Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:Qimm schreef:Ik begrijp wel wat Marlinde bedoelt. Als het water aan de lippen staat kun je wel weigeren te gaan zwemmen.... maar aan dat principe heb je ook niks als je verzopen bent voor de reddingsboot er is.
Ja dat bedoel ik dus…
Maar in dit topic wordt een mening als deze niet geaccepteerd. Het werkt toch allemaal niet en niks is goed behalve NU dood schieten.
Maar dat gaat gewoon niet gebeuren nu. Jullie oplossing werkt net zo goed niet als mijn oplossing. Alleen met “mijn” oplossing kan je de kans op doden wel verkleinen. Met niks doen niet.
sterregoud schreef:rien10 schreef:Ik stel nogmaals de vraag “waarom moeten wij leren omgaan met de wolf?” Wie bepaalt dat. Wie heeft dat bedacht. Ik moet helemaal niks.
Omgaan met 4 wolven op je erf. Wie lijkt dat een goed idee ?
Sanet schreef:Omgaan met 4 wolven op je erf. Wie lijkt dat een goed idee ?
En dan zijn het er “maar” 4. Waren het laatst niet 11 of 12 daar op de heide in de Veluwe?
Dat kan toch helemaal niet, daarmee omgaan?
Alles maar hermetisch afsluiten en niet meer buiten komen. Geen deur lekker open in de zomer.
Jessix schreef:Helemaal met je eens Marlinde. Zo sta ik er ook in. Wat de oplossing ook is, het is er nu niet. En nu moet ik mijn best doen om mijn dieren zo veilig mogelijk te houden. En daar zijn best mogelijkheden voor.
Ik zie de situatie voorlopig niet veranderen. Dus ik heb het geaccepteerd als feit, ik leef hier met een roedel wolven en (weide)dieren.
Er zou beheer moeten zijn, maar hoe dat er dan uit moet zijn vind ik ook lastig. Hoeveel wolven zijn dan acceptabel en waar mogen die dan wel lopen? Hoeveel welpjes moet je dan jaarlijks afschieten? Ik vind het eigenlijk allemaal horror. Ik heb zeker niets tegen de wolf, vind het een schitterend dier. Had graag gezien dat ze hier konden leven net als een vos. Maar het verhaal is helaas anders.
Winged schreef:Het probleem is dat het maken van een beleid vaak tussen de 4 en 8 jaar duurt. Stel ze zijn nu bezig met het maken van een beleid, dan duurt het dus nog minimaal 4 jaar totdat er een aanpassing is.
(Heeft dan weer te maken met dat een beleid geschreven moet worden aan de hand van onderzoek, er een politiek besluit over genomen moet worden, wettelijke eisen, blablabla etcetcetc).
Dus dan zitten we voor nu vast op het 'wat kunnen we nu buiten het beleid om wél doen.' Ook ik ben voor een 0-stand, alleen zie ik dat de komende 10 jaar nog niet gebeuren. Ik hoop wel dat er iets gedaan mag worden aan probleemwolven of het beheer van roedels. Een 'wat kunnen we nu doen'.... Goed op de eigen dieren passen, daar waar het kan naar binnen (mits de wolf daar niet in kan). Bij boswandelingen de dieren niet los laten lopen....
Winged schreef:Het probleem is dat het maken van een beleid vaak tussen de 4 en 8 jaar duurt. Stel ze zijn nu bezig met het maken van een beleid, dan duurt het dus nog minimaal 4 jaar totdat er een aanpassing is.
(Heeft dan weer te maken met dat een beleid geschreven moet worden aan de hand van onderzoek, er een politiek besluit over genomen moet worden, wettelijke eisen, blablabla etcetcetc).
Dus dan zitten we voor nu vast op het 'wat kunnen we nu buiten het beleid om wél doen.' Ook ik ben voor een 0-stand, alleen zie ik dat de komende 10 jaar nog niet gebeuren. Ik hoop wel dat er iets gedaan mag worden aan probleemwolven of het beheer van roedels. Een 'wat kunnen we nu doen'.... Goed op de eigen dieren passen, daar waar het kan naar binnen (mits de wolf daar niet in kan). Bij boswandelingen de dieren niet los laten lopen....
BrankaZ schreef:Jessix schreef:Helemaal met je eens Marlinde. Zo sta ik er ook in. Wat de oplossing ook is, het is er nu niet. En nu moet ik mijn best doen om mijn dieren zo veilig mogelijk te houden. En daar zijn best mogelijkheden voor.
Ik zie de situatie voorlopig niet veranderen. Dus ik heb het geaccepteerd als feit, ik leef hier met een roedel wolven en (weide)dieren.
Er zou beheer moeten zijn, maar hoe dat er dan uit moet zijn vind ik ook lastig. Hoeveel wolven zijn dan acceptabel en waar mogen die dan wel lopen? Hoeveel welpjes moet je dan jaarlijks afschieten? Ik vind het eigenlijk allemaal horror. Ik heb zeker niets tegen de wolf, vind het een schitterend dier. Had graag gezien dat ze hier konden leven net als een vos. Maar het verhaal is helaas anders.
Op zich sta ik er ook zo in. Alleen roept de mening dat een wolfwerend raster de oplossing is bij mij weerstand op. Er zijn zelfs momenten dat ik er boos van kan worden en mij afvraag of wel de realiteit weten.
Te vaak is al gebleken dat wolven daar ook in terecht komen en dan nog veel meer ellende aanrichten dan wanneer dieren konden ontsnappen.
En wat gebeurt er als we inderdaad allemaal zo'n raster hebben? Buiten dat het echt niet om aan te gluren wordt om massaal kooien neer te zetten, vrees ik ook dat wolven nog vlotter leren hoe ze binnen die omheining komen. Ze hebben al aangetoond heel snel te leren.
En het argument dat de meeste aangevallen dieren niet achter een goedgekeurd raster stonden... ik vrees dat wij vandaag een goedgekeurd raster kunnen neerzetten dat door de groei van alle bomen en planten over een week niet meer wordt goedgekeurd. En dat is bij ons b.v. niet eens doordat we de boel zelf niet goed onderhouden, maar doordat het naastgelegen stuk niet wordt onderhouden.
Celebi schreef:Ik denk dat dat sowieso het probleem is in NL: er wordt veel te veel klakkeloos ondertekend zonder dat er echt goed overna gedacht wordt. De beschermstatus van de wolf is daar een goed voorbeeld van, maar bijvoorbeeld ook het beleid voor klimaat. Er worden nagenoeg onmogelijke dingen ondertekend waar we ons vervolgens aan moeten houden met alle gevolgen van dien terwijl omliggende landen die iets beter nagedacht en onderhandeld hebben een veel betere positie hebben nu.
Jessix schreef:Zelf heb ik me niet zo veel aangetrokken van de voorschriften van Bij12. Dat een wolf over 120cm springt was voor mij direct al duidelijk dus mijn omheining is echt een heel stuk hoger. Ik heb vooral gekeken naar wat bij mij mogelijk was, ideeën van andere paarden eigenaren overgenomen en mijn eigen verstand gebruikt. Uiteindelijk heb ik ook gebruik gemaakt van de expertise van een bedrijf en zo is iets tot stand gekomen.
100% is het nooit maar in mijn geval houdt het de wolf wel meer tegen dan voor de aanpassingen. Nu is het een kwestie van goed onderhouden en controleren. Mijn paarden gaan ‘s nachts op stal en staan op de dag aan huis met zicht op de weitjes.
Op de Veluwe hebben de wolven het kunstje goed door om over de rasters heen te springen. Dat is echt balen.. toch wil ik nog niet zeggen dat het allemaal niets helpt. Die cijfers zijn er helemaal niet namelijk. Je weet niet hoeveel gevallen er zijn waarbij het een wolf wel tegen heeft gehouden. Ik hoor van vriendinnen van mij dat ze soms sporen zijn aan de buitenkant van de omheining maar dat er gelukkig geen wolf in is gekomen. Dan ben je toch wel blij met je omheining.
Of dat altijd goed blijft gaan weet je natuurlijk nooit. Maar niets doen was voor mij gewoon geen optie meer. Mocht het mis gaan dan heb ik in elk geval voor mijn gevoel mijn best gedaan ze veilig te houden.
MarlindeRooz schreef:Jij maakt er van dat ik niet snap wat er bij de mensen speelt. Ik ben zelf nota bene bang om in de schemer alleen in het bos te zijn of buiten m’n dorp te fietsen. Dus ja, ik heb ook last van de wolf.
Ik ben alleen van mening dat het op dit moment constructiever is om te handelen naar de huidige situatie. En niet alleen maar roepen dat de situatie anders zou moeten zijn. De situatie is nou eenmaal: de wolf is er. Al zes jaar. Er is geen uitzicht dat dit binnenkort anders gaat worden. Ik betwijfel zelfs of de wolf ooit nog wel uit Nederland gaat verdwijnen.
Dus dan kan je maar beter leren leven met de wolf binnen de mogelijkheden die je WEL hebt. En ik ben zeker niet achterlijk. Ik snap ook wel dat niet voor iedereen alles zomaar mogelijk is.
Maar tussen je dier 24/7 in een bunker houden of 24/7 achter alleen een sloot zit een heel grijs gebied.
En denk ik dat je met maatregelen en aanpassingen de kans van een aanval naar 0% brengt? Nee. Maar alle kleine beetjes helpen.
rien10 schreef:MarlindeRooz schreef:Maar wat is dan de oplossing voor alle schapen en dieren… boos roepen dat de wolf dood moet en niks doen?
Ze allemaal illegaal zelf afschieten?
Een staatsgreep?
Legaal beheren is momenteel en op korte termijn gewoon geen optie.
Illegaal schieten is in mijn ogen een optie, ja.