Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:24

Electra63 schreef:
Maar wel de mond vol hebben over lobbyen voor de Grean Deal.

Terwijl daar een hele duidelijke inhoudelijke uitleg voor geweest is. Maar dat wordt weer nergens verteld.

Het is meten met diverse maten, zolang het maar in hun eigen belang is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:35

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Terwijl daar een hele duidelijke inhoudelijke uitleg voor geweest is. Maar dat wordt weer nergens verteld.

Het is meten met diverse maten, zolang het maar in hun eigen belang is.

Dat bedoel ik.
Maar daar worden ze natuurlijk goed mee geholpen door rechtse talkshows en opiniemakers, als Johan Derksen, Weird Duk enz.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:38

Electra63 schreef:
Dat bedoel ik.
Maar daar worden ze natuurlijk goed mee geholpen door rechtse talkshows en opiniemakers, als Johan Derksen, Weird Duk enz.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het nergens voorbij heb zien komen. Las het zelf volgens mij in het financieel dagblad.
Maar ik vind de huidige talkshows sowieso weinig kritisch in hun vragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:52

anjali schreef:
purny schreef:
De SGP heeft toch ook voor het strafbaar stellen van illegaliteit gestemd?

Eerst getwijfeld maar kennelijk tenslotte toch. Of de mensen die wij in onze parochie helpen illegaal zijn of niet dat vragen wij nooit. Degenen die hulp vragen krijgen dat. Maar de resources raken wel op en daarom moet er ook geen misbruik van worden gemaakt. Dat moet van bovenaf geregeld worden, we kunnen helaas niet de hele wereld redden en helpen.

De resources raken niet op, God voorziet.
Of er misbruik van wordt gemaakt is dan ook aan God, vanuit de kerk van Christus helpen wij iedereen die het nodig heeft, gevraagd of ongevraagd.

Ik vind het dan ook zeer kwalijk dat SGP voor de wet stemt. Van de andere partijen die voor stemden kan je niks beters verwachten dan dit, maar de SGP is een goede partij. Tenminste, dat dacht ik. Ze zijn voor mij echt in aanzien gezakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:58

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
Dat bedoel ik.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het nergens voorbij heb zien komen. Las het zelf volgens mij in het financieel dagblad.
Maar ik vind de huidige talkshows sowieso weinig kritisch in hun vragen.

Sorry, was niet zo duidelijk.

Inderdaad, ik bedoel de populistische c.q. rechtse partijen worden geholpen door de rechtse talkshows. Kaag, maar nu Halsema worden daar kapot gemaakt. En je hoort continu op TV als er asielzoekers in je buurt komen, dan worden je dochters verkracht enz. Ze stelen jullie huizen en pikken jullie banen.
Zeker als je naar ON kijkt.

Maar over de lobby van Israël heb ik inderdaad nog niets gezien, al kijk ik al een paar weken (door fysieke problemen) geen TV. Ik volg met name het nieuws op mijn telefoon.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:02

Electra63 schreef:
Sorry, was niet zo duidelijk.

Inderdaad, ik bedoel de populistische c.q. rechtse partijen worden geholpen door de rechtse talkshows. Kaag, maar nu Halsema worden daar kapot gemaakt. En je hoort continu op TV als er asielzoekers in je buurt komen, dan worden je dochters verkracht enz. Ze stelen jullie huizen en pikken jullie banen.
Zeker als je naar ON kijkt.

Maar over de lobby van Israël heb ik inderdaad nog niets gezien, al kijk ik al een paar weken (door fysieke problemen) geen TV. Ik volg met name het nieuws op mijn telefoon.

Zelfs bij Goedenavond NL en Umberto hoor je dit niet. Maar goed, die zijn ook vrij rechts georienteerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:21

anjali schreef:
Wanneer dat dan gebeurt? Ik zit al vele jaren op Bokt en dat is al vele jaren het geval.Althans wat betreft het Christendom want die doen toch niks terug. "Hebt uw vijanden lief en bidt voor degenen die u vervolgen". Maar ik ben de twistgesprekken wel eens beu.

Dit is onjuist. Bokt is een hele neutrale plek ten aanzien van religie, en wordt eigenlijk nooit in algemene zin tegengesproken. Mensen reageren op jouw uitingen die vaak schokkend zijn, waarin je misstanden verdedigt die niet uit het geloof komen maar door extremisten zogenaamd uit naam van religie gedaan worden. Niemand heeft moeite met gewone kerken, of met gematigde religieuze politieke partijen. Mensen hebben moeite met partijen die vrouwen hun rechten willen ontnemen, en genocide in Israel goedkeuren.

Dat is iets heel anders dan religie-bashen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:28

BigOne schreef:
Oh en Anjali , betekenis van NSB ( was een politieke partij ) ze steunden Nazi Duitsland , SGP steunt Netanyahu, de bezetter van Palestina en moordenaar van veel onschuldige Palestijnen.
Dus die vergelijking is imo zeer terecht.

De NSB-ers hielpen Hitler persoonlijk met het oppakken van Joden. De SGP is een pro-Israël partij, ze steunden 85% van de moties die Pro-Israël waren, maar ze hebben bij mijn weten Netanyahu niet persoonlijk geholpen met het oppakken of verdrijven van de palestijnen? En verder hebben partijen ook geen overeenkomsten qua religie of politieke standpunten en qua hun visie betreft Joden staan ze zeker lijnrecht tegenover elkaar. De SGP wil verder ook basis rechten voor palestijnen met focus op economische groei in Palestijnse gebieden. (dit zijn waarschijnlijk de 15% stemmen die niet Pro-Israël waren. :D ) Dus SGP betitelen als de nieuwe NSB lijkt me toch niet helemaal reëel.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2023/10/verkiezingsprogrammas-doorgelicht-israel-palestina-en-het-midden-oosten-1370625/

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:47

Electra63 schreef:
Ik vind Van der Plas vooral populistisch op SM.
Yesilgoz was snel om Douwe Bob te veroordelen, maar Van der Plas net zo.
Zij veroordeelt de demonstranten op de snelweg van ER, maar over de blokkades van de boeren, toen, heb ik haar nooit gehoord.
Zij volgde vaak Wilders op X.

Wat betreft Israël, ik vind dat ook moeilijk. Van huisuit zijn wij pro-Israel. De aanslag van 7 oktober was gruwelijk, maar de wraak van Israël vind ik buitenproportioneel.

De lobby van Israël op veel politieke partijen vind ik onacceptabel. Ik vind het ronduit schandalig dat onze politieke partijen zich door Israël laten dicteren.

En ik vind ook PVV-ers, die ik ken, ronduit racistisch en discriminerend.
Ik heb daar een bloedhekel aan en met een allochtone man en een buitenlandse achternaam, mag ik dat ook vinden. En dan is hij niet eens een moslim.

Dit is een goede vergelijking, met hoe iemand zich persoonlijk aangevallen kan voelen als een ander een groep beledigd. Iets wat bij discussies heel vaak gebeurt. Zoals Juval al aangaf bij de boeren, (dat kan ik me overigens wel herinneren, in februari 2024 hebben verschillende boeren om die reden ontstipt) en Anjali betreft religie.

Voor veel mensen is het lastig om de dingen niet persoonlijk op te vatten als de groep waarmee jij jezelf associeert vooral kritiek krijgt. En als jij je aangesproken mag voelen, geldt dat net zo goed voor een ander, niet waar?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:48

Electra63 schreef:
Inderdaad, ik bedoel de populistische c.q. rechtse partijen worden geholpen door de rechtse talkshows. Kaag, maar nu Halsema worden daar kapot gemaakt.

Gelukkig is Femke Halsema heel taai, dat praat het niet goed maar ik denk dat Kaag overvallen werd door de impact en de partij ook niet zoveel ervaring heeft hiermee. Waar Halsema helaas al 20 jaar dit soort aanvallen moet verduren. Toen ze lijsttrekker was van GroenLinks is er ook heel veel gedaan aan dat soort persoonlijke aanvallen.

Maar daarin heeft ze ook een ander soort steunnetwerk opgebouwd: buiten het zicht van de camera's en internet om gebeurt er gelukkig veel. Ook steunen de burgemeesters elkaar onderling.

Belachelijk dat het nodig is. Belachelijk dat dit al die tijd kan voortduren. Maar in de tussentijd houdt ze wel mooi stand.

(Maar ook verdrietig. Stel je voor dat we de bekwame, bevlogen politici meer kans hadden gegeven om zonder de buitenlandse ondermijning ons land te besturen.)

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:57

Shadow, het zijn wel voornamelijk hoogopgeleide vrouwen die zo afgebrand worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:01

Shadow0 schreef:
anjali schreef:
Wanneer dat dan gebeurt? Ik zit al vele jaren op Bokt en dat is al vele jaren het geval.Althans wat betreft het Christendom want die doen toch niks terug. "Hebt uw vijanden lief en bidt voor degenen die u vervolgen". Maar ik ben de twistgesprekken wel eens beu.

Dit is onjuist. Bokt is een hele neutrale plek ten aanzien van religie, en wordt eigenlijk nooit in algemene zin tegengesproken. Mensen reageren op jouw uitingen die vaak schokkend zijn, waarin je misstanden verdedigt die niet uit het geloof komen maar door extremisten zogenaamd uit naam van religie gedaan worden. Niemand heeft moeite met gewone kerken, of met gematigde religieuze politieke partijen. Mensen hebben moeite met partijen die vrouwen hun rechten willen ontnemen, en genocide in Israel goedkeuren.

Dat is iets heel anders dan religie-bashen.

Dat mensen geen CDA zouden stemmen omdat de C in de naam zit (terwijl ze het partijprogramma niet kennen) , verklaren dat ze ze godsdienst als oorzaak van veel oorlogen zien en bij voorkeur het geloof uit het dagelijks leven weren (denk aan feestdagen, scholen, e.d.) en elke goede daad van gelovigen bagatelliseren door te zeggen dat juist niet gelovigen meer medeleven tonen, enz. Dat getuigt inderdaad van een heel neutrale instelling betreft religie. :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:04

Het kan ook zijn dat mensen de c mijden omdat men religie en politiek gescheiden willen houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:07

Ik vermijd de C met name om het standpunt rondom euthanasie. Verder heb ik niets tegen religie, al vind ik het jammer dat de verschillende religies vaak zo lijnrecht tegenover elkaar staan. En qua politiek: ik vind zowel Bikker als Bontebal, toch beiden leiders van partijen met een C in de naam, zeer capabel en fatsoenlijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:27

prompter schreef:
Ik vermijd de C met name om het standpunt rondom euthanasie. Verder heb ik niets tegen religie, al vind ik het jammer dat de verschillende religies vaak zo lijnrecht tegenover elkaar staan. En qua politiek: ik vind zowel Bikker als Bontebal, toch beiden leiders van partijen met een C in de naam, zeer capabel en fatsoenlijk.

Eens

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:40

Benzz schreef:
Het kan ook zijn dat mensen de c mijden omdat men religie en politiek gescheiden willen houden.

Mij lijkt dat de standpunten van een partij de doorslag zouden moeten geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:49

prompter schreef:

Ik sta er precies hetzelfde in ! Euthanasie is voor mij een heel belangrijk punt.
De wolf bijvoorbeeld, die hebben wij hier niet, dus dit standpunt is voor mij niet zo belangrijk.

Ik vind vooral de SGP een stap te ver, maar dat vind ik ook van Denk.

En ik lees wel bijna alle partijprogramma's :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:52

journee schreef:
Benzz schreef:

Mij lijkt dat de standpunten van een partij de doorslag zouden moeten geven.

Daar verschillen we van mening.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:56

anjali schreef:
@Raineri, ik vond al jaren alles best wat betreft het stevig discussieren, maar toen zo'n 2 pagina's geleden werd gezegd dat de SGP de nieuwe NSB zou zijn, toen werd ik witheet. Omdat dat gewoon het tegenovergestelde van de waarheid is, want NSBers waren juist Jodenvervolgers terwijl de SGP pro-Joods is door dik en dun. Nogal tegengesteld aan heel wat Bokkers hier- maar als ik die voor antisemiet zou uitschelden dan vallen ze over mij heen! Daarom doe ik dat dus niet en van mij mag iedereen ook vinden wat hij\zij wil. maar niet iemand beschuldigen van iets wat helemaal niet waar is.

Persoonlijk vind ik de vergelijking met NSB niet correct. Er wordt veel te snel wmb een vergelijking naar WOII gemaakt. Hiermee verlies je context uit het oog voor wat de situatie hedendaags nu is. In Duitsland jaren 30 waren er al veel wetten tegen de joden. Totaal andere situatie dan de sgp (en andere partijen) die hiervoor heeft gestemd. We zijn helemaal niet in dezelfde situatie waarbij groeperingen vervolgd kunnen worden.
Wil niet zeggen dat ik geen begrip voor de boodschap: alle partijen die gestemd hebben om hulp aan illegalen strafbaar te maken zijn hoogst onfatsoenlijk, zacht gezegd. Ik denk wel degelijk dat dit een glijdende schaal is waarbij racisme en islamofobie steeds meer genormaliseerd wordt.
Daarnaast schend je hiermee internationale verdragen en de universele rechten van de mens. Dat is echt schokkend. De SGP heeft het best vaak morele zaken, jammer dat ze dit hier enorm uit het oog verloren zijn. Van sommige partijen verwachtte ik al niet veel beters.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 06-07-25 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:57

Qua geloof en religie ging het hier even geleden over islam en vier vrouwen en toen ging er zogezegd een beerput open, of hoe ging dat gesprek ookalweer .. het leek er in ieder geval op dat de islam wat gevoelig lag terwijl er eigenlijk gewoon feiten besproken en geciteerd werden.. maar een ander geloof bespreken kan dan wel ofzo.. ik vond dat persoonlijk een apart verhaal zeg maar

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:01

Cer schreef:
Qua geloof en religie ging het hier even geleden over islam en vier vrouwen en toen ging er zogezegd een beerput open, of hoe ging dat gesprek ookalweer .. het leek er in ieder geval op dat de islam wat gevoelig lag terwijl er eigenlijk gewoon feiten besproken en geciteerd werden.. maar een ander geloof bespreken kan dan wel ofzo.. ik vond dat persoonlijk een apart verhaal zeg maar

Maar als je niet meer de context weet is het vergelijk maken best lastig toch? :)

Ik denk dat we het sowieso teveel over religie hebben. Het is een algemeen politiek discussie topic. Ja soms is religie van invloed maar in geopolitieke zin valt dat mee, en in Nederland ook. Maar goed, mening van de massa hier kennelijk dat men her wel interessant vind dus verder piep ik er niet om.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:05

Ik maak geen vergelijking toch?
Ik geef aan dat het bespreken van zaken in de islam wat gevoelig lag maar dat bv Anjali zaken over haar geloof niet zo hoog moet opvatten .. dat verschil vind ik gek. Maar het kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer

En ik probeer het voorzichtig te zeggen gewoon :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:07

Dit hele topic is verworden tot een plek waar men over elkaar heen buitelt om elkaar -met niet mis te verstane uitlatingen- te overtuigen waarom de ander het echt hélemaal verkeerd ziet, om vervolgens te huilen over de polarisatie in Nederland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:11

Hm, ik hoop me daar niet schuldig aan te maken… soms gaat het per ongeluk maar ik probeer erop te letten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:16

Cer schreef:

Wat een warrig bericht, quote dan iets ofzo, want nu weet niemand waarover je het hebt ?

Ik kan zo snel niets vinden over dit onderwerp als ik zoek op 4 vrouwen.