steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:36

@DP

Ik heb net getemd om te vragen of het mogelijk is om de berichten over de stikstof discussie te laten overgaan in een nieuw NM topic specifiek daarover en dat de eerdere berichten blijven staan en dit topic een "Steun onze boeren" topic blijft zoals het was opgezet. Geen idee btw of dat technisch gezien mogelijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:45

Dankjewel. Dat waardeer heel erg :j

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:54

Er is in de HK toch een topic gemaakt? Deze staat op NM en dan kunnen/mogen er discussies ontstaan. Ik denk dat het heel gezond is. Meerdere meningen en inzichten in dit onderwerp. Als het niet helemaal je topic is, dan laat je het toch links liggen? Meerdere mensen, meerdere meningen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:58

DuoPenotti schreef:
Ann schreef:
Wat is je bedoeling DP? Dit topic zo verzieken qua sfeer dat mensen het verlaten of dat het gesloten wordt? Dit topic staat op NM, dé plek voor een discussie. Prima dat je een ander standpunt hebt, maar op deze manier reageren heeft niets meer met een discussie te maken. Dit is in mijn ogen alleen 'gedram' omdat je het ergens niet mee eens bent.

Het is vrij stil omtrent nieuwe acties door de boeren, weet iemand of er nog wat gepland staat of was dit het voor nu?

jammer dat je het zo ziet.
Dat is niet mijn bedoeling iets te verzieken.
Maar ik geef wel aan dat ik vind dat het gedram wel dus juist van de andere kant uitkomt. En daar spreek ik mij tegen uit, wat dan blijkbaar verzieken is. Oke... duidelijk andere gedachte erbij dan.
In een steun de boeren topic.
Niet een algemeen stikstof/klimaat topic. Open die en ik zal het fatsoen hebben daar niet eens te komen. Zo zie je mij niet in vegan topics, zwanger/baby/kinder topics. Je kan alles wel gooien op bokt is discussie dus ik mag overal met mijn snater tussen kwekken. Dat kan, maar inderdaad dat zie ik anders.

Dat hoort bij mij bij fatsoen en respect hebben voor een ander. Ruimte laten voor andere. Of is dat weer drammen van mijn kant?
Tja...dat is dan maar zo. Maar menen dat je overal maar moet zijn vind ik bijzonder.

Ik heb dit topic al een paar keer op een kruisje gezet, me weg laten jagen.
En ik heb besloten dat niet meer te doen....

Kan zijn dat jij dat zo ziet, maar ik heb genoeg boeren gezien in vegan topics om daar hun mening te geven. Net zoals je ouders in het kinderloze topic ziet en kinderloze in topics over kinderen. Dat je iets niet bent wil namelijk niet zeggen dat je er niet over mee kan praten.

De discussie of liever het gesprek zou doodslaan als er enkel wordt gezegd "ik ben voor boeren" en "ik ben tegen boeren". Kletsen over het boerenleven, daar is inderdaad een huiskamertopic voor. Als overtuigd vegetariër heb ik ook sympathie met de intensieve veehouder. We mogen het heel veel vlakken niet eens zijn, maar ik gun het niemand om zo zijn bedrijf of beter gezegd leven te verliezen. Tegelijkertijd zou ik graag wel het een en ander zien veranderen in de agrarische sector. En hoe dat dan moet? Ja joh, ook dat vind ik lastig en bekijk ik van meerdere kanten. Goedkoop vlees uit het buitenland importeren ben ik al helemaal geen voorstander van.

Ik zie het dus eigenlijk helemaal niet zo zwart/wit, zoals jij het blijkbaar wel ziet. Maar misschien is de discussie nu gewoon te gevoelig?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:00

Maar Sakura
Echt oprechte vraag.
Waarom wil je die discussie aangaan als je een dergelijke titel ziet?

Die behoefte heb ik dan echt niet als ik bijvoorbeeld een zwanger topic zie.

Ik begrijp dat gewoon niet.

Maar als de boeren er anders in staan dan ik en graag de discussie hier wel voeren, hoop ik dat ze mij dat laten weten. Dan vertrek ik uit respect voor hen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:13

Omdat je best pro boer kunt zijn, maar niet achter alle acties hoeft te staan? Dat zelfs kleine (bio) boeren en bedrijven die vega producten leveren ook steun krijgen. Je kunt ook zelf besluiten om ergens anders te gaan posten zonder de discussie. Er zijn genoeg mensen die hier gepost hebben met de nodige nuance en uitleg.

Het is toch juist waardevol als verschillende meningen/ervaringen bij elkaar komen? Ik denk dat de meesten op bokt echt wel binding hebben met de boeren, want paarden. Alleen ook met de natuur, want paarden. We zitten nu in een spagaat, want niet alles kan tegelijk.

Ook ik heb een agrarische achtergrond, onteigening als een zegen ervaren en ik hoop vooral dat er toekomstperspectief komt en een oplossing. En wellicht af van de dieren die op industriële wijze gehouden worden, met de bijbehorende wurgcontract en hypotheken/leningen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:37

Voor mij als boer gaat het denk ik vooral om het gevoel dat de constante stroom van kritiek op 'gangbaar' maar doorgaat, ondanks de vele pogingen om uit te leggen dat veel van die kritiek onterecht is.

Dan word ik er op een gegeven moment ook wel een beetje moedeloos van om het uit te leggen. Dat uitleggen in een topic wat oorspronkelijk bedoelt is om de boer te steunen in plaats van opnieuw te veroordelen.

Er kloppen gewoon een heleboel zaken van geen kant. Er moeten gerust dingen anders maar ook dat is boeren echt niet vreemd. Ik durf best te beweren dat voor het grootste deel van de boeren die door willen de enige constante factor de verandering is. Maar wél gebaseerd op feiten en daarnaast moet het betaald worden, er moet nu eenmaal een verdienmodel in zitten.

Ik sta ook echt open om mensen dingen uit te leggen en uit te nodigen maar ik ben nu eenmaal niet iemand die erop zit te wachten om de hele tijd mensen om me heen te hebben. Veel mensen zeggen namelijk tegen ons; 'begin een camping/begin een winkel/begin een zorgtak'. Brrrr, ik moet er niet aan denken, ik wil gewoon lekker met de beesten bezig (en daar dus ook een inkomen uit halen) zijn zonder verplicht sociaal gedoe. Maar dat mag eigenlijk bijna niet meer, krijg ik het idee.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:45

Nou, dat laatste snap ik goed hoor. Ik ben ook meer een kluizenaar.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:07

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:56

ik ben ook helemaal klaar met de opmerkingen over: ik ken iemand die zich heeft laten uitkopen en die heeft er heel veel geld aan overgehouden'. Ja en??? Dus dat betekent dat iedereen er dik aan gaat verdienen/er blij mee is?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:01

Vooralsnog is iig de waarde van zo’n beetje ieder bedrijf volledig gezakt met het percentage van het gewraakte kaartje.

Financiering voor wat dan ook wordt nu overal geweigerd.

Dus uitkopen en er goed uitkomen …. Mwa.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:03

Ik denk dat we het topic maar moeten laten voor wat het is. Kan me voorstellen dat alle commentaar nu gewoon heel naar overkomt. En dat kunnen jullie nu gewoon niet gebruiken. De stikstof discussie kan ook ergens anders plaatsvinden.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:17

Zijn er al collega bokkers die een teken gebruiken om steun te laten zien?

Omgekeerde vlag, zakdoek of stikker bijvoorbeeld?

Hoe laten jullie het zien?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:54

Peppertree schreef:
Voor mij als boer gaat het denk ik vooral om het gevoel dat de constante stroom van kritiek op 'gangbaar' maar doorgaat, ondanks de vele pogingen om uit te leggen dat veel van die kritiek onterecht is.

Dan word ik er op een gegeven moment ook wel een beetje moedeloos van om het uit te leggen. Dat uitleggen in een topic wat oorspronkelijk bedoelt is om de boer te steunen in plaats van opnieuw te veroordelen.

Er kloppen gewoon een heleboel zaken van geen kant. Er moeten gerust dingen anders maar ook dat is boeren echt niet vreemd. Ik durf best te beweren dat voor het grootste deel van de boeren die door willen de enige constante factor de verandering is. Maar wél gebaseerd op feiten en daarnaast moet het betaald worden, er moet nu eenmaal een verdienmodel in zitten.

Ik sta ook echt open om mensen dingen uit te leggen en uit te nodigen maar ik ben nu eenmaal niet iemand die erop zit te wachten om de hele tijd mensen om me heen te hebben. Veel mensen zeggen namelijk tegen ons; 'begin een camping/begin een winkel/begin een zorgtak'. Brrrr, ik moet er niet aan denken, ik wil gewoon lekker met de beesten bezig (en daar dus ook een inkomen uit halen) zijn zonder verplicht sociaal gedoe. Maar dat mag eigenlijk bijna niet meer, krijg ik het idee.

En dat zegt dus veel over de mensen die er eigenlijk geen enkel benul van hebben dat ,,Boeren,, in je hart zit en dat jullie daarom ook zo diep geraakt worden met al die beslissingen die voor jullie genomen worden.

Mensen praten zo makkelijk als het hen zelf niet treft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:17

LuckyLuna schreef:

Ik heb teksten op de ramen van mijn auto en de rode zakdoek. :D

Verder inderdaad veel gedram in topic, "er moet wat gebeuren"
Open dan zelf een topic

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:18

Popstra schreef:
Peppertree schreef:

En dat zegt dus veel over de mensen die er eigenlijk geen enkel benul van hebben dat ,,Boeren,, in je hart zit en dat jullie daarom ook zo diep geraakt worden met al die beslissingen die voor jullie genomen worden.

Mensen praten zo makkelijk als het hen zelf niet treft.

Helemaal mee eens

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:18

Ook eens!

LuckyLuna schreef:

Mijn vriend heeft idd een tekststicker op zijn auto.
En heeft aan het begin van de protesten broodjes etc gebracht aan de boeren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:21

LuckyLuna schreef:

Ik heb een boeren zakdoek in m'n auto hangen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:26

Peppertree schreef:
Vooralsnog is iig de waarde van zo’n beetje ieder bedrijf volledig gezakt met het percentage van het gewraakte kaartje.

Financiering voor wat dan ook wordt nu overal geweigerd.

Dus uitkopen en er goed uitkomen …. Mwa.

|(

De stikstof crisis is zogezegd een collectief probleem.
Wat mij betreft van de hele maatschappij, maar de klap komt hard aan in de agrarische sector.

En bij een collectief probleem werkt een individuele oplossing vaak niet.
(Je boerderij verkopen vind ik meer een ramp dan een oplossing, maar het is wel een individuele actie.)

'Hoe het dan wel moet' met de hele sector is geen kleinigheidje...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:27

LuckyLuna schreef:

Vlag hangt al 1.5 week op de kop aan de vlaggenmast hier. Zakdoek ook al weken aan de auto en vrachtwagen :j
Daarnaast heb ik vorige week meegereden net de actie vanuit de paardenhouders op de A28 vanuit Hoogeveen.

Of het iets uithaalt? Geen idee. Maar als mijn zakdoek aan de auto gezien wordt door een hardwerkende agrariër en hij dan even 3 tellen denkt "fijn een stukje sympathie/medestand" dan is dat alleen al voor mij het waard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:20

LuckyLuna schreef:
https://www.tubantia.nl/losser/tientall ... ~a116aebb/

Dit vind ik een leuk protest!

Denk toch dat wij ook de vlag maar buiten hangen op de kop.

Hier hangt het er vol mee, al weken, evenals de vele kuilbalen met boze smiley gezichten of help!!! 70 % is diefstal.

DP, je bent normaliter ook wel pittig in een discussie, maar vind je nu wel van een heel ander kaliber. Ik heb het gevoel dat je heel de tijd irrationeel en woedend staat te schreeuwen (sorry beelddenker) en dat je compleet voorbij gaat aan de nuance in sommige berichten.

Niemand is hier anti-boer en hoe dit kaartje de wereld in is geslingerd zonder enig bijkomende info is ronduit slecht, dat we momenteel zo weinig van de politiek horen ook, dat zij zonder open blik om de tafel willen gaan zitten is compleet nutteloos. Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.

Maar dit zat er al jaren aan te komen, regering heeft jaren er niet aan gewild en nu ze het doen gaat het met de botte bijl. Maarrr er moet wel iets veranderen en daar moet de discussie over worden opengebroken.
Hier hebben we enkele boeren die graag met wat minder vee toe zouden kunnen, mindwr werk ook, maar dan komt er niet genoeg binnen. Dus het lijkt mij zinnig om te gaan kijken hoe een boer kan minderen qua aantallen, maar qua boterham hetzelfde houdt. Dus kijk naar import (zowel van vlees als vee), concurrentie, kijk wie wil stoppen en wie wil doorgaan, kijk naar innovaties, trek daar een conclusie uit en ga naar aanleiding daarvan een plan uitwerken.

Dus nee, ik ben helemaal niet tegen boeren, juist niet. Maar laten we wel wezen, er zitten ook daar een paar tussen die zich niet weten te gedragen en vernielen en intimideren als een stel hooligans, dus als men dat trekker terroristen wil noemen prima.

De weerzin tegen de politie vind ik jammer. Ik denk dat die mensen compleet overwerkt zijn en zij zijn het die alle oliebol over zich heen krijgen. Zijn immers ook maar gewoon burgers die hun werk doen. En nee dat schietincident is niet goed te keuren, maar buiten dat, doen die mensen ook gewoon hun werk.

Dat die agent onder begeleiding van de politie met zijn gezin het dorp moet verlaten, vind ik erg. Laat de recherche het onderzoeken en straffen. Net zo erg is dat we het met zijn allen tegenwoordig maar ok vinden om iemand met naam, toenaam en adres op Facebook moeten gooien en dan voor eigen rechter moeten gaan spelen.

Dus nee, ben pro boer, maar sommige dingen kunnen ook wel anders.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:21

Ann schreef:
Wat is je bedoeling DP? Dit topic zo verzieken qua sfeer dat mensen het verlaten of dat het gesloten wordt? Dit topic staat op NM, dé plek voor een discussie. Prima dat je een ander standpunt hebt, maar op deze manier reageren heeft niets meer met een discussie te maken. Dit is in mijn ogen alleen 'gedram' omdat je het ergens niet mee eens bent.

Het is vrij stil omtrent nieuwe acties door de boeren, weet iemand of er nog wat gepland staat of was dit het voor nu?

Dit topic is allang verziekt door een paar.
Nieuwe actie`s komen eraan.
Gaan ze nu echt nog niet aankondigen want de politie leest overal mee }>

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:26

LuckyLuna schreef:

Rode zakdoek op het dak van de auto en een grote stikker achter op de klep.
Vlag hebben we niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:29

loriene schreef:
Ann schreef:

Dit topic is allang verziekt door een paar.
Nieuwe actie`s komen eraan.
Gaan ze nu echt nog niet aankondigen want de politie leest overal mee }>

Dat is inmiddels algemeen nieuws dat er nieuwe acties komen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:33