Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 19:21

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 27-02-25 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:28

MarlindeRooz schreef:
Jij maakt er van dat ik niet snap wat er bij de mensen speelt. Ik ben zelf nota bene bang om in de schemer alleen in het bos te zijn of buiten m’n dorp te fietsen. Dus ja, ik heb ook last van de wolf.

Ik ben alleen van mening dat het op dit moment constructiever is om te handelen naar de huidige situatie. En niet alleen maar roepen dat de situatie anders zou moeten zijn. De situatie is nou eenmaal: de wolf is er. Al zes jaar. Er is geen uitzicht dat dit binnenkort anders gaat worden. Ik betwijfel zelfs of de wolf ooit nog wel uit Nederland gaat verdwijnen.

Dus dan kan je maar beter leren leven met de wolf binnen de mogelijkheden die je WEL hebt. En ik ben zeker niet achterlijk. Ik snap ook wel dat niet voor iedereen alles zomaar mogelijk is.

Maar tussen je dier 24/7 in een bunker houden of 24/7 achter alleen een sloot zit een heel grijs gebied.

En denk ik dat je met maatregelen en aanpassingen de kans van een aanval naar 0% brengt? Nee. Maar alle kleine beetjes helpen.

Ik heb nog niet alles bijgelezen, maar dit verwoordt 100% mijn gevoelens bij het onderwerp 'wolf' :j

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:35

tienus63 schreef:
Politiek in Heerenveen stuurt motie Noodkreet in.
Citaat:
27 februari 2025/Motie Noodkreet/Heerenveen Lokaal
Ingezonden
Motie Noodkreet

https://heerenveenlokaal.nl/motie-noodk ... x2vxIjxKfw

Bron geen wolf in cultuurlandschap

https://www.facebook.com/share/197iJso8 ... tid=wwXIfr

en Heerenveen lokaal
https://heerenveenlokaal.nl/motie-noodk ... yhW42PdwJQ
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ze laten in ieder geval merken dat ze het serieus nemen en hun geluid willen laten horen. Alles beter dan blijven negeren.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 19:37

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:41

Droevige lijst weer, Wat bijzonder in Brabant , niet gewond maar wel geeuthanaseerd na een wolvenaanval?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:52

Het was ook niet zeker of het wel om een wolf ging. Waarschijnlijk niet gezien de verhalen uit de omgeving.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:54

MarlindeRooz schreef:
Heel grappig hoe bij sommige mensen de emotie het overneemt. Waardoor mensen aanvallend en verwijtend worden. Vooral jij GDG komt erg onvriendelijk uit de hoek. Volgens mij zeg ik niks gemeens en onderbouw ik mijn mening netjes.

Normale discussie wordt daardoor wel onmogelijk.

Ik mag best vinden dat eigenaren van dieren een eigen verantwoordelijkheid hebben om iets te doen. Dat jullie vinden dat dat niet zo is, dat is prima. Maar met boos roepen en stampen dat alle wolven dood moeten los je dit probleem niet op.

Een probleem waarvan ik van mening ben dat dit de komende jaren niet opgelost gaat worden. Zou fijn zijn als dat wel zo is. Maar ik denk het niet.

Het probleem is dat constant de zelfde niet werkende oplossing wordt aangedragen. Enkel werkt die oplossing niet. Als je dan vraagt wat je moet doen, dan zeggen die zelfde personen dat ze het ook niet weten, maar jij maar beter je best moet doen. Dat frustreert enorm!

Wij hebben bijvoorbeeld hertjes, het kampje waar ze in staan heeft een publieke functie. Wij kunnen helaas nooit aan een Bij12 regeling voldoen. Wij krijgen geen subsidie en moeten een driedubbel raster. Wat een wolvenconsulent dan zegt, is dat hij wel wil langs komen voor een creatieve oplossing. Maar dat zal nooit voor de regels wolfwerend zijn.

Inmiddels heeft men soms liever geen raster, want zonder raster kan de wolf er in, maar de schapen er ook uit, wat soms een hoger overlevings percentage geeft. Binnen raster komt hij er hier veelal ook in, maar dan is gelijk ook het grootste deel van de kudde dood.

Volgende obstakel is het feit dat je gemeente maar moet willen mee werken aan een hogere omheining, een stal plaatsen of een schuilstal dicht timmeren, sommige gemeenten gedogen het, anderen keuren het gewoonweg af.

Dan heb je nog de werkende schapen, staan op land van derden, op vele hectares vaak. Afrasteren volgens richtlijnen is niet te doen. Veel mensen denken dat een stuk land zo effen is als een biljartlaken, zonder bomen, gras om weersomstandigheden, om over de hoeveelheid extra arbeid nog maar niet te spreken. Tegenwoordig willen ze ook al dat je een extra gronddraad spant op 30 cm van het raster.

Paarden achter wolfwerend raster, nou ik durf dat niet aan, eenmaal aan de kletter en ze gaan er door.

KBH een veel genoemde optie, vooral geopperd door mensen met 0.0 verstand van die honden.

En dan nog gewoon je dagelijks bestaan, je kinderen die in het donker door het bos naar school moeten, met de hond lopen is vooral om je heen kijken. Het bos ga ik namelijk niet meer fijn in. Gewoon je dorp uitwandelen in de avond, is al een ding. De wolven lopen soms 400 meter van de oprit. Als de dood als je hond zou ontsnappen.

Je krijgt zoveel dingen van mensen toegeworpen, die allemaal niet zo gemakkelijk te realiseren zijn of gewoon niet helpen, dat ik prima begrijp dat er niet meer zo ja knikkend op gereageerd wordt. En niet om jou hoor, maar je bent echt de zoveelste die met deze reactie komt, maar zelf ook geen oplossing weet. Vandaar dat men soms ook niet meer helemaal open staat voor die specifieke discussie, naar mijn mening.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:59

Qimm schreef:
Ik begrijp wel wat Marlinde bedoelt. Als het water aan de lippen staat kun je wel weigeren te gaan zwemmen.... maar aan dat principe heb je ook niks als je verzopen bent voor de reddingsboot er is.

Het probleem is dat je sowieso verzuipt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:01

Ze lopen hier ook gewoon over erven

Ik had laatst een in de koplampen die overstak.

In het bos wandelen doe ik ook niet meer. Stikt hier van de toeristen die ook in tenten op de camping slapen.. ben benieuwd hoelang dat goed gaat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:02

MarlindeRooz schreef:
Qimm schreef:
Ik begrijp wel wat Marlinde bedoelt. Als het water aan de lippen staat kun je wel weigeren te gaan zwemmen.... maar aan dat principe heb je ook niks als je verzopen bent voor de reddingsboot er is.

Ja dat bedoel ik dus…

Maar in dit topic wordt een mening als deze niet geaccepteerd. Het werkt toch allemaal niet en niks is goed behalve NU dood schieten.

Maar dat gaat gewoon niet gebeuren nu. Jullie oplossing werkt net zo goed niet als mijn oplossing. Alleen met “mijn” oplossing kan je de kans op doden wel verkleinen. Met niks doen niet.

Weinigen zeggen NU doodschieten, ik denk dat je dat er zelf een beetje van maakt. De meesten hier zien de wolf ook niet als schuldige, maar meer het falende beleid die veel mensen in de steek laat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:06

BrankaZ schreef:
Ik snap jouw keus, zelf staan we (zoals ik al eerder schreef) nog voor dat dilemma. We lijken nog even lucht te hebben maar er worden wel steeds vaker wolven gezien bij ons in de directe omgeving.
Ik vind het verschrikkelijk dat we door traagheid en naïviteit ons landschap moeten vol zetten met hoge hekken met een enorme klap stroom erop. En daar bovenop ook het vooruitzicht hebben dat we nog verder op slot gaan als die traagheid aanhoudt.

Snap ik. Dat dilemma heb ik ook heel lang gevoeld. Ik vond het plaatsen van de hekwerken met zo'n klapstroom ook echt een "dingetje". Ik heb hier ook mijn hond en katten lopen, en daarbij nog het wild wat ik wel graag toegang verleen.

Maar vorig jaar zomer gaf bij mij wel de doorslag om toch door te pakken. Niet zo maar een wolf, maar probleemwolf Bram en dan nu met een nageslacht die hier zijn gevestigd. Ik wilde gewoon niet meer het risico lopen om te laat te zijn en te denken "had ik maar..."

Het hekwerk pakt gelukkig goed uit. Het is heel vakkundig gedaan waardoor het ook niet zo lelijk is als ik van te voren had gedacht. Doordat er veel spanning op staat schijnt er een soort elektrisch veld om heen te hangen waardoor de katten er echt niet tegen aan komen. Wild kan niet meer op de wei, maar ik tot nu toe zie ik gelukkig geen verstrikte dieren.

Natuurlijk blijft het allemaal heel naar en had ik liever een overheid gezien die eerder en beter zou doorpakken. Deze situatie is gewoon niet houdbaar en hoeveel erger moet het nog worden voordat er echt ingegrepen wordt. Wolven in een land als Nederland zijn gewoon niet te vergelijken met de landen waar wolven nooit weg zijn geweest, dus de studies die daar op gebaseerd zijn, zijn hier gewoon niet van toepassing.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:08

Jouw oplossing is alleen voor jou een oplossing MarlindeRooz, maar jij beschermt geen dieren. Voor mij is het geen oplossing. Een poging om dan toch maar wat te doen is geen oplossing. Het is niet meer dan een poging.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:14

Kaja schreef:
Bespaar je de moeite MarlindeRooz… je huidige discussie genoten willen niets anders dan een land zonder wolven. Dat is echter niet realistisch, de wolf is er en blijft er. Maar een ieder die zich waagt aan een tegen geluid, en dit keer ben jij dat, krijgt net zulke herhaaldelijke non-argumenten die elke discussie doodslaat. Het is net de Tweede kamer op dit moment, enkel maar verzetten tegen de PVV en dat terwijl de partij toch echt democratisch is gekozen. Inmiddels betekent dat dat er voor regeren nagenoeg geen plaats is, omdat er alleen maar afgegeven wordt op de partij. Hetzelfde lot is dossier wolf beschoren.

Beetje flauwe reactie Kaja. Velen in dit topic doen wat om hun dieren veilig te houden of het nu naar de maatstaven van Bij12 lukt of niet. Maar men begrijpt de beweegredenen wel steeds vaker om de omheining niet te zetten. Heb je de mogelijkheid om op te stallen, dan moet je dat doen naar mijn mening, niet opstallen in de nacht van kleine ponies bijvoorbeeld, terwijl men wel de mogelijkheid vind ik ook nalatig.
Maar hekwerk, ik ben het vertrouwen er in helemaal kwijt.
Wat ik storend vind ik dat men vind dat dierhouders de oplossing maar moeten weten, zelf weet men het niet, maar wijst wel. Nou ik weet het ook niet, jij wel Kaja?
En nee voor mij hoeft de wolf niet uitgeroeid, maar wel beheerd, want het loopt nu de spuigaten uit.

En dan zeg ik nog maar niks over de natuurorganisaties

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 21:16

tienus63 schreef:
Politiek in Heerenveen stuurt motie Noodkreet in.
Citaat:
27 februari 2025/Motie Noodkreet/Heerenveen Lokaal
Ingezonden
Motie Noodkreet

27 februari 2025
NOODKREET UIT FRIESLAND: STOP DE WOLF!
BESCHERM ONZE LEVENSZEKERHEID, VEILIGHEID,
BEWEGINGSVRIJHEID EN LEEFOMGEVING

https://heerenveenlokaal.nl/motie-noodk ... x2vxIjxKfw

Bron geen wolf in cultuurlandschap

https://www.facebook.com/share/197iJso8 ... tid=wwXIfr

en Heerenveen lokaal
https://heerenveenlokaal.nl/motie-noodk ... yhW42PdwJQ
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

De noodkreet van de Friezen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:17

Wranglerbutt schreef:
MarlindeRooz schreef:
Jij maakt er van dat ik niet snap wat er bij de mensen speelt. Ik ben zelf nota bene bang om in de schemer alleen in het bos te zijn of buiten m’n dorp te fietsen. Dus ja, ik heb ook last van de wolf.

Ik ben alleen van mening dat het op dit moment constructiever is om te handelen naar de huidige situatie. En niet alleen maar roepen dat de situatie anders zou moeten zijn. De situatie is nou eenmaal: de wolf is er. Al zes jaar. Er is geen uitzicht dat dit binnenkort anders gaat worden. Ik betwijfel zelfs of de wolf ooit nog wel uit Nederland gaat verdwijnen.

Dus dan kan je maar beter leren leven met de wolf binnen de mogelijkheden die je WEL hebt. En ik ben zeker niet achterlijk. Ik snap ook wel dat niet voor iedereen alles zomaar mogelijk is.

Maar tussen je dier 24/7 in een bunker houden of 24/7 achter alleen een sloot zit een heel grijs gebied.

En denk ik dat je met maatregelen en aanpassingen de kans van een aanval naar 0% brengt? Nee. Maar alle kleine beetjes helpen.

Ik heb nog niet alles bijgelezen, maar dit verwoordt 100% mijn gevoelens bij het onderwerp 'wolf' :j

Helemaal mee eens. :j Alleen heb ik gelukkig (nog) geen angst voor mezelf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:21

MarlindeRooz schreef:
Tenzij je heel Nederland doorgaat en vraagt wie wat gedaan heeft tegen de wolf… weet je inderdaad niet hoeveel % van de mensen wat doet. Maar het is ook niet onderzocht hoeveel dieren er gered zijn door maatregelen als ‘s nachts op stal en hogere hekken etc. Wie weet zijn dat er wel heel veel. Dus over beiden kan je niks hard maken.

Ik zie trouwens vooral berichten binnenkomen van dieren die ‘s nachts buiten stonden. Dus blijkbaar is het wel zinvol om ze ‘s nachts binnen te houden.

En in een ideale wereld hoefden eigenaren van dieren in wolvengebieden inderdaad geen kosten te maken door wanbeleid van de overheid. Helaas is de wereld niet ideaal.

Ik zie zelf meer toekomst in het uitzoeken hoe we kunnen leven met de wolf in plaats van dat niet willen en alleen maar eisen dat de wolf verdwijnt. Want die kans is minimaal. In mijn optiek worden we nu gedwongen samen te leven met de wolf. Dan kan je daar maar beter het beste van maken.

Dat is heel gemakkelijk gezegd als je zelf niet aan die eisen hoeft te voldoen.

Schapen werken en staan vaak op land van derden. Schapenhouders hebben soms 500 tot 1500 schapen op verschillende terreinen. Ze werken voor de kost. Even in de nacht binnen zetten gaat niet. Subsidies voor dat soort bedrijven is niet voldoende, niet voor de kosten van het hekwerk en zekers niet voor de arbeid.
Schapenhouden gaat ophouden op deze manier, boeren gooien uiteindelijk de handdoek in de ring. Vanaf 2029 wordt een gebied met een gevestigde roedel een natura 2000 gebied en ben je als boerenbedrijf ineens een gevaar voor dat gebied, die kant gaat het uit. Waarom denk je dat Animal Right telkens gaat dwars liggen, om de wolf of om de schapen? Wel nee, maar om wat de wolf voor ze kan doen ...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:23

Jessix schreef:
Helemaal met je eens Marlinde. Zo sta ik er ook in. Wat de oplossing ook is, het is er nu niet. En nu moet ik mijn best doen om mijn dieren zo veilig mogelijk te houden. En daar zijn best mogelijkheden voor.

Ik zie de situatie voorlopig niet veranderen. Dus ik heb het geaccepteerd als feit, ik leef hier met een roedel wolven en (weide)dieren.

Er zou beheer moeten zijn, maar hoe dat er dan uit moet zijn vind ik ook lastig. Hoeveel wolven zijn dan acceptabel en waar mogen die dan wel lopen? Hoeveel welpjes moet je dan jaarlijks afschieten? Ik vind het eigenlijk allemaal horror. Ik heb zeker niets tegen de wolf, vind het een schitterend dier. Had graag gezien dat ze hier konden leven net als een vos. Maar het verhaal is helaas anders.

In jouw situatie zijn daar misschien mogelijkheden voor, niet iedereen heeft dat geluk echter en die worden wel heel hard weg gezet zo.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:26

Wranglerbutt schreef:
Wintu schreef:
In 2029 is elke vestigingsplaats van de wolf automatisch beschermd gebied. In dit tempo zit binnenkort heel Nederland vol met wolven en vanaf 2029 dus helemaal op slot. Precies wat de groene lobby goed uit komt.

Ik ben heel benieuwd naar een bron voor deze stelling :j

Nog naar die bron gekeken die ik heb gepost waar je destijds om vroeg? ;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:27

Christiene schreef:
Ze lopen hier ook gewoon over erven

Ik had laatst een in de koplampen die overstak.

In het bos wandelen doe ik ook niet meer. Stikt hier van de toeristen die ook in tenten op de camping slapen.. ben benieuwd hoelang dat goed gaat.

Welke regio zit jij? Hier ook de nodige campings, mensen die hun hond lekker los laten lopen, want dat kan hier, veel vermiste honden vaak ... ik houd mijn hart vast weer vanaf het voorjaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:40

Wintu schreef:
Jessix schreef:
Helemaal met je eens Marlinde. Zo sta ik er ook in. Wat de oplossing ook is, het is er nu niet. En nu moet ik mijn best doen om mijn dieren zo veilig mogelijk te houden. En daar zijn best mogelijkheden voor.

Ik zie de situatie voorlopig niet veranderen. Dus ik heb het geaccepteerd als feit, ik leef hier met een roedel wolven en (weide)dieren.

Er zou beheer moeten zijn, maar hoe dat er dan uit moet zijn vind ik ook lastig. Hoeveel wolven zijn dan acceptabel en waar mogen die dan wel lopen? Hoeveel welpjes moet je dan jaarlijks afschieten? Ik vind het eigenlijk allemaal horror. Ik heb zeker niets tegen de wolf, vind het een schitterend dier. Had graag gezien dat ze hier konden leven net als een vos. Maar het verhaal is helaas anders.

In jouw situatie zijn daar misschien mogelijkheden voor, niet iedereen heeft dat geluk echter en die worden wel heel hard weg gezet zo.

En wat schrijf je zelf net over mensen met kleine pony's... :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:43

Jessix schreef:
Wintu schreef:

En wat schrijf je zelf net over mensen met kleine pony's... :')

Dan heb je mijn post niet goed gelezen ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:44

Wintu schreef:
Dan heb je mijn post niet goed gelezen ;)

Ok... :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:50

Ik had hier net een dier in het bos naast de tuin. Nou loopt hier van alles maar deze zat voor de tweede keer deze week op dezelfde plek. De eerste keer hadden de honden niets door, vanavond werden ze woest.
Ik hoop een vos maar wolven worden hier al jaren vaak gezien.
Heb ook geiten in de tuin, die zitten 's nachts binnen. Morgen maar wat vroeger naar binnen. Ben' blij' dat de paarden er niet meer dijn. Die wilden echt niet naar binnen. Maar blijft toch erg onrustig allemaal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 21:59

Ik heb paar jaar geleden vossen overlast op het erf gehad.
Onze hond heeft er nooit op geblaft of gegromd.
Ze liepen over het terras langs de deur waar de hond lag te slapen.
De vossen markeerden op het terras en tussen de tuinplanten. Wat een lucht, bah!

Toen er een wolf bij ons op het erf liep, was ze woest!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:05

Ah, ik hoor juist dat honden bang zijn voor wolven. Dat ze niet verder willen wandelen als ze die ruiken.

Nou ja, kan ook nog een das zijn geweest, burcht op 50 meter.