Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:25

996981 schreef:
Goed. Inhoudelijk dan.

Het valt me op dat linkse stemmers geen problemen hebben neerbuigend te spreken of rechtse politici of rechtse stemmers. Het verschil tussen noemen bij voor- of achternaam is daar wat mij betreft een sprekend voorbeeld van. Zelfs “koosnaampjes” als Geertje en Lientje worden gebruikt. Typisch vind ik dat.

Zo goed?

Doen beide kampen. Ook gaan er heel wat ronduit kwetsende memes rond over linkse politici.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:26

juval schreef:
het nadeel van de twijfel...

laat ze nou eerst maar eens gaan beginnen, dan kunnen 'we' ze altijd nog afkraken, maar om dit nu op voorhand te doen vind ik nogal zwak.

Zo mee eens!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:31

996981 schreef:
Goed. Inhoudelijk dan.

Het valt me op dat linkse stemmers geen problemen hebben neerbuigend te spreken of rechtse politici of rechtse stemmers. Het verschil tussen noemen bij voor- of achternaam is daar wat mij betreft een sprekend voorbeeld van. Zelfs “koosnaampjes” als Geertje en Lientje worden gebruikt. Typisch vind ik dat.

Zo goed?

Voor mij maakt het niet uit, hoe ze genoemd worden.
Ik zeg Geert of GW.... of Caroline of Van der Plas.
Zoals door iedereen, ook in de media altijd gezegd wordt Kaag of heks Kaag.
Voor mij geldt: meestal zo kort mogelijk, omdat iedereen wel weet wie er bedoeld wordt in de discussie.

Heb je ook weleens gelezen hoe linkse stemmers genoemd worden?
Schapen, Woke, Deugden, de kogel komt van links, enz....
Reageer jij dan daar ook op ?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:43

Loretta schreef:
996981 schreef:
Goed. Inhoudelijk dan.

Zo goed?

Doen beide kampen. Ook gaan er heel wat ronduit kwetsende memes rond over linkse politici.

Dat zal vast op x. Hier in dit topic zie ik dat een stuk minder.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:43

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Goed. Inhoudelijk dan.

Zo goed?

Voor mij maakt het niet uit, hoe ze genoemd worden.
Ik zeg Geert of GW.... of Caroline of Van der Plas.
Zoals door iedereen, ook in de media altijd gezegd wordt Kaag of heks Kaag.
Voor mij geldt: meestal zo kort mogelijk, omdat iedereen wel weet wie er bedoeld wordt in de discussie.

Heb je ook weleens gelezen hoe linkse stemmers genoemd worden?
Schapen, Woke, Deugden, de kogel komt van links, enz....
Reageer jij dan daar ook op ?

Hier in dit topic wordt over het algemeen prima respectvol gesproken over links door rechts.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:45

Citaat:
@Irmaz: Ik bedenk niets maar zie het toch gewoon. Hier worden toch alle politici afgekraakt die niet uit een bepaalde linkse hoek komen. Dat is nogal evident vind ik.

Ik kan zeggen dat ik het niet zo heb op de vorm van deze mededeling.

"Hier"- dat is een plaatsbepaling. Goed, we zitten op bokt. In het algemeen politieke topic.
'Hier worden ' - de passieve vorm houdt in, dat de handelende persoon/personen niet genoemd hoeven worden.
Dat kan zin hebben.

En dan volgt een ongefundeerde beschuldiging.
Geen namen, geen personen - en wel het (vaak emotionele) woord "alle".

De beschuldiging zelf luidt dat politici die niet uit hoek X komen worden afgekraakt.
...wat is precies die linkse hoek? Links is divers.
Wat ziet iemand als afkraken, versus debat...?
(Ik zou zeggen: eerlijke kritiek met argumenten onderbouwd. Dat je het grondig oneens mag zijn met een minister etc etc etc is een groot goed.)

En de implicatie kan zijn, dat politici die wel uit hoek X komen worden toegejuicht.
(Iets wat ik eerlijk gezegd ook niet zo zie.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:51

Citaat:

Hmmm, ik heb de afgelopen jaren 1x het woord/ de naam Geertje gebruikt voor de heer Wilders.
In een post waarin de heer Timmermans Fransje werd genoemd.

...ik zou het eens na moeten zoeken.
Ik kreeg prompt op mijn kop voor het verkleinwoord Geertje,
ik heb geen idee hoeveel kritiek er kwam (buiten mijn post, dus) op het verkleinwoord Fransje.

Ik ben in mijn eentje uiteraard niet alle linkse stemmers (gelukkig _/-\o_ maar...!),
maar ik heb zeer beslist een hekel aan neerbuigendheid.
(Ik voel mij dus in deze posting aangesproken op een minder gezellige manier.)

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:56

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:58

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:10

https://www.volkskrant.nl/buitenland/na ... ~bbd519d8/

In Slowakije heeft de democratie het een tijd erg zwaar. Zeer informatief en herkenbaar artikel in zekere zin. De media die steeds verder werd ingeperkt was een glijdende schaal, met alle gevolgen van dien voor de democratie. Wij betreden deze glijdende schaal ook steeds meer met alle kritiek op de publieke omroepen en niet commerciële media. Wat mij betreft zijn alle politici die hier aan meedoen persona non Grata en mag dit nooit genormaliseerd worden!
Polen is ook een mooi voorbeeld, kijk hoe ontzettend veel moeite het Tusk kost alles te herstellen. Pas op met politici die dit soort autocratisch gedachtegoed verheerlijken, de schade is enorm en je komt er niet eenvoudig vanaf.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:18

Raineri schreef:
https://www.volkskrant.nl/buitenland/na ... ~bbd519d8/

In Slowakije heeft de democratie het een tijd erg zwaar. Zeer informatief en herkenbaar artikel in zekere zin. De media die steeds verder werd ingeperkt was een glijdende schaal, met alle gevolgen van dien voor de democratie. Wij betreden deze glijdende schaal ook steeds meer met alle kritiek op de publieke omroepen en niet commerciële media. Wat mij betreft zijn alle politici die hier aan meedoen persona non Grata en mag dit nooit genormaliseerd worden!
Polen is ook een mooi voorbeeld, kijk hoe ontzettend veel moeite het Tusk kost alles te herstellen. Pas op met politici die dit soort autocratisch gedachtegoed verheerlijken, de schade is enorm en je komt er niet eenvoudig vanaf.

Maar als je dat vermeld, ben je negatief en moeten we vooral afwachten hoe de nieuwe (centrum-rechtse) regering zich gaat houden.
Vooraf kritisch zijn is neerbuigend ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:31

Niemand valt over kritisch zijn?

kritisch en pessimistisch en neerbuigend is echter niet hetzelfde.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:32

Jullie denken echt dat de VVD en NSC de rechtstaat om laten vallen? PVV (en in mindere mate BBB) hebben echt niet in hun eentje het voor het zeggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 16:17

_chou schreef:
Jullie denken echt dat de VVD en NSC de rechtstaat om laten vallen? PVV (en in mindere mate BBB) hebben echt niet in hun eentje het voor het zeggen.

Niet direct, maar dat deze uitgehold gaat worden, denk ik wel.
Om te beginnen met het inkrimpen van de NPO (linkse journalistiek, volgens o.a. PVV).

Wat betreft neerbuigend zijn.
Ik zie dat niet.

Ik zie wel dat een aantal bokkers niet echt tolerant zijn.
De vrijheid van meningsuiting geldt alleen voor de rechterkant van de samenleving.
Men is snel gepikeerd en er wordt weinig inhoudelijk gereageerd.

Ik ben er wel een beetje klaar mee :wave:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 16:43

Loretta schreef:
Bij deze wordt Links en Timmermans op de hak genomen.

https://youtu.be/FrHOso-gqQw?si=_5fLPaw0BRNARb7q

Satire moet kunnen vind ik. Ook al ben ik alles behalve fan van Ongehoord.

_O- _O- het leukste is dat ze het als een carnaval hit hebben met de gebruikte manier van hossen in Limburg. Timmermans komt van Limburg. (Ik ook). _O- hij is leuk.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:50

_chou schreef:

Ik hoop met name dat Omtzigt 'de poot stijf houdt'.
Op zich vind ik het al opmerkelijk dat hij meedoet in dit gezelschap - en ik hoop dat hij zijn nadruk op de regels van het recht ('rechtsstatelijkheid') hoog zal houden.

Neemt niet weg: ik vind de pvv extreem rechts en ik had er niet over gepiekerd om in een coalitie met de pvv te stappen.
(Ik heb eerder met iemand degens gekruist over 'je mag niemand uitsluiten'. Daar zit zeer beslist iets in. De pvv doet al jaren niets anders. Ik vind het te verdedigen om op basis van dit (wan) gedrag iemand/ een partij uit te sluiten.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:54

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:04

Dan is de allergrootste nachtmerrie compleet en komen we als land denk ik in een heel slecht daglicht te staan in de wereld. %) Ik las al iets over een vraag van d66 aan nsc of zij dat ook willen doen.

Stel dat nsc zegt dat willen we als partij niet. Mogen zij alsnog de stekker eruit trekken?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:03

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:06

Tsja, ik vind het ook niks, maar óók FvD is gekozen door een aantal mensen. Maar bij Omtzigt vraag ik me net als Janneke af, hoe heeft hij het zo ver laten komen. Ik kan me niet voorstellen dat hij de huidige situatie voor ogen had toen hij met zijn NSC avontuur begon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:07

karuna schreef:
Dan is de allergrootste nachtmerrie compleet en komen we als land denk ik in een heel slecht daglicht te staan in de wereld. %) Ik las al iets over een vraag van d66 aan nsc of zij dat ook willen doen.

Stel dat nsc zegt dat willen we als partij niet. Mogen zij alsnog de stekker eruit trekken?

...in principe: ja, dat mag. Dat mag altijd. (Mensen/partijen kunnen er boos over zijn, en in die zin kan het gevolgen hebben - maar anderen kunnen er juist blij mee zijn, respect voor hebben etc etc.)

Maar ik moet er niet aan denken.
Een wetsvoorstel dat wel door de Tweede Kamer komt, dreigt te stranden in de Eerste Kamer -
en dat FvD dan zegt 'stuur maar terug naar de Tweede Kamer, als het wetsvoorstel zus en zo wordt aangepast willen we wel voor stemmen' - ik hoop dat de fractie van NSC dan de poot stijf houdt.
(Over de mogelijke inhoud van "zus en zo" denk ik momenteel niet na.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 21:14

Ik heb ze even gegoogled,maar er zit een manegehouder bij zag ik. Ik kan mij voorstellen dat dat qua ondernemersgeest en visie op de landbouw best aardig matcht met het nieuwe kabinet.

Ik denk dat NSC nou juist voor ogen had wat er nu gebeurd: geen achterkamertjes afspraken met ons kent ons mensen... gewoon de beste man op de beste plek, onafhankelijk van zijn partij. En ook alles democratisch uit onderhandelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:23

ruitje schreef:
Ik heb ze even gegoogled,maar er zit een manegehouder bij zag ik. Ik kan mij voorstellen dat dat qua ondernemersgeest en visie op de landbouw best aardig matcht met het nieuwe kabinet.

Ik denk dat NSC nou juist voor ogen had wat er nu gebeurd: geen achterkamertjes afspraken met ons kent ons mensen... gewoon de beste man op de beste plek, onafhankelijk van zijn partij. En ook alles democratisch uit onderhandelen.

Die gozer van de Amsterdamse manege?

Beste man op de beste plek gaat het helemaal niet om. Het gaat erom om dingen er door te krijgen in de eerste kamer. Dan ben je toch wel heel sneu wil je in zee gaan met FvD. Je weet wel, die partij die vrouwen weer achter het aanrecht wil.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:41

996981 schreef:
Goed. Inhoudelijk dan.

Zo goed?

Daar is een term voor: selectief lezen :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:46

Oja. Dat zal het zijn :j