Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:48

Net de europese stemwijzer gedaan. D66 of GroenLinks / PvdA. Geen verrassingen hier :).

Electra63 schreef:
Niet direct, maar dat deze uitgehold gaat worden, denk ik wel.
Om te beginnen met het inkrimpen van de NPO (linkse journalistiek, volgens o.a. PVV).

Wat betreft neerbuigend zijn.
Ik zie dat niet.

Ik zie wel dat een aantal bokkers niet echt tolerant zijn.
De vrijheid van meningsuiting geldt alleen voor de rechterkant van de samenleving.
Men is snel gepikeerd en er wordt weinig inhoudelijk gereageerd.

Ik ben er wel een beetje klaar mee :wave:

Snap ik en helemeaal eens. En nu gaat het alweeeeeer over de vorm en niet over de inhoud. Gaap, kan die plaat eens stoppen?

996981 schreef:
Goed. Inhoudelijk dan.

Het valt me op dat linkse stemmers geen problemen hebben neerbuigend te spreken of rechtse politici of rechtse stemmers. Het verschil tussen noemen bij voor- of achternaam is daar wat mij betreft een sprekend voorbeeld van. Zelfs “koosnaampjes” als Geertje en Lientje worden gebruikt. Typisch vind ik dat.

Zo goed?

Leuk voor je, boeiend. En doorrrrr (met de inhoud aub, niet met vorm. Neerbuigend is subjectief).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:49

De tweets van Wilders en Van der Plas op het verlaten van Omtzigt van de onderhandelingstafel, het gedoe over de dienstauto van Plasterk, het flinke zetel verlies van NSC in de peilingen - neuh, ik denk niet dat Omtzigt dit voor ogen had.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:50

Paardensport en sportscholen gaan van 9 naar 21% btw.
Ik ben geen wappie maar ik heb hier wel mijn bedenkingen bij

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:52

Benzz schreef:
ruitje schreef:
Ik heb ze even gegoogled,maar er zit een manegehouder bij zag ik. Ik kan mij voorstellen dat dat qua ondernemersgeest en visie op de landbouw best aardig matcht met het nieuwe kabinet.

Ik denk dat NSC nou juist voor ogen had wat er nu gebeurd: geen achterkamertjes afspraken met ons kent ons mensen... gewoon de beste man op de beste plek, onafhankelijk van zijn partij. En ook alles democratisch uit onderhandelen.

Die gozer van de Amsterdamse manege?

Beste man op de beste plek gaat het helemaal niet om. Het gaat erom om dingen er door te krijgen in de eerste kamer. Dan ben je toch wel heel sneu wil je in zee gaan met FvD. Je weet wel, die partij die vrouwen weer achter het aanrecht wil.

Gezellig samen met de SGP ^)

anjali

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:42

Ik zag zojuist op de tv iets over jongelui die nog niet stemgerechtigd zijn maar die ze vroegen waarop ze zouden stemmen. PVV werd verreweg eerste en vervolgens FvD. Er is volgens mij een behoorlijke rechtse golf op komst, nu en in de toekomst. De linkse partijen hebben hun kansen gehad maar niet gebruikt tot tevredenheid van het volk. Ik was vroeger ook erg links, voordat de PvdD er was stemde ik altijd iets als SP. Omdat ik die idealistisch vond, en vind trouwens. Maar ze slaan niet meer aan op de huidige problemen en toestanden. Ik vind dat nog steeds een sympathieke partij terwijl ik de meeste andere linkse partijen waar velen van jullie hier fan van zijn helemaal geen sympathieke uitstraling vind hebben, integendeel. Een beetje (veel) elitaire drammers die de problemen van de "gewone mensen" niet zien. Dat doet de SP wel, die zitten er ook niet om hun eigen zakken te vullen want storten hun salaris voor het grootste deel in de partijkas. Als het dan toch iets links moet zijn dan kies ik voor hen. Maar niet fel genoeg op het wolvenprobleem, daarom de SGP voor mij. Ik ben trouwens hogelijk verbaasd dat de meeste Bokkers niet voor de BBB gaan! Ik dacht dat hier nogal wat boeren en paardenhouders zaten, kennelijk niet dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:43

Maakt ze blijkbaar niets uit wie ze binnenhalen, zolang ze het maar voor het zeggen hebben. Maar nsc heeft hier geen zetels dus ze moeten wat. Maar gewoon niet normaal .

En Anjali, bij die “ elitaire drammers “ waren de meeste mensen qua levenstandaard een stuk beter af dan wat er nu komt te zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:56

anjali schreef:
Ik zag zojuist op de tv iets over jongelui die nog niet stemgerechtigd zijn maar die ze vroegen waarop ze zouden stemmen. PVV werd verreweg eerste en vervolgens FvD. Er is volgens mij een behoorlijke rechtse golf op komst, nu en in de toekomst. De linkse partijen hebben hun kansen gehad maar niet gebruikt tot tevredenheid van het volk. Ik was vroeger ook erg links, voordat de PvdD er was stemde ik altijd iets als SP. Omdat ik die idealistisch vond, en vind trouwens. Maar ze slaan niet meer aan op de huidige problemen en toestanden. Ik vind dat nog steeds een sympathieke partij terwijl ik de meeste andere linkse partijen waar velen van jullie hier fan van zijn helemaal geen sympathieke uitstraling vind hebben, integendeel. Een beetje (veel) elitaire drammers die de problemen van de "gewone mensen" niet zien. Dat doet de SP wel, die zitten er ook niet om hun eigen zakken te vullen want storten hun salaris voor het grootste deel in de partijkas. Als het dan toch iets links moet zijn dan kies ik voor hen. Maar niet fel genoeg op het wolvenprobleem, daarom de SGP voor mij. Ik ben trouwens hogelijk verbaasd dat de meeste Bokkers niet voor de BBB gaan! Ik dacht dat hier nogal wat boeren en paardenhouders zaten, kennelijk niet dus.

Wanneer had links een kans dan?
12 jaar Rutte hebben we gehad? Of was de VVD in die jaren ineens links?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:11

anjali schreef:
De linkse partijen hebben hun kansen gehad maar niet gebruikt tot tevredenheid van het volk.

Tegenwoordig betekent 'tot tevredenheid van het volk' vooral sommige mensen naar de mond praten.
En laten we niet vergeten dat het tegenwoordig ook normaal schijnt te zijn om minderheden lekker in de modder te trappen.
(Dat tweederangs spul hoef je niet naar de mond te praten.)

...eh, welke kansen heeft links precies gehad?
(Rutte 2 was een ongelooflijke miskleun van de PvdA. Maar verder...?)

Citaat:
Ik was vroeger ook erg links, voordat de PvdD er was stemde ik altijd iets als SP. Omdat ik die idealistisch vond, en vind trouwens. Maar ze slaan niet meer aan op de huidige problemen en toestanden.

Wat mis je dan precies bij de PvdD en de SP...?

Citaat:
Een beetje (veel) elitaire drammers die de problemen van de "gewone mensen" niet zien.

Waaruit blijkt dan, dat links de problemen van de gewone vrouw of man niet ziet...?
(Zoals de huizen crisis, de toeslagenaffaire, inflatie, "Groningen"...?)

Citaat:
Ik ben trouwens hogelijk verbaasd dat de meeste Bokkers niet voor de BBB gaan! Ik dacht dat hier nogal wat boeren en paardenhouders zaten, kennelijk niet dus.

...de BBB is nogal een partij die de problemen van de gewone boer, het gewone gezinsbedijf niet ziet.
Zich richt op megaboeren en flink wat geld maken voor de agro-industrie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:12

De Europese verkiezingen doen mij niets. Zou niet weten op wie ik moet stemmen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:33

@Janneke, de partij die de "minderheden"het minst, zelfs geheel niet in de modder trapt, dat is echt de SP. Die andere linkse partijen ,inclusief de huidige PvdD, zijn alleen nog maar bezig met "stikstof" en daar moeten alle andere problemen voor wijken. Daar schieten mensen die hun boodschappen niet meer kunnen betalen niets mee op. En ook stoppen oorlogen er niet mee- moet je eens kijken wat daar een stikstof en andere milieuverontreiniging door veroorzaakt wordt! En ook krijg je er niet een woning door als je dreigt dakloos te worden. Dat bedoel ik met dat we nu een andere tijd hebben met hele andere ernstige problemen. Bij dreigende problemen worden mensen altijd conservatiever omdat ze houvast zoeken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:35

anjali schreef:

Laat ik voorop stellen ik ben absoluut geen fan van een bepaalde partij. Ik stem op een partij omdat ik daarvan denk dat hun programma en doelstellingen op dat moment het beste zijn. Op sociaal economisch vlak vind ik rechts gewoon tekort schieten. Ook het hoofdlijnenakkoord staat bol van cadeautjes aan de rijken. Net zoals we gezien hebben in de afgelopen 13 jaar Rutte.

Wat betreft de wolf moet ik je volledig gelijk geven. En dat is slechts 1 voorbeeld waarin Links de gewone mensen volledig tegen zich keert. En ook wat betreft de PVDD moet ik je volledig gelijk geven.

De reden dat ik ondanks alles toch links gestemd heb is omdat het een optelsom is van alles bij elkaar. Ik zie dat het rechts beleid van de afgelopen jaren het leven vooral duurder heeft gemaakt. Ook zijn er teveel punten die ze totaal niet waar kunnen maken. Wat doet de BBB nu concreet voor de boeren? Ze schrappen de miljarden die bestemd waren voor uitkoop, maar ze kunnen op geen enkel punt garanderen dat ze de stikstofregels van tafel kunnen krijgen. Sterker nog, naar alle waarschijnlijkheid draait het nu uit op een koude sanering voor veel familiebedrijven terwijl big argro er alleen maar rijker van wordt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:17

Ik blijf het ook bijzonder vinden dat we na al die kabinetten Rutte de schuld van de toestand van het land Links in de schoenen blijven schuiven.

Volgens mij was het overigens een SP lid dat sámen met Omtzigt de toeslagen affaire voor het voetlicht bracht. Dus hoezo is de SP er niet meer voor de gewone man/vrouw?

En als je kijkt naar een verkiezingsdebat tussen Wilders en Timmermans over het afschaffen van het eigen risico. Wilders veegde de vloer aan met Timmermans die geen harde toezeggingen deed, het móest nu afgeschaft worden, want mevrouw kon niet meer wachten.
En nu wordt het 2027 en het wordt niet afgeschaft, maar gehalveerd.

En dan zou Wilders dus wel het goede doen voor Henk en Ingrid???

0,2 % vooruitgang voor de minima, als je niks hebt, is 0,2% daarvan ook niks.
Mijn werkgever en de vakbonden snappen het tenminste, hier komt er deels een absoluut bedrag bij op de salarissen, voor iedereen, van schaal 1 tot en met 20. Voor schaal 1 is de salarisverhoging daardoor veel hoger dan voor degenen in schaal 20, maar die in schaal 20 hadden die inflatiecorrectie ook lang niet zo hard nodig als degenen in schaal 1.

Wanneer je het erop vooruitgaan in procenten weergeeft, gaan de rijken er in absoluut bedrag altijd veel meer op vooruit dan de minima, en als de minima er dan wel 0,2% op vooruitgaan en de hogere inkomens 2%(? dit percentage weet ik niet meer precies), dan gaat het dus nog eens 10x zo scheef.

Maar nee, Wilders is er écht voor de gewone man, natuurlijk, dat zie je nu heel duidelijk...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:27

Ik ben een SP-stemmer. Afgelopen jaar voor het eerst anders gestemd omdat ik niet goed wist hoe of wat met de SP, en achteraf heb ik daar wel een beetje spijt van.

Voor Europa hebben ze mijn stem weer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:29

Citaat:
Volgens mij was het overigens een SP lid dat sámen met Omtzigt de toeslagen affaire voor het voetlicht bracht. Dus hoezo is de SP er niet meer voor de gewone man/vrouw?

Precies dit! Renske Leijten heeft samen met Pieter Omtzigt dit onrecht, dit drama boven water weten te krijgen.
Ze zijn jaren niet gehoord. Zelfs Rutte wilde het niet horen daar hij zelf een minder fraaie rol heeft gespeeld hierin (wellicht onbedoeld en ongewild) excuses heeft hij daarvoor aangeboden..
Zo wordt de geschiedenis verdraaid en links voortdurend geframed.
Tenen krommend en ik merk dat ik op al die negativiteit niet meer reageer. Wellicht is dat ook de bedoelingen van bepaalde posts.
Zo eens met je post Marije.

En nee links is echt niet zaligmakend net zoals rechts dat niet is, laat staan extreem rechts. Dus hou het gewoon allemaal goed in de gaten. Volg de politiek op de voet. Lees achtergrond information zodat je echt geïnformeerd bent en niet vanuit de onderbuik politici die zaken zeggen nazegd. Vaak wordt het te rooskleurige voorgestelde en dat zal ongetwijfeld op beide vleugels plaats vinden.

Leijten is na jarenlang buitengewoon goed kamerlid te zijn geweest onlangs met dit werk gestopt. Zowel door links als door rechts is ze geëerd en geroemd met name het feit dat ze dit in samenwerking met Pieter Omtzigt boven tafel heeft weten te krijgen en zich niet heeft laten weerhouden door repressie die ontstond om dit drama onder de tafel te houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:41

_San87_ schreef:
Ik ben een SP-stemmer. Afgelopen jaar voor het eerst anders gestemd omdat ik niet goed wist hoe of wat met de SP, en achteraf heb ik daar wel een beetje spijt van.

Ik heb in het verleden ook heel vaak SP gestemd. Bij de vorige verkiezingen PVDA/GL. Onder meer als strategische stem in de hoop dat de PVV of weer de VVD niet de grootste zou worden. Ik heb geen spijt van die keuze ook vooral omdat de SP toen nog geen nieuwe leider had die totaal geen kaas gegeten had van campagne voeren. En tot overmaat van ramp ging ook Renske leijten nog bij de SP weg.

Ik vind Jimmy Dijk wel een verademing, ik had alleen gehoopt dat hij wat zichtbaarder zou zijn en de SP opnieuw groot zou maken.

Wat ik mooi van de SP vind is o.a dat ze de enige echte nuchtere linkse partij zijn. Ze houden zich niet bezig met de woke thema's waarmee andere linkse partijen hun eigen graf zowat gegraven hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:58

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb in het verleden ook heel vaak SP gestemd. Bij de vorige verkiezingen PVDA/GL. Onder meer als strategische stem in de hoop dat de PVV of weer de VVD niet de grootste zou worden. Ik heb geen spijt van die keuze ook vooral omdat de SP toen nog geen nieuwe leider had die totaal geen kaas gegeten had van campagne voeren. En tot overmaat van ramp ging ook Renske leijten nog bij de SP weg.

Ik vind Jimmy Dijk wel een verademing, ik had alleen gehoopt dat hij wat zichtbaarder zou zijn en de SP opnieuw groot zou maken.

Wat ik mooi van de SP vind is o.a dat ze de enige echte nuchtere linkse partij zijn. Ze houden zich niet bezig met de woke thema's waarmee andere linkse partijen hun eigen graf zowat gegraven hebben.

Dikgedrukte was inderdaad ook mijn reden verder te kijken. Ik heb NSC gestemd omdat ik nieuwsgierig was naar wat Pieter zou gaan doen en zijn partij punten had waar ik me wel in kon vinden.

Dat ben ik nog steeds, maar achteraf had ik toch SP moeten stemmen, denk ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:05

Dan snap ik wel dat je achteraf zegt, had ik toch maar SP gestemd.
NSC valt enorm tegen, Omtzigt had zich bij een partij aan moeten sluiten en van daaruit zijn werk als dossiertijger moeten voortzetten.

Omtzigt had zijn mond vol over bestaanszekerheid, maar daar zie je bijna niks meer van terug.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:08

SP is een moderne linkse partij die echt voor de minderheid opkomt. NSC is een veel conservatieve midden partij.

Omzicht houdt dit kabinet binnen de wet. Dat is een pittige taak en dat doet hij heel goed!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:11

Loretta schreef:
NSC valt enorm tegen, Omtzigt had zich bij een partij aan moeten sluiten en van daaruit zijn werk als dossiertijger moeten voortzetten.

Omtzigt had zijn mond vol over bestaanszekerheid, maar daar zie je bijna niks meer van terug.

nogmaals, NSC is nog niet eens op gang gekomen. ze zijn net gekozen en hebben de formatie bijna achter de rug. Ze hebben nog niets gepresteerd, dus ik vind niet dat je nu al kunt zeggen dat ze weinig presteren. Dat komt (waarschijnlijk) nog wel. Geef ze een kans.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:11

pien_2010 schreef:
SP is een moderne linkse partij die echt voor de minderheid opkomt. NSC is een veel conservatieve midden partij.

Omzicht houdt dit kabinet binnen de wet. Dat is een pittige taak en dat doet hij heel goed!

Toen Omtzigt met zijn programma op de proppen kwam, was dat voor mij het moment om niet meer op hem te stemmen. Toen is het dus PVDA/GL geworden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:12

juval schreef:
Loretta schreef:

nogmaals, NSC is nog niet eens op gang gekomen. ze zijn net gekozen en hebben de formatie bijna achter de rug. Ze hebben nog niets gepresteerd, dus ik vind niet dat je nu al kunt zeggen dat ze weinig presteren. Dat komt (waarschijnlijk) nog wel. Geef ze een kans.

Dan moet ik het misschien anders formuleren. De kant die NSC op lijkt te gaan is niet de kant waar ik mijn stem op uit zou willen brengen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:39

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind Jimmy Dijk wel een verademing, ik had alleen gehoopt dat hij wat zichtbaarder zou zijn en de SP opnieuw groot zou mak

Klopt. Ik denk dat mensen die moeite hebben rond te komen minder geinteresseerd zijn in allelei woke-thema's. Jammer alleen dat deze mensen vaak niet gaan stemmen omdat ze in de hele politiek geen vertrouwen hebben. (Erg betrouwbaar is die ook niet!)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:47

Wat zijn Woke-thema's ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:26

...één van de commentatoren van Trouw heeft een andere kijk dan ik op Dick Schoof.

Ik schreef van de week dat het zinnetje 'dat hij premier voor alle Nederlanders wilde zijn' mij opluchtte (want dat had ik niet meer verwacht).
Wel constateerde ik dat hij dat wilde doen aan de hand van een accoord waar ik nauwelijks iets goeds over kan zeggen.
Paradox, dus.

Stevo Akkerman heeft dat zinnetje naast zich neergelegd.
Hem viel op, dat de as. premier zichzelf (jarenlang braaf ambtenaar geweest) ziet als de uitvoerder van het accoord.
Dat is volgens Akkerman een versluiering van het politieke ambt van de premier/ de regering.
Ooit was het idee van een extra parlementair kabinet dat de banden losser zouden zijn.
Maar nu lijkt een situatie te gaan ontstaan waarin weliswaar niet de fracties in het keurslijf van de regering worden gedwongen,
maar waarin de regering zich in het keurslijf van de fracties laat rijgen.
Dat is geen opfrissen van de democratie...

Wat Akkerman en ik beide missen is "een ethisch en rechtsstatelijk ethos", ipv nonchalant gedoe dat zolang er allerlei ellende in de ijskast van Wilders staat 'de pijngrens nog niet bereikt zou zijn'.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:34

Janneke2 schreef:
Wat Akkerman en ik beide missen is "een ethisch en rechtsstatelijk ethos", ipv nonchalant gedoe dat zolang er allerlei ellende in de ijskast van Wilders staat 'de pijngrens nog niet bereikt zou zijn'.

Voor ethiek en rechtstatelijkheid moet je niet bij Wilders zijn, volgens mij weten de meeste mensen dat inmiddels wel. Hoe groot de ethos en het rechtstatelijke gevoel van Schoof is weten we (volgens mij) nog niet veel over. Om nu maar vast de conclusie te trekken dat er een gebrek aan is vind ik persoonlijk wat voorbarig.

Voorzover ik weet (maar ik heb het niet tot in detail bestudeerd) staan er geen schokkende dingen in het regeeraccoord en heeft Schoof al gezegd dat hij het als zijn taak ziet alles te (laten) toetsen op o.a. wettelijk en juridisch vlak voordat hij er mee aan de slag laat gaan.