Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 11:24

Pareltjes schreef:
Duitsland meldt dat ze eind van het jaar definitief van Russisch gas afkoppelen.

Ben benieuwd wat dit brengt van de gasmarkt.....pfffff. Wat een ontwikkelingen allemaal.

Olie toch? Niet gas?

„ Duitsland stopt tegen het einde van het jaar met het importeren van Russische olie.“

Pareltjes

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:12

Ik ga het ff checken.....je brengt me aan het twijfelen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:29

Sizzle schreef:
Pareltjes schreef:
Duitsland meldt dat ze eind van het jaar definitief van Russisch gas afkoppelen.

Ben benieuwd wat dit brengt van de gasmarkt.....pfffff. Wat een ontwikkelingen allemaal.

Olie toch? Niet gas?

„ Duitsland stopt tegen het einde van het jaar met het importeren van Russische olie.“

Olie inderdaad, gas gaan ze de komende jaren minder makkelijk redden..

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:32

Ja lees het op Inet. Dacht op RTLZ gas gehoord te hebben. Nu zenden ze er niets meer over uit....

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:25

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finl ... natobesked

Nu is het definitief, Zweden gaat lidmaatschap NAVO aanvragen. Benieuwd wat er nu gaat gebeuren, ook omdat Rusland aangegeven heeft het als een aanval te zien als Finland en Zweden toetreden tot de NAVO...

Vanochtend waren ze hier ook zeer actief met straaljagers en helicopters aan het vliegen (ik woon dichtbij het grootste militaire oefen veld van Zweden, hier voeren ze ook alle testen uit met nieuwe wapens. Tijdje terug ook met drones die schieten). De paarden vonden het deze keer wel een beetje spannend, normaal kijken ze hooguit een keer op als ze zo laag over komen. Maar ik denk dat ze dus wel goed kunnen vliegen nu. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:53

Ze zien het niet als aanval maar nemen passende maatregelen. Stouwen ze nog meer materiaal in Kalingrad. Een stukje tekst van Putin :
Poetin heeft al vaker de uitbreiding van de NAVO richting het oosten, een ontwikkeling die begon na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie begin jaren negentig, als een van de redenen voor zijn conflict met Oekraïne genoemd. Volgens Poetin gebruiken de VS de uitbreiding van de NAVO op een "agressieve" manier om een "​​toch al moeilijke mondiale veiligheidssituatie te verergeren", zei Poetin maandag.

Tja, beste man vergeet dat hij zelf voor die moeilijke mondiale veiligheidssituatie heeft gezorgd.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-05-22 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:57

Hier zeggen ze dat Rusland het als een aanval ziet, in NL zeggen ze inderdaad "zwaarwegende fout met verstrekkende gevolgen".

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:18

Kan Turkije de toetreding tot de NATO niet verhinderen van Finland en Zweden?

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:21

Dinopino schreef:
Kan Turkije de toetreding tot de NATO niet verhinderen van Finland en Zweden?

Volgens mij wel, alle lidstaten moeten akkoord zijn dacht ik?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:32

Dat veto mogen ze van mij sowieso wel afschaffen.. dat interview met z'n 'thuisbasis voor terroristen'. Ik dacht alleen maar "nee jij hebt het daar allemaal zo lekker goed voor elkaar" :roll:

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:34

Turkije heeft wat eisen gesteld (ook een aantal best bijzondere := ) en Zweden gaat afgevaardigden naar Turkije sturen om hierover te praten.

Er wordt niet uit gegaan dat Turkije het als enige tegen kan/gaat houden, omdat Finland en Zweden strategisch zeer interessant zijn vanuit de NAVO en met name USA.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:41

Poeh ik wou net zeggen, Turkije heeft wat mij betreft zijn mond te houden, moet je kijken wat er in dat land allemaal loos is en wat voor verschrikkelijke dingen daar met mensen gebeuren. In Rusland staat er 15 jaar gevangenisstraf op als je dingen wilt zeggen die niet overeen komen met wat de staat wil dat naar buiten komt, naar mijn weten is dat in Turkije niet zo heel anders. Enige verschil is dat Turkije daar niet eerlijk voor uit komt en geen waarschuwing geeft, kritische journalisten verdwijnen gewoon.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:43

Heeft ook met name de houding van Zweden en Finland te maken tov de Koerden. En Koerden en Turken dat gaat weer niet samen.

Ben wel benieuwd komende dagen wat er gaat gebeuren. Heb zelf in Finland mogen wonen en op de 1 of andere manier vind ik het wel heel spannend nu.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:54

Dan is dat voor Rusland ook een enorme dreiging. De Oekraine, maar dan iets groter. Dan zullen de sancties tegen Rusland nog wel groter worden, wanneer die Zweden binnen komen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:12

Dinopino schreef:
Dan is dat voor Rusland ook een enorme dreiging. De Oekraine, maar dan iets groter. Dan zullen de sancties tegen Rusland nog wel groter worden, wanneer die Zweden binnen komen.

Nee, want er is al toegezegd dat ze onder NAVO-bescherming vallen zodra ze een aanvraag tot lidmaatschap doen.
Als de Russen daadwerkelijk Zweden binnenvallen, dan zijn er dus geen 'zwaardere sancties', maar een wereldoorlog.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:00

En Zweden en Finland doen al jaren als niet lid mee met de meeste oefeningen. Rusland is zogenaamd bang voor het plaatsen van kernwapens in deze landen. Finland heeft van te voren al gezegd dat ze geen kernwapens duld in het land. Ook niet wanneer ze navo lid worden en Rusland brult wel maar tot nu toe hebben ze van oorlog voeren zeer weinig terecht gebracht de laatste 2 maanden. Ik krijg steeds meer de indruk dat het er een zooitje is bij de krijgsmacht in Rusland en dat de nood blijkbaar hoog is zie je ook aan de geruchten dat de 30 en 40 jarige oud militairen opgeroepen worden. En het gonst steeds harder, commandanten die hun eigen gewonden afknallen omdat er geen tijd is om ze mee te nemen bvb. Zal even kijken of ik het bericht er nog bij kan vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:57

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:01

bigone schreef:
Net een bericht op Twitter dat de eerste bussen met gewonde Azov militairen het complex verlaten zouden hebben om naar door Russen gecontroleerde ziekenhuizen gebracht te worden, laten we hopen dat het waar is.
https://twitter.com/euromaidanpr/status ... 26144?s=12

Was net ook op het nieuwsuur journaal dat ze met bussen vertrokken
Over dat ze naar door Russen gecontroleerde zkh worden gebracht werd niet gesproken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:03

Die tweet kan ik niet zo snel terugvinden maar daarin werd gezet dat er een korf was en dat ze naar Russen gecontroleerd gebied in Oekraïne gingen.
Hier staat ook iets in:

https://nos.nl/l/2429109
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-05-22 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:05

In Nieuwsuur noemden ze het ‘verplaatst naar door Rusland beheerste steden’.
Van de regen in de drup als je het mij vraagt.

Wat gebeuren er toch grote en spannende dingen momenteel. De Baltische Zee ligt straks helemaal omsloten door Navo landen.
Behalve het uitsterste oostelijke hoekje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:08

Marigold schreef:
In Nieuwsuur noemden ze het ‘verplaatst naar door Rusland beheerste steden’.
Van de regen in de drup als je het mij vraagt.

Wat gebeuren er toch grote en spannende dingen momenteel. De Baltische Zee ligt straks helemaal omsloten door Navo landen.
Behalve het uitsterste oostelijke hoekje.

Dan heb ik niet goed geluisterd. Ben beetje moe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:11

idinn schreef:
Dat veto mogen ze van mij sowieso wel afschaffen.. dat interview met z'n 'thuisbasis voor terroristen'. Ik dacht alleen maar "nee jij hebt het daar allemaal zo lekker goed voor elkaar" :roll:

Neem alleen de bezetting van Cyprus ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:36

Electra63 schreef:
idinn schreef:

Strategisch heeft NATO qua ligging Turkije nodig. Wordt er ook niet blij van, maar zo is t wel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:41

Cowboy55 schreef:
Electra63 schreef:

Strategisch heeft NATO qua ligging Turkije nodig. Wordt er ook niet blij van, maar zo is t wel.

Dat weet Erdogan, daarom weet hij ook dat hij hier heel hoog kan inzetten. Hoeveel is het de rest waard om hem níet zijn veto te laten gebruiken?
Willen de andere landen er bijvoorbeeld al hun samenwerking met Koerdische organisaties in Syrië en Irak voor verbreken, om maar wat te noemen?