Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:34

De enige aanpassing aan de wolf die nu mogelijk is, is accepteren dat er heel veel dieren gedood zullen worden. Dat de mensen ook niet meer veilig zullen zijn en dat ons leven heel veel beperkter en ongezonder wordt omdat we er niet/minder op uit kunnen gaan. We hebben ons op die manier ook aangepast aan autoverkeer natuurlijk. Daarvallen ook heel veel doden en gewonden bij en dat accepteren we ook blijkbaar. Andere keuze zie ik momenteel niet.Dus ik stel voor dat we blijven actievoeren en duidelijk maken dat wij wat anders nastreven en de wolf in Nederland niet opnieuw past!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:36

Tenzij je heel Nederland doorgaat en vraagt wie wat gedaan heeft tegen de wolf… weet je inderdaad niet hoeveel % van de mensen wat doet. Maar het is ook niet onderzocht hoeveel dieren er gered zijn door maatregelen als ‘s nachts op stal en hogere hekken etc. Wie weet zijn dat er wel heel veel. Dus over beiden kan je niks hard maken.

Ik zie trouwens vooral berichten binnenkomen van dieren die ‘s nachts buiten stonden. Dus blijkbaar is het wel zinvol om ze ‘s nachts binnen te houden.

En in een ideale wereld hoefden eigenaren van dieren in wolvengebieden inderdaad geen kosten te maken door wanbeleid van de overheid. Helaas is de wereld niet ideaal.

Ik zie zelf meer toekomst in het uitzoeken hoe we kunnen leven met de wolf in plaats van dat niet willen en alleen maar eisen dat de wolf verdwijnt. Want die kans is minimaal. In mijn optiek worden we nu gedwongen samen te leven met de wolf. Dan kan je daar maar beter het beste van maken.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 27-02-25 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:37

Weet je Marlinde,
Ik was voorheen helemaal niet voor een nulstand.
Wist ik veel, ik geloofde ook de "experts".
Dit was geloof ik 2015:
Ze zijn schuw, je ziet ze niet.
Ze pakken wild geen weide dieren.
Maar de kans dat zich hier wolven vestigen is klein, want het is te druk.

Daarna had ik nog zoiets, oke er zitten er.
Op de Veluwe oid, als ze daar in het bos zitten en niet bij mensen in de buurt komen.
Ook prima.
Maar wel die niet schuw zijn en vee aanvallen verwijderen.

Ondertussen zeg ik.
Maak er maar een nulstand van.
Want faunabeheer enz zijn gewoon zo oneerlijk in hun informatie. Denk aan het nog steeds ontkennen van gebeten kinderen en (gedode)honden.
Dat ik zoiets heb, geef je ze 1 vinger dan nemen ze 10 handen.
Dus gewoon nulstand, geen vinger meer....

MarlindeRooz

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:38

Ben ik met je eens hoor, ik denk dat in een land als Nederland nulstand het beste is. Want beheren kunnen we niet.

Het is alleen dan wel lastig dat ze zomaar binnen kunnen komen lopen. Want de grens is open. :=

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:38

MarlindeRooz schreef:
Qimm schreef:
Ik begrijp wel wat Marlinde bedoelt. Als het water aan de lippen staat kun je wel weigeren te gaan zwemmen.... maar aan dat principe heb je ook niks als je verzopen bent voor de reddingsboot er is.

Ja dat bedoel ik dus…

Maar in dit topic wordt een mening als deze niet geaccepteerd. Het werkt toch allemaal niet en niks is goed behalve NU dood schieten.

Maar dat gaat gewoon niet gebeuren nu. Jullie oplossing werkt net zo goed niet als mijn oplossing. Alleen met “mijn” oplossing kan je de kans op doden wel verkleinen. Met niks doen niet.

Er zijn een aantal die vinden dat afschot de enige optie is. Maar er zijn ook diverse mensen die vinden dat er gewoon beheert moet gaan worden en dat er eerlijke en actuele informatie moet worden gegeven.
Ikzelf hoor tot de laatste groep. En ik voel mij eerlijk gezegd wel aangesproken door deze zwart/witte mening en eerlijk gezegd niet op een prettige eerlijke manier. Vermoed dat je dat niet zo bedoeld gezien je reactie die je genuanceerd bracht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:40

OP je laatste post
Dit gaat nog wel veranderen.
Er gaat gewoon een keer een mens ernstig gegrepen worden en dan kan ook de "experts" niks meer.
Maar dan hebben zij de zakken al gevuld. Dus gooien dan de handdoek in de ring, zogenaamd vinden ze het dan zo erg...maar met de zakken vol en een grijns op de smoel zijn blij dat ze het zo lang hebben kunnen rekken...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:41

Ja ik bedoel het niet zo zwart wit hoor. En als je terug leest ben ik eigenlijk geen voorstander van de wolf in Nederland.

Er is hier best plek voor wat wolven. Alleen moeten we dan wel accepteren dat er af en toe vee gepakt wordt. En dan moet er goed beheer plaatsvinden. Met goed beleid.

En in goed beleid geloof ik niet echt met het huidige politieke klimaat. Elk besluit duurt zo ELLENDIG lang. :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 16:48

Ik zal niet degene zijn die ‘bel M’ zal toepassen als ik weet dat er mensen zijn die het heft in eigen handen genomen hebben.
Dan denk ik, ik hoop dat 1 welgemikt schot voldoende was.
Snel en pijnloos.

Onlangs hoorde ik een verhaal van je jager, die was gebeld omdat iemand een otter had aangereden. Diertje leefde nog, maar duidelijk zwaar gewond.
De jager durfde dier niet uit lijden te verlossen, bang om zijn jachtakte te verliezen.

Hij zei bel de politie maar. Uiteindelijk is die gekomen en het diertje doodgeschoten oid. Maar dier moest nog een poos lijden en stress ondergaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:50

sterregoud schreef:
rien10 schreef:
Ik stel nogmaals de vraag “waarom moeten wij leren omgaan met de wolf?” Wie bepaalt dat. Wie heeft dat bedacht. Ik moet helemaal niks.

Omgaan met 4 wolven op je erf. Wie lijkt dat een goed idee ?

En dan zijn het er “maar” 4. Waren het laatst niet 11 of 12 daar op de heide in de Veluwe?
Dat kan toch helemaal niet, daarmee omgaan?

Alles maar hermetisch afsluiten en niet meer buiten komen. Geen deur lekker open in de zomer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:52

Helemaal met je eens Marlinde. Zo sta ik er ook in. Wat de oplossing ook is, het is er nu niet. En nu moet ik mijn best doen om mijn dieren zo veilig mogelijk te houden. En daar zijn best mogelijkheden voor.

Ik zie de situatie voorlopig niet veranderen. Dus ik heb het geaccepteerd als feit, ik leef hier met een roedel wolven en (weide)dieren.

Er zou beheer moeten zijn, maar hoe dat er dan uit moet zijn vind ik ook lastig. Hoeveel wolven zijn dan acceptabel en waar mogen die dan wel lopen? Hoeveel welpjes moet je dan jaarlijks afschieten? Ik vind het eigenlijk allemaal horror. Ik heb zeker niets tegen de wolf, vind het een schitterend dier. Had graag gezien dat ze hier konden leven net als een vos. Maar het verhaal is helaas anders.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:52

Sanet schreef:
Omgaan met 4 wolven op je erf. Wie lijkt dat een goed idee ?

En dan zijn het er “maar” 4. Waren het laatst niet 11 of 12 daar op de heide in de Veluwe?
Dat kan toch helemaal niet, daarmee omgaan?

Alles maar hermetisch afsluiten en niet meer buiten komen. Geen deur lekker open in de zomer.

Dan denk ik aan die 2 filmpjes afgelopen weken. Van die wolven aan de tuindeur.

over een tijdje staat die deur open.....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 16:57

Tot 2019 sliep ik rustig met de deuren wagenwijd open tijdens hittegolf. Ramen van de slaapkamer idem.
We wonen gelijksvloers.
Dass war einmal…

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:00

Het probleem is dat het maken van een beleid vaak tussen de 4 en 8 jaar duurt. Stel ze zijn nu bezig met het maken van een beleid, dan duurt het dus nog minimaal 4 jaar totdat er een aanpassing is.
(Heeft dan weer te maken met dat een beleid geschreven moet worden aan de hand van onderzoek, er een politiek besluit over genomen moet worden, wettelijke eisen, blablabla etcetcetc).

Dus dan zitten we voor nu vast op het 'wat kunnen we nu buiten het beleid om wél doen.' Ook ik ben voor een 0-stand, alleen zie ik dat de komende 10 jaar nog niet gebeuren. Ik hoop wel dat er iets gedaan mag worden aan probleemwolven of het beheer van roedels. Een 'wat kunnen we nu doen'.... Goed op de eigen dieren passen, daar waar het kan naar binnen (mits de wolf daar niet in kan). Bij boswandelingen de dieren niet los laten lopen....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:01

tienus63 schreef:
Tot 2019 sliep ik rustig met de deuren wagenwijd open tijdens hittegolf. Ramen van de slaapkamer idem.
We wonen gelijksvloers.
Dass war einmal…

|(

precies!

Het is zoveel breder als weidedieren

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:03

Jessix schreef:
Helemaal met je eens Marlinde. Zo sta ik er ook in. Wat de oplossing ook is, het is er nu niet. En nu moet ik mijn best doen om mijn dieren zo veilig mogelijk te houden. En daar zijn best mogelijkheden voor.

Ik zie de situatie voorlopig niet veranderen. Dus ik heb het geaccepteerd als feit, ik leef hier met een roedel wolven en (weide)dieren.

Er zou beheer moeten zijn, maar hoe dat er dan uit moet zijn vind ik ook lastig. Hoeveel wolven zijn dan acceptabel en waar mogen die dan wel lopen? Hoeveel welpjes moet je dan jaarlijks afschieten? Ik vind het eigenlijk allemaal horror. Ik heb zeker niets tegen de wolf, vind het een schitterend dier. Had graag gezien dat ze hier konden leven net als een vos. Maar het verhaal is helaas anders.

Op zich sta ik er ook zo in. Alleen roept de mening dat een wolfwerend raster de oplossing is bij mij weerstand op. Er zijn zelfs momenten dat ik er boos van kan worden en mij afvraag of wel de realiteit weten.
Te vaak is al gebleken dat wolven daar ook in terecht komen en dan nog veel meer ellende aanrichten dan wanneer dieren konden ontsnappen.
En wat gebeurt er als we inderdaad allemaal zo'n raster hebben? Buiten dat het echt niet om aan te gluren wordt om massaal kooien neer te zetten, vrees ik ook dat wolven nog vlotter leren hoe ze binnen die omheining komen. Ze hebben al aangetoond heel snel te leren.

En het argument dat de meeste aangevallen dieren niet achter een goedgekeurd raster stonden... ik vrees dat wij vandaag een goedgekeurd raster kunnen neerzetten dat door de groei van alle bomen en planten over een week niet meer wordt goedgekeurd. En dat is bij ons b.v. niet eens doordat we de boel zelf niet goed onderhouden, maar doordat het naastgelegen stuk niet wordt onderhouden.

Winged schreef:
Het probleem is dat het maken van een beleid vaak tussen de 4 en 8 jaar duurt. Stel ze zijn nu bezig met het maken van een beleid, dan duurt het dus nog minimaal 4 jaar totdat er een aanpassing is.
(Heeft dan weer te maken met dat een beleid geschreven moet worden aan de hand van onderzoek, er een politiek besluit over genomen moet worden, wettelijke eisen, blablabla etcetcetc).

Dus dan zitten we voor nu vast op het 'wat kunnen we nu buiten het beleid om wél doen.' Ook ik ben voor een 0-stand, alleen zie ik dat de komende 10 jaar nog niet gebeuren. Ik hoop wel dat er iets gedaan mag worden aan probleemwolven of het beheer van roedels. Een 'wat kunnen we nu doen'.... Goed op de eigen dieren passen, daar waar het kan naar binnen (mits de wolf daar niet in kan). Bij boswandelingen de dieren niet los laten lopen....

En dat vrees ik met grote vreze want dan gaan we nog meer problemen met de ontwikkelingen in Nederland krijgen door dat veel op slot gaat door de habitatrichtlijnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 17:07

Winged schreef:

Mijn grootste vrees is dat ze, de voorstanders,het net zo lang proberen te rekken tot het 2029 is en dat we dan met handen en voeten gebonden zijn aan de gemaakte afspraken in de Habitatrichtlijn.

De inhoud ervan en met name de consequenties die erbij horen, zijn destijds helemaal niet beseft door de ondertekenaars.
Alsof een pinpasfraudeur je namens de bank belt, we komen uw pas zo halen en je geeft het af als ze bij je aanbellen.
Of hier bij het kruisje graag even tekenen. Of de gebruikersvoorwaarden van Apple of Microsoft, we scrollen naar het eind en vinken akkoord aan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:10

Ik denk dat dat sowieso het probleem is in NL: er wordt veel te veel klakkeloos ondertekend zonder dat er echt goed overna gedacht wordt. De beschermstatus van de wolf is daar een goed voorbeeld van, maar bijvoorbeeld ook het beleid voor klimaat. Er worden nagenoeg onmogelijke dingen ondertekend waar we ons vervolgens aan moeten houden met alle gevolgen van dien terwijl omliggende landen die iets beter nagedacht en onderhandeld hebben een veel betere positie hebben nu.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:13

BrankaZ schreef:
Jessix schreef:

Op zich sta ik er ook zo in. Alleen roept de mening dat een wolfwerend raster de oplossing is bij mij weerstand op. Er zijn zelfs momenten dat ik er boos van kan worden en mij afvraag of wel de realiteit weten.
Te vaak is al gebleken dat wolven daar ook in terecht komen en dan nog veel meer ellende aanrichten dan wanneer dieren konden ontsnappen.
En wat gebeurt er als we inderdaad allemaal zo'n raster hebben? Buiten dat het echt niet om aan te gluren wordt om massaal kooien neer te zetten, vrees ik ook dat wolven nog vlotter leren hoe ze binnen die omheining komen. Ze hebben al aangetoond heel snel te leren.

En het argument dat de meeste aangevallen dieren niet achter een goedgekeurd raster stonden... ik vrees dat wij vandaag een goedgekeurd raster kunnen neerzetten dat door de groei van alle bomen en planten over een week niet meer wordt goedgekeurd. En dat is bij ons b.v. niet eens doordat we de boel zelf niet goed onderhouden, maar doordat het naastgelegen stuk niet wordt onderhouden.

Zelf heb ik me niet zo veel aangetrokken van de voorschriften van Bij12. Dat een wolf over 120cm springt was voor mij direct al duidelijk dus mijn omheining is echt een heel stuk hoger. Ik heb vooral gekeken naar wat bij mij mogelijk was, ideeën van andere paarden eigenaren overgenomen en mijn eigen verstand gebruikt. Uiteindelijk heb ik ook gebruik gemaakt van de expertise van een bedrijf en zo is iets tot stand gekomen.

100% is het nooit maar in mijn geval houdt het de wolf wel meer tegen dan voor de aanpassingen. Nu is het een kwestie van goed onderhouden en controleren. Mijn paarden gaan ‘s nachts op stal en staan op de dag aan huis met zicht op de weitjes.

Op de Veluwe hebben de wolven het kunstje goed door om over de rasters heen te springen. Dat is echt balen.. toch wil ik nog niet zeggen dat het allemaal niets helpt. Die cijfers zijn er helemaal niet namelijk. Je weet niet hoeveel gevallen er zijn waarbij het een wolf wel tegen heeft gehouden. Ik hoor van vriendinnen van mij dat ze soms sporen zijn aan de buitenkant van de omheining maar dat er gelukkig geen wolf in is gekomen. Dan ben je toch wel blij met je omheining.

Of dat altijd goed blijft gaan weet je natuurlijk nooit. Maar niets doen was voor mij gewoon geen optie meer. Mocht het mis gaan dan heb ik in elk geval voor mijn gevoel mijn best gedaan ze veilig te houden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:13

Snap ik :j 'De mensen die het hebben opgesteld hebben er verstand van, als bestuurder laat ik mij adviseren en weet ik van heel veel dingen een klein beetje.'

Zo werkt het helaas vaak wel.

2029 is al met 4 jaar, of er dan tegen die tijd iets op papier staat vanuit Nederlands beleid is maar de vraag inderdaad.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 17:15

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:18

Celebi schreef:
Ik denk dat dat sowieso het probleem is in NL: er wordt veel te veel klakkeloos ondertekend zonder dat er echt goed overna gedacht wordt. De beschermstatus van de wolf is daar een goed voorbeeld van, maar bijvoorbeeld ook het beleid voor klimaat. Er worden nagenoeg onmogelijke dingen ondertekend waar we ons vervolgens aan moeten houden met alle gevolgen van dien terwijl omliggende landen die iets beter nagedacht en onderhandeld hebben een veel betere positie hebben nu.

+:)+
zo waar

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:19

Jessix schreef:
Zelf heb ik me niet zo veel aangetrokken van de voorschriften van Bij12. Dat een wolf over 120cm springt was voor mij direct al duidelijk dus mijn omheining is echt een heel stuk hoger. Ik heb vooral gekeken naar wat bij mij mogelijk was, ideeën van andere paarden eigenaren overgenomen en mijn eigen verstand gebruikt. Uiteindelijk heb ik ook gebruik gemaakt van de expertise van een bedrijf en zo is iets tot stand gekomen.

100% is het nooit maar in mijn geval houdt het de wolf wel meer tegen dan voor de aanpassingen. Nu is het een kwestie van goed onderhouden en controleren. Mijn paarden gaan ‘s nachts op stal en staan op de dag aan huis met zicht op de weitjes.

Op de Veluwe hebben de wolven het kunstje goed door om over de rasters heen te springen. Dat is echt balen.. toch wil ik nog niet zeggen dat het allemaal niets helpt. Die cijfers zijn er helemaal niet namelijk. Je weet niet hoeveel gevallen er zijn waarbij het een wolf wel tegen heeft gehouden. Ik hoor van vriendinnen van mij dat ze soms sporen zijn aan de buitenkant van de omheining maar dat er gelukkig geen wolf in is gekomen. Dan ben je toch wel blij met je omheining.

Of dat altijd goed blijft gaan weet je natuurlijk nooit. Maar niets doen was voor mij gewoon geen optie meer. Mocht het mis gaan dan heb ik in elk geval voor mijn gevoel mijn best gedaan ze veilig te houden.

Ik snap jouw keus, zelf staan we (zoals ik al eerder schreef) nog voor dat dilemma. We lijken nog even lucht te hebben maar er worden wel steeds vaker wolven gezien bij ons in de directe omgeving.
Ik vind het verschrikkelijk dat we door traagheid en naïviteit ons landschap moeten vol zetten met hoge hekken met een enorme klap stroom erop. En daar bovenop ook het vooruitzicht hebben dat we nog verder op slot gaan als die traagheid aanhoudt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:23

MarlindeRooz schreef:
Jij maakt er van dat ik niet snap wat er bij de mensen speelt. Ik ben zelf nota bene bang om in de schemer alleen in het bos te zijn of buiten m’n dorp te fietsen. Dus ja, ik heb ook last van de wolf.

Ik ben alleen van mening dat het op dit moment constructiever is om te handelen naar de huidige situatie. En niet alleen maar roepen dat de situatie anders zou moeten zijn. De situatie is nou eenmaal: de wolf is er. Al zes jaar. Er is geen uitzicht dat dit binnenkort anders gaat worden. Ik betwijfel zelfs of de wolf ooit nog wel uit Nederland gaat verdwijnen.

Dus dan kan je maar beter leren leven met de wolf binnen de mogelijkheden die je WEL hebt. En ik ben zeker niet achterlijk. Ik snap ook wel dat niet voor iedereen alles zomaar mogelijk is.

Maar tussen je dier 24/7 in een bunker houden of 24/7 achter alleen een sloot zit een heel grijs gebied.

En denk ik dat je met maatregelen en aanpassingen de kans van een aanval naar 0% brengt? Nee. Maar alle kleine beetjes helpen.

En wat gaan de wolven eten als ze mijn schapen niet eten die achter ww raster staan? (niet dat ik die utopie heb. Dan gaan ze niet meer eten? Die wolven willen graag wat doodmaken en ook nog graag eten. Hoe meer ze eten hoe meer er komen. Hoe meer wolven er komen hoe minder eten. Dus wat moeten ze uiteindelijk eten? De aanvallen worden niet minder ze worden hooguit anders. Reeen gaan niet meer jongen krijgen als er meer wolven komen. Het aantal wolven blijft niet gelijk, de situatie/ het aantal is al geexpolodeerd sinds 2018. Die kleine beetjes helpen niet dat is de praktijk van alle dag. De grote beetjes ook niet ( lees hogere ww rasters of s nachts binnen) Die wolven blijven eten en moorden en groter in aantal worden en brutaler omdat ze niets te vrezen hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:41

MarlindeRooz schreef:
Maar wat is dan de oplossing voor alle schapen en dieren… boos roepen dat de wolf dood moet en niks doen?

Ze allemaal illegaal zelf afschieten?

Een staatsgreep?

Legaal beheren is momenteel en op korte termijn gewoon geen optie.

Illegaal schieten is in mijn ogen een optie, ja.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:56

rien10 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar wat is dan de oplossing voor alle schapen en dieren… boos roepen dat de wolf dood moet en niks doen?

Ze allemaal illegaal zelf afschieten?

Een staatsgreep?

Legaal beheren is momenteel en op korte termijn gewoon geen optie.

Illegaal schieten is in mijn ogen een optie, ja.

Er is geen enkel land wat extra wolven wil dus hetzelfde lot als de Konikspaarden van de Oostvaardersplassen. Allemaal slachtoffer van de natte dromen van mensen die willen leven (financieel beter worden) van de natuur. Hoe meer er nu afgeschoten worden hoe minder het in totaal hoeft. Los van het feit wat de wolven nog allemaal af gaan afmaken omdat ze met steeds meer zijn.