Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:30

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
https://www.linkedin.com/posts/leiden-u ... er_android

Een interessant onderzoek van de Universiteit Leiden over de kosten van arbeidsmigranten.

Leuk onderzoek, maar er speelt natuurlijk nog wat meer mee ogv arbeidsmigratie dan alleen de kosten en opbrengsten in de belastingensfeer.
Het gaat ook over de maatschappelijke impact, i.c. het tekort aan huisvesting.

Maar in de media worden altijd alleen maar de nadelen genoemd en vooral hoeveel de migranten allemaal wel niet kosten.

En natuurlijk heeft het nadelen t.o.v. bijvoorbeeld huisvesting.
Maar wie gaat dan schoonmaken ? Stucken? Tomaten plukken? Enz.

Het is geen zwart/wit-verhaal.

anjali

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:39

De bezwaren tegen ARBEIDSmigranten snap ik niet. Die komen hier niet om de boel te versjteren maar om te werken en geld te verdienen. Sommige zijn hoog opgeleid en doen werk waar geen Nederlanders voor te vinden zijn die het kunnen (of willen) .En die worden door werkgevers zelf uit het buitenland gehaald.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:42

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:51

anjali schreef:
De bezwaren tegen ARBEIDSmigranten snap ik niet. Die komen hier niet om de boel te versjteren maar om te werken en geld te verdienen. Sommige zijn hoog opgeleid en doen werk waar geen Nederlanders voor te vinden zijn die het kunnen (of willen) .En die worden door werkgevers zelf uit het buitenland gehaald.

...ik mag toch hopen dat je niet impliceert dat andere migranten wel komen om de boel te slopen?

(En onze tweede en derde generatie Nederlanders met een Turkse of Marokkaanse achtergrond stammen zogezegd af van arbeidsmigranten. Kritiek op hen is ook niet van de lucht.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:52

Electra63 schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel ... MqdutPesZD

Interview met Samsom.
Hij denkt dat Nederland geen enkele kans maakt om wetten/regels te veranderen de komende jaren.

Quote:
De kans dat Nederland een opt-out krijgt en strenger migratiebeleid kan gaan voeren dan is afgesproken in Europa, acht hij erg klein. Dan moet er namelijk een verdrag worden gewijzigd en dat gebeurt zelden.

"Het is net als de grondwet, die wijzig je ook niet elke dag." De komende vier jaar gaat het sowieso niet lukken, zegt Samsom stellig. “Die kans lijkt me nul."

De EU is zelf al bezig met het aanpassen van hun beleid en heeft december 23 een migratiepact gesloten waarin strengere regels voor asiel en immigratie, waarin versnelde procedures en het mogen vastzetten van veilige landers gewoon al staan als maatregelen. Het kabinet kan dmv een crisismaatregel afwijken van afspraken die zijn gemaakt en het gemeenschappelijke EU asielbeleid is sowieso een streven waarbinnen de afzonderlijke landen zo ook een eigen koers kunnen varen. Je kunt het beste jongetje van de klas willen zijn maar ook prima een wellicht tijdelijk mindere prestatie leveren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:41

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:44

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel ... MqdutPesZD

Interview met Samsom.
Hij denkt dat Nederland geen enkele kans maakt om wetten/regels te veranderen de komende jaren.

Quote:
De kans dat Nederland een opt-out krijgt en strenger migratiebeleid kan gaan voeren dan is afgesproken in Europa, acht hij erg klein. Dan moet er namelijk een verdrag worden gewijzigd en dat gebeurt zelden.

"Het is net als de grondwet, die wijzig je ook niet elke dag." De komende vier jaar gaat het sowieso niet lukken, zegt Samsom stellig. “Die kans lijkt me nul."

De EU is zelf al bezig met het aanpassen van hun beleid en heeft december 23 een migratiepact gesloten waarin strengere regels voor asiel en immigratie, waarin versnelde procedures en het mogen vastzetten van veilige landers gewoon al staan als maatregelen. Het kabinet kan dmv een crisismaatregel afwijken van afspraken die zijn gemaakt en het gemeenschappelijke EU asielbeleid is sowieso een streven waarbinnen de afzonderlijke landen zo ook een eigen koers kunnen varen. Je kunt het beste jongetje van de klas willen zijn maar ook prima een wellicht tijdelijk mindere prestatie leveren.

Met wat zijn wij het beste jongetje uit de klas?

Maar is er een crisis?

Wij hebben tenslotte zelf opvanglocaties gesloten en de spreidingswet wordt niet uitgevoerd.

Dus omdat je zelf verzaakt, wil je een uitzonderingspositie?

Maar goed, we gaan het zien.

Dat het steeds meer rechts-conservatief wordt is een feit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:59

Electra63 schreef:
Loretta schreef:
In dit filmpje van slechts 39 seconden word je toch wel even aan het denken gezet.

https://www.facebook.com/watch/?v=459730026603357

Ja, bizar !

Ik dacht al, hoe lang ( of kort) zou het duren voordat "men" iets aan te merken zou hebben op deze persoon ? Waarbij ik geen mening heb hoor want ik ken hem helemaal niet. Maar zoals ik al eerder in dit topic zei, als je gaat graven vind je echt bij iedereen wel iets. Waarop een paar zeer superbrave Bokkers zeiden dat dat bij hen beslist niet het geval was, dat ze huiszoeking zouden mogen doen bij hen en dat er absoluut niets belastends te vinden zou zijn, enzo. M.a.w. we hebben dus nog een stel reserve-mp's beschikbaar mocht deze ook weer afgeserveerd worden!! :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:09

Toen ik de nieuwe MP voor het eerst zag was mijn eerste gedachte dat hij op de filmster Jeremy Irons lijkt. Wat natuurlijk niets zegt over zijn bestuurlijke kwaliteiten. Maar ik ben wel benieuwd hoe hij het gaat doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:19

het nadeel van de twijfel...

laat ze nou eerst maar eens gaan beginnen, dan kunnen 'we' ze altijd nog afkraken, maar om dit nu op voorhand te doen vind ik nogal zwak.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:20

Dick Schoof lijkt het gedurende zijn loopbaan niet altijd zo nauw met de wetgeving genomen te hebben.
Van het maken van nepaccounts om burgers te volgen tot aan het infiltreren bij moskeeën waarbij zelfs in kaart werd gebracht wie ruzie met wie had.

https://www.emerce.nl/nieuws/bits-freed ... ick-schoof

NRC heeft ook nog over hem geschreven. Hij is zeer goed in het opzoeken van de randen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/28/di ... k-a4200276

De perfecte man als het aan komt op het zoeken naar nieuwe geitenpaadjes en inlichtingenwerk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:25

juval schreef:

laat ze nou eerst maar eens gaan beginnen, dan kunnen 'we' ze altijd nog afkraken, maar om dit nu op voorhand te doen vind ik nogal zwak.

eens hoor Juval! Wie weet worden we nog positief verrast. En zo nee, dan zijn daar altijd nog nieuwe verkiezingen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:39

juval schreef:

Tja de GL-PvdA-D66 lobby vindt toch iedereen slecht die niet Frans Timmermans heet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:45

anjali schreef:
juval schreef:

Tja de GL-PvdA-D66 lobby vindt toch iedereen slecht die niet Frans Timmermans heet.

Wat ik dan ook nog heel onsportief vind want mijn "wenskandidaat" (Kees v.d. Staaij) is het ook niet geworden ,wat ik wel begrijp want veel te uitgesproken en geen "polderaar", maar dan doe ik toch mijn best om positief t.o.v. een andere "winnaar" te staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:47

juval schreef:

Wat is afkraken ?

Politici worden altijd kritisch gevolgd, lijkt mij ook normaal.
Zij zijn tenslotte volksvertegenwoordigers.

Caroline en Geert, met name, hebben altijd ontzettend veel kritiek gehad op de regeringspartijen, tot het onbeschofte toe. Zeker heeft Geert veel bijgedragen aan de haat naar bijv. Klaver, Kaag en Timmermans.

Dus dat zij nu kritisch worden gevolgd, lijkt mij meer dan normaal.

Ik zit nu naar een discussie te kijken op ON. Vreselijk.
Ik schrik echt van de lijsttrekker van BBB.
Die heeft meer overeenkomsten met PVV dan met hun oorspronkelijke bloedgroep CDA.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:50

Grappig hoe je sommige politici bij voor- en anderen bij achternaam noemt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:59

anjali schreef:
anjali schreef:

Wat ik dan ook nog heel onsportief vind want mijn "wenskandidaat" (Kees v.d. Staaij) is het ook niet geworden ,wat ik wel begrijp want veel te uitgesproken en geen "polderaar", maar dan doe ik toch mijn best om positief t.o.v. een andere "winnaar" te staan.

Dus je bedenkt eerst zelf een mening voor iemand anders en gaat die dan vervolgens onsportief noemen :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:05

@Irmaz: Ik bedenk niets maar zie het toch gewoon. Hier worden toch alle politici afgekraakt die niet uit een bepaalde linkse hoek komen. Dat is nogal evident vind ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:06

Dick Schoof lijkt mij zeer competent.
Zeker als het gaat om de rechtsstaat te omzeilen, verder af te breken en nieuwe geitenpaadjes te vinden.
Precies datgene wat veel Nederlanders willen en wat ook nodig is voor het verwezenlijken van bepaalde doelen uit het hoofdlijnenakkoord.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:14

Omtzigt kan zich toch ook vinden in deze keuze? Je kunt het niet eens zijn met de standpunten van NSC, maar ik heb wel het gevoel dat hij een integer mens is en als hij geen bezwaar heeft tegen Schoof, kan ik er ook wel mee leven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:18

anjali schreef:
@Irmaz: Ik bedenk niets maar zie het toch gewoon. Hier worden toch alle politici afgekraakt die niet uit een bepaalde linkse hoek komen. Dat is nogal evident vind ik.

Ik behoor ook tot die "lobby" maar vind Timmermans helemaal niet mijn gedroomde PM. Blijkbaar moet je je bril poetsen want zo evident als jij het ziet is het blijkbaar niet.

De meeste weerstand tegen Schoof komt m.i. vanuit de rechtse hoek, ik heb me tenminste kostelijk vermaakt op X, voorheen Twitter, om alle opmerkingen vanuit (dom)rechts over Schoof (ex-PvdA) :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:34

irmaz schreef:
anjali schreef:

Ik behoor ook tot die "lobby" maar vind Timmermans helemaal niet mijn gedroomde PM. Blijkbaar moet je je bril poetsen want zo evident als jij het ziet is het blijkbaar niet.

De meeste weerstand tegen Schoof komt m.i. vanuit de rechtse hoek, ik heb me tenminste kostelijk vermaakt op X, voorheen Twitter, om alle opmerkingen vanuit (dom)rechts over Schoof (ex-PvdA) :')

Precies !!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:35

996981 schreef:
Grappig hoe je sommige politici bij voor- en anderen bij achternaam noemt

Goede inhoudelijke reactie +:)+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:14

juval schreef:

Lijkt me relevant het juist wel te doen want al die tijd wordt ons land niet goed bestuurd wordt staan we stil. Als dit een aanfluiting wordt terwijl we het hadden kunnen weten is dat totaal niet in het landsbelang. Dit met alle gevolgen van dien voor bijvoorbeeld het vestigingsklimaat

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:19

Goed. Inhoudelijk dan.

Het valt me op dat linkse stemmers geen problemen hebben neerbuigend te spreken of rechtse politici of rechtse stemmers. Het verschil tussen noemen bij voor- of achternaam is daar wat mij betreft een sprekend voorbeeld van. Zelfs “koosnaampjes” als Geertje en Lientje worden gebruikt. Typisch vind ik dat.

Zo goed?