de naamgevingen van die gebieden niet altijd even goed te volgen. Jubbega is ook al zo’n breed begrip, evenals oudehorne. Wat mij betreft kan het gebied worden opgedeeld in zuidkant of noordkant van de Tjonger. Er zijn niet zo heel veel oversteekplaatsen, ik denk dat wel kan worden aangenomen dat wolven normaliter van de bruggen gebruik maken en niet telkens over en weer zwemmen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:44

Nado schreef:
DuoPenotti schreef:
Lijkt mij wel genoeg.

Maar waar wil je dan al die wolven laten die nu overal in NL zoveel problemen veroorzaken? Die passen niet in de huidige dierenverblijven van bestaande dierentuinen. En aangezien afschieten voorlopig geen optie is, lijkt het mij beter om een hek om de wolven te zetten en zo de rest van NL veiliger te maken dan overal in NL hekken zetten die aanvallen niet kunnen voorkomen. Scheelt ook een hele hoop aangereden wolven.

Rizette, ik schetste het misschien wat zwart-wit, maar ik bedoelde niet dat er geen verzorging mag plaatsvinden. Maar met een beperkte ruimte zullen er veel minder welpen geboren worden dan nu.

Maar jij wilt al die roedels bij elkaar zetten?

Dan zijn we ook zo van de meeste af. Dat wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 23:48

Mellow schreef:
tienus63 schreef:

Zo dat was dichtbij jullie huis dus?
Niet fijn dat het dan zo dichtbij is. Ook jammer te lezen dat je vroeger gewoon heerlijk de deuren open had en dat het nu gewoon niet meer kan.

Januari 2019.

Gelukkig een zwervende wolf. Beest is wel naar achteraf bleek door meerdere mensen in de buurt gezien.
Maar de meesten dachten oh de herder van nr 16 zeg maar. Of de baas loopt er vast ook wel bij.
Men verwachtte toen absoluut geen wolf.

Ik merk nu dat ik ‘s avonds stiekem toch luister of ik ze hoor in de verte. Dat gebeurd overigens zelden. Tot nu toe gelukkig.
Dan moeten ze wel dichtbij zijn en de wind goed staan.
En dat ik toch ook een blik over het land werp of ik priemende ogen zie.
Maar gelukkig alleen, tot nu, zwervers ondanks dat ik vlakbij een bos woon.
Wat mij betreft blijft dat zo.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 23:50

Een wolf jaagt ook vaak genoeg overdag heeft de werkelijkheid inmiddels ruimschoots bewezen.
Ze zijn intelligent genoeg om in de gaten te hebben wanneer iemand zijn dieren naar buiten doet.
Het zijn net inbrekers die loeren dat een bewoner naar zijn werk gaat, ze leren ritmes en gewoontes kennen van de mensen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:52

Wellicht een idee om je eerst in te lezen waarom de seinen op groen zijn gezet in 1979 om de wolf terug te laten komen naar Nederland. Dan is dat ook maar duidelijk en dan worden er ook geen plannen opgetuigd die nergens toe leiden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:55

tienus63 schreef:
Een wolf jaagt ook vaak genoeg overdag heeft de werkelijkheid inmiddels ruimschoots bewezen.
Ze zijn intelligent genoeg om in de gaten te hebben wanneer iemand zijn dieren naar buiten doet.
Het zijn net inbrekers die loeren dat een bewoner naar zijn werk gaat, ze leren ritmes en gewoontes kennen van de mensen.

Precies. En als er bij jou in de buurt met enige regelmaat berichten zijn over (poging tot) inbraken, laat je je deur dan open als je gaat werken? Of trek je de deur achter je dicht zonder deze te vergrendelen? Of neem je maatregelen om het de inbrekers zo moeilijk mogelijk te maken?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 23:58

Ze hebben in ‘79 nooit gedacht en of verwacht dat het zo uit de klauwen zou lopen.
Als deskundigen zeggen tegen andere deskundigen dat ze wel grootvee en paarden pakken omdat deze deskundige dat met eigen ogen heeft gezien bij zijn veldonderzoek 1e helft ‘90 bij wolven in Roemenië, dan wordt hij uitgelachen door vak genoten en dan wordt die info keihard genegeerd.

Maar als die ander deskundigen dat de regels opstellen en sprookjes vertellen die de overheid braaf slikt, gaat het faliekant mis.

Iedere dag zijn we dichterbij een groot en heftig incident dat wel de voorpagina’s haalt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 00:00

@kaja, dan is een hermetisch fort enige wat ze in ieder geval een tijd tegenhoudt.
Of je verhuist naar een betere regio als je de middelen hebt. Die optie kun je ook lezen dat mensen stoppen met het houden van dieren omdat je ze niet 24/7 wilt ophokken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:05

tienus63 schreef:
Ze hebben in ‘79 nooit gedacht en of verwacht dat het zo uit de klauwen zou lopen.
Als deskundigen zeggen tegen andere deskundigen dat ze wel grootvee en paarden pakken omdat deze deskundige dat met eigen ogen heeft gezien bij zijn veldonderzoek 1e helft ‘90 bij wolven in Roemenië, dan wordt hij uitgelachen door vak genoten en dan wordt die info keihard genegeerd.

Maar als die ander deskundigen dat de regels opstellen en sprookjes vertellen die de overheid braaf slikt, gaat het faliekant mis.

Iedere dag zijn we dichterbij een groot en heftig incident dat wel de voorpagina’s haalt.

Ik ben het helemaal met je eens, maar de wolf is ingezet en dus terug gehaald voor de biodiversiteit. Daar kun je het mee eens zijn of niet, allemaal prima. Echter voorstellen dat ze de Veluwe opgaan met een flinke dierentuin omheining, is dan geen reëel voorstel meer.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:08

tienus63 schreef:
@kaja, dan is een hermetisch fort enige wat ze in ieder geval een tijd tegenhoudt.
Of je verhuist naar een betere regio als je de middelen hebt. Die optie kun je ook lezen dat mensen stoppen met het houden van dieren omdat je ze niet 24/7 wilt ophokken.

Als een inbreker naar binnen wilt, gaat dat altijd lukken. Daar bestaat geen twijfel over. Maar tot die tijd maak je het de inbreker zo moeilijk mogelijk toch?! Hoe je het doet, is aan jou. Maar je laat je deur niet open of van het slot. Datzelfde geldt ook voor de wolf.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:43

Ik wil even terug komen op de post van MarlindeRoos. Met sommige stukken ben ik het absoluut met je eens. Ik zie ook genoeg schapen en pony' s / paarden achter omheiningen van 1 of 2 draadjes staan die zonder wolf al erg dubieus en gewaagd zijn. Maar, een hele hoop mensen zijn met handen en voeten gebonden. Ze willen wel maar kunnen of mogen niet. Als ik naar mezelf kijk. Wij hebben dit huis met een mooi stuk grond ooit gekocht onder andere om de paardjes lekker aan huis te kunnen houden. Ik had ze heerlijk 24/7 buiten lopen. Nu is hier nog maar een enkele keer een wolf gesignaleerd maar rondom ons heen lopen ze volop. Dat is dus een kwestie van tijd. Dus wat die ik dan? Afwachten tot het te laat is of anticiperen op de situatie. Voor een stal bouwen kreeg ik echter geen vergunning. Gelukkig heb ik een hele lieve buurman waar ik een schuur en stuk weiland van mag huren. 500 meter bij mijn huis vandaan, voor mij dus uit het zicht, maar ik kan ze nu in ieder geval binnen zetten. Grote investeringen gedaan want er moesten stallen gebouwd worden en de boel moest omheind worden. Bovendien betaal ik nu huur voor de schuur en weide, kosten die ik thuis niet had. Volgende "probleem" buurman wil geen hekwerk of afrastering van 1.40m voor zijn ramen. Snap ik heel goed. Dus zoveel en zo hoog als mogelijk is. Ik helemaal blij, en toch ook weer niet. Mijn nachtrust is er zeker op vooruit gegaan, maar het doet me nog steeds pijn mijn beestjes op te moeten sluiten nadat ze al die jaren in vrijheid hebben geleefd. Mijn pony's hebben een riant onderkomen maar komen niet boven de tralies uit. Mijn paard met lichte ataxie zie ik langzaamaan verslechteren door de nachten op stal, ondanks dat ze vanaf 7 uur in de ochtend tot zonsondergang buiten lopen, weer of geen weer. Met alle respect en niet aanvallend bedoelt maar jij hebt verzorgpony's en kent deze zorgen, machteloosheid en verantwoordelijkheid niet zoals wij die kennen. Het is zo makkelijk praten, we moeten leren leven met de wolf. Van mij hoeft hij niet dood, vind het prachtige dieren en ook zij zijn eigenlijk alleen maar slachtoffer van deze gekte. We moeten leren leven met de wolf, zeg dat maar tegen mijn paardjes. Voor mij is de lol er inmiddels al aardig af en als het zover komt dat hier een roedel komt, laat ik mijn paardjes inslapen, want zelfs met verkopen zijn nergens meer veilig.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:56

Kaja schreef:
tienus63 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, maar de wolf is ingezet en dus terug gehaald voor de biodiversiteit.
Daar kun je het mee eens zijn of niet, allemaal prima. Echter voorstellen dat ze de Veluwe opgaan met een flinke dierentuin omheining, is dan geen reëel voorstel meer.

Maar hebben we er daar echt zoveel voor nodig? Je kunt toch niet ontkennen dat het uit de hand loopt? Iets van beheer zou toch wenselijk zijn? En nee, daar voorkom je geen aanvallen mee maar wellicht dat ze dan weer iets meer bij hun eigen natuur komen. Vroeger waren ze schuw omdat er op ze gejaagd werd. Nu hebben ze van niemand iets te vrezen, tenzij ze niet goed uitkijken met oversteken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 01:22

Cayenne schreef:
Het was ook niet zeker of het wel om een wolf ging. Waarschijnlijk niet gezien de verhalen uit de omgeving.

Waar was dit?
(Aanval Noord Brabant)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 04:01

Omgeving Vught.