steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:09

OleJon schreef:
Zeer interessant hoe Nederlandse boeren demonstraties in Australië worden bekeken door Sky nieuws.
En luister goed wat deze man zegt

https://youtu.be/sAm1dww6SdA

Ik weet niet precies wat ik hiervan moet denken, behalve dat skynews toch wel mainstream media is in Australia bij mijn weten.

Maar die laatste twee minuten van het filmpje vind ik bijna zorgelijk..
Ik vraag mij weleens af of ik nog wel wil weten wat er echt in de wereld gebeurd of dat ik liever mijn hoofd in het zand steek en rustig afwacht.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:12

Sunnda ik kan me niet voorstellen dat dit een serieus nieuwsitem is van een betrouwbare, serieus programma, als je luistert naar het taalgebruik en de manier van omschrijven. "Klaus Swab" "Leftist" etc.

Ik verwacht dat dit dus net zo'n onderdeel van Sky News is, als Ongehoord Nederland onderdeel is van de NPO.

Zou zijn manier van verslaggeven dus met een dikke zak zout nemen...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:18

IMANDRA schreef:
Sunnda ik kan me niet voorstellen dat dit een serieus nieuwsitem is van een betrouwbare, serieus programma, als je luistert naar het taalgebruik en de manier van omschrijven. "Klaus Swab" "Leftist" etc.

Ik verwacht dat dit dus net zo'n onderdeel van Sky News is, als Ongehoord Nederland onderdeel is van de NPO.

Kun jij mij vertellen waarom Bill Gates tienduizenden hectare landbouw grond koopt in Amerika?
https://www.boerenbusiness.nl/grond/art ... -verandert

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:40

Nee dat kan ik je niet vertellen, daar ben ik niet op ingelezen en heb ik dus geen kennis of verstand van. Verwacht dat het iets te maken heeft met klimaatverandering beperken en groen boeren of een investering in sustainable farming, Gates kennende. Maar dat zijn aannames.

Kan jij me dat vertellen dan? Hopelijk met wat onderbouwing, zonder Gates puur als pispaaltje te gebruiken en dingen te verdraaien zoals veel vaccinatie-critici doen.

Edit:

Ah. Volgens eigen zeggen:
Citaat:
“My investment group chose to do this. It is not connected to climate,” he wrote.

“The agriculture sector is important. With more productive seeds we can avoid deforestation and help Africa deal with the climate difficulty they already face. It is unclear how cheap biofuels can be but if they are cheap it can solve the aviation and truck emissions.”

Citaat:
A spokesperson for Cascade Investment — a firm chaired and controlled by Bill Gates, and possibly what he was referring to as “my investment group” on Reddit — declined to comment on specific land holdings at the time. However, they told The Land Report that Cascade is “very supportive of sustainable farming.”

The firm is a shareholder in plant-based protein companies Beyond Meat and Impossible Foods, as well as agricultural equipment maker John Deere.

https://agfundernews.com/bill-gates-tel ... h-farmland

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:53

xxCYNNxx schreef:
Maar rechts ( Dwingelerveld) is toch het plaatje wat ze niet willen? Amper heideplantjes en heel veel grassen.
Althans; als ik de uitleg lees in de media, die we voor geschoteld krijgen, over het waarom stikstof zo slecht is voor de natuur komen ze met een beschrijving die dus op de foto rechts van toepassing is.
En de foto links is het beeld wat ze wel willen zien.

Dan kan een bioloog bvb wel zeggen; maar dit hoort zo.......dit is echter niet het plaatje wat ze willen zien en wat als excuus wordt gebruikt om boeren hun bedrijf en alles wat daarom heen hangt te ontnemen.

De natuur waarover de discussie gaat is wensnatuur. Wil je terug naar de natuurlijke staat komt een deel van Nederland weer onder water te staan. Lijkt me overigens een prima optie voor de rest van de wél natuurlijke natuur in Nederland. Immers staat Schiphol ook op een niet bestaand stukje grond als we de natuur gaan herstellen. Probleem voor de rest van de echte natuur opgelost :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:29

996981 schreef:
xxCYNNxx schreef:
Maar rechts ( Dwingelerveld) is toch het plaatje wat ze niet willen? Amper heideplantjes en heel veel grassen.
Althans; als ik de uitleg lees in de media, die we voor geschoteld krijgen, over het waarom stikstof zo slecht is voor de natuur komen ze met een beschrijving die dus op de foto rechts van toepassing is.
En de foto links is het beeld wat ze wel willen zien.

Dan kan een bioloog bvb wel zeggen; maar dit hoort zo.......dit is echter niet het plaatje wat ze willen zien en wat als excuus wordt gebruikt om boeren hun bedrijf en alles wat daarom heen hangt te ontnemen.

De natuur waarover de discussie gaat is wensnatuur. Wil je terug naar de natuurlijke staat komt een deel van Nederland weer onder water te staan. Lijkt me overigens een prima optie voor de rest van de wél natuurlijke natuur in Nederland. Immers staat Schiphol ook op een niet bestaand stukje grond als we de natuur gaan herstellen. Probleem voor de rest van de echte natuur opgelost :)

Dan hebben ze dat uitgebreid pal naast de A28. Vervolgens hebben ze een stikstof probleem.
Of hebben ze opeens last van veehouderijen die er al veel eerder waren en dan moeten die veehouderijen nu maar weg. Heel vreemd toch.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:33

OleJon schreef:
IMANDRA schreef:

Kun jij mij vertellen waarom Bill Gates tienduizenden hectare landbouw grond koopt in Amerika?
https://www.boerenbusiness.nl/grond/art ... -verandert

Nee, geen idee, Tip: zoekt kontakt met Gate's kantoor/hoofdkwartier en vraag het.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:22

996981 schreef:

Stel je voor...ben ik blij dat ik in het Zuiden van het land woon ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:53

IMANDRA schreef:

Ik ben zowieso geen fan van de Amerikaanse manier waarop men nieuws brengt in Australie en de bijbehorende drama.

Maar ik ga ook niet af op randzaken, wat ik bij jouw voornamelijk lees.
Voorbij iemands uiterlijk, manier van presenteren, achtergrond enz kijken en vooral op inhoud beoordelen is écht discussieren.

En of hij voor mij nu een halve zool is en wat voor belangen hij ook heeft..ik vind de tekst die meneer Swab in de laatste anderhalve minuut spreekt toch wel ernstig zorgelijk.
Ongeacht de boodschapper vind ik dat een punt van zorg, hij geeft letterlijk toe dat zijn 'young leaders' van het WEF nu politici zijn die hij goed kent.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:02

Sansevieria schreef:
996981 schreef:

Geloof niet dat er iemand is die denkt dat de natuur voor 100% te herstellen is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:23

Sunnda schreef:
IMANDRA schreef:

Ik ben zowieso geen fan van de Amerikaanse manier waarop men nieuws brengt in Australie en de bijbehorende drama.

Maar ik ga ook niet af op randzaken, wat ik bij jouw voornamelijk lees.
Voorbij iemands uiterlijk, manier van presenteren, achtergrond enz kijken en vooral op inhoud beoordelen is écht discussieren.

En of hij voor mij nu een halve zool is en wat voor belangen hij ook heeft..ik vind de tekst die meneer Swab in de laatste anderhalve minuut spreekt toch wel ernstig zorgelijk.
Ongeacht de boodschapper vind ik dat een punt van zorg, hij geeft letterlijk toe dat zijn 'young leaders' van het WEF nu politici zijn die hij goed kent.

Omdat die randzaken laten zien wat voor gedachtegoed die personen hebben. En helaas is gebleken dat mensen die schermen met dat soort termen vaak veel berichten zo framen dat ze anders lijken dan de werkelijkheid is. Een van de manieren waarop ze dat doen is het selectief knippen van filmpjes. Dat is hier -vermoed ik- ook gebeurd, er lijkt een stuk weg zijn geknipt. Sowieso mis je de context en nuance van het interview, als je er alleen wat zinnen uithaalt. Deze meneer van Sky News heeft het stuk zó geframed dat het bij jou zorgen opwekt.

Schwab/WEF is een onderwerp waarbij dat héél vaak gebeurd. Dat kan bewust gebeuren, maar ik vermoed dat mensen niet snappen wat er gezegd wordt en dus hun eigen conclusies daaraan verbinden. Nu ben ik niet in dit specifieke stukje gedoken, maar mijn sterke vermoeden is dat dit op een andere manier door deze man van Sky News en dus ook door jou wordt geïnterpreteerd dan de man bedoelde (en die bedoeling wordt waarschijnlijk duidelijk als je de rest van de context hebt). Bewust door de man van Sky News (ik vind dat een nieuwslezer/journalist goed onderzoek moet doen voordat deze informatie de wereld in helpt, dus óók wbt. dit soort stukjes), onbewust door jou omdat je wordt 'gemanipuleerd' door dat nieuwsframe.

Een paar voorbeelden:
https://www.reuters.com/article/factche ... SL2N2OB1JW
https://www.reuters.com/article/factche ... SL1N2T6137
https://www.bbc.com/news/blogs-trending-57532368
https://www.reuters.com/article/factche ... SL1N2S71CT
https://www.reuters.com/article/factche ... SL1N2LS0K0

Want stel je eens de vraag: waaróm is meneer Schwab trots dat er (oud-)WEF leden in regeringen zitten?

Is het antwoord op die vraag richting het 'evil genius' frame (wat conspiracy theorists graag doen) of is dat met de intentie om de wereld beter te maken, en dus een neutraler/beter frame (wat met mijn beperkte kennis van dit onderwerp waarschijnlijker lijkt, just vanwege die randvoorwaarden)? Bij die laatste kan je het natuurlijk inhoudelijk met die mening/doelstelling oneens zijn, maar het doel/intentie is hierbij wel belangrijk om in mee te nemen.

Edit: Excuus, dit gaat behoorlijk offtopic zo :')

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:20

IMANDRA schreef:

Waarom kun je je dat niet voorstellen?
Is gewoon nieuws hoor.
Waarom niet betrouwbaar?
Omdat jij dat zegt of vindt?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:30

Imandra: je hele lange post is opgebouwd uit: ik denk dit/ik denk dat en tegelijk zeg je: ik weet eigenlijk niet eens in de basis wat het WEF is, maar weet wel zeker dat ze geframed worden.

Dus je beschuldigd mij min of meer dat ik mij laat bedonderen, terwijl je zelf geen enkele kennis van het onderwerp hebt.

Ik zeg namelijk enkel dat ik het zorgelijk vind dat het WEF (onder andere bestaande uit veel invloedrijke CEO's) zoveel invloed uitoefenen op zoveel verschillende regeringen.

Op die manier ontstaat er een laag van immens machtige mensen, (machtiger dan veel regeringen van veel landen ooit zullen worden en omdat ze geen land 'dienen' zich oom minder verantwoordelijk voelen) die hun invloed aanwenden om te proberen zaken in de wereld gedaan te krijgen.
Een hoop zal ongetwijfeld met goede redenen zijn.
Maar laten we eerlijk zijn: een hoop van deze ellende hebben we te danken aan die onmetelijke rijke en invloedrijke ceo's van grote bedrijven.
Ik hoef denk geen voorbeelden te noemen.

Macht is altijd al de wortel van het kwaad en vele oorlogen geweest.
Doen alsof het niet zorgelijk is dat zo'n orgaan zijn macht, geld en kennis gebruikt om parlementariers te beinvloeden hun agenda te volgen is een enorm risico.

Onze overheid is er voor de burgers..niet voor de agenda van een orgaan dat niet democratisch gekozen is en waar bijna geen controlemiddelen tegenover te zetten zijn of dit wel democratisch en wettelijk gebeurd.

mysa
correspondent/vertaler

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:41

Ik snap die zorgen wel hoor, die zijn ook terecht. En de keerzijde van de medaille van goede bedoelingen. Probleem is dat de complotdenkers met het WEF aan de haal zijn gegaan en de meest idiote theorieën er los laten.
Maar WEF of niet, de grote (tech-) bedrijven krijgen sowieso steeds meer macht, daar hebben ze het WEF niet eens voor nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:05

996981 schreef:

Tja, over woorden kunnen we eindeloos debatteren.

Het Dwingelderveld is het grootste natte heideveld van Europa.
'Doe je niets' wordt het bos.
Het is sowieso cultuurlandschap = eeuwen lang was het keihard nodig om de essen (... drentse akkers heten zo...) nog een beetje vruchtbaar te laten zijn.
Iedereen mag het van mij 'wensnatuur' noemen. Jaq. P. Thijssen wetd erg gelukkig in het Dwingelderveld en heeft geijverd om de vereniging natuurmonumenten stukken hei aan te laten kopen.

Onder water zal niet gauw gebeuren (danken we aan de laatste ijstijd) itt de Randstad.

En inmiddels hebben we aan de rest van Europa beloofd om onder andere de Dwingelderhei te behouden. (Natura 2000, en je komt niet tot nauwelijks onder die belofte uit, en als het na heel veel praten ZOU lukken, betaal je bakken geld.)

De plaatselijke gedeputeerde in Drenthe (misschien is het echt mijn zedelijke plicht om de man een brief te schrijven 'please word weer dominee, hard onderhandelen was nooit jouw forte') heeft vlak voor de bekendmaking van de plannen laten doorschemeren 'dat wij hier de dans gaan ontspringen' - en inmiddels de boeren een dode mus toegezegd 'dat de kaart van tafel gaat'.
(Had de minister ook al gezegd, maar de minister stelt wel dat de reductie niet ter discussie staat.)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:09

mysa schreef:
Ik snap die zorgen wel hoor, die zijn ook terecht. En de keerzijde van de medaille van goede bedoelingen. Probleem is dat de complotdenkers met het WEF aan de haal zijn gegaan en de meest idiote theorieën er los laten.
Maar WEF of niet, de grote (tech-) bedrijven krijgen sowieso steeds meer macht, daar hebben ze het WEF niet eens voor nodig.

Daar hebben ze het WEF wel voor nodig. Als ze slim zijn tenminste.

Mensen als bijvoorbeeld Bill Gates, Elon Musk ed komen er openlijk voor uit grote dromen te hebben over hoe de wereld een betere plek kan worden en hoe we welvaart moeten herverdelen.

Dat is wat mij betreft in wezen een goed streven, maar met veel van de oplossingen ben ik het zeker niet eens.

Het WEF bundelt de krachten voor deze ambitueze mensen en kan op die manier dus inderdaad politici over de hele wereld beinvloeden.
Alleen lukt dat een Bill Gates waarschijnlijk wel in eigen land, maar ben je veel kwetsbaarder.

Een wereldwijd 'orgaan' met onbeperkte financiele macht, invloed ik vrijwel elke (Westere) regering en geen enkele verantwoordelijkheid omdat ze niet democratisch gekozen worden is gewoon een immens risico.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:14

Janneke2 schreef:
996981 schreef:

Tja, over woorden kunnen we eindeloos debatteren.

Het is sowieso cultuurlandschap = eeuwen lang was het keihard nodig om de essen (... drentse akkers heten zo...) nog een beetje vruchtbaar te laten zijn.
Iedereen mag het van mij 'wensnatuur' noemen. Jaq. P. Thijssen wetd erg gelukkig in het Dwingelderveld en heeft geijverd om de vereniging natuurmonumenten stukken hei aan te laten kopen.

Onder water zal niet gauw gebeuren (danken we aan de laatste ijstijd) itt de Randstad.

En inmiddels hebben we aan de rest van Europa beloofd om onder andere de Dwingelderhei te behouden. (Natura 2000, en je komt niet tot nauwelijks onder die belofte uit, en als het na heel veel praten ZOU lukken, betaal je bakken geld.)

De plaatselijke gedeputeerde in Drenthe (misschien is het echt mijn zedelijke plicht om de man een brief te schrijven 'please word weer dominee, hard onderhandelen was nooit jouw forte') heeft vlak voor de bekendmaking van de plannen laten doorschemeren 'dat wij hier de dans gaan ontspringen' - en inmiddels de boeren een dode mus toegezegd 'dat de kaart van tafel gaat'.
(Had de minister ook al gezegd, maar de minister stelt wel dat de reductie niet ter discussie staat.)

Juist. De “natuur” gaat zich dan herstellen. Heide ontstaat door onttrekking van voedingstoffen. Hoe natuurlijk is dat?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:19

Jis_ schreef:
Sansevieria schreef:

Geloof niet dat er iemand is die denkt dat de natuur voor 100% te herstellen is.

Nee. We gaan de “natuur” proberen te herstellen naar het punt waarop de politiek dat acceptabel vindt. Over 20 jaar hebben we dat doel wellicht bereikt en wordt er weer ander beleid bedacht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:26

996981 schreef:
Citaat:

En inmiddels hebben we aan de rest van Europa beloofd om onder andere de Dwingelderhei te behouden.

Juist. De “natuur” gaat zich dan herstellen. Heide ontstaat door onttrekking van voedingstoffen. Hoe natuurlijk is dat?

Ik zie niet in waar de aanhalingstekens op slaan.
Dat maak je ook niet duidelijk.
Natuur kan zich herstellen - dat is hartstikke natuurlijk.

Wat mij betreft heeft oude Jaq. Thijssen gewoon gelijk en is de Dwingelderhei wensnatuur: 'zo als een mens het zich zou wensen'.

En ik zie niet in, dat wensnatuur niet echt ofzoiets zou zijn.
Of niet de moeite waard.

En economisch gesproken zijn de natuurgebieden in Drenthe de kurk waar de economie op drijft...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:32

Sunnda schreef:
mysa schreef:

Daar hebben ze het WEF wel voor nodig. Als ze slim zijn tenminste.

Mensen als bijvoorbeeld Bill Gates, Elon Musk ed komen er openlijk voor uit grote dromen te hebben over hoe de wereld een betere plek kan worden en hoe we welvaart moeten herverdelen.

Dat is wat mij betreft in wezen een goed streven, maar met veel van de oplossingen ben ik het zeker niet eens.

Het WEF bundelt de krachten voor deze ambitueze mensen en kan op die manier dus inderdaad politici over de hele wereld beinvloeden.
Alleen lukt dat een Bill Gates waarschijnlijk wel in eigen land, maar ben je veel kwetsbaarder.

Een wereldwijd 'orgaan' met onbeperkte financiele macht, invloed ik vrijwel elke (Westere) regering en geen enkele verantwoordelijkheid omdat ze niet democratisch gekozen worden is gewoon een immens risico.

Ik vind het vooral gevaarlijk als rijke mensen zoveel macht krijgen en de westerse welvaart op het spel zetten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:44

Janneke2 schreef:
Ik zie niet in waar de aanhalingstekens op slaan.
Dat maak je ook niet duidelijk.
Natuur kan zich herstellen - dat is hartstikke natuurlijk.

Wat mij betreft heeft oude Jaq. Thijssen gewoon gelijk en is de Dwingelderhei wensnatuur: 'zo als een mens het zich zou wensen'.

En ik zie niet in, dat wensnatuur niet echt ofzoiets zou zijn.
Of niet de moeite waard.

En economisch gesproken zijn de natuurgebieden in Drenthe de kurk waar de economie op drijft...

Weet je hoeveel werk het beheren van heide is? Hoeveel CO2 uitstoot er komt uit de machines die plaggen, akkeren etc? Waar bomen juist CO2 opnemen? We gaan boeren hun huis en haard afnemen, om een stuk “natuur”, instant te houden wat ontstaan is door zware verarming van de grond door menselijk toedoen.

Zolang je zo intens onderhoud moet plegen spreek je niet van natuur. Natuur is instaat zichzelf in stand te houden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:57

996981 schreef:
Weet je hoeveel werk het beheren van heide is?

Ja, hoezo...?

Citaat:
Hoeveel CO2 uitstoot er komt uit de machines die plaggen, akkeren etc? Waar bomen juist CO2 opnemen?

Off topic.
En doe mij maar schapen.
Runderen doen het ook prima.
Citaat:
We gaan boeren hun huis en haard afnemen, om een stuk “natuur”, instant te houden
[/quote]
Lekker mensen op stang jagen...?
Iets anders kan ik er niet van maken.
(Ik schreef nog over het tien punten plan van 2500 boeren, bodemleven in de landbouw, een reorganisatie van de sector ten gunste van de gezinsbedrijven, etc etc etc - nee: jij praat over wegjagen.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:16

Janneke2 schreef:
(Ik schreef nog over het tien punten plan van 2500 boeren, bodemleven in de landbouw, een reorganisatie van de sector ten gunste van de gezinsbedrijven, etc etc etc - nee: jij praat over wegjagen.)

47% halveren waardoor het bestaansrecht wegvalt. Hoe wil jij dat noemen? En op stang jagen? Volgens mij is het de politiek die met onuitgewerkte discutabele plannen komt die boer en burger op stang jaagt.

Leuk, runderen en schapen. Stoten die runderen geen stikstof uit?

Leuk wat jij allemaal zegt. Wat doet de politiek ermee? We kunnen er allemaal wat van vinden. Feit is dat er vanuit de politiek andere plannen liggen.

Daarnaast is natuur dat hersteld volgens mij niet off-topic. Daar gaat de hele discussie toch juist over? Dat de natuur hersteld moet worden? (Zoals wij dat wensen. Dat dan weer wel)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:34

996981 schreef:
Janneke2 schreef:

47% halveren waardoor het bestaansrecht wegvalt. Hoe wil jij dat noemen?

Onvolledige informatie van jouw kant.
De percentages wisselen, maar iedereen die minister Bleker niet geloofde wist dat de stikstof omlaag moest. (Anno Domini 2012. We weten sinds de jaren 1980 van de problematiek.)
(En er zijn nog een serie andere kwesties dan stikstof ook.)

En dus is het nodig om de sector te herzien.
Ook daar is geld voor.

En dan kom jij zeggen 'dat mensen hun huis uit moeten' (dat is nog een
stap verder) "want doorgaan op dezelfde manier spreekt voor jou zo vanzelf dat je er geen seconde aan schijnt te denken dat het anders zou kunnen".
Citaat:

Dacht jij dat ik daar niets van wist...?
Stikstof komt vooral vrij als mest en urine met elkaar in contact komen.
Lekker op het vrije veld met de herder. (De wolf is terug en de schaapskooien zijn aangepast.)
En stikstof komt vrij met kunstmest.
Citaat:
Leuk wat jij allemaal zegt.

Dank je wel voor het compliment.
Citaat:
Daarnaast is natuur dat hersteld volgens mij niet off-topic.

Ik stelde dat de kooldioxide (de machines waarmee jij wilde gaan plaggen) off topic was.
Dat natuur zich herstelt, als je Moeder Natuur die gelegenheid geeft, is ouder dan de weg naar Kralingen.

En de criteria mag je afdoen als 'de natuur moet doen wat wij willen'.
Ik denk dat een beetje boer graag een goed bodemleven wil. Niets mis mee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:51

Janneke2 schreef:
Onvolledige informatie van jouw kant.
De percentages wisselen, maar iedereen die minister Bleker niet geloofde wist dat de stikstof omlaag moest. (Anno Domini 2012. We weten sinds de jaren 1980 van de problematiek.)
(En er zijn nog een serie andere kwesties dan stikstof ook.)

En dus is het nodig om de sector te herzien.
Ook daar is geld voor.

En dan kom jij zeggen 'dat mensen hun huis uit moeten' (dat is nog een
stap verder) "want doorgaan op dezelfde manier spreekt voor jou zo vanzelf dat je er geen seconde aan schijnt te denken dat het anders zou kunnen".
Citaat:

Dacht jij dat ik daar niets van wist...?
Stikstof komt vooral vrij als mest en urine met elkaar in contact komen.
Lekker op het vrije veld met de herder. (De wolf is terug en de schaapskooien zijn aangepast.)
En stikstof komt vrij met kunstmest.
Citaat:
Leuk wat jij allemaal zegt.

Dank je wel voor het compliment.
Citaat:
Daarnaast is natuur dat hersteld volgens mij niet off-topic.

Ik stelde dat de kooldioxide waarmee jij wilde gaan plaggen off topic was.
Dat natuur zich herstelt, als je Moeder Natuur die gelegenheid geeft, is ouder dan de weg naar Kralingen.

En de criteria mag je afdoen als 'de natuur moet doen wat wij willen'.
Ik denk dat een beetje boer graag een goed bodemleven wil. Niets mis mee.

Wat wil je precies zeggen? Denk je dat deze boeren hun hoge schulden nog af kunnen betalen met de helft van inkomsten? Of denk je dat de consument ineens wél een eerlijke prijs gaat willen en kunnen betalen, juist nu de koopkracht sterk daalt door de inflatie?

Als je inkomsten de kosten niet meer dekken, zul je iets moeten veranderen. Voor veel boeren zal dat inderdaad betekenen dat ze een andere baan moeten gaan zoeken en hun grond moeten verkopen. De boerderijen die daarop staan hebben geen woon maar een agrarische bestemming. Die mogen enkel bewoond worden door mensen die beroepsmatig agrarische bezigheden hebben. Hoe zie je het voor je dat voormalig boeren, die door dit beleid een andere baan moeten gaan zoeken dan in hun huis kunnen blijven wonen?

Je banketstaaf om de hete brij heen, met als oplossing voor onderhoud van heide koeien als alternatief voor onderhoud doormiddel van landbouwmachines? Koeien die men juist wil minderen vanwege de stikstof problematiek? En die natuur die zich hersteld ben je schijnbaar van bewust, maar je vind dat we dat moeten tegenhouden omdat heide zo mooi is? Of waarom is het kwalijk dat er bomen zouden gaan groeien op stukken grond die door menselijk toedoen in het verleden verarmd zijn en nu weer vruchtbaar worden?

Voortschrijdend inzicht ook. De afgelopen jaren zijn boeren geforceerd aan schaalvergroting te doen om winst te kunnen blijven maken. Iedereen wist van de problematiek, maar niemand deed er wat aan. Dat is nu de schuld van de boer? Beetje krom vind je niet?

Zolang jij en ik niet op de stoel zitten van degene die beleid maakt, maakt het geen drol uit wat wij vinden.