Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:29

purny schreef:
Zijn er hier bokkers die eens hebben geholpen op het stembureau?

30 jaar geleden toen mijn vader nog hoofdstembureau was, na sluiting helpen tellen. Was leuk, mag iedereen doen trouwens, maar de hele dag er zitten hoeft niet van mij.

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:31

Ik ben ook een keer teller geweest, bij de gemeenteraadsverkiezingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:49

Tellen is niks voor mij, ik zou het proces wel mee willen maken

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:07

Ik heb afgelopen verkiezingen op een stembureau gezeten en wil dat aankomende weer gaan doen. Moet nog even kijken hoe/waar precies.
Maar als je vragen hebt, stel ze gerust.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:56

... ik ben hopeloos met tellen. (En de vingers 'willen' tegenwoordig ook niet meer zo.)
Maar het proces meemaken is beslist charmant.
(Zoals die keer dat de stembiljetten bijna op waren. En toen we een stemmachine hadden 'en je moest de linkerknop gebruiken'. De één zegt dan 'links is altijd goed', de ander iets anders - en wij maar roepen dat we neutraal waren...)

In de serie 'de ouwetjes doen het nog best':
advocaat Ina Brouwer vindt Kamerlidmaatschap een democratische plicht en heeft zich voor haar partij(en) (GL/ PvdA) aangemeld als mogelijke kandidaat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:57

BigOne schreef:
De kandidaat voor premierschap van BBB neemt pas een beslissing wanneer hij/zij het verkiezingsprogramma heeft gelezen. Wat ik zeer ergerlijk vind is dat BBB hun programma niet door laat berekenen , die willen blijkbaar carte blanche van onze belastinggelden. Ik vind het schandelijk.

waar staat carte blanche? het programma is nog niet bekend, dus geen voorbarige conclusies trekken lijkt me. Er zal een goede reden zijn waarom BBB dit zo doet.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/doo ... ijnbergen/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:02

Janneke2 schreef:
... ik ben hopeloos met tellen. (En de vingers 'willen' tegenwoordig ook niet meer zo.)
(Zoals die keer dat de stembiljetten bijna op waren. En toen we een stemmachine hadden 'en je moest de linkerknop gebruiken'. De één zegt dan 'links is altijd goed', de ander iets anders - en wij maar roepen dat we neutraal waren...)

advocaat Ina Brouwer vindt Kamerlidmaatschap een democratische plicht en heeft zich voor haar partij(en) (GL/ PvdA) aangemeld als mogelijke kandidaat.

Oh dat zou een fijne keuze zijn. Iemand met kennis kunde en fatsoenlijke omgangsvormen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:03

karuna schreef:
Janneke2 schreef:

Oh dat zou een fijne keuze zijn. Iemand met kennis kunde en fatsoenlijke omgangsvormen

Die 73 is......

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:06

SP laat programma niet doorrekenen: ‘Ideeënstrijd nodig in plaats van boekhoudersdebat’
De SP laat voor het eerst in ruim 20 jaar haar verkiezingsprogramma niet doorrekenen door het Centraal Planbureau (CPB). Ook nieuwkomer BBB doet dat niet. Pieter Omtzigt komt sowieso te laat, als hij al meedoet aan de verkiezingen op 22 november.

Woensdag was de uiterste datum waarop partijen aan het CPB konden laten weten òf ze meedoen aan de doorrekening. Zo ja, dan moeten ze over twee weken hun financiële staatjes inleveren voor de CPB-toets. Maar de SP laat voor het eerst sinds 2002 verstek gaan. Met het overslaan van de financiële rekenmeesters van het CPB lijkt de klad te komen in een lange traditie, ook al is de kritiek op de doorrekening niet nieuw.
https://www.ad.nl/politiek/sp-laat-prog ... a68b4e166/

wat dat betreft kan ze wel mee met de BBB

DEN HAAG - Mocht de BoerBurgerbeweging (BBB) in de positie komen om op het landelijk toneel een coalitie te smeden, dan weet partijleider Caroline van der Plas wel waar haar hart naar uit gaat. Zij gaat voor een kabinet dat ’iets rechtser van het midden’ is, maar liefst wel met ’een linkse luis in de pels’. „Ik ben heel erg gecharmeerd van de SP”, zegt ze in het televisieprogramma College Tour.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9582416 ... n-coalitie
Laatst bijgewerkt door mce op 10-08-23 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:07

Wat is er mis met 73. Timmermans is ook niet piepjong. Zij kan goed de samenwerking leiden en opstarten dan kan erdaarna vanuit die samenwerking een jongere persoon opgeleid worden

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:10

mce schreef:
SP laat programma niet doorrekenen: ‘Ideeënstrijd nodig in plaats van boekhoudersdebat’
De SP laat voor het eerst in ruim 20 jaar haar verkiezingsprogramma niet doorrekenen door het Centraal Planbureau (CPB). Ook nieuwkomer BBB doet dat niet. <KNIP>

Kijk, dat helpt in het keuzeproces voor de verkiezingen. Streep en streep. Als ik fictie wil lezen pak ik wel een boek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:13

Cowboy55 schreef:
Kijk, dat helpt in het keuzeproces voor de verkiezingen. Streep en streep. Als ik fictie wil lezen pak ik wel een boek.

... ik vind niet laten doorrekenen een zwaktebod.

Neemt niet weg dat 'ideeënstrijd' en 'fictie' twee totaal verschillende zaken zijn.

Fictie hoort niet in de politiek.
Ideeënstrijd is de kern van de zaak.
(Inclusief Mark R. 'ik doe niet aan visie en de markt moet de problemen oplossen' - al is dat vooral een gebrek aan ideeën.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-08-23 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:15

karuna schreef:
Wat is er mis met 73. Timmermans is ook niet piepjong. Zij kan goed de samenwerking leiden en opstarten dan kan erdaarna vanuit die samenwerking een jongere persoon opgeleid worden

En Pieter Jelles Troelstra is al 93 jaar dood. Net zo relevant als het aanhalen van de leeftijd van Timmermans.

Maar goed, we gaan het zien of de partij (en eventueel: de kiezer) zit te wachten op een 73 jarige die al 30 jaar uit de politiek is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:16

Janneke2 schreef:
Cowboy55 schreef:

Neemt niet weg dat 'ideeënstrijd' en 'fictie' twee totaal verschillende zaken zijn.

En dat de term 'boekhoudersdebat' populistisch en onnodig lomp is. Fatsoen in de politiek....tendens dalende....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:20

Citaat:
Maar goed, we gaan het zien of de partij (en eventueel: de kiezer) zit te wachten op een 73 jarige die al 30 jaar uit de politiek is.

Ik vind dat er veel mis is met deze redenering....

And please mind: we hebben het (hiep, hiep hoera) deze keer gewoon over iemand die haar sporen heeft verdiend in de politiek en aanbiedt terug te keren.

Geen egotripper die maar meteen lijsttrekker wenst te worden, geen sollicitatie naar het torentje,
gewoon 'ik zie dit als een democratische plicht'.

(Of is het een leeftijdsdingetje, dat wellicht de jongere bokkers zo iemand bij voorbaat al hebben afgeschreven...?) <<)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:22

Is er een specifieke reden dat je hier zo fel cynisch op bent, Cowboy55? Tenminste, ik vat het zo op door je woordkeuzes, corrigeer me ook vooral als je het zelf niet zo ervaart.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:29

VuurVleugels schreef:
Is er een specifieke reden dat je hier zo fel cynisch op bent, Cowboy55? Tenminste, ik vat het zo op door je woordkeuzes, corrigeer me ook vooral als je het zelf niet zo ervaart.

Nee, ik bedoel het niet cynisch. Als het mijn partij zou zijn en ik zou wellicht op de nominatie staan om namens de partij op de kieslijst te komen dan zou ik Ina Brouwer best willen aan horen. Met het respect maar ook de nuance dat het een 73-jarige is die al 30 jaar uit de politiek is die met me spreekt.

@Janneke: geen idee of het een leeftijdsdingetje is, maar ik had zelf midden jaren 80 al op mevrouw Brouwer kunnen/mogen stemmen als de CPN mijn ding zou zijn geweest.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:33

Janneke2 schreef:
Cowboy55 schreef:

Fictie hoort niet in de politiek.
Ideeënstrijd is de kern van de zaak.
(Inclusief Mark R. 'ik doe niet aan visie en de markt moet de problemen oplossen' - al is dat vooral een gebrek aan ideeën.)

Ik ook, maar daarom vallen niet doorgerekende programma's voor mij onder fictie en niet onder ideeënstrijd. Ideeënstrijd zit hoort namelijk wel degelijk in balans te zijn en niet een kwestie te zijn van voornamelijk de leuke dingen roepen. Het miljardentekort door de leuke plannen oplossen met miljoenenbezuinigen. Wanneer er geen balans in zit is het fictie.

BBB had afgelopen ronde een verkiezingsprogramma waar nauwelijks aan bod kwam waar het geld vandaan moest komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:51

Janneke2 schreef:

Was zij vroeger niet van de PPR? Ik heb haar in mijn hoofd als een goede politica.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-08-23 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:51

Ik heb de site van BBB helemaal doorplozen een aantal weken gelden. Maar ik vind het allemaal erg vaag.

Er staat wel wat ze willen, maar hoe dat gerealiseerd moet worden en hoe ze dit financieel willen bereiken is imo eigenlijk niet onderbouwd.

Dat vind ik wel een heel groot nadeel. Dingen roepen is zo makkelijk he.

Problemen zijn er genoeg inNL. Ik wil graag weten hoe een partij dit op wil lossen. En hoe ze dit willen financieren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:57

pien_2010 schreef:
Janneke2 schreef:

Was zij vroeger niet van de PPR? Ik heb haar in mijn hoofd als een goede politica.

Dat was Ria Beckers.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:59

juval schreef:
BigOne schreef:
De kandidaat voor premierschap van BBB neemt pas een beslissing wanneer hij/zij het verkiezingsprogramma heeft gelezen. Wat ik zeer ergerlijk vind is dat BBB hun programma niet door laat berekenen , die willen blijkbaar carte blanche van onze belastinggelden. Ik vind het schandelijk.

waar staat carte blanche? het programma is nog niet bekend, dus geen voorbarige conclusies trekken lijkt me. Er zal een goede reden zijn waarom BBB dit zo doet.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/doo ... ijnbergen/

Citaat:
Maar dat partijen die het niet doen, zoals de PVV en de Partij voor de Dieren, kritisch aangekeken worden bij de keuze om niet mee te doen, vindt Van Wijnbergen niet zo gek. "Je mag een partij daar terecht voor aanvallen. Als een partij zegt: 'Ik doe niet mee', laat dat in feite zien dat de plannen misschien nog niet concreet genoeg zijn en dat zendt het signaal uit dat de partij niet goed weet, wat ze gaan doen."

Maar wat zou een goede reden zijn? Ik vind de reden dat je het nog niet goed weet eigenlijk geen goede, gezien je dan -in mijn optiek- gaat claimen dat je het land wel een andere richting kan laten zien maar eigenlijk weet je nog helemaal niet hoe die richting eruit ziet.

Ik snap best dat het gebruikmaakt van schattingen en dus niet 100% accuraat is, maar in mijn optiek geeft het wel een teken dat je plannen toch wel enigszins realistisch zijn en dus geen populistisch gewauwel over dat je 'zo veel geld' richting een kabinet gaat zetten, waar mensen wellicht op aanslaan.

Je kan imo best je plannen door laten rekenen en daarbij de nuance aanbrengen dat dit nog niet in beton is gegoten maar een indicatie van hoe jij het ziet, die tevens realistischer is dan gewoon wat geroep. Schuiven in budgetten kan imo altijd, lijkt me.

Er is al lang gerommel in de politiek, dus een voorlopig programma klaar hebben liggen just in case lijkt me als politieke partij verstandig (wat -neem ik aan- een aanscherping is en niet compleet anders is dan het huidige, omdat ik aanneem dat je niet ineens compleet van richting gaat veranderen als je al in de politiek zit). Dat de BBB haar programma nog niet klaar heeft voor doorrekening (waarbij je uiteraard die nuance kan aanhouden) en al die andere partijen wel... wat zegt dat over de BBB?

Kijk van Omtzigt, als hij een politieke partij gaat oprichten, snap ik het. Er is nog geen definitieve beslissing dus hij zal geen compleet programma hebben liggen. Hij heeft ook niet al met een partij in de kamer gezeten.

Ik ben wel benieuwd: wat vindt jij ervan dat de BBB niet wil laten zien dat hun plannen realistisch zijn? Wat zou jij een goede reden vinden om dit wel of niet te doen? En ik spreek je even direct aan omdat jij je vaak positief uitlaat over de BBB, dus ik was benieuwd naar jouw visie hierop.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:05

Tango1979 schreef:
Ik heb de site van BBB helemaal doorplozen een aantal weken gelden. Maar ik vind het allemaal erg vaag.

Er staat wel wat ze willen, maar hoe dat gerealiseerd moet worden en hoe ze dit financieel willen bereiken is imo eigenlijk niet onderbouwd.

Dat vind ik wel een heel groot nadeel. Dingen roepen is zo makkelijk he.

Problemen zijn er genoeg inNL. Ik wil graag weten hoe een partij dit op wil lossen. En hoe ze dit willen financieren.

Anders gaat het wel heel erg hier op lijken:

* Stemp de Tegenpartij!
* Met z'n allen voor ons eigen / Samen voor ons eigen / Laat de rest de rambam krijgen
* (de miljoenen van de pensioenen, de miljarden van het gas,) Geen gezeik, iedereen rijk, en in zijn sas
* Nergens geen maximumsnelheden! Honderdtwintig? Dat rijden wij al in z'n achteruit!
* Laat ze zelf eens een keer bezuinigen.

:D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:12

Ina Brouwer was van de communistische partij. Ik weet het weer. Ria Becker was inderdaad van de PPR

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:13

Ik ben wel benieuwd in hoeverre partijen die hun programma wel laten / lieten doorrekenen, daar uiteindelijk wat mee gedaan hebben, en hoe dan..
Is daar een soort samenvatting van?

edit, ik denk dat dit het is:
https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... 2-2025.pdf

Edit2: na het lezen van het artikel van het AD vind ik dat doorrekenen helemaal niet zo spannend. het is blijkbaar niet verplicht, en het is nog maar de vraag welke partijen er meedoen:
Hoeveel partijen dit keer wel meedoen, blijft voorlopig een verrassing. Het CPB zelf zwijgt tot 8 november over de deelnemers en partijen hebben bovendien de gelegenheid tussentijds af te haken, zonder dat hierover wordt gecommuniceerd. VVD, CDA, D66 en de combinatie PvdA/GroenLinks doen in elk geval wél mee aan de doorrekening