Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 15:55

Jammer dat je het zo voelt MR, die indruk heb ik sinds de discussie die nu gaande is, juist helemaal niet.
Ik vind dat iedereen netjes en gefundeerd reageert.

Maar dan kom je op mijn bericht uit over hoe woorden over kunnen komen zonder elkaar te zien en te kennen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:55

MarlindeRooz schreef:
Maar in dit topic wordt een mening als deze niet geaccepteerd. Het werkt toch allemaal niet en niks is goed behalve NU dood schieten.

Maar dat gaat gewoon niet gebeuren nu. Jullie oplossing werkt net zo goed niet als mijn oplossing. Alleen met “mijn” oplossing kan je de kans op doden wel verkleinen. Met niks doen niet.

Ik vind deze opmerking echt echt echt heel erg over de rand. Er is hier al zo vaak uitgelegd waarom mensen ervoor kiezen om geen "wolfwerende" omheining te plaatsen. Een andere mening (zoals die van jou) wordt prima geaccepteerd, maar mensen mogen het ook gewoon niet met je eens zijn en uitleggen waarom niet. Dat heeft niks te maken met "een andere mening wordt in dit topic niet geaccepteerd" want dat is pertinent niet waar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:56

Maar vinden jullie de posts van GDG en Rizette netjes, niet op de persoon en een voorbeeld van het voeren van een goede discussie?
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 27-02-25 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:57

Dieuwke_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar in dit topic wordt een mening als deze niet geaccepteerd. Het werkt toch allemaal niet en niks is goed behalve NU dood schieten.

Maar dat gaat gewoon niet gebeuren nu. Jullie oplossing werkt net zo goed niet als mijn oplossing. Alleen met “mijn” oplossing kan je de kans op doden wel verkleinen. Met niks doen niet.

Ik vind deze opmerking echt echt echt heel erg over de rand. Er is hier al zo vaak uitgelegd waarom mensen ervoor kiezen om geen "wolfwerende" omheining te plaatsen. Een andere mening (zoals die van jou) wordt prima geaccepteerd, maar mensen mogen het ook gewoon niet met je eens zijn en uitleggen waarom niet. Dat heeft niks te maken met "een andere mening wordt in dit topic niet geaccepteerd" want dat is pertinent niet waar.

Ik zeg toch ook niet dat ik denk dat een wolfwerende omheining de ultieme oplossing is? :)

Wel vind ik het een goed idee dat het de wolf zo moeilijk mogelijk gemaakt wordt.

En nogmaals; welke andere oplossing is er op korte termijn dan WEL volgens jullie?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:58

MarlindeRooz schreef:
Ik woon midden in wolvengebied en mijn verzorgponys ook. :?

En ik zie inderdaad dat sommige mensen niks tot weinig doen.

Dat las ik. Maar het zijn niet jouw dieren en daarmee niet jouw zorgen of afwegingen. Je had het bijvoorbeeld over een ruime loopstal. Hoe realistisch is het dat die gemaakt mag worden waar je verzorgpony's staan? Wie gaat het betalen? Wie gaat ze er tweemaal daags in- en uitzetten? En als ze dan alsnog overdag allemaal gedood worden en je dan uiteraard stopt met je hobby, dan is dat gewoon jammer maar helaas van alle investeringen?

Ik begrijp het allemaal, echt. Als ik kon zou ik een schitterende ruime loopstal neerzetten, maar 1. het mag niet en 2. ik heb het geld er niet voor. Toen ik mijn paarden kocht heb ik dat ook niet kunnen voorzien. Ik heb werkelijk de meest paardvriendelijke plek voor mijn dieren gemaakt, daar heel veel voor gedaan en gelaten (zowel in tijd als in uitgaven). En nu kan ik ze niet meer de bescherming bieden die eigenlijk nodig is. Verkopen dan maar? Nooit, echt nooit. Op de wolven na hebben ze een prachtleven hier en niemand garandeert mij dat mijn paarden qua welzijn het net zo goed gaan krijgen en wél 100% wolfveilig zullen zijn (of een percentage wat een ander dan maar wel goed genoeg zou vinden). Dus ja, ik moet het ermee doen, met het feit dat de wolf nu hier is en dat is mijn last om te dragen en dat doe ik dan ook. Maar tegen vingerwijzen zal ik blijven ageren.

Er bestaat geen 100% bescherming tegen de wolf, behalve 24/7 hermetische opsluiting. Alle andere maatregelen kunnen eventueel iets doen, maar ten eerste ofwel ze zijn er zo overheen, ofwel onderdoor en ten tweede hebben al die maatregelen allerlei haken en ogen. Zodanig veel dat het een zeer moeilijke afweging is. Dat platslaan als 'mensen doen niks' (of niet genoeg) is serieus echt naar gedrag. Ik begrijp echt wel dat ik fel reageerde en dat niet uitnodigt tot discussie, maar je bent niet de eerste die er zo inkomt zonder door te hebben wat er bij de mensen speelt en dat nodigt míj dan weer niet uit tot discussie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 16:01

De post van GDG heb ik geen moeite mee.
De post van Rizette kan ik me voorstellen dat die bij jou aanvallend binnenkomt.

Maar ik lees er ook in, mede doordat ík een beeld van rizette in mijn hoofd heb en ik daaraan haar standpunt over het onderwerp bedenk, dat de reactie emotie geschreven is.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:02

MarlindeRooz schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ik denk dat een wolfwerende omheining de ultieme oplossing is? :)

Wel vind ik het een goed idee dat het de wolf zo moeilijk mogelijk gemaakt wordt.

Kom eens met concrete voorbeelden dan? Hoe maak je het een wolf zo moeilijk mogelijk? Wat doe je zelf op dit moment? Want dat wordt hier nooit gezegd. Er wordt continue geroepen "niks doen is geen optie" maar wat keur je dan wel goed?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:05

Jij maakt er van dat ik niet snap wat er bij de mensen speelt. Ik ben zelf nota bene bang om in de schemer alleen in het bos te zijn of buiten m’n dorp te fietsen. Dus ja, ik heb ook last van de wolf.

Ik ben alleen van mening dat het op dit moment constructiever is om te handelen naar de huidige situatie. En niet alleen maar roepen dat de situatie anders zou moeten zijn. De situatie is nou eenmaal: de wolf is er. Al zes jaar. Er is geen uitzicht dat dit binnenkort anders gaat worden. Ik betwijfel zelfs of de wolf ooit nog wel uit Nederland gaat verdwijnen.

Dus dan kan je maar beter leren leven met de wolf binnen de mogelijkheden die je WEL hebt. En ik ben zeker niet achterlijk. Ik snap ook wel dat niet voor iedereen alles zomaar mogelijk is.

Maar tussen je dier 24/7 in een bunker houden of 24/7 achter alleen een sloot zit een heel grijs gebied.

En denk ik dat je met maatregelen en aanpassingen de kans van een aanval naar 0% brengt? Nee. Maar alle kleine beetjes helpen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:06

Dieuwke_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Kom eens met concrete voorbeelden dan? Hoe maak je het een wolf zo moeilijk mogelijk? Wat doe je zelf op dit moment? Want dat wordt hier nooit gezegd. Er wordt continue geroepen "niks doen is geen optie" maar wat keur je dan wel goed?

Nogmaals: ik ben geen expert in omheiningen en/of in wolvengedrag. Daarbij is elke situatie weer anders. Maar niks doen en roepen “het heeft toch allemaal geen zin” staat mij tegen.

FriesWytske

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:08

Waarom, het is de waarheid. Er mag op dit moment niks gedaan worden tegen de wolven die voor overlast zorgen. Denk dat de meesten in dit topic niet tegen wolven zijn. Maar wel tegen hoe het er hier in Nederland nu aan toe gaat, dat de wolf ruimbaan krijgt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:11

Nogmaals: het gaat (mij) om het vingerwijzen wat je doet, dat is gewoon echt niet okee. Net als een fictieve maatstaf over wat dan wel 'genoeg' zou zijn. En klopt, je begrijpt niet wat er bij mensen speelt, bij mensen in en om hun eigen huis, met hun eigen dieren, hun eigen kinderen en hun eigen omstandigheden.

En nu stop ik met reageren op je.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:13

Roepen dat er echt iets moet veranderen is toch ook gewoon daadwerkelijk iets doen? Je laat je horen en komt op voor wat je denkt dat goed is. Dat doen we in Nederland nog steeds te weinig.

In Nederland gaat al tijden een hoop mis helaas. In de zorg, bij het pensioenstelsel, bij het UWV, en op heel veel andere plekken. En nu is daar ook de wolf bij gekomen. Sommige andere landen kijken ons aan alsof we zot zijn met wolven in onze tuin. En dat de politiek niet meer doet om inwoners in bescherming te nemen vind ik kwalijk. En dat is dan zo breed als dat mensen en hun dieren worden aangevallen door wolven, maar ook dat zorgverzekeringen bijvoorbeeld steeds minder noodzakelijke medicijnen willen vergoeden. Het wordt er niet prettiger op.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:14

MarlindeRooz schreef:
Nogmaals: ik ben geen expert in omheiningen en/of in wolvengedrag. Daarbij is elke situatie weer anders. Maar niks doen en roepen “het heeft toch allemaal geen zin” staat mij tegen.

En daar zijn we er al. Hoe het wel moet weet je niet (niemand niet) maar je durft wel naar iemand anders te wijzen en te zeggen "zo moet het niet".

En dan zeggen dat een andere mening dan "afschieten" hier niet geaccepteerd wordt. Maar de mening van mensen die ervoor kiezen om hun vee achter een enkele draad te laten staan zodat ze kunnen vluchten, mocht het nodig zijn, die mening wordt toch net zo goed niet geaccepteerd? Waarom niet? Als de omgeving het toelaat om de kudde te laten vluchten en zo maar 1 schaap (of ander dier) te verliezen in plaats van 40. Waarom is dat geen goede, weloverwogen keuze? Waarom moet dat gezien worden als niets doen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:14

Helemaal mee eens, en ik denk ook niet dat de huidige regering dingen op gaat lossen. Helaas heerst er in Nederland een cultuur dat het eerst flink mis moet gaan voordat er wat gebeurt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:16

Celebi schreef:
Niks doen vind ik ook geen optie hoor, maar onder iets doen past wat mij betreft ook je mond opentrekken over de gevaren voor mens en dier die nu ontstaan. En mensen uitleggen hoeveel leed er nu ontstaat. Je mening uiten over de misinformatie over de veiligheid van bepaalde middelen.

Niet iedereen kan daarnaast ook nog een gigantisch (wel of niet werkend..) hek plaatsen om wat voor reden dan ook en sommige mensen beschikken niet over hermetisch afgesloten stallen. Niet gek, want 24/7 buiten in de kudde met schuilplekken is tegenwoordig juist zo populair aan het worden.

Dus die mensen die 'niks' doen, doen wellicht een hele hoop, maar niet iets wat direct zichtbaar is in het weiland. De meeste goede dierhouders doen dat vanuit liefde en passie, die willen echt niet dat hun dier wordt verscheurd, maar heel veel meer doen dan hopen dat de politiek bijdraait, je stem laten horen en heel misschien een paar extra palen met stroomdraden de grond in slaan kun je niet echt.

Dit vind ik echt een hele goed post! Ook je hard maken voor een goed beleid vanuit de politiek is iets doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:17

Celebi schreef:
Niks doen vind ik ook geen optie hoor, maar onder iets doen past wat mij betreft ook je mond opentrekken over de gevaren voor mens en dier die nu ontstaan. En mensen uitleggen hoeveel leed er nu ontstaat. Je mening uiten over de misinformatie over de veiligheid van bepaalde middelen.

Niet iedereen kan daarnaast ook nog een gigantisch (wel of niet werkend..) hek plaatsen om wat voor reden dan ook en sommige mensen beschikken niet over hermetisch afgesloten stallen. Niet gek, want 24/7 buiten in de kudde met schuilplekken is tegenwoordig juist zo populair aan het worden.

Dus die mensen die 'niks' doen, doen wellicht een hele hoop, maar niet iets wat direct zichtbaar is in het weiland. De meeste goede dierhouders doen dat vanuit liefde en passie, die willen echt niet dat hun dier wordt verscheurd, maar heel veel meer doen dan hopen dat de politiek bijdraait, je stem laten horen en heel misschien een paar extra palen met stroomdraden de grond in slaan kun je niet echt.

Dieuwke_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

En daar zijn we er al. Hoe het wel moet weet je niet (niemand niet) maar je durft wel naar iemand anders te wijzen en te zeggen "zo moet het niet".

En dan zeggen dat een andere mening dan "afschieten" hier niet geaccepteerd wordt. Maar de mening van mensen die ervoor kiezen om hun vee achter een enkele draad te laten staan zodat ze kunnen vluchten, mocht het nodig zijn, die mening wordt toch net zo goed niet geaccepteerd? Waarom niet? Als de omgeving het toelaat om de kudde te laten vluchten en zo maar 1 schaap (of ander dier) te verliezen in plaats van 40. Waarom is dat geen goede, weloverwogen keuze? Waarom moet dat gezien worden als niets doen?

_O_ _O_ _O_

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:18

Dieuwke_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Jij legt mij woorden in de mond. Dit heb ik niet gezegd. Als de omheining zo neerzetten dat vluchten mogelijk is iemand zijn tactiek is dan is dat ook maatregelen nemen toch?

Ik zeg alleen dat mijn mening is dat het na 6 jaar wolven niet meer oké is om helemaal niks te doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 16:18

En iedere dag komen we dichterbij het moment dat dat gebeurt!

Net als dat filmpje in Elsloo, Frl, het is abnormaal gedrag, helaas is het normaal gedrag voor een wolf die geleerd heeft geen enkele angst voor mensen en menselijke activiteit te hebben.

Ik wil niet in de schoenen staan wanneer ik de derde ouder zou zijn wiens kind bij de huisarts of erger terecht komt na een aanval.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:19

MarlindeRooz schreef:
Jij legt mij woorden in de mond. Dit heb ik niet gezegd. Als de omheining zo neerzetten dat vluchten mogelijk is iemand zijn tactiek is dan is dat ook maatregelen nemen toch?

Ik zeg alleen dat mijn mening is dat het na 6 jaar wolven niet meer oké is om helemaal niks te doen.

Maar dan weet je toch niet of iemand niets gedaan heeft? Je spreekt jezelf nu tegen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:22

Stevige omheining is weinig moeilijker voor de wolf, maar wel een hinder voor je dieren als die binnen komt. Dat maakt omheining moeilijker maken om binnen te komen eerder een groter gevaar voor je dieren dan bescherming. Overweging is dan, wat is een groter risico? Uitbreken als wolf het perceel op komt en onder een auto belanden of niet door de omheining kunnen en net zo goed een langzame, pijnlijke dood sterven na tijd stress.

Optie veilig nachthok/stal is vergunningsplichtig (krijg je niet want uitzicht) en valt niet onder subsidie.

Ik snap dus steeds beter dan mensen er voor kiezen om "niks" te doen aan de omheining qua wolf buiten houden en enkel een onder normale omstandigheden blijven mijn dieren er binnen omheining te plaatsen.
Mensen die stalling hebben en dus tussen zonsondergang en zonsopgang kunnen opsluiten doen dat veelal al, maar daar ook weer, beperkingen als werk en is die stal op het perceel waar die dieren staan.

Maar ook bij 's nachts op stal komen er problemen, want met een wolf die glashelder aangeeft dat de wildstand ze niet kan voeden en dus ergens voedsel vandaan moet halen, schakeld die dan naar dagactief (proces is al gaande).

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:23

Bespaar je de moeite MarlindeRooz… je huidige discussie genoten willen niets anders dan een land zonder wolven. Dat is echter niet realistisch, de wolf is er en blijft er. Maar een ieder die zich waagt aan een tegen geluid, en dit keer ben jij dat, krijgt net zulke herhaaldelijke non-argumenten die elke discussie doodslaat. Het is net de Tweede kamer op dit moment, enkel maar verzetten tegen de PVV en dat terwijl de partij toch echt democratisch is gekozen. Inmiddels betekent dat dat er voor regeren nagenoeg geen plaats is, omdat er alleen maar afgegeven wordt op de partij. Hetzelfde lot is dossier wolf beschoren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:23

Marlinde, ik zei in een eerdere post dat ik vond dat je netjes reageerde.
Ik trek deze in.
Door als eerste deze post en de rest die volgt.

MarlindeRooz schreef:
Zo voelt de sfeer in dit topic niet.

Ik geef duidelijk aan dat ik zelf vind dat de wolven hier niet horen in zulke grote getallen. Maar toch word ik best aangevallen. Omdat ik realistisch ben en vind dat wij het de wolven zo moeilijk mogelijk moeten maken. En dat de eigenaar van dieren hier een verantwoordelijkheid in heeft.

Jij werd niet aangevallen.
Mensen zijn het enkel niet eens met wat je aandraagt.
1 omdat we dat al 10000000000 keer hebben gehoord.
Terwijl al die "oplossingen" zowel hier en al eerder in het buitenland bewezen niet werken.

2 naar iedereen wijst dat ze toch niet die geweldige niet werkende oplossingen doen.

3, meestal de mensen die er zelf geen euro aan uit hoeven geven ook nog.

Hoe zou jij het nu vinden als je huisbaas zegt dat jij nu een ding van 10.000 euro moet installeren want daarmee jij kan besparen op de elektriciteitskosten en klimaat enz.
Jij weet dat dat gewoon echt niet zo is. Dat is al zo vaak bewezen.
Daarnaast heb je die 10.000 niet eens, die moet je lenen.
En als jij dat niet doet gaat die huisbaas je zwart maken dat je niets over hebt voor het klimaat. En een groepje van die aanhangers die in geweldig goed geïsoleerd huis zitten en dat niet hoeven te installeren roepen dat na en wijzen je na.
Delen zelf je adres; weer zo een, die wil geen geld in de sloot gooien niet investeren in het klimaat.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:24

MarlindeRooz schreef:

Het probleem is alleen, als iemand een bestaand hekwerk van een draadje heeft en ervoor kiest om dat zo te laten omdat de kudde dan kan vluchten, dan roepen hier continu dezelfde mensen "dat de eigenaar verantwoordelijk is, meer had moeten doen enz enz". Moet er dan een bordje bij het hek staan om jezelf te verantwoorden dat je er echt bewust voor hebt gekozen om een enkele draad te laten staan en waarom?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:26

Kaja schreef:
Bespaar je de moeite MarlindeRooz… je huidige discussie genoten willen niets anders dan een land zonder wolven. Dat is echter niet realistisch, de wolf is er en blijft er. Maar een ieder die zich waagt aan een tegen geluid, en dit keer ben jij dat, krijgt net zulke herhaaldelijke non-argumenten die elke discussie doodslaat. Het is net de Tweede kamer op dit moment, enkel maar verzetten tegen de PVV en dat terwijl de partij toch echt democratisch is gekozen. Inmiddels betekent dat dat er voor regeren nagenoeg geen plaats is, omdat er alleen maar afgegeven wordt op de partij. Hetzelfde lot is dossier wolf beschoren.

Wat vind jij dan precies non-argumenten?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:31

Marlinde je komt hier 'binnen gewalst' en blaast van de hoge toren. Alsof jij de waarheid en de oplossing in handen hebt (in iedergeval je eerste posts).
Wil je aub ook niet iedereen over een kam scheren?

Niemand (of een misschien een enkeling) is tegen de wolf als dier.
Wel tegen de wolf die onnatuurlijk verdrag vertoont, zoals we hier in Nederland zien.
Een hekje zetten: dat is ondertussen al zo vaak besproken dat het niet zo makkelijk is.
Hier boven ergens zeg je: dan plaats je een omheining met een vlucht mogelijkheid. Hoe dan? Hoe kun je wolfwerend plaatsen (en dan niet 1.20 maar 1.40 bv) en nog een vlucht mogelijkheid bieden?

Maar als je dan blijft herhalen met een betweterige toon (niet perse het juiste woord, ik weet even niks beters) dan kun je ook fellere reacties verwachten toch?

Er is geen oplossing. Want inderdaad, vanuit de overheid hoeven we niks te verwachten (en het gaat hier wat verder dan "afknallen die handel" ;) ). Goed hek werkt niet, 'snachts binnen werkt niet, een hond werkt niet etc etc. Er is geen oplossing.