Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:40

anjali schreef:
@Janneke, de partij die de "minderheden"het minst, zelfs geheel niet in de modder trapt, dat is echt de SP.

Ja, klopt.
De SP is echt een emancipatie motor. En is duidelijk gericht op de onderkant van de samenleving.
"Klasse!" ;)
Citaat:
Die andere linkse partijen ,inclusief de huidige PvdD, zijn alleen nog maar bezig met "stikstof" en daar moeten alle andere problemen voor wijken.

Apekool.

Maar als dat jouw keuze/ jouw beeld is, snap ik de rest wel.

Citaat:
Daar schieten mensen die hun boodschappen niet meer kunnen betalen niets mee op.

De PvdD klaagt de kapitalistische economie aan.
De PvdA zoekt voorzichtig wegen om de minima te helpen.
GroenLinks wil dat de kartel waakhond anders wordt afgeregeld zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.

Citaat:
En ook stoppen oorlogen er niet mee

Als jij besloten hebt dat zowel PvdD, als GL als PvdA opeens one issue partijen geworden zijn, tja.

Gelukkig wordt niet iedereen conservatiever in moeilijke tijden.
Het is hoog tijd om de problemen onder ogen te zien en echte oplossingen te vinden ipv 'terug naar vroeger'.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:58

juval schreef:
Loretta schreef:
Dan snap ik wel dat je achteraf zegt, had ik toch maar SP gestemd.
NSC valt enorm tegen, Omtzigt had zich bij een partij aan moeten sluiten en van daaruit zijn werk als dossiertijger moeten voortzetten.

Omtzigt had zijn mond vol over bestaanszekerheid, maar daar zie je bijna niks meer van terug.

nogmaals, NSC is nog niet eens op gang gekomen. ze zijn net gekozen en hebben de formatie bijna achter de rug. Ze hebben nog niets gepresteerd, dus ik vind niet dat je nu al kunt zeggen dat ze weinig presteren. Dat komt (waarschijnlijk) nog wel. Geef ze een kans.

Ik snap Loretta ergens wel. Omtzigt lijkt totaal niet met de druk om te kunnen gaan. Ik vind hem capabel zonder meer en de punten vind ik fatsoenlijk (op z’n migratiepunt na). Heb ergens wel met hem te doen, hij zit denk ik helemaal klem. Omtzigt heeft niet de power om daar uit te komen. Maar ik hoop van wel.

Hij heeft ook direct de samenwerking met “de oppositie” uitgesloten na de verkiezingen en dat was niet erg slim denk ik. Maar ja. Achteraf is mooi wonen :P

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:47

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:11

BigOne schreef:
Interessant om te lezen ;
https://archive.is/QesXg

Bedankt ! Zeker interessant om te lezen, maar ook wel zorgwekkend.
Maar eigenlijk ook niet nieuw.
Immers van 3 van de coalitiepartijen waren er al geen doorberekeningen; dat is niet voor niets, denk ik dan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:43

Citaat:
Het ministerie van Binnenlandse Zaken laat in een reactie weten dat het ministerie „altijd een eerste weging maakt van de plannen van een toekomstige regering”. „Deze stukken zijn in principe bedoeld voor de interne organisatie en we betreuren het dat ze nu op straat liggen. Juist omdat je in deze fase in vertrouwen moet kunnen nadenken over de opgaven waar een nieuw kabinet mee aan de slag gaat

het is een HOOFDLIJNEN akkoord, dat betekent volgens mij dat de plannen nog verder moeten worden uitgewerkt. 'De soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend' is het spreekwoord toch?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:50

juval schreef:
Citaat:
Het ministerie van Binnenlandse Zaken laat in een reactie weten dat het ministerie „altijd een eerste weging maakt van de plannen van een toekomstige regering”. „Deze stukken zijn in principe bedoeld voor de interne organisatie en we betreuren het dat ze nu op straat liggen. Juist omdat je in deze fase in vertrouwen moet kunnen nadenken over de opgaven waar een nieuw kabinet mee aan de slag gaat

het is een HOOFDLIJNEN akkoord, dat betekent volgens mij dat de plannen nog verder moeten worden uitgewerkt. 'De soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend' is het spreekwoord toch?

Veel HOOFDLIJNEN zijn aardig GEDETAILLEERD en de financiën eronder zijn wel bindend, er is dus geen financiële ruimte voor andere aanpak...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:59

Wat is de definitie van een hoofdlijnenakkoord?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:10

Citaat:
De plannen van de coalitie om arbeidsmigratie in te perken, zijn volgens BZK niet concreet. Hoewel in het akkoord staat dat misstanden harder moeten worden aangepakt, zien de ambtenaren „geen middelen voor extra handhaving”. En hoewel de rechtse coalitie zegt met een ‘afwegingskader’ scherper te willen kiezen in het soort bedrijven dat zich in Nederland willen vestigen, worden in het akkoord „geen expliciete keuzes gemaakt op economische sectoren waarvoor veel arbeidsmigranten nodig zijn, noch concrete oplossingsrichtingen gegeven voor de omvangrijke woonbehoefte horende bij de arbeidsmigratie.”

Er wordt dus niks gedaan aan arbeidsmigranten, want geen concreet doel en geen geld.

Dit zou je een hoofdlijn kunnen noemen (maar het klinkt meer als een natte scheet := , klinkt flink, riekt en achteraf blijf je zitten met de oliebol)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:15

de plannen zijn nog niet concreet, dat gaat het nieuwe kabinet/minister verder uitwerken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:47

anjali schreef:
Ik zag zojuist op de tv iets over jongelui die nog niet stemgerechtigd zijn maar die ze vroegen waarop ze zouden stemmen. PVV werd verreweg eerste en vervolgens FvD. Er is volgens mij een behoorlijke rechtse golf op komst, nu en in de toekomst. De linkse partijen hebben hun kansen gehad maar niet gebruikt tot tevredenheid van het volk. Ik was vroeger ook erg links, voordat de PvdD er was stemde ik altijd iets als SP. Omdat ik die idealistisch vond, en vind trouwens. Maar ze slaan niet meer aan op de huidige problemen en toestanden. Ik vind dat nog steeds een sympathieke partij terwijl ik de meeste andere linkse partijen waar velen van jullie hier fan van zijn helemaal geen sympathieke uitstraling vind hebben, integendeel. Een beetje (veel) elitaire drammers die de problemen van de "gewone mensen" niet zien. Dat doet de SP wel, die zitten er ook niet om hun eigen zakken te vullen want storten hun salaris voor het grootste deel in de partijkas. Als het dan toch iets links moet zijn dan kies ik voor hen. Maar niet fel genoeg op het wolvenprobleem, daarom de SGP voor mij. Ik ben trouwens hogelijk verbaasd dat de meeste Bokkers niet voor de BBB gaan! Ik dacht dat hier nogal wat boeren en paardenhouders zaten, kennelijk niet dus.

Hmm in mijn ervaring worden de meeste jongeren juist progressiever en linkser. Wat voor programma was het? Volgens mij was er ook een ontwikkeling die liet zien dat onder jongeren met name vrouwen linkser en progressiever werden en mannen dan weer rechtser en conservatief.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:04

Polarisatie is ook daar zichtbaar denk ik. De middenpartijen zijn een beetje zoek en bovendien niet sexy.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:08

juval schreef:
de plannen zijn nog niet concreet, dat gaat het nieuwe kabinet/minister verder uitwerken.

Wanneer dat voor 1 plan geldt maar het geldt voor heel veel plannen. Dan kun je nog zo’n wizzkid als minister krijgen, zonder financiële ruimte kan die ook geen wonderen verrichten.
Het eindigt er straks misschien wel mee dat het afbraakbeleid van 12 jaar rechts gewoon doorgezet wordt behalve dat de rijken rijker worden en de armen armer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:23

IMANDRA schreef:
anjali schreef:
Ik zag zojuist op de tv iets over jongelui die nog niet stemgerechtigd zijn maar die ze vroegen waarop ze zouden stemmen. PVV werd verreweg eerste en vervolgens FvD. Er is volgens mij een behoorlijke rechtse golf op komst, nu en in de toekomst. De linkse partijen hebben hun kansen gehad maar niet gebruikt tot tevredenheid van het volk. Ik was vroeger ook erg links, voordat de PvdD er was stemde ik altijd iets als SP. Omdat ik die idealistisch vond, en vind trouwens. Maar ze slaan niet meer aan op de huidige problemen en toestanden. Ik vind dat nog steeds een sympathieke partij terwijl ik de meeste andere linkse partijen waar velen van jullie hier fan van zijn helemaal geen sympathieke uitstraling vind hebben, integendeel. Een beetje (veel) elitaire drammers die de problemen van de "gewone mensen" niet zien. Dat doet de SP wel, die zitten er ook niet om hun eigen zakken te vullen want storten hun salaris voor het grootste deel in de partijkas. Als het dan toch iets links moet zijn dan kies ik voor hen. Maar niet fel genoeg op het wolvenprobleem, daarom de SGP voor mij. Ik ben trouwens hogelijk verbaasd dat de meeste Bokkers niet voor de BBB gaan! Ik dacht dat hier nogal wat boeren en paardenhouders zaten, kennelijk niet dus.

Hmm in mijn ervaring worden de meeste jongeren juist progressiever en linkser. Wat voor programma was het? Volgens mij was er ook een ontwikkeling die liet zien dat onder jongeren met name vrouwen linkser en progressiever werden en mannen dan weer rechtser en conservatief.

FvD en bijvoorbeeld Tate zijn erg populair bij jonge mannen.
De invloed van SM en influencers, denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:45

mysa schreef:
Polarisatie is ook daar zichtbaar denk ik. De middenpartijen zijn een beetje zoek en bovendien niet sexy.

Dat denk ik ook. Een pittig en krachtig iemand met uitgesproken meningen is "sexy". Die slappe draaifiguren die met elke wind meewaaien, die stralen geen kracht uit omdat ze geen kleur bekennen. De zog. "draaikonten " waar de politiek vol mee zit. Dat heet dan "polderen" maar het is niet pittig. Ze hebben geen duidelijke meningen ,laat staan idealen waar ze voor gaan ook bij tegenstand. Als het lijkt alsof die idealen stemmen gaan kosten dan doen ze. ze in de uitverkoop. Nou ja, we zullen wel zien a.s. donderdag Ik vroeg al eerder om een poll hier op Bokt, lijkt me interessant.Anders maar een kleine week wachten. Het kan toch altijd volkomen anders uitpakken dan de verwachtingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:05

Smaken verschillen, ik kan mij niet voorstellen dat iemand Chris Stoffer sexy vindt :D.

Maar voor mij is dat ook niet belangrijk bij een politicus. :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:44

anjali schreef:
mysa schreef:

Dat denk ik ook. Een pittig en krachtig iemand met uitgesproken meningen is "sexy". Die slappe draaifiguren die met elke wind meewaaien, die stralen geen kracht uit omdat ze geen kleur bekennen. De zog. "draaikonten " waar de politiek vol mee zit. Dat heet dan "polderen" maar het is niet pittig. Ze hebben geen duidelijke meningen ,laat staan idealen waar ze voor gaan ook bij tegenstand. Als het lijkt alsof die idealen stemmen gaan kosten dan doen ze. ze in de uitverkoop. Nou ja, we zullen wel zien a.s. donderdag Ik vroeg al eerder om een poll hier op Bokt, lijkt me interessant.Anders maar een kleine week wachten. Het kan toch altijd volkomen anders uitpakken dan de verwachtingen.

De ironie is dat alle pittige meningen van die uitgesproken partijen standaard moet worden bijgedraaid omdat het rechtstatelijk gezien “opeens” allemaal niet mag :+ de enige die draaien, zijn dat soort partijen.

Hey Geert je zou toch die migratie stopzetten, uit de EU en we mogen toch weer 130 rijden?
“Dit is de voicemail van Geert Wilders.”

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:46

Electra63 schreef:
Smaken verschillen, ik kan mij niet voorstellen dat iemand Chris Stoffer sexy vindt :D.

Maar voor mij is dat ook niet belangrijk bij een politicus. :D

Ik probeer nooit met dergelijke blikken te kijken naar een man die niet "de mijne" is. Dat hoort niet voor een zwaar gelovige vrouw, is tegen het 10de gebod. Maar nuchter en afstandelijk gezien zou ik hem wel "aantrekkelijk" vinden wegens waar hij voor staat en ziet er ook niet slecht uit. Mijn ook zwaar Christelijke vriendin vond Kees v.d. Staaij altijd reuze aantrekkelijk.... Een beetje flauwe praat maar goed, een vleugje lichtheid mag toch ook wel in de politiek. Een man die ik echt helemaal NIET "mijn type" vind dat is Frans Timmermans.Nou ja die politici verschijnen vaak op de tv en als je er een leuk vindt om naar te kijken dan is dat meegenomen. Eigenlijk vond ik Rutte ook een heel goede uitstraling hebben en er goed uitzien, al was ik helemaal niet van zijn partij . Toen met die corona- berichten vond ik hem prettig en vertrouwenwekkend overkomen. Doe dat maar eens na als nieuwe MP. De nieuwe MP (als het doorgaat) lijkt zoals ik al zei enigszins op Jeremy Irons, wat geen knappe maar wel een krachtige man is of liever lijkt. Het zal er dus om gaan hoe hij het gaat doen en wat hij gaat zeggen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:43

Doe mij van Ooijen maar...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:54

purny schreef:
Doe mij van Ooijen maar...

Ik kende de man niet. Heb even op Google gezocht. Wel leuk hoor .Maar ik val meer op "rijpe" d.w.z. oudere mannen. Gelukkig heeft iedereen een andere smaak!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:35

Tja, wanneer je het uiterlijk blijkbaar belangrijk vindt om een stem te geven, dan is er wel iets goed fout.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:49

BigOne schreef:
Tja, wanneer je het uiterlijk blijkbaar belangrijk vindt om een stem te geven, dan is er wel iets goed fout.

NEEEEE dat heb ik niet beweerd! Bijv. Rutte vond ik leuk om naar te kijken maar zou ik nooit op stemmen, de VVD is niets voor mij. Ik zei alleen dat het meegenomen is als je een politicus op tv prettig is om te zien- daarbij moet hij niets zeggen wat ik echt slecht vind want dan is het aantrekkelijke er gauw af.Maar de politiek mag wat mij betreft wel iets opgevrolijkt worden door leuke politici met charisma. Daar wordt het een stuk prettiger van, beter dan van elkaar beledigende en aanvallende zuurpruimen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:03

Citaat:
Die slappe draaifiguren die met elke wind meewaaien, die stralen geen kracht uit omdat ze geen kleur bekennen. De zog. "draaikonten " waar de politiek vol mee zit. Dat heet dan "polderen" maar het is niet pittig. Ze hebben geen duidelijke meningen ,laat staan idealen waar ze voor gaan ook bij tegenstand. Als het lijkt alsof die idealen stemmen gaan kosten dan doen ze. ze in de uitverkoop.

Dit soort figuren bestaan.

Maar met het echte polderen heeft het NIETS van doen.
Compromissen sluiten is dan misschien niet sexy,
het is GEEN draaien,
het is wel kleur bekennen (al wordt het afgezwakt)
en het is beslist niet in tegenspraak met idealen hebben.

Maar nee, die krachtige leider zoals oa het fascisme toejuicht, dat is het niet.
"Het zij zo" - doe mij maar gepilder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:17

BigOne schreef:

Dat doe ik ook niet hoor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:42

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:08

Ik kwam deze prent tegen, best wel treffend imo :)
Afbeelding