Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Echwel schreef:Heel banketstaaf
Ik voer alle vogels ook meeuwen en kraaien
Als er morgen hier een wolf beneden staat met enorme honger, gooi ik 1kg gehakt
Ben niet pro wolf, maar deze dieren zijn het slachtoffer van het beleid
Cinnepin schreef:Best grappig. Veel mensen durven niet meer het bos in, ook niet meer in Rhenen bij Kwintelooijen. Tot er een pak sneeuw ligt en je dus kan sleeen. Heb het nog nooit zo druk gezien richting het bos. Ze zijn spontaan de wolf vergeten geloof ik
Echwel schreef:Heel banketstaaf
Ik voer alle vogels ook meeuwen en kraaien
Als er morgen hier een wolf beneden staat met enorme honger, gooi ik 1kg gehakt
Ben niet pro wolf, maar deze dieren zijn het slachtoffer van het beleid

Citaat:Dersum, Duitsland
08-01-2026
9.40 uur
Zichtmelding
Wolf gezien net over de grens van Sellingen. Tussen de Colloepsweg weg en Vossenbrinkweg.
meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
En weer is het de wolf zelf die een banketstaaf van de zelfbenoemde wolvenexperts en wolvenknuffelaars onderuit haalt!
Bram lijkt op Utrechtse Heuvelrug vervangen door nieuwe wolf, die al heel Nederland rondreisde.
De gezenderde wolf die sinds een paar weken op de Utrechtse Heuvelrug leeft is afkomstig van de Hoge Veluwe. Hier werd in oktober een wolf gezenderd, die vlak daarna door heel Nederland is gelopen en zich nu lijkt te vestigen bij de roedel die wolf Bram achterliet op de Utrechtse Heuvelrug.
https://www.destentor.nl/amersfoort/bra ... oIQAhINaMg

Citaat:8 januari 2026
GW3237m lijkt op Utrechtse Heuvelrug vervangen door nieuwe wolf, die al heel Nederland rondreisde
De gezenderde wolf die sinds een paar weken op de Utrechtse Heuvelrug leeft is afkomstig van de Hoge Veluwe. Hier werd in oktober een wolf gezenderd, die vlak daarna door heel Nederland is gelopen en zich nu lijkt te vestigen bij de roedel die wolf GW3237m achterliet op de Utrechtse Heuvelrug.
Eerder werd al bekend dat er op de Utrechtse Heuvelrug een gezenderde wolf rondloopt. Nu bevestigen de Hoge Veluwe en de universiteit in Wageningen (WUR) dat het de Veluwse wolf is die op 16 oktober 2025 een zender omgehangen kreeg.
Zij doen sinds een paar maanden onderzoek naar dieren in Nationaal Park De Hoge Veluwe. Daarvoor zijn inmiddels meerdere herten gezenderd, maar dus ook een wolf. Met het onderzoek willen ze te weten komen hoe de wolf samenleeft in gebieden waar ook veel mensen zijn.
Door heel Nederland gelopen
Nu blijkt dat de gezenderde wolf een dag na het aanbrengen van de zender uit het Gelderse nationale park is vertrokken. Hij is toen helemaal naar Drente gelopen, tot grofweg tien kilometer onder Assen. Daarbij heeft hij twee keer de IJssel overgezwommen en heeft hij een snelweg overgestoken. Uiteindelijk is hij teruggekeerd naar de Veluwe en sinds 6 december woont de wolf op de Utrechtse Heuvelrug.
Althans: zo lijkt het. Volgens de experts die het onderzoek leiden neemt de mannetjeswolf misschien de plaats van de dode wolf GW3237m in, die in december werd doodgeschoten. Hij lijkt in ieder geval samen te leven en geaccepteerd te worden door die roedel.
Of een wolf zich echt in een gebied vestigt kan pas na zes maanden besloten worden. Ook videobeelden laten zien dat de gezenderde wolf met andere wolven op de Utrechtse Heuvelrug rondloopt.
https://www.ad.nl/utrechtse-heuvelrug/b ... 5UoO6GZSbA