steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:34

loriene schreef:
Ann schreef:
Wat is je bedoeling DP? Dit topic zo verzieken qua sfeer dat mensen het verlaten of dat het gesloten wordt? Dit topic staat op NM, dé plek voor een discussie. Prima dat je een ander standpunt hebt, maar op deze manier reageren heeft niets meer met een discussie te maken. Dit is in mijn ogen alleen 'gedram' omdat je het ergens niet mee eens bent.

Het is vrij stil omtrent nieuwe acties door de boeren, weet iemand of er nog wat gepland staat of was dit het voor nu?

Dit topic is allang verziekt door een paar.
Nieuwe actie`s komen eraan.
Gaan ze nu echt nog niet aankondigen want de politie leest overal mee }>

Dat is inmiddels algemeen nieuws dat er nieuwe acties komen.[/quote]

Dat is waar maar niet wanneer ,hoe en waar.

loriene

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:36

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:45

Ik ben benieuwd hoe de mensen reageren als het op hun zelf aankomt.
Nu is blabla, moet wat gebeuren en kan niet anders.
Maar als ze straks geen auto meer mogen rijden of niet meer mogen vliegen. Of 10 pakketjes bij zalando mogen bestellen. Of kiezen moeten tussen kachel aan Of stukje vlees. Piepen ze wel anders. En vooral als straks het geliefde paardje :wave: :wave: de burgers komen ook aan de beurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:51

OleJon schreef:
Maar als ze straks geen auto meer mogen rijden of niet meer mogen vliegen. Of 10 pakketjes bij zalando mogen bestellen. Of kiezen moeten tussen kachel aan Of stukje vlees. Piepen ze wel anders. En vooral als straks het geliefde paardje :wave: :wave: de burgers komen ook aan de beurt

Waarom ben je steeds aan het ruzie zoeken? Waarom is als iemand het heeft over de inhoud, het ineens blablabla en dan verwacht je ergens wel een constructief gesprek, nou met zo een instelling ga je die nergens krijgen.

Ik zie dat je nijd nu is overgeslagen naar de reguliere burger, joh ga tieren tegen de politiek. En weet he, zonder steun van die burgers die volgens jou aan de beurt komen, is men nergens ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:04

loriene schreef:
https://www.facebook.com/groups/1107891 ... 9876843838

Vindt ik ook wel een goeie.
Heide vlak bijelkaar en toch anders.

... dat hoort ook zo.

Niet omdat 'het allemaal door de boeren komt' ofzo.

Het Dwingelderveld hóórt nat te zijn, andere heidegebieden horen droog te zijn.

(Maar behalve pijpestrootje zag ik er van de week een soort van cannabis groeien. 'Ontsnapt uit Wageningen...?')

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:17

Janneke2 schreef:
loriene schreef:

... dat hoort ook zo.

(Maar behalve pijpestrootje zag ik er van de week een soort van cannabis groeien. 'Ontsnapt uit Wageningen...?')

Heb je wel goed gelezen en gezien?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 23:38

Mindim schreef:
OleJon schreef:

Waarom ben je steeds aan het ruzie zoeken? Waarom is als iemand het heeft over de inhoud, het ineens blablabla en dan verwacht je ergens wel een constructief gesprek, nou met zo een instelling ga je die nergens krijgen.

Ik zie dat je nijd nu is overgeslagen naar de reguliere burger, joh ga tieren tegen de politiek. En weet he, zonder steun van die burgers die volgens jou aan de beurt komen, is men nergens ;)

Ben niet aan het ruzie zoeken.
Maar als het op de boeren aankomt, hebben jullie steeds voor in de mond te liggen dat het anders moet en niet zo door kan gaan. Is makkelijk gezegd als jezelf niet treft.
En daar erger ik me aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 01:42

OleJon schreef:
Mindim schreef:

Ben niet aan het ruzie zoeken.
Maar als het op de boeren aankomt, hebben jullie steeds voor in de mond te liggen dat het anders moet en niet zo door kan gaan. Is makkelijk gezegd als jezelf niet treft.
En daar erger ik me aan.

Dus jij staat ook nergens voor open, alles moet blijven zoals het is en elke verandering wordt bij voorbaat afgeschoten. Joh, je doet precies hetzelfde als de overheid, willen luisteren, maar niets veranderen.

Er zijn genoeg boeren die willen veranderen, mee denken. Alleen krijgen ze de kans nu niet en daar wringt het hem. En dan kan jij je wel het hele topic ergeren, want dat doe je, ook in je vele posts, maar meer is het ook niet. Dat helpt de zaak :n

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 05:56

Het is echt lachwekkend.

Het ergste is dat ze hier gewoon niks mee gaan doen.
De kaart zegt het dus het is zo.
Kan de boeren alleen maar heel veel sterkte wensen.

Over een jaar of 10 is hier weer gezeik over.
Is de politiek al met zomervakantie?
Hoop dat er een aantal terug moeten komen.
Ben benieuwd naar de nieuwe acties.

Het loopt veel te veel uit de hand in Nederland.
Het gaat fout op veel punten.

loriene schreef:
https://www.facebook.com/groups/1265537 ... 6398409243

Alweer een verhaal dat de kaarten niet kloppen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 08:47

Mindim schreef:
Dus jij staat ook nergens voor open, alles moet blijven zoals het is en elke verandering wordt bij voorbaat afgeschoten. Joh, je doet precies hetzelfde als de overheid, willen luisteren, maar niets veranderen.

Er zijn genoeg boeren die willen veranderen, mee denken. Alleen krijgen ze de kans nu niet en daar wringt het hem. En dan kan jij je wel het hele topic ergeren, want dat doe je, ook in je vele posts, maar meer is het ook niet. Dat helpt de zaak :n

en dit is waarom ik steeds pissig word.
Dit soort opmerkingen. Nergens op gestaafd, zo lomp en grof als het maar kan.

ken jij OleJon?
Weet jij wat zij of haar familie de laatste jaren al allemaal hebben gedaan?
Hoeveel ze al hebben geïnvesteerd voor klimaatdoelen?
Hoeveel tonnen ze al hebben geleend bij de bank om daar maar aan te voldoen.

De hele sector heeft veel gedaan:

Citaat:
Ammoniakuitstoot binnen de veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.

Er is 9.7 miljard kilo minder mest dan in 1990.

Boeren hebben tussen 1990 en 2017, 187 miljoen kilo stikstof gereduceerd.
Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 miljoen.
92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.

In 1950 reden er 139.000 auto's rond en in 2020 8,9 miljoen.
In 1940 waren er 350.000 passagiers op Schiphol en in 2020 passeerden 58,2 miljoen mensen de incheckbalie.
In 1950 waren er 10 miljoen mensen, nu 17 miljoen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-07-22 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:00

Ik heb wel gelezen dat de meeste agragriers uit dit topic weg zijn omdat op hun stukken en vragen niet gereageerd wordt (terwijl daar soms best wat werk in zit) en omdat ze inderdaad best wat negatieve benamingen voorbij zagen komen..

Daarnaast
Citaat:
Dat geneuzel over bronnen en onderbouwing leidt soms juist ook af van de essentie: iedere bron kent een andere bron die de eerste bron ontkracht.
ik lees met enige regelmaat dat mensen om een bron vragen. Niet perse wetenschappelijk onderzoek, maar meer 'oh, waar heb je dat gelezen?'
maar ik begrijp dat dat ook een beetje cherry picking is...
als men kan zeggen dat het van Feesboek of twitter komt, dan kunnen ze het tenminste belachelijk maken. Als een bericht van bijvoorbeeld nu.nl niet blijkt te kloppen, hoor je niemand ergens over..

Tijdens covid wilde men van alles en iedereen wetenschappelijk bewijs en bronnen over uitspraken, en als je nu om een bron vraagt zeggen dezelfde mensen 'ja, ga dat zelf maar opzoeken'.. Hoe werkt dat dan?

En Cowboy, ik heb geen flauw idee wat jij van de boeren en de stikstof problematiek vind.. jij schrijft alleen dit soort dingen:
Citaat:
Begin je weer met je geneuzel over bronnen en onderbouwing! Zat iedereen lekker te werken aan zijn/haar Feindgefuehl en nou haal jij de reden daarvoor weg! Niks van aantrekken lui, gewoon vasthouden dat gevoel.

Maar misschien heb ik ergens overheen gelezen... dat kan, dan alvast een excuus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:22

DuoPenotti schreef:

ken jij OleJon?

En daarom vind ik dat jij selectief leest, want ik ben helemaal niet lomp, mijn reactie is een reactie op haar laatste posts namelijk;
Citaat:

Ik maak daar uit op dat daar ook maar weinig ruimte is voor discussie, mag jij dat lomp vinden, maar jij zit het hele topic al gauw op de kast, dus daar trek ik me niets van aan ;)

De staatjes die je noemt die zijn inmiddels op elke social media site te vinden en dat weten de meeste mensen nu wel, ik heb hem zelf vorige week ook al ergens gedeeld op facebook.
Ja, ik weet hoeveel boeren hebben moeten investeren, vanwege de immer veranderende plannen van het kabinet. Ik snap ook niet dat je denkt dat ik dat ontken? Maar die stikstofplannen gaan er links of rechtsom komen, dus ergens zal er meegebogen moeten worden. Dus om de tafel en beide partijen met open vizier er in. Enige oplossing.

Als Olejon trouwens nette reacties wil, dan zou ik zo zeggen, verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-22 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:22

loriene schreef:

... ik zelf denk van wel. :o :j

Heb jij andere informatie?

Oh, en weet je wat minister Van der Wal zegt over dat vermaledijde kaartje...?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:28

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:

ken jij OleJon?

En daarom vind ik dat jij selectief leest, want ik ben helemaal niet lomp, mijn reactie is een reactie op haar laatste posts namelijk;
Citaat:

Ik maak daar uit op dat daar ook maar weinig ruimte is voor discussie, mag jij dat lomp vinden, maar jij zit het hele topic al gauw op de kast, dus daar trek ik me niets van aan ;)

De staatjes die je noemt die zijn inmiddels op elke social media site te vinden en dat weten de meeste mensen nu wel, ik heb hem zelf vorige week ook al ergens gedeeld op facebook.
Ja, ik weet hoeveel boeren hebben moeten investeren, vanwege de immer veranderende plannen van het kabinet. Ik snap ook niet dat je denkt dat ik dat ontken? Maar die stikstofplannen gaan er links of rechtsom komen, dus ergens zal er meegebogen moeten worden. Dus om de tafel en beide partijen met open vizier er in. Enige oplossing.

Als Olejon trouwens nette reacties wil, dan zou ik zo zeggen, verbeter de wereld, begin bij jezelf.

ik zag waar je op reageerde, heb het zelfs weg moeten halen om te kunnen quoten

En dan zeggen je leest selectief; precies weer dat perfecte voorbeeld van lomp willen zijn en alles op een ander schuiven.

Zoals de rest van je post.

Maar nee nee, dat ligt aan hoe de boeren reageren. Hoe andere bokkers reageren.
Echt precies weer dat pefecte vorbeeld van lomp zijn maar dat op een ander schuiven en dan zeuren dat een topic niet fijn loopt.

idd verbeter de wereld bokt, begin bij je zelf mindim

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:42

DuoPenotti schreef:
ik zag waar je op reageerde, heb het zelfs weg moeten halen om te kunnen quoten

En dan zeggen je leest selectief; precies weer dat perfecte voorbeeld van lomp willen zijn en alles op een ander schuiven.

Zoals de rest van je post.

Maar nee nee, dat ligt aan hoe de boeren reageren. Hoe andere bokkers reageren.
Echt precies weer dat pefecte vorbeeld van lomp zijn maar dat op een ander schuiven en dan zeuren dat een topic niet fijn loopt.

idd verbeter de wereld bokt, begin bij je zelf mindim

Meid, ik ben de vijand niet, ben pro boer, vind het afschuwelijk wat er gebeurd, ook al meerdere malen gezegd hier in het topic. Met jouw houding schiet je niets op, iedereen die niet met jou mee praat is lomp en grof. Dat stikstofplan gaat niet van tafel, dus je moet oplossingen zoeken samen, dat is wat ik zeg. Jij noemt dat afschuiven, prima.
Weet wel dat er heel veel mensen pro boer zijn, maar er misschien iets anders tegen aan kijken dan jij doet. Zet die mensen niet gelijk in het 'fout' hoekje'. Schiet niet alles wat ze zeggen af, want ook jij weet niet hoe die mensen een link hebben met het boerenbedrijf of niet.

Ik reageer hier over het algemeen netjes en geduldig in dit topic, dus nee, ik heb mezelf wat dat betreft al verbetert.

Maar wat is jou oplossing in deze kwestie dan DP. Want we lezen hier vooral van jou waar je tegen bent en hoe volgens jou een boeren bash topic is, maar wat denk jij dan wat er moet gebeuren om tot een oplossing te komen? Ben benieuwd!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:48

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/politiek/van-der-plas ... ~a47b5761/

en zou het lukken de politiek in hun zelf gemaakte crisis in een spoeddebat te krijgen?

Van der Plas en Omzigt..

Ik las van de week iets over een stuk van Van der Plas en Ouwehand..

(ik ben nog een beetje zoekende als waar BBB erg extreem rechts zou zijn, of althans, samenwerkt met die partijen)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:54

Met Ja21 hebben ze een alternatief stikstofplan bedacht.
Ja21 staat natuurlijk voor rechts

Maar FVD hebben ze geloof ik niks mee.
Ja FDF wel, maar dat is geen BBB natuurlijk.

En wat is extreem rechts...
Alleen echte vluchtelingen binnenlaten en strenger tegen de gelukszoekers. Meer opvang in de regio heet in Nederland extreem rechts, in Denemarken juist links.
Maar net hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:15

Maar dat stikstofplan is ook niet helemaal haalbaar, voor zover ik kan lezen.
https://www.ad.nl/politiek/bbb-en-ja21- ... acd6c761a/
Blijkbaar kan Nederland niet zomaar besluiten de helft van de natura2000 gebieden weg te doen vanwege europese regelgeving, kan iemand dat uitleggen?

Stikstof reduceren en daar een verdienmodel van maken lijkt me een slim plan :j Klinkt een beetje als waar een dochter van Rabobank nu mee bezig is?
https://www.rabobank.com/about-us/carbo ... on-farming
https://www.foodlog.nl/artikel/rabobank ... lcomments/

Is nog echt aan het opstarten –en breder dan stikstof alleen-, voor zover ik het lees nog genoeg "kinderziektes" om op te lossen. Maar voor een leek klinkt het alsof Rabobank in ieder geval deels een stap in de goede richting zet?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:43

IMANDRA schreef:
Maar dat stikstofplan is ook niet helemaal haalbaar, voor zover ik kan lezen.
https://www.ad.nl/politiek/bbb-en-ja21- ... acd6c761a/
Blijkbaar kan Nederland niet zomaar besluiten de helft van de natura2000 gebieden weg te doen vanwege europese regelgeving, kan iemand dat uitleggen?

Het idee van de natura 2000 gebieden is, dat de verschillende Europese landen elkaar hebben beloofd om die gebieden te beschermen.
Je kunt er 'onder uit komen', maar denk aan brexit: dit moet je met alle 26 andere EU landen bespreken en pas als iedereen accoord is, kan het. Qua tijd jaren (en die tijd hebben we niet), lukt het: betaal je forse boetes omdat je beloften verbreekt.
Geen goed voorstel, dus.
(Niet eens een echt voorstel, want onzin.)

De rest van de voorstellen van BBB en JA21 vind ik ingewikkeld.

Wat wel leuk klinkt, is dat de belastingbetaler niet voor 24 miljard in de buidel hoeft te tasten.
Een typisch JA21 pleidooi - maar hoe dacht men de omslag in de sector te realiseren...? Men spreekt van 'belonen voor reductie'. Vind ik prima, maar ik denk dat het niet om een lintje gaat, maar over geld.
Welk geld?

Wat ik prima vind : baseer een en ander op bodemanalyse.

En uiteraard: 'maak een verdienmodel van stikstof reductie'. (Dat kan en wordt al gedaan.) Maar als je flink tempo wil maken, lijkt enige extra overheidsfinanciering mij geen luxe. En ja, ik heb herhaaldelijk gefulmineerd tegen de enorme zakken geld die de agrarische sector in ging.
Maar anders dan meneer Eerdmans: ik ben best bereid om te betalen. Maar niet aan een verrotte sector met uitgeputte boeren die nauwelijks toekomst zien, een verziekte bodem en dikke winst voor bedrijven als A-ware. (Laat A-ware maar betalen...)

En wat ik kwalijk vind: de Duitsland kaart wordt getrokken.
Sorry, ik ben dit wegkijken meer dan zat.
Doen alsof je begaan bent, maar weer gaan roepen 'dat wij zogenaamd de braafste zijn en een voorbeeld aan Duitsland kunnen nemen' - beste mensen: dit is een flagrante leugen.
Ja, de norm ligt er veel hoger.
Klopt, het is een totaal ander land.
Dit is blij maken met een dode mus - en daarna komt de klap niet minder hard aan.

"Wil je een ander mens van dienst zijn, spreek de waarheid;
wil je jezelf van dienst zijn, praat mensen naar de mond."

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:33

Janneke2 schreef:
loriene schreef:

... dat hoort ook zo.

Maar rechts ( Dwingelerveld) is toch het plaatje wat ze niet willen? Amper heideplantjes en heel veel grassen.
Althans; als ik de uitleg lees in de media, die we voor geschoteld krijgen, over het waarom stikstof zo slecht is voor de natuur komen ze met een beschrijving die dus op de foto rechts van toepassing is.
En de foto links is het beeld wat ze wel willen zien.

Dan kan een bioloog bvb wel zeggen; maar dit hoort zo.......dit is echter niet het plaatje wat ze willen zien en wat als excuus wordt gebruikt om boeren hun bedrijf en alles wat daarom heen hangt te ontnemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:00

xxCYNNxx schreef:
Maar rechts ( Dwingelerveld) is toch het plaatje wat ze niet willen? Amper heideplantjes en heel veel grassen.
Althans; als ik de uitleg lees in de media, die we voor geschoteld krijgen, over het waarom stikstof zo slecht is voor de natuur komen ze met een beschrijving die dus op de foto rechts van toepassing is.

Dan kan een bioloog bvb wel zeggen; maar dit hoort zo.......dit is echter niet het plaatje wat ze willen zien en wat als excuus wordt gebruikt om boeren hun bedrijf en alles wat daarom heen hangt te ontnemen.

Jazeker, als je biologisch onderlegt bent is het makkelijker..
Hogeveengrond hoort nat te zijn omdat veengrond wat droog komt te liggen heel veel NH3 uitstoot.
Het nadeel is juist dat water veel stikstof uit de lucht opneemt waardoor het sneller vergroend (door het pijpensteeltje wat weer moelijker te bestrijden is met vee).
Natte veen is (veel) moeilijker goed te houden dan droge heidegronden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:28

Janneke2 schreef:
loriene schreef:

... ik zelf denk van wel. :o :j

Heb jij andere informatie?

Oh, en weet je wat minister Van der Wal zegt over dat vermaledijde kaartje...?

Wanneer jij vindt dat op allebeide foto`s heide staat dan houdt het op.
Op 1 foto staat toch geen heide?
Meeste is gewoon gras troep.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:34

Janneke2 schreef:
loriene schreef:

... dat hoort ook zo.

Dan kan een bioloog bvb wel zeggen; maar dit hoort zo.......dit is echter niet het plaatje wat ze willen zien en wat als excuus wordt gebruikt om boeren hun bedrijf en alles wat daarom heen hangt te ontnemen.[/quote]

Zo zie ik het ook.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:42

Brainless schreef:
xxCYNNxx schreef:

Jazeker, als je biologisch onderlegt bent is het makkelijker..
Hogeveengrond hoort nat te zijn omdat veengrond wat droog komt te liggen heel veel NH3 uitstoot.
Het nadeel is juist dat water veel stikstof uit de lucht opneemt waardoor het sneller vergroend (door het pijpensteeltje wat weer moelijker te bestrijden is met vee).
Natte veen is (veel) moeilijker goed te houden dan droge heidegronden.

Na jouw post besef ik dat ik de zinsnede 'dat hoort ook zo' verkeerd heb uitgelegd en dat dit sloeg op hoe het beeld er uit ziet. Met jouw uitleg erbij slaat dit dus op de reden waarom de 1 nat wordt gemaakt/gehouden en de ander niet.