Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:29

Cowboy55 schreef:
VuurVleugels schreef:
Is er een specifieke reden dat je hier zo fel cynisch op bent, Cowboy55? Tenminste, ik vat het zo op door je woordkeuzes, corrigeer me ook vooral als je het zelf niet zo ervaart.

Nee, ik bedoel het niet cynisch. Als het mijn partij zou zijn en ik zou wellicht op de nominatie staan om namens de partij op de kieslijst te komen dan zou ik Ina Brouwer best willen aan horen. Met het respect maar ook de nuance dat het een 73-jarige is die al 30 jaar uit de politiek is die met me spreekt.

Bij jou is het dus geen leeftijdsding.
(Vrouw? Oudere vrouw? Advocaat? Communist...? Of een combinatie?
Ik vind het een nare toon.)

Cowboy55

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:32

Dat spijt me dan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:38

Mizora schreef:
Janneke2 schreef:
... ik vind niet laten doorrekenen een zwaktebod.

Neemt niet weg dat 'ideeënstrijd' en 'fictie' twee totaal verschillende zaken zijn.

Fictie hoort niet in de politiek.
Ideeënstrijd is de kern van de zaak.
(Inclusief Mark R. 'ik doe niet aan visie en de markt moet de problemen oplossen' - al is dat vooral een gebrek aan ideeën.)

Ik ook, maar daarom vallen niet doorgerekende programma's voor mij onder fictie en niet onder ideeënstrijd. Ideeënstrijd zit hoort namelijk wel degelijk in balans te zijn en niet een kwestie te zijn van voornamelijk de leuke dingen roepen. Het miljardentekort door de leuke plannen oplossen met miljoenenbezuinigen. Wanneer er geen balans in zit is het fictie.

BBB had afgelopen ronde een verkiezingsprogramma waar nauwelijks aan bod kwam waar het geld vandaan moest komen.

Als geboren Rotterdamse voel ik erg voor 'geen woorden maar daden'.

Maar eigenlijk vind ik 'ideeënstrijd' nog fundamenteler dan "zo willen we onze plannen financieren".

Triest voorbeeld is Mark R.: geen visie, laat de markt het oplossen.
Dat we dan de zorg niet op een aanvaardbaar peil kunnen houden is mij glashelder.
... en of het beter betalen van al dat 'niet sexy, niet glamour' werk in de zorg de tekorten gaan oplossen is een vraag.

Ik zou zelf bijvoorbeeld de ouderwetse bejaardentehuizen terug willen. (Veredelde studentenflats waren dat voor kerngezonde ouderen. Doorgaans heel gezellig.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:49

Cer schreef:
Ik ben wel benieuwd in hoeverre partijen die hun programma wel laten / lieten doorrekenen, daar uiteindelijk wat mee gedaan hebben, en hoe dan..
Is daar een soort samenvatting van?

edit, ik denk dat dit het is:
https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... 2-2025.pdf

Edit2: na het lezen van het artikel van het AD vind ik dat doorrekenen helemaal niet zo spannend. het is blijkbaar niet verplicht, en het is nog maar de vraag welke partijen er meedoen:
Hoeveel partijen dit keer wel meedoen, blijft voorlopig een verrassing. Het CPB zelf zwijgt tot 8 november over de deelnemers en partijen hebben bovendien de gelegenheid tussentijds af te haken, zonder dat hierover wordt gecommuniceerd. VVD, CDA, D66 en de combinatie PvdA/GroenLinks doen in elk geval wél mee aan de doorrekening

Nee het is niet verplicht maar het is wel een toets voor realistische plannen?
Ik snap de reactie van waarde vs kosten ook niet zo goed. Wat je ook wil implementeren, uiteindelijk zal het budget toch rond moeten komen? Anders kan een partij de dingen die ze wil niet doen want is er geld tekort.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:51

IMANDRA schreef:
Ik snap de reactie van waarde vs kosten ook niet zo goed. Wat je ook wil implementeren, uiteindelijk zal het budget toch rond moeten komen? Anders kan een partij de dingen die ze wil niet doen want is er geld tekort.

Ja ik vraag me af hoe dat in het verleden ging eigenlijk...
kan je dan ook die doorgerekende plannen leggen tegen wat een partij uiteindelijk gedaan heeft?
Dat kon ik nog niet zo snel vinden..

want als het een soort van 'doorrekening voor de vorm is, waar geen verantwoording over afgedragen hoeft te worden' dan ben je gewoon mensen aan het werk aan het houden (plat gezegd).
En ik kan me voorstellen dat er zich altijd situaties voordoen waardoor je je niet aan de begroting kan houden (tenminste, die doorrekening is een soort begroting, toch?)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:53

IMANDRA schreef:
juval schreef:

waar staat carte blanche? het programma is nog niet bekend, dus geen voorbarige conclusies trekken lijkt me. Er zal een goede reden zijn waarom BBB dit zo doet.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/doo ... ijnbergen/

Citaat:
Maar dat partijen die het niet doen, zoals de PVV en de Partij voor de Dieren, kritisch aangekeken worden bij de keuze om niet mee te doen, vindt Van Wijnbergen niet zo gek. "Je mag een partij daar terecht voor aanvallen. Als een partij zegt: 'Ik doe niet mee', laat dat in feite zien dat de plannen misschien nog niet concreet genoeg zijn en dat zendt het signaal uit dat de partij niet goed weet, wat ze gaan doen."

Maar wat zou een goede reden zijn? Ik vind de reden dat je het nog niet goed weet eigenlijk geen goede, gezien je dan -in mijn optiek- gaat claimen dat je het land wel een andere richting kan laten zien maar eigenlijk weet je nog helemaal niet hoe die richting eruit ziet.

Ik snap best dat het gebruikmaakt van schattingen en dus niet 100% accuraat is, maar in mijn optiek geeft het wel een teken dat je plannen toch wel enigszins realistisch zijn en dus geen populistisch gewauwel over dat je 'zo veel geld' richting een kabinet gaat zetten, waar mensen wellicht op aanslaan.

Je kan imo best je plannen door laten rekenen en daarbij de nuance aanbrengen dat dit nog niet in beton is gegoten maar een indicatie van hoe jij het ziet, die tevens realistischer is dan gewoon wat geroep. Schuiven in budgetten kan imo altijd, lijkt me.

Er is al lang gerommel in de politiek, dus een voorlopig programma klaar hebben liggen just in case lijkt me als politieke partij verstandig (wat -neem ik aan- een aanscherping is en niet compleet anders is dan het huidige, omdat ik aanneem dat je niet ineens compleet van richting gaat veranderen als je al in de politiek zit). Dat de BBB haar programma nog niet klaar heeft voor doorrekening (waarbij je uiteraard die nuance kan aanhouden) en al die andere partijen wel... wat zegt dat over de BBB?

Kijk van Omtzigt, als hij een politieke partij gaat oprichten, snap ik het. Er is nog geen definitieve beslissing dus hij zal geen compleet programma hebben liggen. Hij heeft ook niet al met een partij in de kamer gezeten.

Ik ben wel benieuwd: wat vindt jij ervan dat de BBB niet wil laten zien dat hun plannen realistisch zijn? Wat zou jij een goede reden vinden om dit wel of niet te doen? En ik spreek je even direct aan omdat jij je vaak positief uitlaat over de BBB, dus ik was benieuwd naar jouw visie hierop.

Ik denk dat de reden is dat het partijprogramma gewoon nog niet helemaal klaar is. BBB is in korte tijd heel groot geworden, en ja, dat heeft nadelen. Er moet veel worden gedaan door relatief onervaren mensen. Ik laat me als boerin en lid van de partij zijnde zeker positief uit over BBB. Eerlijkheid, realiteitszin, nuchterheid spreken mij aan. Doe maar gewoon en zeg waar het op staat. Ik denk niet dat we Caroline snel kunnen betrappen op achterbaks of dubbele agenda... tenminste zo zie ik dat :) (en hoop dat dat zo zal blijken te zijn).

Dus tijdgebrek is in mijn ogen de reden. (maar ik heb nog geen officiele verklaringen van de partij voorbij zien komen verder).

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:00

Cer schreef:
IMANDRA schreef:

Ja ik vraag me af hoe dat in het verleden ging eigenlijk...
kan je dan ook die doorgerekende plannen leggen tegen wat een partij uiteindelijk gedaan heeft?
Dat kon ik nog niet zo snel vinden..

want als het een soort van 'doorrekening voor de vorm is, waar geen verantwoording over afgedragen hoeft te worden' dan ben je gewoon mensen aan het werk aan het houden (plat gezegd).
En ik kan me voorstellen dat er zich altijd situaties voordoen waardoor je je niet aan de begroting kan houden (tenminste, die doorrekening is een soort begroting, toch?)

Eén partij 'doet' niets. Er wordt een coalitie gevormd en die maken samen het regeerakkoord, en daar wordt de begroting op afgestemd. Je zou pas kunnen vergelijken als de doorrekening en de uiteindelijke werkelijkheid qua plannen volledig met elkaar matcht, maar die situatie ga je niet krijgen (tenzij één partij de absolute meerderheid zou halen, dan misschien wel).

Dan nog is een doorrekening voor mij persoonlijk ook wel een vereiste om mogelijk op een partij te stemmen. Ik kan namelijk ook een partijprogramma in elkaar zetten met 25 miljard extra naar de zorg en iedere Nederlander jaarlijks een bonus van € 5.000, maar dan wil je ook weten waar ik dat van ga betalen (misschien ga ik de belastingen wel met 500% omhoog gooien) en of dat financiële plaatje wel klopt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:45

Maar als de partij waarop jij stemt, die 25 miljard naar de zorg zou doen, dan kunnen ze dat toch niet doen, want coalitie? Er moet toch altijd over overlegd worden?

Of als een partij aangeeft 'er gaat 10 miljoen overheidssteun van defensie naar de zorg' en de andere partijen zeggen 'nee'.. dan gebeurt het alsnog niet, toch?
Of hoe moet ik dat zien?

(ik vraag me wel af hoeveel mensen die doorrekening lezen, en een partij toetsen aan hun berekening)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:59

juval schreef:
Ik denk dat de reden is dat het partijprogramma gewoon nog niet helemaal klaar is. BBB is in korte tijd heel groot geworden, en ja, dat heeft nadelen. Er moet veel worden gedaan door relatief onervaren mensen. Ik laat me als boerin en lid van de partij zijnde zeker positief uit over BBB. Eerlijkheid, realiteitszin, nuchterheid spreken mij aan. Doe maar gewoon en zeg waar het op staat. Ik denk niet dat we Caroline snel kunnen betrappen op achterbaks of dubbele agenda... tenminste zo zie ik dat :) (en hoop dat dat zo zal blijken te zijn).

Dus tijdgebrek is in mijn ogen de reden. (maar ik heb nog geen officiele verklaringen van de partij voorbij zien komen verder).

In korte tijd heel groot geworden: klopt, maar ze waren wel al aanwezig in de politiek. De plannen die ze hebben en presenteren voorafgaand aan de verkiezingen zijn toch niet afhankelijk van hoe groot ze zijn?

Je zegt dat er veel gedaan moet worden door onervaren mensen. Als je plannen niet laat doorrekenen.. in hoeverre hebben ze dan die realiteitszin waar je het over hebt? De partij is in 2019 opgericht. Het lijkt me dat je toch een voorzet van een programma kan opzetten in 3 jaar? Zelfs al heb je onervaren mensen?

En als het onervaren mensen zijn.. is het dan niet JUIST belangrijk je plan te laten doorrekenen? Zodat je items kan aanscherpen waarbij de onderbouwing niet goed (genoeg) is? Het toch anders uitpakt dan je denkt?

Dus is tijdgebrek wel een goede reden te noemen, als je dat allemaal meeneemt?

Cer schreef:
Maar als de partij waarop jij stemt, die 25 miljard naar de zorg zou doen, dan kunnen ze dat toch niet doen, want coalitie? Er moet toch altijd over overlegd worden?

Of als een partij aangeeft 'er gaat 10 miljoen overheidssteun van defensie naar de zorg' en de andere partijen zeggen 'nee'.. dan gebeurt het alsnog niet, toch?
Of hoe moet ik dat zien?

(ik vraag me wel af hoeveel mensen die doorrekening lezen, en een partij toetsen aan hun berekening)

Verbeter me gerust als ik fout zit hoor... maar zulke programma's zijn toch een indicatie van wat een partij wil doen als ze de absolute macht hadden, niet zozeer rekening houdend met coalities? Dus dat de partijen uiteindelijk in een coalitie belanden zou niet uit moeten maken toch? In ieder geval niet voor het partijprogramma.

(En hey, er is altijd een (hele, hele) kleine kans dat je niet eens een coalitie nodig hebt, omdat je genoeg stemmen verzamelt...)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:31

Cer schreef:

Ja, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat een partij zelf een compleet en passend plaatje neerlegt, dus een compleet programma (inclusief die 500% belastingverhoging om alles te financiëren dus) wat financieel ook haalbaar is. Dat dat plaatje in werkelijkheid niet gehaald zal worden (tenzij die partij een absolute meerderheid haalt) is een tweede, maar een partij die hun eigen plan al niet serieus neemt kan ik als kiezer ook niet serieus nemen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:35

IMANDRA schreef:
Verbeter me gerust als ik fout zit hoor... maar zulke programma's zijn toch een indicatie van wat een partij wil doen als ze de absolute macht hadden, niet zozeer rekening houdend met coalities? Dus dat de partijen uiteindelijk in een coalitie belanden zou niet uit moeten maken toch? In ieder geval niet voor het partijprogramma.

(En hey, er is altijd een (hele, hele) kleine kans dat je niet eens een coalitie nodig hebt, omdat je genoeg stemmen verzamelt...)

Nou ik denk dat ik jou niet hoef te verbeteren :D Ik heb er helemaal geen verstand van..
Maar goed, de SP geeft een reden waarom zij er niks in zien... zij draaien al een poosje mee.

Ik lees hier dat CDA en de VVD het eerder ook al niet lieten doen
https://nos.nl/artikel/2370763-de-doorr ... -op-letten

Dus ik weet zelf niet precies hoeveel waarde je er dan aan moet hechten (anders dan sommige mensen het gebruiken als stok om een partij mee te slaan misschien?) Gevoed door koppen als "wie niet laat doorberekenen heeft iets te verbergen" bijvoorbeeld..
Maar nogmaals, ik heb dat nooit bekeken, en ik heb ook nooit gekeken wat er van die berekeningen uiteindelijk terechtkwam, wie waar een stokje voor stak of wie juist wel iets bewerkstelligt heeft zoals in die plannen stond...dus ik weet het gewoon niet :)

En ik weet niet of zo'n partij dingen niet serieus neemt.. SP is meestal wel serieus toch? En wat hierboven staat, ze doen het blijkbaar wel vaker niet...
Ik ben benieuwd welke andere nieuwe partijen het dan wel of niet doen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:43

Ik denk dan heel vaak hoe gaan we dat betalen?

Een kandidaat van 73... laat haar lekker van haar pensioen gaan genieten...
Maar er zitten wel meer oude mensen in de kamer

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:48

purny schreef:
Ik denk dan heel vaak hoe gaan we dat betalen?

Een kandidaat van 73... laat haar lekker van haar pensioen gaan genieten...
Maar er zitten wel meer oude mensen in de kamer

Sommigen runnen zelfs best grote landen :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:14

Cowboy55 schreef:
Sommigen runnen zelfs best grote landen :D

..Tussen de blackouts door... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:14

Cowboy55 schreef:
Anders gaat het wel heel erg hier op lijken:

* Stemp de Tegenpartij!
* Met z'n allen voor ons eigen / Samen voor ons eigen / Laat de rest de rambam krijgen
* (de miljoenen van de pensioenen, de miljarden van het gas,) Geen gezeik, iedereen rijk, en in zijn sas
* Nergens geen maximumsnelheden! Honderdtwintig? Dat rijden wij al in z'n achteruit!
* Laat ze zelf eens een keer bezuinigen.

:D

_O- _O-

Maar koemanvijfenvijftig, dit gaat generatie Z toch helegaar niet snappen wat je hier typt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:15

_O- _O- heerlijk Cowboy

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:32

Nee, mijn stagiair van 21 had nog nooit van Koot en Bie gehoord :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:35

prompter schreef:
Nee, mijn stagiair van 21 had nog nooit van Koot en Bie gehoord :')

Daar krijg je toch ballen van in je buik ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:11

_O- _O- heerlijk en natuurlijk kent de jeugd Koot en de Bie niet. Vind ik heel normaal.
Dank je voor het plaatsen,mijn man en ik hebben weer heerlijk gelachen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 06:35

Graag gedaan :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:54

https://nos.nl/artikel/2486228-timmerma ... groenlinks

Timmermans als enige voorgedragen als lijsttrekker PvdA/GroenLinks

De besturen van PvdA en GroenLinks dragen Frans Timmermans voor als lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen. Er zijn geen andere kandidaten. De komende tijd kunnen de leden van de twee partijen over de lijsttrekker stemmen, maar dat is een formaliteit. De uitslag van de stemming is op 22 augustus.

---

Ik heb altijd geleerd: kiezen uit 1 is geen kiezen......

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:05

-O- jakkes dat is het enige dat ik ervan kan zeggen, ik vrees dat ze daarmee heel wat kiezers wegjagen. Zeker na wat hij in Europa heeft lopen doen en alle misgekleunde uitspraken over toch best pijnlijke onderwerpen.
Voor mij onbegrijpelijk. Nee we willen een jong fris gezicht en dan zetten ze deze figuur er neer. Nope voor mij een enorme misser voor ze en niet wat ze moeten doen als een nieuwe samenwerking willen beklinken :n dan komen ze heb ik het idee nog verder van vooral de pvda kiezers van voorheen af te staan. :?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:17

karuna schreef:
-O- jakkes dat is het enige dat ik ervan kan zeggen, ik vrees dat ze daarmee heel wat kiezers wegjagen. Zeker na wat hij in Europa heeft lopen doen en alle misgekleunde uitspraken over toch best pijnlijke onderwerpen.
Voor mij onbegrijpelijk. Nee we willen een jong fris gezicht en dan zetten ze deze figuur er neer. Nope voor mij een enorme misser voor ze en niet wat ze moeten doen als een nieuwe samenwerking willen beklinken :n dan komen ze heb ik het idee nog verder van vooral de pvda kiezers van voorheen af te staan. :?

Wellicht, maar misschien dat het ook (een ander soort) kiezers aantrekt. Als er geen goed jong gezicht naar voren te schuiven is, vind ik Timmermans persoonlijk geen verkeerde keuze. Ben benieuwd hoe ze zich gaan positioneren straks.

Over het doorberekenen kwam ik overigens een artikel van de correspondent tegen waar ik me goed in kan vinden :j
https://decorrespondent.nl/14723/beloft ... 76dc487c68

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:21

De correspondent vind ik lastig, dat zijn ook maar meningen van mensen ...

Ik dacht dat ik gelezen had dat bijv de VVD en het CDA eerder ook al eens niets had laten doorrekenen... hoor je niemand over...
maar nu de BBB het overslaat... :+ schandalig!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:41

Ik vind dat hij vergelijkingen maakt en conclusies trekt op manieren waarvan ik denk: ja, zo lust ik er nog wel 3.

Maar heb hem wel eens eerder gegoogled en ik geloof dat ik toen ook niet zo onder de indruk was van zijn cv :o

Maargoed, een opinie stuk is een opiniestuk toch? Mag iedereen schrijven :)

Vind ik het een minpunt dat de BBB niet laat doorrekenen: jazeker. Ik denk dat het de kans vergroot dat ze daardoor de volgende verkiezingen een stuk minder groot zijn.

Ik vraag mij ( complotdenkend) af of de BBB misschien wel niet wil meeregeren in het volgende kabinet. Nog een periode oppositie zou gunstig zijn.
Als je dat al weet als partij, hoef je ook niet door te rekenen?